Het "grote" Vitpilen/Svartpilen topic

De tracer is nog een twijfel geval, het is niet helemaal wat ik ervan gehoopt had eigenlijk. Pak toch meestal de husky voor een ritje, ook als het ritjes van 400km of meer zijn.
Krijg snel last van zadelpijn met de tracer, met het standaardzadel, aangepast standaardzadel en de comfort seat. Maakt eigenlijk allemaal weinig verschil.
Ook de voorvork is nog niet naar m'n zin. En de gasreactie van volledig dicht naar open is nogal abrupt.
Allemaal zaken die ws wel op te lossen zijn, maar weet nog niet of ik het de moeite waard vind om te investeren.
Vooral die aan/uit reactie is nogal een prijzige om op te lossen. Fatsoenlijke reflash van de ecu zit al snel rond de €400 en dat is het me ook weer niet waard eigenlijk.
Dus ik vermoed dat de Tracer geen blijvertje gaat zijn.
 
Ja dat is lastig, zeker als hij op zoveel onderdelen aangepast moet worden.
Ook ik heb wel eens twee motorfietsen gehad maar je pakt dan toch altijd degene waar je het meeste plezier aan beleeft.
 
Ja dat is lastig, zeker als hij op zoveel onderdelen aangepast moet worden.
Ook ik heb wel eens twee motorfietsen gehad maar je pakt dan toch altijd degene waar je het meeste plezier aan beleeft.
Yes, en dat is de Vitpilen. Heb dit jaar +-2000 met de Tracer gereden en ruim 4000 met de Vit. 😅
 
Al "googlend" kwam ik dit speciale topic op MF tegen.
Even voorstellen dan maar :-)
Sinds juni '22 ben ik de trotse eigenaar van een Svartpilen 701.
Lang nagedacht over wat de opvolger van mijn vorige motorfiets moest worden (Een Buell X1 +- 11 jaar gehad) want ik zocht dus geen "saaie" fiets maar 1 met karakter. Uiteindelijk uitgekomen op een Svartpilen 701.
In NL helaas niet kunnen vinden wat ik mooi vond dus zelf het avontuur van importeren maar aangegaan.
Ik zocht specifiek een style uitvoering omdat ik o.a. de spaakwielen en kleur gewoon erg mooi vind. Dit in combinatie met de shark uitlaat maakt hem voor mij eigenlijk al nagenoeg perfect.
Waar ik nog wel over nadenk is een windschermpje oid. Ik vind de tellerunit wat gek aanwezig zoals het origineel zit.
Ik twijfel over de PUIG schermpjes, die staan geloof ik wel erg rechtop. Wellicht iemand een goede tip, of ervaring?
Groeten!
 

Bijlagen

  • IMG-20220530-WA0001.jpeg
    IMG-20220530-WA0001.jpeg
    179,8 KB · Weergaven: 54
Gefeliciteerd, goeie keus en zeker geen saaie motorfiets!
Tellerunit is sowieso een wat minder geslaagd onderdeel en windschermpjes weet ik niks van af.
 
Kan je je maat een beetje bijhouden? Ik had met met de Tenere 700 echt dikke moeite om de 1190 van mijn maat bij te houden, die machines worden zo allejesus hard de bocht uit geschoten dat ik met het gas tegen de stuit hem zo weg zag lopen......
Ik rijd altijd voorop want ik ben de enige met navi 😅
Maar zodra die s1000 op het gas gaat ben ik nergens met m'n 75pk natuurlijk 😂
 
Afgelopen week in de Vogezen rondgereden. Het was wat fris maar wel droog, weer heerlijk bochtjes kunnen rijden. Inmiddels staat de teller op 36.000km.
 
Hello, deze Belg is van plan een Pilen te kopen, maar ik ben er nog niet helemaal uit welke:

De 401 is momenteel in België spotgoedkoop. Deze heb ik ook proefgereden en beviel me wel. Ik ben een ervaren rijder (450000km. De motor teller staat op iets van een 32 stuks, van 150cc tot 1300cc) en besef dat je niet veel vermogen nodig hebt om leuk mee te spelen. Ik vrees echter dat ik deze ga pijn doen op de snelweg, ook al gebeurt dit uiterst zelden. Voor lange afstanden en vakantie kan hij mee met de bus. Effe snel inhalen zal ook beter lukken de de 701?
Of doet de 401 dat allemaal prima.

Ik ben intussen echter volledig verliefd geworden op de 701.
Ik ben een 2018 vitpilen gaan bekijken met akrapovic en spaakwielen in showroom staat en 6500km. Ik twijfel echter aan de zithouding. Ik heb een zeurende onderrug en al lang geen sportmotor meer gereden,
Ik heb wel de indruk dat de vit 701 relaxter zit dan de 401. Klopt dat een beetje?

Ik bekeek ook een svartpilen 2019 met 2300km, helemaal origineel, met dealer garantie. Deze fiets is 800€ goedkoper, maar dus niet die mooie akra en de spaakwielen.

Mijn gevoel zegt dat ik voor de vit moet gaan, mijn verstand zegt dat ik voor de svartpilen moet gaan. Het lijkt me wel makkelijker en goedkoper om op een svartpilen een sportiever stuur te zetten, dan om de vit om te bouwen naar stuur. Al zijn er wel 35mm risers op de markt voor de vitpilen.

Dus : 401 of 701? Wit of zwart?

Wie kan me nog wat tips en ervaringen geven?

Er lijkt me weinig verschil tussen de bouwjaren. Zijn er veel problemen? Als husky enduro eigenaar weet ik van de koppelingspomp. Is er olie verbruik?
 
Heb alleen met een Vit 701 gereden, dus qua rijden kan ik er weinig over zeggen.
Heb wel op een Vit 401 gezeten, en had toch een beetje een brommer gevoel.
Qua vermogen is de 701 wat mij betreft perfect. Ook op de snelweg gaat prima.
Ben er vanuit Zeeland op naar Assen en terug gereden, 270km x2. Geen centje pijn. (En dat is met achter 2 tandjes extra)
Olieverbruik heb ik bij die van mij nog niet kunnen ontdekken.
Tussen de bouwjaren zit weinig verschil. Vanaf 2020 dacht ik, is hij blauw met spaakwielen ipv grijs met gietwielen. En nog wat kleine dingetjes als andere voetsteunen en een zwarte kroonplaatmoer.
Koppeling is een recall van geweest, dus misschien dat dat eindelijk is opgelost, heb zelf al een oberon geplaatst voor de recall uit kwam.

Het dashboard geeft af en toe random foutmeldingen die ook weer net zo makkelijk verdwijnen.
Dan staat er ineens can abs failure. En 3 tellen later is het weer weg.
Ik stoor me er niet meer aan en negeer het gewoon.
De bak is niet top, zo nu en dan valse neutralen en misschakelen.
Heb er nu bijna 27k op staan en ben er nog steeds erg blij mee.
Tripleklus zit waarschijnlijk al tegen de 40k ondertussen 😁
 
Nampus heeft het al keurig verwoordt, valt weinig meer aan toe te voegen! Zelf heb ik een vitpilen maar ik heb een versleten schouder en in combinatie met het lage stuurtje ging het niet goed. Vervangen door een kroonplaat en stuur van een svartpilen en dat werkt uitstekend! De laatste tijd niet zo veel gereden dus pas op 37.000km.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ben net een kijkje gaan nemen naar een 2020 svartpilen met akra. Nette motor met 6900 km. Alle terugroepacties uitgevoerd. Nieuw achterbandje.
Ik heb er dus 2 om uit te kiezen :
Deze hierboven. En een 2019 volledig standaard met 2300km en 1j dealer garantie.

De eerste van de particulier is net iets goedkoper, maar dan heb ik de spaakwielen en de akra (originele erbij geleverd). Ik heb het gevoel dat het die gaat worden.

Voor die garantie moet ik dik een uur rijden en met die kilometer stand lijkt het me dat ik toch niet onmiddellijk grote motor problemen moet verwachten.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ben net een kijkje gaan nemen naar een 2020 svartpilen met akra. Nette motor met 6900 km. Alle terugroepacties uitgevoerd. Nieuw achterbandje.
Ik heb er dus 2 om uit te kiezen :
Deze hierboven. En een 2019 volledig standaard met 2300km en 1j dealer garantie.

De eerste van de particulier is net iets goedkoper, maar dan heb ik de spaakwielen en de akra (originele erbij geleverd). Ik heb het gevoel dat het die gaat worden.

Voor die garantie moet ik dik een uur rijden en met die kilometer stand lijkt het me dat ik toch niet onmiddellijk grote motor problemen moet verwachten.
Mijn ervaring is dat een motor kopen met je verstand ipv met gevoel weinig zin heeft.
Ik heb dat 1x gedaan, ben vervolgens nooit echt blij geweest met die motor.
 
Na een avondje nadenken blijf ik toch met het 401 dilemma zitten :
Een 401 met coober ecu, een goeie achtershock en aangepaste voorvork,... Dat moet toch ook een scheermes zijn? Ik weeg trouwens 68kg en ben 1,79m. Ik heb erg lange benen.
Ik ben zadel maker van beroep trouwens (ja, motorzadels). Het eendelige zadel van de vitpilen kan ik volgens mij echt wel heel wat comfortabeler maken door er een vlak endurostyle zadel van te maken zoals op de foto. Momenteel wordt de vit401 geleverd met gratis stuurkit voor 4799,- (België) Aangezien de pilens toch niet helemaal vrij zijn van problemen lijkt 2j garantie me toch wel een vorm van gemoedsrust. De coober ecu is trouwens op 1 minuut te verwijderen voor garantie-interventies.

Op de snelweg rijd ik zo weinig mogelijk. En sneller dan 120 is ook op de 701 een opgave omwille van het gebrek aan windbescherming.

Traag verkeer zal met de 401 met coober ecu fijner zijn dan met een stock 701.

Daarom blijf ik toch ook richting de 401 getrokken worden.

Bij verkoop zijn de accessoires zo weer verkocht, want er rijden veel meer jeugdige 401 rijders rond die zoiets wel zien zitten.

Als mijn redenering nergens op slaat hoor ik het graag.
 

Bijlagen

  • 2A77FD3E-D982-41FA-94D2-4ECD83586CD8.png
    2A77FD3E-D982-41FA-94D2-4ECD83586CD8.png
    398,7 KB · Weergaven: 27
Mijn ervaring is dat een motor kopen met je verstand ipv met gevoel weinig zin heeft.
Ik heb dat 1x gedaan, ben vervolgens nooit echt blij geweest met die motor.
Weet ik. Ik heb 35 motoren gehad, elk met een eigen karakter, en die heb ik allemaal even graag gezien (behalve misschien de ktm1290sa want die miste karakter en die kocht ik inderdaad met verstand ipv emotie)
Maar alle 4 de pilens raken me ook emotioneel. Momenteel is het zelfs de enige motor die me emotioneel raakt.
 
Dan zou ik zeggen probeer een proefrit op een 401. Dan weet je snel genoeg of het voldoende vermogen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan