Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Vind je het nu gek dat een landbouwvoertuig breder mag zijn dan een vrachtwagen?
Dat heeft volgens mij te maken met de wegen waar ze rijden en de snelheid.
Ik vind dit niet zo vreemd.

Het spul wordt trouwens niet steeds groter, de maximale breedte is al jaren geleden bereikt.

Ik vind het vreemd dat voertuigen zo breed mogen zijn dat je op de binnenwegen hier zelfs als fietser de berm in moet omdat het anders niet past. Dat als je ze op de doorgaande weg tegenkomt met de auto ook nog met 2 wielen de berm in moet om schade te voorkomen.
Nog leuker wordt het als 2 van die mastodonten elkaar tegenkomen. Dan kun je gerust een half uurtje uittrekken voordat ze langs elkaar gefrunnikt zijn. Of als een combine met z'n maaidek op een aanhangertje achter zich 10 minuten aan het steken is om een krap bochtje door te komen.
 
Ik vind het vreemd dat voertuigen zo breed mogen zijn dat je op de binnenwegen hier zelfs als fietser de berm in moet omdat het anders niet past. Dat als je ze op de doorgaande weg tegenkomt met de auto ook nog met 2 wielen de berm in moet om schade te voorkomen.
Nog leuker wordt het als 2 van die mastodonten elkaar tegenkomen. Dan kun je gerust een half uurtje uittrekken voordat ze langs elkaar gefrunnikt zijn. Of als een combine met z'n maaidek op een aanhangertje achter zich 10 minuten aan het steken is om een krap bochtje door te komen.
Het lijkt mij een goede actie als jij direct stopt met het consumeren van alles wat iets bevat wat van een boer af komt, binnen een maand heb je je probleem opgelost!
 
Ik vind het vreemd dat voertuigen zo breed mogen zijn dat je op de binnenwegen hier zelfs als fietser de berm in moet omdat het anders niet past. Dat als je ze op de doorgaande weg tegenkomt met de auto ook nog met 2 wielen de berm in moet om schade te voorkomen.
Nog leuker wordt het als 2 van die mastodonten elkaar tegenkomen. Dan kun je gerust een half uurtje uittrekken voordat ze langs elkaar gefrunnikt zijn. Of als een combine met z'n maaidek op een aanhangertje achter zich 10 minuten aan het steken is om een krap bochtje door te komen.
die dingen komen een paar keer per jaar over de weg.......
 
Ehhhhhh


Gelukkig laten ze de combines thuis, denk dat die teveel brandstof verbruiken 👹
 
Het lijkt mij een goede actie als jij direct stopt met het consumeren van alles wat iets bevat wat van een boer af komt, binnen een maand heb je je probleem opgelost!

Onzin, met iets kleiner gaat het ook. Alles moet steeds groter en meer. Op een gegeven moment raakt het gewoon uit verhouding. Da's mijn punt.
Overigens geef ik hier de boeren niet de schuld van. Het is een algehele tendens, in de hele maatschappij. Net zoals de veeboeren steeds meer in schaalvergroting zijn gedrukt, om vervolgens nu de schuld te krijgen van het stikstofprobleem. Ik snap dat ze boos zijn. Over de manier waarop ze in het verleden actie hebben gevoerd, kun je het oneens zijn, maar ik snap het wel.
Ze zijn alleen de gemakkelijkste, snelste manier om het aan te pakken, in plaats van naar het veel grotere plaatje te kijken, bijvoorbeeld door minder vlees te (laten) consumeren, bijvoorbeeld door vlees veel duurder te maken, waardoor boeren de middelen hebben om op een andere manier te helpen het probleem op te lossen. Maar half Nederland wil elke avond voor een habbekrats een grote lap vlees op het bord. (En nee, ik eet niet iedere avond vlees, en zeker geen groot kiloknallerstuk.)
Maak ongezonde/voor het milieu belastende producten duurder en gebruik dat geld om minder belastende alternatieven betaalbaarder te maken.

Maar goed, we gaan nu wel erg offtopic, sorry :$
 
Hier op de polle sturen we onvervaard onze vierwielers op kruissnelheid met minstens twee wielen in de berm. Heeft me wel eens twee(!) lekke banden gekost, lei er ‘n hark in de berm. En ‘n gespleten kunstof dorpelcover op ‘n CX serie 2. Door ‘n modderplas, kwam zoveel modder tussen de dorpel en de cover dattie openbarste.
 
Lees nu dat de boeren ook vluchtstroken en op- en afritten blokkeren om overige weggebruikers tegen te houden. Hopen dat er geen ongelukken gebeuren.
 
Maak ongezonde/voor het milieu belastende producten duurder en gebruik dat geld om minder belastende alternatieven betaalbaarder te maken.

Maar goed, we gaan nu wel erg offtopic, sorry :$

Nou, dan heb ik nog een mooi feitje voor je waar wat op valt te behalen:

BTW over treinkaartjes : 9%
BTW op kerosine : 0%
Jazeker! kerosine is vrijgesteld van BTW! En dit geld zelfs wereldwijd!

Hef BTW op kerosine en het vliegen wordt stukken minder!
Frankrijk (beter gezegd president Macron) heeft binnenlandse vluchten al verboden voor vluchten die binnen 3 uur ook met de trein te doen valt. Dat scheelt al enorm aan uitstoot! De goedkope pretvluchten verbieden (bv. al die voor-2-tientjes-heen-en-terug-naar-Berlijn-vluchten) ook verbieden, scheelt al enorm. Berlijn is zeer goed te doen met de trein als voorbeeld.

En wat te denken van al dat goedkope, slecht geproduceerde, vol met gifstoffen AliExpress zooi wat massaal gekocht wordt? Denk je dat die containerschepen zo milieuvriendelijk zijn? En dan die productenzooi, snel en goedkoop in elkaar geflanst, plastic vol met gif rommel wat in de EU verboden is, na een maandje kapot, hup de vuilcontainer in, en het weer opnieuw bestellen dat is milieuvriendelijk!

Electrische auto's groen en milieuvriendelijk? Kijk eerst es op wat voor vieze, vuile, smerige, milieubelastende manier de grondstoffen gewonnen worden! In landen als Afrika, China, Zuid-Amerika wordt de grondstoffen op behoorlijke milieubelastende, verontreinigende en smerige manier gewonnen, gereinigd en verwerkt zodat al die Tesla rijders zichzelf een fikse bos veren in hun reet kunnen douwen van trots omdat ze hier in Nederland zogenaamd milieuvriendelijk en zonder allerlei uitstoot rondrijden! Ze vergeten dat in andere landen op zeer smerige, vieze, vuile, belastende wijze de grondstoffen voor de accu's gewonnen en verwerkt worden en daar het milieu onherstelbaar verpest en vervuild wordt. En het opwekken van stroom? Ja ja groene stroom zeker? Me reet! groene stroom heeft nog steeds een zeer lage marktaandeel, de meeste stroom die uit je stopcontact komt wordt opgewekt met kolencentrales en gasgestookte centrales. Ook al heb je zo'n zogenaamde groen stroom contract!

Milieuvriendelijk bestaat niet, het is gewoon een illusie. Alles wat de mens doet en maakt en bedenkt zal een grote mate van impact op het milieu en de flora en fauna hebben. Wil je 100% milieuvriendelijk zijn en een zo laag mogelijk impact op het flora en fauna? Begin dan als eerste om de mens uit te roeien!

Dan ben je het meest effectiefst bezig om het milieu te redden.
 
-O- :XNou, dan heb ik nog een mooi feitje voor je waar wat op valt te behalen:

BTW over treinkaartjes : 9%
BTW op kerosine : 0%
Jazeker! kerosine is vrijgesteld van BTW! En dit geld zelfs wereldwijd!

Hef BTW op kerosine en het vliegen wordt stukken minder!
Frankrijk (beter gezegd president Macron) heeft binnenlandse vluchten al verboden voor vluchten die binnen 3 uur ook met de trein te doen valt. Dat scheelt al enorm aan uitstoot! De goedkope pretvluchten verbieden (bv. al die voor-2-tientjes-heen-en-terug-naar-Berlijn-vluchten) ook verbieden, scheelt al enorm. Berlijn is zeer goed te doen met de trein als voorbeeld.

En wat te denken van al dat goedkope, slecht geproduceerde, vol met gifstoffen AliExpress zooi wat massaal gekocht wordt? Denk je dat die containerschepen zo milieuvriendelijk zijn? En dan die productenzooi, snel en goedkoop in elkaar geflanst, plastic vol met gif rommel wat in de EU verboden is, na een maandje kapot, hup de vuilcontainer in, en het weer opnieuw bestellen dat is milieuvriendelijk!

Electrische auto's groen en milieuvriendelijk? Kijk eerst es op wat voor vieze, vuile, smerige, milieubelastende manier de grondstoffen gewonnen worden! In landen als Afrika, China, Zuid-Amerika wordt de grondstoffen op behoorlijke milieubelastende, verontreinigende en smerige manier gewonnen, gereinigd en verwerkt zodat al die Tesla rijders zichzelf een fikse bos veren in hun reet kunnen douwen van trots omdat ze hier in Nederland zogenaamd milieuvriendelijk en zonder allerlei uitstoot rondrijden! Ze vergeten dat in andere landen op zeer smerige, vieze, vuile, belastende wijze de grondstoffen voor de accu's gewonnen en verwerkt worden en daar het milieu onherstelbaar verpest en vervuild wordt. En het opwekken van stroom? Ja ja groene stroom zeker? Me reet! groene stroom heeft nog steeds een zeer lage marktaandeel, de meeste stroom die uit je stopcontact komt wordt opgewekt met kolencentrales en gasgestookte centrales. Ook al heb je zo'n zogenaamde groen stroom contract!

Milieuvriendelijk bestaat niet, het is gewoon een illusie. Alles wat de mens doet en maakt en bedenkt zal een grote mate van impact op het milieu en de flora en fauna hebben. Wil je 100% milieuvriendelijk zijn en een zo laag mogelijk impact op het flora en fauna? Begin dan als eerste om de mens uit te roeien!

Dan ben je het meest effectiefst bezig om het milieu te redden.
Misschien binnenkort een groot gedeelte ?
Tis maar 1 druk op de knop .






( ja ik weet dat het iets meer is als 1 druk op de knop)
 
Nou, dan heb ik nog een mooi feitje voor je waar wat op valt te behalen:

BTW over treinkaartjes : 9%
BTW op kerosine : 0%
Jazeker! kerosine is vrijgesteld van BTW! En dit geld zelfs wereldwijd!

Hef BTW op kerosine en het vliegen wordt stukken minder!
Frankrijk (beter gezegd president Macron) heeft binnenlandse vluchten al verboden voor vluchten die binnen 3 uur ook met de trein te doen valt. Dat scheelt al enorm aan uitstoot! De goedkope pretvluchten verbieden (bv. al die voor-2-tientjes-heen-en-terug-naar-Berlijn-vluchten) ook verbieden, scheelt al enorm. Berlijn is zeer goed te doen met de trein als voorbeeld.

En wat te denken van al dat goedkope, slecht geproduceerde, vol met gifstoffen AliExpress zooi wat massaal gekocht wordt? Denk je dat die containerschepen zo milieuvriendelijk zijn? En dan die productenzooi, snel en goedkoop in elkaar geflanst, plastic vol met gif rommel wat in de EU verboden is, na een maandje kapot, hup de vuilcontainer in, en het weer opnieuw bestellen dat is milieuvriendelijk!

Electrische auto's groen en milieuvriendelijk? Kijk eerst es op wat voor vieze, vuile, smerige, milieubelastende manier de grondstoffen gewonnen worden! In landen als Afrika, China, Zuid-Amerika wordt de grondstoffen op behoorlijke milieubelastende, verontreinigende en smerige manier gewonnen, gereinigd en verwerkt zodat al die Tesla rijders zichzelf een fikse bos veren in hun reet kunnen douwen van trots omdat ze hier in Nederland zogenaamd milieuvriendelijk en zonder allerlei uitstoot rondrijden! Ze vergeten dat in andere landen op zeer smerige, vieze, vuile, belastende wijze de grondstoffen voor de accu's gewonnen en verwerkt worden en daar het milieu onherstelbaar verpest en vervuild wordt. En het opwekken van stroom? Ja ja groene stroom zeker? Me reet! groene stroom heeft nog steeds een zeer lage marktaandeel, de meeste stroom die uit je stopcontact komt wordt opgewekt met kolencentrales en gasgestookte centrales. Ook al heb je zo'n zogenaamde groen stroom contract!

Milieuvriendelijk bestaat niet, het is gewoon een illusie. Alles wat de mens doet en maakt en bedenkt zal een grote mate van impact op het milieu en de flora en fauna hebben. Wil je 100% milieuvriendelijk zijn en een zo laag mogelijk impact op het flora en fauna? Begin dan als eerste om de mens uit te roeien!

Dan ben je het meest effectiefst bezig om het milieu te redden.

Ik kan niet anders dan het met je eens zijn. Vliegen is belachelijk goedkoop, o.a. vanwege het gebrek aan btw op kerosine. Vliegvakanties mogen wat mij betreft ook weer een absolute luxe worden, in plaats van alsof je met de bus naar de andere kant van de stad gaat. Met corona, en de vele 'vakanties in eigen land' had ik ook even de hoop dat dit zou gaan gebeuren, maar helaas...
Overigens heb ik bewust niet het woord milieuvriendelijk gebruikt, alleen 'minder belastend'. En dat ook nog met de kennis die we nu hebben. Over 10 jaar kan daar ook weer heel anders tegenaan worden gekeken...

Ik kan hier nu wel een heel verhaal gaan schrijven over wat ik allemaal wel en niet doe, maar jouw conclusie blijft hetzelfde: de mens vervuilt.
Uitroeien gaat mij wat ver, maar drastisch verminderen lijkt mij uitstekend: niet automatisch aan de (gesubsidieerde) kids lijkt me een uitstekend begin, maar dat lijkt nog steeds een taboe te zijn.
 
Frankrijk (beter gezegd president Macron) heeft binnenlandse vluchten al verboden voor vluchten die binnen 3 uur ook met de trein te doen valt.
De grap is dat je vanuit parijs zo'n beetje in elke grote franse stad kan komen met de TGV die tegenwoordig op sommige stukken gewoon 320km/h als kruissnelheid heeft. Het is zelfs zo extreem dat vanuit Helmond via Breda, stukkie metro in Parijs en dan de trein door naar Bordeaux iets van een uur sneller is dan met de auto de kortere route.

Alleen jammer dat het zo duur is. Als die fransen nou eens dezelfde prijzen gaan rekenen als de duitsers voor de ICE wordt het nog wat.
 
BTW krijgt een bedrijf toch terug dus BTW heffen op kerosine heeft 0,000000 effect.
Neemt niet weg dat kerosine van heel veel andere belastingen is vrijgesteld, omdat iedereen bang is dat er anders niet meer op een bepaald land gevlogen gaat worden. Ik zeg: gewoon belasten zoals benzine!
 
Ik verbruik 95% van de kerosine buiten Nederland dus waarom zou NL daar belasting op mogen heffen?

De fles whisky die jij op Schiphol koopt en uitvoert is toch ook vrij van belasting.

Plus dat er internationale verdragen zijn waarin afgesproken is dat kerosine vrijgesteld is van belastingen.
 
Vliegvakanties mogen wat mij betreft ook weer een absolute luxe worden, in plaats van alsof je met de bus naar de andere kant van de stad gaat.
Helemaal mee eens. Het probleem is alleen dat vakanties als eerste levensbehoefte gezien wordt. 'Ik moet er echt even tussenuit' 'Ik ben wel echt toe aan een zon vakantie' 'Over ... gaan we heeeeerlijk met het vliegtuig naar zo en zo'. Mensen sluiten leningen af om op vakantie te gaan :? dus ookal wordt het pure luxe, ik denk dat het gros toch wel zal blijven vliegen
 
Helemaal mee eens. Het probleem is alleen dat vakanties als eerste levensbehoefte gezien wordt. 'Ik moet er echt even tussenuit' 'Ik ben wel echt toe aan een zon vakantie' 'Over ... gaan we heeeeerlijk met het vliegtuig naar zo en zo'. Mensen sluiten leningen af om op vakantie te gaan :? dus ookal wordt het pure luxe, ik denk dat het gros toch wel zal blijven vliegen

Een van de dingen die me van afgelopen winter van al het coronagedoe het meest is bijgebleven: interview met iemand die op wintersport ging, vlak voordat Oostenrijk de grenzen zou sluiten voor o.a. Nederlanders. Het kwam erop neer: Ja, we gaan maar een paar dagen eerder, anders komen we Oostenrijk niet in. En we moeten echt op wintersport, vorig jaar zijn we ook al niet geweest.
|(|(
 
Een van de dingen die me van afgelopen winter het meest is bijgebleven: interview met iemand die op wintersport ging, vlak voordat Oostenrijk de grenzen zou sluiten voor o.a. Nederlanders. Het kwam erop neer: Ja, we gaan maar een paar dagen eerder, anders komen we Oostenrijk niet in. En we moeten echt op wintersport, vorig jaar zijn we ook al niet geweest.
|(|(
Jaa die bekende uitspraak heb ik ook heel veel gehoord. Ik werkte toen nog bij een slagerij in een nogal welvarende gemeente. Hoeveel van die kakkers wel niet dat precieze argument gebruikte. _O-
 
Ik verbruik 95% van de kerosine buiten Nederland dus waarom zou NL daar belasting op mogen heffen?
Ja, dat is de keuze. Meer vliegen of meer boeren.

Het idee is dat je met meer belastingen op kerosine enerzijds mensen uit het vervuilende vliegtuig haalt en anderzijds kunt investeren in je schonere spoornetwerk.
 
Ik verbruik 95% van de kerosine buiten Nederland dus waarom zou NL daar belasting op mogen heffen?

De fles whisky die jij op Schiphol koopt en uitvoert is toch ook vrij van belasting.

Plus dat er internationale verdragen zijn waarin afgesproken is dat kerosine vrijgesteld is van belastingen.
Maar de belastingregel is van 1944. Toen moest het misschien nog gepromoot worden. Het best zou zijn dat dit op Europees niveau geregeld wordt. Trouwens, als ik in Nederland tank en dan naar Duitsland rij, betaal ik in Nederland toch belasting en niet in Duitsland? Waarom zou dat voor vliegverkeer anders moeten zijn?

Die fles whisky is niet zo vervuilend als de vlucht waar je op stapt...

Naast vliegverkeer mag er ook wel eens beter naar de industrie gekeken worden. Tata steel wordt bijvoorbeeld voor veel regelingen uitgezonderd en hoeft in sommige gevallen niets te reduceren qua uitstoot (bron).
 
Maar de belastingregel is van 1944. Toen moest het misschien nog gepromoot worden. Het best zou zijn dat dit op Europees niveau geregeld wordt. Trouwens, als ik in Nederland tank en dan naar Duitsland rij, betaal ik in Nederland toch belasting en niet in Duitsland? Waarom zou dat voor vliegverkeer anders moeten zijn?

Die fles whisky is niet zo vervuilend als de vlucht waar je op stapt...

Naast vliegverkeer mag er ook wel eens beter naar de industrie gekeken worden. Tata steel wordt bijvoorbeeld voor veel regelingen uitgezonderd en hoeft in sommige gevallen niets te reduceren qua uitstoot (bron).

Door dat soort dingen snap ik de boosheid van boeren nog veel meer.
Iedereen zou moeten inleveren.
 
Naast vliegverkeer mag er OOK wel eens beter naar de industrie gekeken worden. Tata steel wordt bijvoorbeeld voor veel regelingen uitgezonderd en hoeft in sommige gevallen niets te reduceren qua uitstoot (bron).
Ik heb het woordje "ook" even wat duidelijker gezet. We moeten overal naar kijken. Dus zowel boeren als vliegverkeer als industrie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan