Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

O ja, nog een Onderweg Meegemaakt: gisteren kwam ik om 7:30 bij mijn auto, die toen nog in de schaduw stond, nat van de morgendauw. Half uurtje wachten en ik had lekker kunnen ontbijten met escargot :)

Aangezien het spoor niet bij de rand van de motorkap begint denk ik dat hij er door een vogel op gedropt is. Ik denk, gezien de gevolgde route, dat hij ook te veel gedronken had. Ik heb 'm maar weer terug in de bosjes geplaatst.

1660145995310.png
 
60 jaar geleden reed je gewoon in een spijkerbroek en een leren jekkie en dat doe ik nu nog wel eens, maar alleen als ik met een klassieker in het dorp rijd en niet boven de 50 km/u kom.
Tja ... ook met 50 km/u kun je ongelukkig vallen. Er zijn wel motorrijders met die snelheid binnen de bebouwde kom verongelukt '(
 
O ja, nog een Onderweg Meegemaakt: gisteren kwam ik om 7:30 bij mijn auto, die toen nog in de schaduw stond, nat van de morgendauw. Half uurtje wachten en ik had lekker kunnen ontbijten met escargot :)

Aangezien het spoor niet bij de rand van de motorkap begint denk ik dat hij er door een vogel op gedropt is. Ik denk, gezien de gevolgde route, dat hij ook te veel gedronken had. Ik heb 'm maar weer terug in de bosjes geplaatst.

Bekijk bijlage 1792102
Zo te zien een wijngaardslak :+.
 
Ik heb gisteravond trouwens een heel raar soort van motorongelukje gehad: mijn linkervoet beklemd tussen de step en de grond omdat hij van de step gleed in een bochtje, en het stepje (denk ik, weet niet zeker) geen tijd had om omhoog te wippen, en mijn voet in de lengterichting "gecomprimeerd" werd.

Deed gruwelijk pijn vanochtend, dus toch maar even naar de dokter.

Bleek supermoeilijk uit te leggen, uiteindelijk (met mijn zeer beperkte tekenkunsten) een poging gedaan:

Bekijk bijlage 1792090

Nog nooit zoiets meegemaakt. Iemand anders?

Ondertussen is er bij het ziekenhuis toch maar een röntgenfotootje gemaakt, ben benieuwd.
Auw, sterkte, beterschap.

De situatie lijkt wel wat op een veelvoorkomende situatie bij het rijden op quads. Daar wordt door de instructeur ook duidelijk en herhaaldelijk erop gewezen dat je tijdens het rijden NIET je voet op de grond moet zetten (omdat je dan zelf overheen rijd).
 
Ik heb gisteravond trouwens een heel raar soort van motorongelukje gehad: mijn linkervoet beklemd tussen de step en de grond omdat hij van de step gleed in een bochtje, en het stepje (denk ik, weet niet zeker) geen tijd had om omhoog te wippen, en mijn voet in de lengterichting "gecomprimeerd" werd.

Deed gruwelijk pijn vanochtend, dus toch maar even naar de dokter.

Bleek supermoeilijk uit te leggen, uiteindelijk (met mijn zeer beperkte tekenkunsten) een poging gedaan:

Bekijk bijlage 1792090

Nog nooit zoiets meegemaakt. Iemand anders?

Ondertussen is er bij het ziekenhuis toch maar een röntgenfotootje gemaakt, ben benieuwd.
Foto's worden vrijwel altijd meteen beoordeeld door laborant. Bij twijfel of breuk: mag je gelijk door naar SEH. Voor behandeling (meestal gips) . Als er in eerste instantie niks te zien is. Worden de foto's de volgende dag nog een keer bekeken door de radioloog. Een heel enkele keer haalt hij/zij/het/hun er nog een breukje uit. Dan wordt je gebeld en mag je weer terug komen. Kans is dus groot dat het alleen maar verrot veel pijn doet, en geen breuk is
 
Foto's worden vrijwel altijd meteen beoordeeld door laborant. Bij twijfel of breuk: mag je gelijk door naar SEH. Voor behandeling (meestal gips) . Als er in eerste instantie niks te zien is. Worden de foto's de volgende dag nog een keer bekeken door de radioloog. Een heel enkele keer haalt hij/zij/het/hun er nog een breukje uit. Dan wordt je gebeld en mag je weer terug komen. Kans is dus groot dat het alleen maar verrot veel pijn doet, en geen breuk is
Yep, thanks. Dat was ook wat de huisarts zei: als ze me niet meteen naar de SEH wielen met mijn been omhoog, maar gewoon laten gaan, dan is de ergste zorg voorbij, en moet je er gewoon voorzichtig mee doen totdat de specialist naar de foto's heeft gekeken, en dat gebeurt meestal de volgende dag.

Tot die tijd wordt het strompelen... Want erop staan gaat nog even niet :)

Ik reed een keer weg na het tanken bij een Shell station, was er een betonnen "niet tegen de pomp aanrijdings eiland gemaakt"
Grote auwww
Right, dat was ook het eerste wat mij te binnen schoot, ik heb wel eens vaker zoiets gehad met een bushalte-stoepje midden op de weg, of zo'n metalen bal/bolder uit de grond in een havengebied of zo. Ben ik alleen altijd goed weggekomen dat het hooguit voelde alsof ik mijn tenen had gestoten of zo.
 
Ik heb nog een setje krukken hier liggen. Zal ik ze even in het hulp en weggeef topic zetten? :+
Ik heb een paar jaar geleden eens een blessure aan mijn knie gehad na me verstapt te hebben op de trap, en toen heb ik een extra stevige medische wandelstok gekocht. Die goed goed dienst nu. Thanks! :)
 
Precies, ook 50 km/u is al gevaarlijk zat... Maar goed, een speed-pedelec gaat ook zo 45 (als niet opgevoerd) en die dragen misschien hooguit zo'n kek blits eikeldopje, en er is ook helemaal niemand die er een punt van maakt dat eigenlijk de 50cc brom/snor mensen, buiten hun helm, dan feitelijk ook in vol motorornaat zouden moeten.

Dus ja, als ik gewoon in de stad blijf (<=50), na tien jaar ATGATT draag ik met dat in mijn achterhoofd (en zeker in de zomer) tegenwoordig ook vaak alleen maar laarzen, gewone leren handschoenen en een gewone leren jas (en helm natuurlijk). Ook al is het dan ook een onmiddellijke doodwens :+
 
Precies, ook 50 km/u is al gevaarlijk zat... Maar goed, een speed-pedelec gaat ook zo 45 (als niet opgevoerd) en die dragen misschien hooguit zo'n kek blits eikeldopje, en er is ook helemaal niemand die er een punt van maakt dat eigenlijk de 50cc brom/snor mensen, buiten hun helm, dan feitelijk ook in vol motorornaat zouden moeten.

Dus ja, als ik gewoon in de stad blijf (<=50), na tien jaar ATGATT draag ik met dat in mijn achterhoofd (en zeker in de zomer) tegenwoordig ook vaak alleen maar laarzen, gewone leren handschoenen en een gewone leren jas (en helm natuurlijk). Ook al is het dan ook een onmiddellijke doodwens :+
Levensgevaarlijke gek ben je, maar ik doe wel met je mee...

Ohnee... korte broek, gympies en een tshirt, maar ik ga niet naar de Albert Heijn maar naar de Hornbach... ja dan mag het
 
Het is een trajectcontrole… Ze weten de afstanden waar het 70 en waar het 100 is, de maximale gemiddelde snelheid is dan eenvoudig te berekenen.

Dan kom je dus op een gemiddelde maximale snelheid van bijvoorbeeld 84 km/h. Als je dan gemiddeld harder dan 90 hebt gereden is het inderdaad duidelijk dat je te hard hebt gereden. Maar dat is niet voldoende om een bekeuring voor de rechter in stand te houden. Het moet duidelijk zijn welk verbod je hebt overtreden, de limiet van 70 of die van 100? Je kunt wel 50 in de 70 hebben gereden en 140 in de 100. Maar ook netjes 100 over het volledige traject.
 
Tenzij lager Vmax aangegeven, wat dus vaak bij uitvoegstroken naar tankstations gebeurt.
Nog even hierover, de snelweg begint bij bord G1 en eindigt bij bord G2, maar langs de snelweg gelegen tankstations (en bushaltes en parkeerplaatsen) zijn géén deel van de snelweg (zie Art. 1 RVV).

Het aparte is nu dat die drie uitzonderingen dus puur uitzonderingen zijn via het RVV, terwijl je zou zeggen, zet dan een bordje G2 bij het begin van een tankstation en een G1 bij het einde (waar de invoegstrook van de snelweg begint, die dus wèl weer deel van de snelweg is). Nou hoeft dat natuurlijk niet, want het RVV heeft het geregeld, maar waarom zouden ze dit in het RVV regelen met een uitzondering en niet gewoon met een bordje? Nu kan ik niet strak bepalen waar de snelweg ophoudt en het tankstation begint. (/edit: waar ik me dus bijvoorbeeld precies wel en niet te voet mag begeven als ik ga wandelen terwijl mijn auto staat op te laden.)

Nogmaals... Noem me autistisch, maar ik vind dat een raar soort vaagheid.
 
Laatst bewerkt:
Het bord G1 betekent meer dan alleen maar "autosnelweg". Het betekent (o.a.) ook dat je niet mag keren. Tegen de richting in over een parkeerplaats of tankstation rijden is niet gewenst, omdat iemand geneigd kan zijn verder te rijden in de richting waar hij staat, met gevolg dat deze een spookrijder wordt. Zou je bij een parkeerplaats of tankstation een bord G2 plaatsen, vervalt de regel dat er niet gekeerd mag worden, met het genoemde risico tot gevolg.
 
Het bord G1 betekent meer dan alleen maar "autosnelweg".
G1 betekent toch echt gewoon domweg "autosnelweg". RVV bijlage 1 is duidelijk. De definitie van autosnelweg is ook duidelijk: "autosnelweg: weg, aangeduid door bord G1 van bijlage I; langs autosnelwegen gelegen parkeerplaatsen, tankstations en bushalteplaatsen maken geen deel van de autosnelweg uit."

De regels die jij bedoelt staan elders in het RVV, maar slaan op de snelweg, niet op bord G1.

Maar aangezien de definitie van autosnelweg letterlijk tankstations uitsluit, horen tankstations dus niet bij de snelweg, en gelden de snelwegregels dus niet op het tankstation.

Zo mag je er ook gewoon lopen (gelukkig maar, anders wordt het lastig tanken), en keren en achteruit rijden dus ook. Wat maar goed is ook, anders zou je niet een parkeervak terug uit mogen rijden bij een tankstation langs de snelweg. (Art 43.1: Het is de bestuurders verboden op een autosnelweg of autoweg hun voertuig te keren of achteruit te rijden.")

Kortom, de reden kan niet zijn dat ze de snelwegregels willen laten blijven gelden op het tankstation door dat niet te demarkeren met borden, want niet alleen zouden de snelwegregels gebruik van een tankstation onmogelijk maken, ook is het tankstation gewoon domweg géén snelweg :)
 
Laatst bewerkt:
Levensgevaarlijke gek ben je, maar ik doe wel met je mee...

Ohnee... korte broek, gympies en een tshirt, maar ik ga niet naar de Albert Heijn maar naar de Hornbach... ja dan mag het
Op de motor naar Hornbach voor een partij tweede keus vloerhout, of tien pakken isomateriaal enz. enz. :?
 
Het bord G1 betekent meer dan alleen maar "autosnelweg". Het betekent (o.a.) ook dat je niet mag keren. Tegen de richting in over een parkeerplaats of tankstation rijden is niet gewenst, omdat iemand geneigd kan zijn verder te rijden in de richting waar hij staat, met gevolg dat deze een spookrijder wordt. Zou je bij een parkeerplaats of tankstation een bord G2 plaatsen, vervalt de regel dat er niet gekeerd mag worden, met het genoemde risico tot gevolg.
Oeps... ik heb aan @K1100LTse een mierenneukerige opmerking over zijn onderschrift.... Een rood kruis op de snelweg betekend dat de betreffende rijSTROOK (niet rijBAAN) verboden is voor verkeer...
De rijBAAN is tussen twee buitenranden asfalt (berm- berm) een rijSTROOK is tussen langsbelijning - langsbelijning.

Erg nuttige bijdrage van mij weer, ik weet het....
 
Noem me autistisch, maar ik vind dat een raar soort vaagheid.

Ik denk dat het een heel pragmatische keuze is: een tankstation of parkeerplaats is weliswaar geen deel van de snelweg, toch verlaat je de snelweg niet. De officiële uitgang komt immers weer op diezelfde snelweg uit. Scheelt ook weer onnodige borden.

Verder sluit die tekst gewoon aan bij wat de meeste mensen doen op een willekeurige Raststätte: parkeren en uit de auto stappen. Toen het raamwerk voor de regels ergens na de oorlog werd vastgesteld leden er ongetwijfeld minder mensen aan (zelfverklaard) autisme dus hoefde er veel minder tot zes cijfers achter de komma te worden uitgewerkt. Tijden zijn helaas veranderd dus daarom staat er zo’n debiele Zuid-Europese riedel aan dalende snelheidslimieten in successie langs de uitvoegstrook, alsof het zonder die dingen doodnormaal zou zijn dat je met 130 een Shell binnenrijdt.
 
  • Haha
Waarderingen: Tuh
Terug
Bovenaan Onderaan