Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Verder heb ik zoals eerder vermeld het alcoholplaatje er bewust bij gezet, gewoon om ff te kijken wie er dan toch nog aanleiding vindt om azijn te pissen terwijl ik daar niet voor m'n lol stond.
Ik was liever doorgereden....

Ongetwijfeld.
Waar de meesten waarschijnlijk over vallen, is het feit dat je überhaupt achter het stuur bent gestapt met drank op.
Ik vind het persoonlijk ook niet kunnen, maar betrek dat vooral op mijzelf: als ik nog moet rijden, drink ik geen druppel. Als ik wil drinken, zorg ik voor ander vervoer (of ik drink thuis). Dat is er van huis uit behoorlijk in geramd.
Daarbuiten hoop ik maar dat het goed komt als iemand met drank op achter het stuur stapt, zowel voor diegene zelf als voor mogelijke andere betrokkenen.
 
Toevallig van Zuidplein naar Alblasserdam? Ik reed met de auto achter precies dezelfde. Dus de slippers en rode oortjes. Wat een idioot.
Geen idee, hij ging richting Ridderkerk en kwam ergens vanaf Barendrecht vandaan...

Hij zat iig op een '05?! R1
 
Ongetwijfeld.
Waar de meesten waarschijnlijk over vallen, is het feit dat je überhaupt achter het stuur bent gestapt met drank op.
Ik vind het persoonlijk ook niet kunnen, maar betrek dat vooral op mijzelf: als ik nog moet rijden, drink ik geen druppel. Als ik wil drinken, zorg ik voor ander vervoer (of ik drink thuis). Dat is er van huis uit behoorlijk in geramd.
Daarbuiten hoop ik maar dat het goed komt als iemand met drank op achter het stuur stapt, zowel voor diegene zelf als voor mogelijke andere betrokkenen.
Zolang ik binnen het kader van de wet zit is er voor mij geen nood aan de man.
Dat een ander liever geen alcohol drinkt als ie moet rijden is ook prima.
 
Zolang ik binnen het kader van de wet zit is er voor mij geen nood aan de man.
Dat een ander liever geen alcohol drinkt als ie moet rijden is ook prima.

En daar wringt het. Uit jouw oorspronkelijke verhaal lijkt het alsof je straalbezopen achter het stuur bent gestapt. Misschien bewust overdreven om te provoceren, maar dan moet je dus ook bereid zijn de nodige verontwaardigde reacties over je heen te krijgen })

Daarnaast is het een grijs gebied: wat mag er, wat is verstandig en wat kun je voor jezelf verantwoorden of waarmee kun je nog met jezelf leven als er onderweg iets gebeurt :?
Ik weet van mijzelf dat ik er heel veel moeite mee zou hebben als ik met een toegestane hoeveelheid drank op een ongeval zou veroorzaken, of er zelfs maar bij betrokken zou zijn. Dan is 'geen alcohol' niet 'ook prima', maar gewoon de enige optie.
 
Ik weet van mijzelf dat ik er heel veel moeite mee zou hebben als ik met een toegestane hoeveelheid drank op een ongeval zou veroorzaken, of er zelfs maar bij betrokken zou zijn. Dan is 'geen alcohol' niet 'ook prima', maar gewoon de enige optie.

In de meeste verzekeringspolissen staat ook als voorwaarde dat je niet onder invloed van alcohol of andere middelen mag rijden. Dat betekent dat de polis alleen geldig is als je helemaal niets hebt gedronken, daarmee is de voorwaarde dus sterker dan wat de wetgever toestaat. Bij een klein ongeval zal het niet aan de orde zijn omdat het onderzoek voor de verzekeraar duurder is dan gewoon uitkeren. Maar bij een groot ongeval kun je een probleem hebben als de verzekeraar kan aantonen dat je alcohol hebt gedronken, al is het maar een half glas.
 
Verzekeraars... Ik denk dat ze daar nog wel een puntje van discussie gaan hebben. Als de wet zegt dat het mag kun je wel van alles beweren in je algemene voorwaarden, maar de wet komt eerst. Mooi voer voor advocaten, en dat ben ik gelukkig niet, dus ik wens ze succes :+
 
Als de wet zegt dat het mag kun je wel van alles beweren in je algemene voorwaarden, maar de wet komt eerst.
Zo zwart-wit is het niet. Je hebt bijvoorbeeld voor motoren ook de polissen zonder winterdekking. Voor de wet blijft jouw motor verzekerd, wettelijk gezien mag je ook rijden, maar krijg je in januari een ongeval dan dekt de verzekeraar ook de schade niet.
 
In de meeste verzekeringspolissen staat ook als voorwaarde dat je niet onder invloed van alcohol of andere middelen mag rijden. Dat betekent dat de polis alleen geldig is als je helemaal niets hebt gedronken, daarmee is de voorwaarde dus sterker dan wat de wetgever toestaat. Bij een klein ongeval zal het niet aan de orde zijn omdat het onderzoek voor de verzekeraar duurder is dan gewoon uitkeren. Maar bij een groot ongeval kun je een probleem hebben als de verzekeraar kan aantonen dat je alcohol hebt gedronken, al is het maar een half glas.

Dat speelt bij mij nog niet eens mee. Het gaat puur om jezelf naderhand nog in de spiegel durven aankijken, mocht er iets gebeuren.
 
Mijn oom heeft twee keer met een slok op zijn mercedes in elkaar gereden en de verzekering keerde gewoon uit
Na de eeerste keer ging de premie omhoog,na de tweede keer wilde ze hem niet meer verzekeren,en kon hij alleen nog bij loyds terecht,werd wel een hele hoge premie
 
Mijn oom heeft twee keer met een slok op zijn mercedes in elkaar gereden en de verzekering keerde gewoon uit
Na de eeerste keer ging de premie omhoog,na de tweede keer wilde ze hem niet meer verzekeren,en kon hij alleen nog bij loyds terecht,werd wel een hele hoge premie
Dat was waarschijnlijk voor 2015? En het hangt ook van je verzekering en specifieke polisvoorwaarden af.
 
Als het om alcohol en verkeer gaat, wordt door bijna iedereen art 8 lid 2 gebruikt. Je mag niet meer gedronken hebben dan 220 ugl.
Maar men vergeet lid 1
Daar staat gewoon dat je niet met OA alcohol mag rijden als je kan weten dat het de rijvaardigheid beïnvloedt. Hier staat geen grens aangegeven. Bij het veroorzaken of betrokken zijn bij een ongeval (ook onder de grens uit lid2) kán men er dus vanuit gaan dat alcohol van invloed was bij de betrokkenheid of oorzaak van het ongeval. En kun je dus hiervoor gestraft worden.

Dit alles nog los van het feit of je jezelf nog in de spiegel kan kijken, omdat je dacht ik voel m zitten maar het kan vast nog wel
 
Mazzel denk ik, nee heb je, ja kun je krijgen. Ik vind dat ook wel een beetje de beloning die er mag zijn voor hulpverlening zodat degene het een plekje kan geven. Blijkbaar dacht de EHBO daar net zo over, en ik had tenslotte een geschatte leeftijd, info over het ongeval en geschatte tijd van binnenkomst.
Een uur later werd ik teruggebeld of mijn nummer mocht worden gegeven aan de familie omdat die met vragen zaten.
Prima, daarna ben ik benaderd door z'n vrouw en een broer.
Van hen heb ik verdere info gekregen omtrent de werkelijke leeftijd en gezinssituatie.

Verder heb ik zoals eerder vermeld het alcoholplaatje er bewust bij gezet, gewoon om ff te kijken wie er dan toch nog aanleiding vindt om azijn te pissen terwijl ik daar niet voor m'n lol stond.
Ik was liever doorgereden....
Ja top veer in je r**t en een schouderklopje voor de hulp aan medemens. De rest is gezwets in de ruimte. Alcohol gelul om reactie uit te lokken en informatie betreffende patient met een creatieve bronvermelding, (welke je nu rechtbreidt) puur om het smeuïg te maken. En dan na de door jouw gezochte reacties een beetje de gebeten hond spelen.. bijzonder... zag zoiets laatst ook op tv, die heeft 2 week vakantie genomen
 
Bij het veroorzaken of betrokken zijn bij een ongeval (ook onder de grens uit lid2) kán men er dus vanuit gaan dat alcohol van invloed was bij de betrokkenheid of oorzaak van het ongeval. En kun je dus hiervoor gestraft worden.
Ik vermoed dat als je als niet beginnend bestuurder na een ongeval P/A blaast op het voorselectieapparaat (dus 88 tot 220 µg/l) dat inderdaad een aantekening in het PV van het ongeval kan worden en dat de verzekeraar er iets mee kan doen. Het zal je geen PV voor rijden onder invloed opleveren.
Wat een rechter er eventueel van zou vinden als je bijvoorbeeld aangemerkt bent als veroorzaker van een ongeval weet ik niet. Wel interessant.
 
Misschien dat inderdaad de verzekering bij de rechtbank bakzeil zou halen als ze niet wil uitbetalen. Ben dan wel benieuwd hoeveel je aan gerechtskosten kwijt bent, want die gasten gaan natuurlijk ook wel in beroep als het eerste vonnis in hun nadeel is. Je krijgt wel wat rechtskosten terug ("rechtsplegingsvergoeding" in België) maar dat dekt nooit je volledige kosten.
k Wil maar zeggen: je trekt hoe dan ook aan het kortste eind.
 
Misschien dat inderdaad de verzekering bij de rechtbank bakzeil zou halen als ze niet wil uitbetalen. Ben dan wel benieuwd hoeveel je aan gerechtskosten kwijt bent, want die gasten gaan natuurlijk ook wel in beroep als het eerste vonnis in hun nadeel is. Je krijgt wel wat rechtskosten terug ("rechtsplegingsvergoeding" in België) maar dat dekt nooit je volledige kosten.
k Wil maar zeggen: je trekt hoe dan ook aan het kortste eind.
Edit: excuus, was even vergeten dat je Belg was, daar gelden sowieso andere regels.

Ik was altijd in de veronderstelling dat als je in je gelijk gesteld werd, je de kosten voor de rechtsgang niet hoefde te betalen. Maar ik heb het idee dat dat niet zo is, enig idee hoe dat wel zit toevallig?
 
Edit: excuus, was even vergeten dat je Belg was, daar gelden sowieso andere regels.

Ik was altijd in de veronderstelling dat als je in je gelijk gesteld werd, je de kosten voor de rechtsgang niet hoefde te betalen. Maar ik heb het idee dat dat niet zo is, enig idee hoe dat wel zit toevallig?
Dit hangt heel erg af van de hoogte van de dagvaarding. Om te beginnen kost het uitbrengen van het exploot al ongeveer 100 euro, griffiekosten 100 euro, eventuele advocaat kosten, buitengerechtelijke kosten etc etc. Dit is alleen voor de rechtbank. Dan ben je nog niet in beroep of cassatie gegaan.

Indien je in het gelijk gesteld wordt hoef je vaak de rechtsgang niet te betalen. Verliezen betekent ook niet dat je het dan sowieso moet betalen, hier kan de rechter van afwijken.
Hier kun je alle tarieven per instantie vinden:
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-...Griffierecht/Paginas/Griffierecht-kanton.aspx
Eventueel kun je ook het wetboek Rechterlijke organisatie raadplegen en het wetboek van rechtsvordering
 
Dit hangt heel erg af van de hoogte van de dagvaarding. Om te beginnen kost het uitbrengen van het exploot al ongeveer 100 euro, griffiekosten 100 euro, eventuele advocaat kosten, buitengerechtelijke kosten etc etc. Dit is alleen voor de rechtbank. Dan ben je nog niet in beroep of cassatie gegaan.

Indien je in het gelijk gesteld wordt hoef je vaak de rechtsgang niet te betalen. Verliezen betekent ook niet dat je het dan sowieso moet betalen, hier kan de rechter van afwijken.
Hier kun je alle tarieven per instantie vinden:
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-...Griffierecht/Paginas/Griffierecht-kanton.aspx
Eventueel kun je ook het wetboek Rechterlijke organisatie raadplegen en het wetboek van rechtsvordering
Thnx, maakt t iets duidelijker. Hopen dat t nooit nodig is ;)
 
Vandaag de appierun. Van stichting 2 wheels 4 wings.
In ieder geval mooi weer
IMG_20220521_092745.jpg
 
Gisteren op de weg terug naar huus..
Weer een bikkel gezien.

Dun shirtje (met 130km/h ergens in zijn nek)
Dun trainingsbroek (je kon er haast een kwartje in werpen)
Bad slippers (zonder ook maar iets van een sok te bekken)
En uiteraard een 'rode oortjes' helm

:/
Kwam er laatst ook zo een tegen op een rotonde, maar dan nog zonder helm.

Die zal alleen zijn motor even een blokje om moeten rijden was mijn gedachte. Ondertussen zal ik in mijn gekleurde leren pak op een allroad bike.
 
zag er vandaag één voorbijkomen op een yamaha motorscooter (heb model niet onthouden), die z'n rechterhand op t gas, en in de linkerhand z'n telefoon had 8)7
kop omlaag, zwalkend en met de gashendel spelend achter het blik aan dat voor m reed...
tja, het is een motorscooter dus ´het kan´, maar was wel nieuwsgierig hoe die dat zou doen op een motorfiets...
 
Terug
Bovenaan Onderaan