Het "grote" Vitpilen/Svartpilen topic

NielsNH

Rookie
20 aug 2019
5
9
Hallo iedereen,

Gezien het geringe aantal Vitpilens en Svartpilens in België, is het misschien best om ook eens over de grens te gaan kijken. Ik ben sinds vorige maand eigenaar van een Husqvarna Svartpilen 401. Geweldige motor en ook al gaat het slechts over een eencilinder, ik heb niet de indruk dat ik veel power te kort kom! Zijn er hier nog Vitpilen/Svartpilen 401/701 eigenaars?

Dit is alvast die van mij! Binnenkort wordt de korte nummerplaathouder nog geïnstalleerd. Bar end spiegels en greep achteraan werden ondertussen ook al geplaatst, maar daar heb ik nog geen foto van.

IMG_1394.jpeg
 
Vandaag bij Arie molenaar iemand gesproken die er 1 had gekocht. Erg toffe bike. Kende deze nog niet.

Veel plezier ermee alvast!
 
Eind augustus een Vitpilen 701 gekocht, ondertussen ruim 1600km plezier mee gehad! Heel erg blij mee!
Bij aanschaf direct voorzien van akra einddemper (was in de aanbieding) en demperbeugel en zelf ondertussen voorzien van een Evotech kentekenplaathouder en radiateur beschermer. Bar end spiegels heb ik meegenomen van mijn vorige motor.
IMG_20191005_135235.jpg
 
Eind augustus een Vitpilen 701 gekocht, ondertussen ruim 1600km plezier mee gehad! Heel erg blij mee!
Bij aanschaf direct voorzien van akra einddemper (was in de aanbieding) en demperbeugel en zelf ondertussen voorzien van een Evotech kentekenplaathouder en radiateur beschermer. Bar end spiegels heb ik meegenomen van mijn vorige motor.
Echt een schitterende motor! Lijkt me echt een feest om op te rijden. *O*
 
Eind augustus een Vitpilen 701 gekocht, ondertussen ruim 1600km plezier mee gehad! Heel erg blij mee!
Bij aanschaf direct voorzien van akra einddemper (was in de aanbieding) en demperbeugel en zelf ondertussen voorzien van een Evotech kentekenplaathouder en radiateur beschermer. Bar end spiegels heb ik meegenomen van mijn vorige motor.
Bekijk bijlage 1433942
Mooi. Ziet meteen een stuk gestroomlijnder uit zonder die voelsprieten...
 
Eind augustus een Vitpilen 701 gekocht, ondertussen ruim 1600km plezier mee gehad! Heel erg blij mee!
Bij aanschaf direct voorzien van akra einddemper (was in de aanbieding) en demperbeugel en zelf ondertussen voorzien van een Evotech kentekenplaathouder en radiateur beschermer. Bar end spiegels heb ik meegenomen van mijn vorige motor.
Bekijk bijlage 1433942

Mooi fietsje zo!!
 
Na jaren geleden de Ktm Duke 390 en 690 te hebben gehad (daarna een bmw Nine t pure en nog 25 andere motoren) heb ik zopas terug gekozen voor een vitpilen 401. Ik rij voornamelijk in en rond de stad en vond de 390 leuker rijden dan de 690.

Ik ben echter nog op zoek naar een skidplate. Suggesties? Die van Husqvarna svartpilen kost een 153€ maar zoek een alternatief.
Ideëen welgekomen!
 
Ik heb gisteren een luchtfilter van DNA besteld. Blijkbaar zou dit wat helpen om het 'stotteren' van de motor tegen te gaan. Ik merk dit bijvoorbeeld wanneer ik 50kmph rijd in 3e versnelling. Dan lijkt het alsof de motor soms wat schokt. Er werd mij ook nog voorgesteld om een andere vertanding te gebruiken, maar daar snap ik niet exact van hoe dit in z'n werk gaat.
 
Ik heb gisteren een luchtfilter van DNA besteld. Blijkbaar zou dit wat helpen om het 'stotteren' van de motor tegen te gaan. Ik merk dit bijvoorbeeld wanneer ik 50kmph rijd in 3e versnelling. Dan lijkt het alsof de motor soms wat schokt. Er werd mij ook nog voorgesteld om een andere vertanding te gebruiken, maar daar snap ik niet exact van hoe dit in z'n werk gaat.

Door de vertanding aan te passen verleg je de verhouding tussen toerental en snelheid.
Als je achter groter, of voor een kleiner tandwiel monteert, zal de motor bij dezelfde snelheid, meer toeren draaien.
Andersom, voor groter, of achter kleiner zorgt voor een lager toerental bij dezelfde snelheid.
Als je merkt dat je bijvoorbeeld op rotondes vaak je koppeling moet laten slippen in z'n 2 omdat je te laag in toeren zit, maar de 1e versnelling vind je juist te nerveus bij die snelheden, kan je door bijvoorbeeld achter 2 of 3 tanden groter te gaan, ervoor zorgen dat de motor net iets meer toeren draait, waardoor je niet meer de koppeling hoeft te gebruiken in die situaties.
Dat schokken bij 50 in z'n 3 zal waarschijnlijk minder worden door de eindoverbrenging korter (voortandwiel kleiner of achter juist groter) te maken, waardoor je iets meer toeren draait bij 50 in z'n 3.
 
Door de vertanding aan te passen verleg je de verhouding tussen toerental en snelheid.
Als je achter groter, of voor een kleiner tandwiel monteert, zal de motor bij dezelfde snelheid, meer toeren draaien.
Andersom, voor groter, of achter kleiner zorgt voor een lager toerental bij dezelfde snelheid.
Als je merkt dat je bijvoorbeeld op rotondes vaak je koppeling moet laten slippen in z'n 2 omdat je te laag in toeren zit, maar de 1e versnelling vind je juist te nerveus bij die snelheden, kan je door bijvoorbeeld achter 2 of 3 tanden groter te gaan, ervoor zorgen dat de motor net iets meer toeren draait, waardoor je niet meer de koppeling hoeft te gebruiken in die situaties.
Dat schokken bij 50 in z'n 3 zal waarschijnlijk minder worden door de eindoverbrenging korter (voortandwiel kleiner of achter juist groter) te maken, waardoor je iets meer toeren draait bij 50 in z'n 3.

Zijn er ook nadelen aan het aanpassen van de vertanding?
 
Je topsnelheid veranderd ook... en als de snelheid wordt afgelezen aan het blok ipv aan het wiel wijkt de snelheidsmeter af...
 
Zijn er ook nadelen aan het aanpassen van de vertanding?
Wat sjiefke hierboven zegt.
Als je de eindoverbrenging korter maakt zal hij bij dezelfde snelheid meer toeren draaien.
Dus lange stukken snelweg bijvoorbeeld, worden minder prettig ws. Topsnelheid wordt lager.
 
Mijn gedacht over het aanpassen van de vertandingen is eenvoudig.... niet doen en proberen om de rijstijl aan te passen. De fabrikanten hebben er steeds uitvoerig onderzoek en meerdere testritten opzitten om het beste van alle werelden te voorzien in het pakket. Zoals reeds geopperd wordt is een andere vertanding gebruiken steeds ten koste van iets ten opzichte van het originele en datgene dat je gewoon bent.

Uiteraard heeft spelen met de vertandingen soms voordelen maar dan bedenk ik me dat dit vooral schering en inslag is bij de stuntrijders en pro motorrijders die deze gebruiken voor alles buiten het normale toe
 
Mijn gedacht over het aanpassen van de vertandingen is eenvoudig.... niet doen en proberen om de rijstijl aan te passen. De fabrikanten hebben er steeds uitvoerig onderzoek en meerdere testritten opzitten om het beste van alle werelden te voorzien in het pakket. Zoals reeds geopperd wordt is een andere vertanding gebruiken steeds ten koste van iets ten opzichte van het originele en datgene dat je gewoon bent.

Uiteraard heeft spelen met de vertandingen soms voordelen maar dan bedenk ik me dat dit vooral schering en inslag is bij de stuntrijders en pro motorrijders die deze gebruiken voor alles buiten het normale toe
Denk dat het genuanceerder ligt, de fabrikanten moeten ook rekening houden met milieuwetgeving en dergelijke. Dus dan kan het zijn dat een motor een langere eindoverbrenging heeft dan in de praktijk handig blijkt.
En soms zitten fabrikanten er ook gewoon naast.
Zo werd de 2005/2005 Superduke 990 geleverd met 17-38, terwijl vanaf 2007 de Superduke werd geleverd met 16-38. De sd vanaf 2007 reed daardoor een stuk fijner. Met 16-40 reed het zelfs nog prettiger.
En zo zijn er nog genoeg Motoren die af fabriek een (soms veel) te lange eindoverbrenging hebben.
Kan me best voorstellen dat je met een 401 zo goed als geen snelwegen rijdt, dan kan het best interessant zijn om een tandje kleiner te gaan voorop, of een paar tanden groter achter, zodat het een nog speelsere motor wordt.
 
Een andere vraag. Op de svartpilen 401 heb je een skid plate/ bash plate. Nu wil ik graag op de vitpilen ook een exemplaar en dat van de svartpilen kost een 153€ maar is plastic exemplaar volgens mij. Is het mogelijk een exemplaar te plaatsen dat ook op de Duke 390 past? Lijkt me van wel daar het vlok hetzelfde is. Iemand ervaring mee?
 
Kijkend naar de foto's van de 401 en Duke 390 zou ik zeggen dat het wel zou moeten passen, maar de praktijk kan soms anders zijn.
Ik zou een ktm dealer opzoeken, en even de 390 van dichtbij bestuderen.
En ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat er verschil zit tussen de modellen tot en vanaf 2017.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het genuanceerder ligt, de fabrikanten moeten ook rekening houden met milieuwetgeving en dergelijke. Dus dan kan het zijn dat een motor een langere eindoverbrenging heeft dan in de praktijk handig blijkt.
En soms zitten fabrikanten er ook gewoon naast.
Zo werd de 2005/2005 Superduke 990 geleverd met 17-38, terwijl vanaf 2007 de Superduke werd geleverd met 16-38. De sd vanaf 2007 reed daardoor een stuk fijner. Met 16-40 reed het zelfs nog prettiger.
En zo zijn er nog genoeg Motoren die af fabriek een (soms veel) te lange eindoverbrenging hebben.
Kan me best voorstellen dat je met een 401 zo goed als geen snelwegen rijdt, dan kan het best interessant zijn om een tandje kleiner te gaan voorop, of een paar tanden groter achter, zodat het een nog speelsere motor wordt.
Ander voortandwiel kost ook niet de wereld. Als je het zelf kan monteren is het een kleine moeite om te proberen...
 
Zou het kunnen dat de banden van de Svartpilen 401 ook iets te maken hebben met het gevoel van 'schokken'? Zijn er die meer straatgerichte banden hebben opgelegd, in plaats van de originele Pirelli's?
 
Terug
Bovenaan Onderaan