Het grote VF 500/750/1000/1100 C/F/F2/R topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
geen flauw idee, in electra ben ik niet zo'n ster. ik weet wel dat de diverse VF's de meest wazige storingen kunnen hebben wanneer ze een slechte accu hebben. Ik ken niet je hele probleem meer, dus ik weet niet hoe oud je accu is.

Ik ga nu doen waarvoor ik de middag vrij heb genomen: in/aan huis klussen :)
 
De accu is 11 maanden oud en heeft de laatste 7 à 8 maanden in de schuur gestaan.
Mijn grote probleem is dat de motor na een 20-tal Km's stil valt en niet meer te starten is. Wanneer dan de ANWB erbij kwam, werd meteen een startaccu op de mijne gezet en hóp...de motor startte weer.
Soms was ik net om de hoek dus duwde ik de motor maar tot aan de voordeur. Pas na enkele uren of de volgende dag startte de motor weer.
Strange...
 
De motor blijft idd lopen. Niet bepaald met enthousiasme, het stottert en hapert behoorlijk, maar hij loopt wel.
De Accu fungeert natuurlijk als een grote condensator als hij opgeladen is, en voor het starten is de accu nodig omdat de VF een wisselstroom dynamo heeft. Die heeft stroom nodig (die tijdenms het starten uit de accu komt) om uberhaupt spanning te kunnen leveren. Maar als de motor een maal draait kan de dynamo zichzelf onder spanning houden, alleen zal de spanning erg fluctueren omdat het laadrelais gaat klapperen door het missen van afvlakkende werking van de accu.

Ongeveer zo: dynamo draait, geeft spanning af, laadstroomcirquit denkt: ah, ik heb stroom, en de accu is leeg, dus hup, lader aan. Maar de accu is er niet, dus loopt de spanning te snel op, laadstroom cirquit denkt dat accu vol is, dus laden wordt onderbroken. Daardoor staat de hele motor zonder spanning, slechte ontsteking, motor hapert maar draait nog even door, dynamo draait, geeft spanning af..... enz.
 
Bedankt Magna,

Ik vraag me af wat ze in de manual dan allemaal neerzetten. Als ik het goed heb begrepen gaat het zo'n beetje als volgt(om de laadstroom te meten):
Haal de zwarte draad van de rectifier af, laat de motor draaien op 2000rpm. Laat het toerental weer zakken naar idle, koppel de kabel van de plus pool van de accu los en zet daar de Ampèremeter tussen. Bij idle moet er een stroom lopen van 10,2A en bij 5000rpm moet dat 25A zijn.
Dit staat er toch, volgens mij. (sectie over de electrische circuits in zowel Haynes als het Honda werkplaatshandoek, nu effe niet bij de hand)
het staat ertoch wel !!en zet daar de Ampèremeter tussen.!!!dat wil zeggen de klem los halen van de pool en de klem aan de ene kant van de amperemeter en de andere kant van de amperemeter aan de pool
 
De motor blijft idd lopen. Niet bepaald met enthousiasme, het stottert en hapert behoorlijk, maar hij loopt wel.
Voor testdoeleinden zal dit best kunnen denk ik, maar om nou zonder accu te gaan rijden lijkt me niet gezond.

Ik heb een hele stapel manuals, maar ik ben ook ZEEEEEER eigenwijs :P
ik zou dat dus niet meer doen er moet altijd een accu tussen zitten al was het alleen maar voor buffering en vergeet niet dat de spanning ook onregelmatig is
 
Staat er inderdaad. Maar ze hebben het ook over een zwarte kabel loshalen van de gelijkrichter/regelaar. Die kan ik nergens vinden.
 
De Accu fungeert natuurlijk als een grote condensator als hij opgeladen is, en voor het starten is de accu nodig omdat de VF een wisselstroom dynamo heeft. Die heeft stroom nodig (die tijdenms het starten uit de accu komt) om uberhaupt spanning te kunnen leveren. Maar als de motor een maal draait kan de dynamo zichzelf onder spanning houden, alleen zal de spanning erg fluctueren omdat het laadrelais gaat klapperen door het missen van afvlakkende werking van de accu.

Ongeveer zo: dynamo draait, geeft spanning af, laadstroomcirquit denkt: ah, ik heb stroom, en de accu is leeg, dus hup, lader aan. Maar de accu is er niet, dus loopt de spanning te snel op, laadstroom cirquit denkt dat accu vol is, dus laden wordt onderbroken. Daardoor staat de hele motor zonder spanning, slechte ontsteking, motor hapert maar draait nog even door, dynamo draait, geeft spanning af..... enz.

kijk, dat is nou nog eens een duidelijke uitleg in lekentaal.
uit nieuwsgierigheid: hoe werkt het dan met motoren zonder accu? bv crossers. hebben deze dan een (flinke :? ) condensator er tussen hangen welke opgeladen wordt tijdens de 1e kick van de kickstarter om verder te kunnen starten?
 
gelijk richter niet loshalen !je meet toch het amperage ! en als je een voltmeter hebt moet je hem over de + en - aansluiten dan weet je gelijk de spanning loopt hij op bijv naar 13.9 dan laadt de dynamo dus de accu!..
 
kun je hier een beetje mee uit de voeten ?
full
 
kijk, dat is nou nog eens een duidelijke uitleg in lekentaal.
uit nieuwsgierigheid: hoe werkt het dan met motoren zonder accu? bv crossers. hebben deze dan een (flinke :? ) condensator er tussen hangen welke opgeladen wordt tijdens de 1e kick van de kickstarter om verder te kunnen starten?
ja of spoelen systeem met contact punten en condensator zoals veel bromfietsen vroeger
 
14V geeft-ie zeker als de motor draait. Maar da's de spanning. Is dus nog niet zeker dat er voldoende stroom is.
overspanning staat gelijk aan laden laten we zeggen de accu is in rust toestand 12.8 volt, dan als je 14 volt hebt laadt hij prima . let wel 14.4 !!!!is maximum .daar je dan gaat krijgen dat hij de gasspanning voorbij gaat dan gaat de accu kapot en krijg je het zgn knalgas .
 
overspanning staat gelijk aan laden laten we zeggen de accu is in rust toestand 12.8 volt, dan als je 14 volt hebt laadt hij prima . let wel 14.4 !!!!is maximum .daar je dan gaat krijgen dat hij de gasspanning voorbij gaat dan gaat de accu kapot en krijg je het zgn knalgas .

Dus m.a.w. goed kijken of de gelijkrichter/regulator correct werkt.
 
ik vraag me af of iemand weet waar het contact of dergelijke zit waar mee de ventilatoren gaan draaien als de motor op temperatuur is? ik wil nl een schakelaar maken waardoor ik ze aan kan zetten wanneer ik dat nodig vind. ik dacht dat fastfriend jos zoiets op de motor had mijn motor is een VF1000R . of magna weet het maybe ook .ik hoor of zie het wel
 
De accu is 11 maanden oud en heeft de laatste 7 à 8 maanden in de schuur gestaan.
Mijn grote probleem is dat de motor na een 20-tal Km's stil valt en niet meer te starten is. Wanneer dan de ANWB erbij kwam, werd meteen een startaccu op de mijne gezet en hóp...de motor startte weer.
Soms was ik net om de hoek dus duwde ik de motor maar tot aan de voordeur. Pas na enkele uren of de volgende dag startte de motor weer.
Strange...
ik heb nog een opmerking voor je , je moet eens kijken of er niet lekstroom loopt of iets dergelijks ,want dit lijkt op stroom verlies uit de accu .kun je ook constateren als je het contact aan zet en de amp meter omgekeerd zet of zo.n amp meter met 2kanten 30 amp links 30 amp rechts
 
Hoi

Bij een VF1000R zit er in de bovenste radiateur
een thermovoeler.
Als je daar de draden afhaalt en daar een schakelaar
tussen zet kun je zelf regelen wanneer hij aan en
uit moet gaan.
De vraag is alleen waarom je dat zou willen?


groet Zeldzame
 
Omdat diverse VF-modellen nogal de neiging hebben te warm te worden bij warmer weer. De hoofdoorzaak hiervan is een vervuild koelsysteem. Het koelsysteem van deze motoren is maar net voldoende om de temperatuur in toom te houden wanneer dit in goede conditie verkeerd. Wanneer dit niet zo is wordt het al snel te warm tussen je benen. Veelal zit er dan kalkaanslag in de radiatoren en andere delen van het systeem.
Dit komt echter voornamelijk voor bij de modellen met enkele radiator zoals magna en sabre, bij de -F en -R mag dit eigenlijk niet gebeuren!!
 
Ik snap het nog niet.

Dat deze modellen moeite hebben met koeling oké
maar als het water op temp is zal hij vanzelf
aanslaan.
Dus dan snap ik niet helemaal waarom zo'n
schakelaar zou voorkomen dat hij te warm wordt.
Het enigste is dat je makkelijk VERGEET om ze
aan te zetten mat alle gevolgen van dien.
Het lijkt mij dan veel beter om gewoon je koelsysteem
schoon te maken en zorgen dat je verse koelvloeistof
blijft houden.

Zeldzame
 
Het probleem zit hem eigenlijk in het feit dat de automatische schakeling standaard iets te heet pas aanslaat, en als de schakelaar stuk is (en dat scheen nog wel eens te gebeuren), heb je dat pas in de gaten als hij aan de kook gaat.
Verder is ook het vervangen van deze eenheid vrij prijzig, vandaar dat in het algemeen als workaround die manuele schakelaar ertussen wordt gebouwd.
 
nou bigin ik het te begrijpen.
Ik weet dat er in de wereld van de auto's
universele voelers zijn in allerlei graden.
Die kun je zo in de koellamellen van je
radiateur prikken en vast zetten met een parkertje.
Misschien dat dit een oplossing is :?
Vind persoonlijk een handbediend schakelaartje
toch wel link.

groet Zeldzame
 
nou, ik heb 'm netjes in de kuip zitten (zie foto, rechts naast de temp.meter, boven remvloeistofreservoir)
full

en als mijn temp.meter het rode gebied dicht nadert, schakel ik de fan(s) in.
Met het kontakt mee schakelen ze uit, dus vergeten kan ik ze niet, en als ik per ongeluk het schakelaartje aan laat staan, schakelen ze met het kontakt weer in, en hoor ik ze voordat ik de motor start.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan