Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #21

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je bent eraan gewend geraakt dat anderen je in zo'n situatie voor laten gaan. Feitelijk gaan zij ipv rechts zonder noodzaak links rijden en zouden daarvoor bekeurd kunnen worden.

Ik vind het als invoeger ook helemaal niet fijn als het verkeer opeens een baan opschuift. Je hebt de invoegstrook oprijden al gezien waar het verkeer rijdt en waar jij wilt invoegen. Dan wil je invoegen, doe je nog een extra check in spiegel en over je schouder en opeens is die waar je voor wilt invoegen niet op de plek waar je hem verwacht. Waar is tie gebleven? Dat betekent weer opnieuw kijken opnieuw positie kiezen terwijl als hij was blijven rijden waar hij reed je geen enkele last van hem had gehad.
 
Vandaag 'n behoorlijke code brown gehad.

Ik reed in het langzaamrijdend verkeer op de snelweg in Zaandam. Afwisselend rijdt de boel ca. 30 en 70km/h dus er tussendoor rijden doe ik niet omdat 't gewoon wel doorstroomt en 70km te snel is.
Omdat er zoveel geremd en gerotzooid wordt, heb ik een aardig gat voor me zodat ik veilig kan stoppen indien nodig.

Een opportinistische VW rijder vond mijn gat wel aantrekkelijk en besloot er in te duiken. Voor en achter de VW is nu grofweg 4m ruimte. Nougoed, niet netjes maar ik neem wel weer afstand (lees: gas los). Maar terwijl ik nog afstand aan het nemen ben, en mijn blik op die VW heb (in plaats van op de trein auto's voor me) begint alles voor me plotseling zeer hard te remmen. Dus ik rem, maar ik kom nog steeds dichterij. Harder... Nog harder, en nog steeds loop ik in op de boel voor me. Nog harder knijpen... Voor me staat het inmiddels stil. Met 50cm ruimte over kom ik uiteindelijk tot stilstand, achterwiel in de lucht...

Pfew. Als het geregend had, was ik er bovenop geklapt.
 
Vorige week in Duitsland, met het koekblik. Draai in de avond uren de snelweg op, zie in mijn spiegels een enkele lamp achter mij rijden (en voor de rest niets, rustige snelweg in Noord Duitsland). Zet knipper aan dat ik graag wil invoegen en ben vervolgens de motor rijder kwijt in mijn spiegels.

Die had namelijk besloten om niet opzij te gaan. Natuurlijk is hij dat niet verplicht, maar gebruikelijk is het wel. I know, assumptions are the mother of all fuck ups.
Ik heb ook geen voorrang, daar ben ik mij van bewust, maar omdat ik anticipeerde op wat ik dacht dat hij zou gaan doen, namelijk ff een baantje opzij, reden we dus gezamenlijk in dezelfde rijbaan. Hij was erg boos kan ik melden en begrijpelijk.

Maar ik snap simpelweg niet waarom je jezelf, als motorrijder, met een passagier nota bene, in zo'n onmogelijke positie zou willen manoeuvreren. Ja, hij had voorrang en ja, ik had beter moeten kijken dan verwachten, maar jezelf dan alsnog in gevaar brengen door bewust door te blijven rijden terwijl ik daadwerkelijk invoeg is in mijn optiek ontzettend stom. Ik win uiteindelijk toch met het koekblik mochten we elkaar raken.

Heb er een nacht slecht van geslapen, aan de ene kant om mijn eigen actie, maar ook om de actie van deze motorrijder.

Het gedrag van dit soort invoegers baal ik echt van :r zelfs op een tweebaansweg willen ze je gewoon dwingen om op zij te gaan en doe je dat niet zijn ze ook nog eens boos.
Jij bent aan het in voegen jij moet van te voren een beslissing nemen ik geef gas om voor hem in te voegen of ik rem af om achter hem uit tekomen.

Ik hoop voor je dat je dit gedrag op motor niet doet van ik dacht........ hij gaat wel voor mij........
Maar begrijp dat je iets hebt geleerd om niet zomaar te gaan denken wat een ander voor je gaat doen.

Wim.
 
Het gedrag van dit soort invoegers baal ik echt van :r zelfs op een tweebaansweg willen ze je gewoon dwingen om op zij te gaan en doe je dat niet zijn ze ook nog eens boos.
Jij bent aan het in voegen jij moet van te voren een beslissing nemen ik geef gas om voor hem in te voegen of ik rem af om achter hem uit tekomen.

Ik hoop voor je dat je dit gedrag op motor niet doet van ik dacht........ hij gaat wel voor mij........
Maar begrijp dat je iets hebt geleerd om niet zomaar te gaan denken wat een ander voor je gaat doen.

Wim.

Situatie ligt in Duitsland natuurlijk wel iets anders. Invoegstroken zijn daar net zo lang als dat hun gevoel voor humor groot is. 99 van de 100 keer wordt er, verplicht of niet, ruimte gemaakt voor invoegers als daar mogelijkheid toe is.

Neemt niet weg dat dit een leermomentje was. Zoals hij zelf al aan geeft, assumptions...
 
Volgens mij heeft ie vannacht weer een slapeloze nacht van al het commentaar die hij krijgt....

Neuh, dat niet. Heb die al achter de rug en het commentaar had ik wel aan zien komen. Ik dacht ook niet dat ik de motorrijder ergens de schuld van heb gegeven in mijn verhaal. Het was mijn fout en daar baal ik van.

En wat hierboven ook wordt aangehaald, hier in Nederland zijn we kennelijk niet zo heel erg van het elkaar de ruimte geven dit in tegenstelling tot Duitsland waar ik bijna altijd zie dat er ruimte wordt gemaakt. Als de bestuurders op de snelweg een voertuig op de invoegstrook zien, dan schuiven ze alvast een baantje op. Als je daar wat vaker rijdt dan raak je gewend aan dat gedrag en dat was hier ook het geval.

En dat het aangemerkt kan worden als onnodig links rijden kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar dan rek je het begrip wel aardig op. Ik zie het meer als elkaar de ruimte geven om zodoende een soepele doorgang van het verkeer te krijgen. Degene op de hoofdrijbaan kan zijn weg vervolgen met de snelheid die hij heeft (zoals het hoort) en degene die probeert om binnen een afstand van pakweg 100 meter de 120 aan te tikken (en dat lukt mij niet echt met dat oude koekblik) krijgt de ruimte.

Maar ik zie wel in dat de meeste hier denken dat ik met voorbedacht rade de motorrijder voor zijn sokken probeerde te rijden. Mag hoor, ga ik gewoon weer verder met mijn dag.
 
Neuh, dat niet. Heb die al achter de rug en het commentaar had ik wel aan zien komen. Ik dacht ook niet dat ik de motorrijder ergens de schuld van heb gegeven in mijn verhaal. Het was mijn fout en daar baal ik van.

En wat hierboven ook wordt aangehaald, hier in Nederland zijn we kennelijk niet zo heel erg van het elkaar de ruimte geven dit in tegenstelling tot Duitsland waar ik bijna altijd zie dat er ruimte wordt gemaakt. Als de bestuurders op de snelweg een voertuig op de invoegstrook zien, dan schuiven ze alvast een baantje op. Als je daar wat vaker rijdt dan raak je gewend aan dat gedrag en dat was hier ook het geval.

En dat het aangemerkt kan worden als onnodig links rijden kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar dan rek je het begrip wel aardig op. Ik zie het meer als elkaar de ruimte geven om zodoende een soepele doorgang van het verkeer te krijgen. Degene op de hoofdrijbaan kan zijn weg vervolgen met de snelheid die hij heeft (zoals het hoort) en degene die probeert om binnen een afstand van pakweg 100 meter de 120 aan te tikken (en dat lukt mij niet echt met dat oude koekblik) krijgt de ruimte.

Maar ik zie wel in dat de meeste hier denken dat ik met voorbedacht rade de motorrijder voor zijn sokken probeerde te rijden. Mag hoor, ga ik gewoon weer verder met mijn dag.

Wellicht is het je eens opgevallen dat het in Duitsland juist verboden is om naar de linkerbaan te gaan ter hoogte van een invoegstrook: waar bij ons een combi van doorgetrokken met stippelstreep ligt die het verbiedt om van de linkerbaan terug naar rechts te gaan, is die combi in Duitsland exact gespiegeld. Waarschijnlijk is dat bedoeld om te voorkomen dat het (zeer) snelle verkeer op de linkerbaan wordt gehinderd door een invoeger
 
Neuh, dat niet. Heb die al achter de rug en het commentaar had ik wel aan zien komen. Ik dacht ook niet dat ik de motorrijder ergens de schuld van heb gegeven in mijn verhaal. Het was mijn fout en daar baal ik van.

Ik snap je fout en ben blij te lezen dat je hem zelf ook snapt *O* Iedereen die nou zo over je heen pist vind ik ook weer wat overdreven. En hij die zonder fouten is...

Maar één stukje wil ik toch nog even uitlichten. Je zegt "ik snap niet waarom iemand zich in zo'n gevaarlijke positie manoeuvreert". Maar dat doet hij natuurlijk niet: *jij* manoeuvreert zodanig dat zijn positie gevaarlijk wordt, terwijl *hij* niets verkeerd deed. Als je dat ook nog even laat doordringen is wat mij betreft je karma weer in orde wegens deze publieke boetedoening en educatieve werking *O*
 
Ik snap je fout en ben blij te lezen dat je hem zelf ook snapt *O* Iedereen die nou zo over je heen pist vind ik ook weer wat overdreven. En hij die zonder fouten is...

Maar één stukje wil ik toch nog even uitlichten. Je zegt "ik snap niet waarom iemand zich in zo'n gevaarlijke positie manoeuvreert". Maar dat doet hij natuurlijk niet: *jij* manoeuvreert zodanig dat zijn positie gevaarlijk wordt, terwijl *hij* niets verkeerd deed. Als je dat ook nog even laat doordringen is wat mij betreft je karma weer in orde wegens deze publieke boetedoening en educatieve werking *O*

Mee eens, maar we kennen allemaal de blinde koek blikker die ons van onze fiets wil rijden (hopelijk onbedoeld) en in dit geval was ik de blinde. Dat deze motorrijder vervolgens niet voor zijn eigen veiligheid kiest om dan toch maar een baantje op te schuiven, omdat die blinde automobilist weer eens niet goed kijkt (ikke dus), dat snapte ik niet. De ruimte was er, er was tenslotte geen ander verkeer wat hem dat belette.

Dat was wat mij het meeste verbaasde. Ik ben helaas ook bekend met dat feit dat men je niet ziet om wat voor reden dan ook en uit behoud van mijn eigen lijf en leven zoek ik dan de ruimte op waar ik wel veilig kan rijden.

En het komt vast wel goed met dat karma.
 
Wellicht is het je eens opgevallen dat het in Duitsland juist verboden is om naar de linkerbaan te gaan ter hoogte van een invoegstrook: waar bij ons een combi van doorgetrokken met stippelstreep ligt die het verbiedt om van de linkerbaan terug naar rechts te gaan, is die combi in Duitsland exact gespiegeld. Waarschijnlijk is dat bedoeld om te voorkomen dat het (zeer) snelle verkeer op de linkerbaan wordt gehinderd door een invoeger

Sorry, heb op het gehele traject geen enkele doorgetrokken streep met stippelstreep voorbij zien komen. Niet omdat mijn blinde geleide hond mij hier niet van op de hoogte had gebracht, maar simpelweg omdat deze situatie in mijn traject niet aanwezig was. Wat ik wel zag waren automobilisten die een baan naar links opschoven om het invoegende verkeer de ruimte te geven.

Daarbij zie je meer en meer snelheidsbeperkingen ter hoogte van invoeg- en uitvoegstroken, dus of het verboden is, ik heb geen idee, maar indien wel dan zou de Duitse politie er flink wat bekeuringen voor kunnen uitschrijven.
 
Ik snap je fout en ben blij te lezen dat je hem zelf ook snapt *O* Iedereen die nou zo over je heen pist vind ik ook weer wat overdreven. En hij die zonder fouten is...

Maar één stukje wil ik toch nog even uitlichten. Je zegt "ik snap niet waarom iemand zich in zo'n gevaarlijke positie manoeuvreert". Maar dat doet hij natuurlijk niet: *jij* manoeuvreert zodanig dat zijn positie gevaarlijk wordt, terwijl *hij* niets verkeerd deed. Als je dat ook nog even laat doordringen is wat mij betreft je karma weer in orde wegens deze publieke boetedoening en educatieve werking *O*
Gelukkig, dan kan hij als het zo ver is toch nog terugkomen als snorfietser _O-
 
Ik vind het als invoeger ook helemaal niet fijn als het verkeer opeens een baan opschuift. Je hebt de invoegstrook oprijden al gezien waar het verkeer rijdt en waar jij wilt invoegen. Dan wil je invoegen, doe je nog een extra check in spiegel en over je schouder en opeens is die waar je voor wilt invoegen niet op de plek waar je hem verwacht. Waar is tie gebleven? Dat betekent weer opnieuw kijken opnieuw positie kiezen terwijl als hij was blijven rijden waar hij reed je geen enkele last van hem had gehad.
Raar heb ik veel minder last van.
Daar kan ik beter tegen en op in spelen dan een plotseling telefoon gesprek of iets anders onverwachts.

En ja ik kijk zodra ik zicht heb op de rijbaan waar ik naar toe wil en kies dan minimaal 2 mogelijk heden voor als de eerste toch niet kan om welke reden dan ook.
 
Mee eens, maar we kennen allemaal de blinde koek blikker die ons van onze fiets wil rijden (hopelijk onbedoeld) en in dit geval was ik de blinde. Dat deze motorrijder vervolgens niet voor zijn eigen veiligheid kiest om dan toch maar een baantje op te schuiven, omdat die blinde automobilist weer eens niet goed kijkt (ikke dus), dat snapte ik niet. De ruimte was er, er was tenslotte geen ander verkeer wat hem dat belette.

Dat was wat mij het meeste verbaasde. Ik ben helaas ook bekend met dat feit dat men je niet ziet om wat voor reden dan ook en uit behoud van mijn eigen lijf en leven zoek ik dan de ruimte op waar ik wel veilig kan rijden.

En het komt vast wel goed met dat karma.

Ik waardeer je eerlijke post. We geven wel eens af op blikkers hier, maar zo zie maar dat blikkende motorrijders niet veel verschillen van de overige blikkers. En pissen doen we allemaal :)
 
Het Nederlands elftal heeft professionele voetballers, maar die bakken er ook maar weinig van.
Mwha schijnt dat de vrouwen het beter doen....





En niet een beetje maar veel beter _O-



Heb nog steeds de pest aan voetbal maar je voetbalt als een meisje zal eerder een compliment zijn dan een belediging _O-
 
Het zou schandalig zijn als hij dat niet zou doen.
De invoeger moet zich aanpassen en niet andersom.
Je ziet door dit bezopen gedrag ook veel rechtsrijders die bij een invoegstrook zonder op of om te kijken naar links komen zodat de invoeger vrijbaan heeft. Dat daarbij gevaar optreed voor de linksrijder, dat moet de linksrijder maar uitzoeken. |(

Ik snap je punt. Je moet niet als rechtsrijder meteen naar links slingeren en daar de boel blokkeren. Neemt niet weg dat als er de ruimte voor is dat het iedereen enorm helpt. Helemaal als er zo'n groepje rechtsrijders bumper aan bumper rijdt.

Ik vind het als invoeger ook helemaal niet fijn als het verkeer opeens een baan opschuift. Je hebt de invoegstrook oprijden al gezien waar het verkeer rijdt en waar jij wilt invoegen. Dan wil je invoegen, doe je nog een extra check in spiegel en over je schouder en opeens is die waar je voor wilt invoegen niet op de plek waar je hem verwacht. Waar is tie gebleven? Dat betekent weer opnieuw kijken opnieuw positie kiezen terwijl als hij was blijven rijden waar hij reed je geen enkele last van hem had gehad.

Volgens mij is het niet zo zwartwit met invoegen. Het is niet dat je kijkt - 10 seconde niks ziet - en weer kijkt.
Volgens mij kom je aanrijden, heb je het verkeer al in de gaten, heb je al een plek uitgekozen en daar ga je naast rijden. dan doe je daarna nog een keer de extra check om zeker te zijn dat het vrij is. Ik verlies op die manier zelden een auto uit het oog.
 
Ik rij altijd over een invoegstrook waarbij je bijna 800 meter de tijd hebt om in te voegen (invoegstrook wordt uiteindelijk de uitvoegstrook voor het tankstation)

Heel vaak als ik daar rij, gaat degene op de rechter strook naar links om ruimte voor mij te maken. Maar daar maak ik nooit gebruik van (auto en motor), er is daar zoveel ruimte dat je zelfs met een langzame auto de 130 kan aantikken voordat je gaat invoegen.
Probleem is echter dat 50% van de mensen al binnen 150 meter probeert in te voegen met 80..




Vannacht reden vrienden in een (vol) bestelbusje achter mij aan. manmanman wat gaat dat langzaam zeg. Heb bij 4 rotondes een extra rondje gemaakt en nog moest ik me overal inhouden omdat ze het niet bij konden houden...
Maarja, dat busje weegt ook bijna 10x meer dan de motor + veel breekbare spullen.
Volgende keer maar gewoon lekker eigen tempo doorrijden en bij het eindpunt maar gewoon 15 minuten een dutje doen ofzo..
 
Laatst bewerkt:
Op de motor schuif ik toch graag een strookje op hoor als er van die tuttekoppen "in komen voegen".
Je ziet ze aankomen...de 106jes en Picanto's, pluimpjes rook stijgen langzaam op uit het nog koude uitlaatje, ramen beslagen en invoegen doen ze met zo'n 60km per uur.

Dit soort lui halen ook in door zonder eerst snelheid te maken, kijken alleen in hun spiegels om hun make-up te checken, verlenen onterecht voorrang aan fietsers en voetgangers, en veroorzaken meer gevaarlijke situaties zonder zich van enig kwaad bewust te zijn, heerlijk!
Dan zoek ik toch liever m'n eigen weg, doei!
 
Ik snap je fout en ben blij te lezen dat je hem zelf ook snapt *O* Iedereen die nou zo over je heen pist vind ik ook weer wat overdreven. En hij die zonder fouten is...

Maar één stukje wil ik toch nog even uitlichten. Je zegt "ik snap niet waarom iemand zich in zo'n gevaarlijke positie manoeuvreert". Maar dat doet hij natuurlijk niet: *jij* manoeuvreert zodanig dat zijn positie gevaarlijk wordt, terwijl *hij* niets verkeerd deed. Als je dat ook nog even laat doordringen is wat mij betreft je karma weer in orde wegens deze publieke boetedoening en educatieve werking *O*

Aan de andere kant, als je op de motor op de rechter rijstrook rijdt, en rechts voor je rijdt een auto op de invoegstrook die zijn knipperlicht aandoet om in te voegen, blijf je dan op dezelfde snelheid doorrijden zonder te anticiperen dat de auto wellicht ieder moment zijn stuur omgooit? Dus hoewel de automobilist in dit verhaal de fout maakt, vind ik de motorrijder niet echt handig bezig.

Persoonlijk rij ik op de motor al op één van de linkere rijstroken als ik een in/uitrit ruik. :)
 
Aan de andere kant, als je op de motor op de rechter rijstrook rijdt, en rechts voor je rijdt een auto op de invoegstrook die zijn knipperlicht aandoet om in te voegen, blijf je dan op dezelfde snelheid doorrijden zonder te anticiperen dat de auto wellicht ieder moment zijn stuur omgooit?

In de meeste gevallen pas ik mijn snelheid aan zodat ik voor of achter die invoeger uitkom. Naar links doe ik zelden, omdat ik dat zelf ook irritant vind als dat gebeurt.
 
Aan de andere kant, als je op de motor op de rechter rijstrook rijdt, en rechts voor je rijdt een auto op de invoegstrook die zijn knipperlicht aandoet om in te voegen, blijf je dan op dezelfde snelheid doorrijden zonder te anticiperen dat de auto wellicht ieder moment zijn stuur omgooit? Dus hoewel de automobilist in dit verhaal de fout maakt, vind ik de motorrijder niet echt handig bezig.

Persoonlijk rij ik op de motor al op één van de linkere rijstroken als ik een in/uitrit ruik. :)
Ik snap het argument wel, en ik zie mezelf het ook regelmatig doen eerlijk gezegd, maar vind tegelijkertijd dat dat toch meestal niet de beste optie is.

Daarbij: een motorrijder die zichzelf in het nauw laat brengen is in die zin verkeerd bezig, maar er is wel een verschil tussen actief iets gevaarlijks doen, of passief in gevaar gebracht worden door een ander en daar niet adequaat op reageren.

In de meeste gevallen pas ik mijn snelheid aan zodat ik voor of achter die invoeger uitkom. Naar links doe ik zelden, omdat ik dat zelf ook irritant vind als dat gebeurt.
:^ Dat zijn onnodige zijdelingse verplaatsingen en die zijn meestal gevaarlijker dan snelheid verhogen of verlagen op dezelfde strook. Net als op een 3+ stroken snelweg twee stroken naar links gaan om iemand die met Vmax-20 op de middelste baan rijdt links in te halen, en daarna weer twee stroken terug naar rechts O-)
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen weer een type voor me. Ergens op de donkere weg staat een oversteker, geen oversteekplaats (want die is 50m verderop) en de Picanto voor stopt per acuut minden op de rijbaan om de jongedame over te laten steken. Ik zag het even niet aankomen en had een remmomentje :( Daar laten ze je opzakken bij het cbr als je zulke fratsen uithaalt, maar het beklijft niet!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan