Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Er zijn allerlei soorten... Ik stond ooit in het Leyenburg Ziekenhuis naar buiten te kijken, 's morgens vroeg. Vanaf de OK had je uitzicht op het kruispunt beneden. Ik zie er een serieus ongeluk gebeuren en ren samen met de anesthesist van dienst naar buiten om een slachtoffer uit zijn auto te halen (beiden dus in ziekenhuispak met witte jas er overheen), De anesthesist klimt op de motorkap om de man naar buiten te halen via de (niet meer aanwezige voorruit), ik probeer of ik toch een deur open krijg. Komt er een man aan die aan de benen van de anesthesist begint te trekken onder het meedelen dan alleen een gediplomeerd EHBO'er dat mag doen...
Nu is wel de grote vraag........
heeft die anesthesist zijn EHBO diploma O-) _O-
 
Nu is wel de grote vraag........
heeft die anesthesist zijn EHBO diploma O-) _O-
Niet relevant en een rare opmerking. Je hebt geen bijzondere status met je "EHBO diploma". Weinig zo irritant als een spuit 11 die zegt dat hij BHV of EHBO heeft gedaan. Helaas ervaring met pannekoeken die doodleuk een slachtoffer wilden verplaatsen met zwaar letsel. Nee, en opzouten!
 
Het zit inderdaad in dezelfde hoek. Alleen de omgekeerde vlag is niet zo duidelijk als banier als 'ie wappert, dan zie je niet zo goed dat hij omgedraaid is. Ik denk dat daarom de "boerenzakdoek" (die rode bandana) erin is gekomen. En misschien ook wel omdat sommige mensen die omgekeerde vlag toch niet helemaal een correct symbool vinden.


Wat bedoel je?
Nou, van die rode zakdoekjes kan ik al helemaal niet zien of ze ondersteboven hangen?

;-)
Zo, en nu geen opmerkingen meer over zakdoekjes. punt.

Nog wat meegemaakt?
Nou, de hele week een heel netjes verkeer op de weg, niet afgesneden, geen voorbijrazende haasters, elkaar netjes de ruimte geven, geen rare fratsen... het kan dus wel....
 
Vandaag nog mee gemaakt, Belgen die rotondes niet snappen.

Moest voor cursus naar Belgie.

Wegwerkzaamheden dus vrij veel vrachtverkeer op de weg.
Op de heenweg, een x aantal rotondes, file beide richtingen.... waarom, omdat in de richting die ik op moest, de voorste bij de rotonde stil ging staan omdat er een vrachtwagen probeerde af te slaan, maar in de file vast stond (en zo de linker kant van de rotonde volledig blokkeerde) Cabine was al "op de rotonde afrit".....
Je zou dus zeggen dat je de rotonde op kon rijden (zeker als je rechtdoor moet) maar nee, meneer/mevrouw gaat staan wachten tot de rotonde vrij zou worden....
Gelukkig was ik met de motor, dus ik kon er langs... en na mijn passeren besloot meneer/mevrouw achter mij aan te rijden.....
(Dit meerdere keren bij verschillende auto's mee gemaakt vandaag)

Stuk verder op, 30Km zone dat 50 en kort daarna 70.
4 auto's voor mij, blijft er een 30 rijden. het 70 stuk in, Daar ben ik dus voorbij gegaan, helaas voor mij wel even flink gas er op want die 4 lieten geen ruimte om tussen terug in te voegen bij tegemoetkomend verkeer... (en mede dankzij flink gas bij geven ligt m'n gemiddelde snelheid op ~73Km/u in 70Km/u Trajectcontrole stuk) Uiteraard tijdens mijn inhaalactie wisten ze ineens wel het gas te vinden.
 
Niet relevant en een rare opmerking. Je hebt geen bijzondere status met je "EHBO diploma". Weinig zo irritant als een spuit 11 die zegt dat hij BHV of EHBO heeft gedaan. Helaas ervaring met pannekoeken die doodleuk een slachtoffer wilden verplaatsen met zwaar letsel. Nee, en opzouten!
Je hebt wel veel commentaar op anderen, he? :z
 
Je hebt wel veel commentaar op anderen, he? :z

Ah, hij heb um aangevuld
Ondanks de poppetjes erachter schijnt @Sierra November niet te snappen dat het een grapje is
Mag hopen dat een anesthesist iets meer weet dan een eeehaabeeeoootje

Maar goed, kruip wel weer terug in mijn hoek
@Sierra November : Sorry, zal het niet weer doen, nouja, proberen dan, misschien O-) :W
Nee, ik heb er wat nare ervaringen persoonlijk mee dus vind het niet zo grappig. Daarom snapte ik ook niet dat het een grap was. Vroeger zeiden die smileys nog wat maar tegenwoordig post half wappie Nederland berichten vol met die dingen die verre van grappig zijn.
Excusez.
 
😧 Dat ze het gangpad niet ook even hebben afgezet.
Dat gebeurt, buiten, in winkels, enz meestal vanzelf door mensen met mobiel in de aanslag om zo snel mogelijk het "nieuws" de wereld in te slingeren via sociale media.
Winkelpersoneel heeft een gemiddelde leeftijd van 15-16 dus verwacht daar geen initiatieven van. ( Hebben ook een mobiel op zak ..... Dus doen vaak net zo hard mee)
En er blijven mensen die gewoon haast hebben en vóór hun werk boodschapjes moeten doen. De rest van NL moet daar wel even rekening mee houden
 
Dat gebeurt, buiten, in winkels, enz meestal vanzelf door mensen met mobiel in de aanslag om zo snel mogelijk het "nieuws" de wereld in te slingeren via sociale media.
Winkelpersoneel heeft een gemiddelde leeftijd van 15-16 dus verwacht daar geen initiatieven van. ( Hebben ook een mobiel op zak ..... Dus doen vaak net zo hard mee)
En er blijven mensen die gewoon haast hebben en vóór hun werk boodschapjes moeten doen. De rest van NL moet daar wel even rekening mee houden
Heb een blauwe maandag een dagje met een ambulance meegereden als "hulpje" (mocht verkleed als pleeg de zuurstoffles dragen) en inderdaad, het zwermt bij een incident van de zwevende mobieltjes met piepeltjes er achter. Daar maakte de hoofd-pleeg overigens korte metten mee: Een opmerking van haar en het gros stak de fone weg of droop af. Ze had ook wel het postuur met bijbehorende strenge blik. Was overigens een bijzonder lieve, aardige en attente vrouw, totdat..
 
Vandaag ingeblikt van Eindhoven naar Amsterdam.
Teamleider zegt rond 8uur daar, ik moet nog wat ophalen op de zaak (andere kant op) en dan door.
Op tijd vertrokken, ondertussen word het 6 uur dus ik ga netjes 100 rijden (gas los en langzaam vertragen naar 100)... Zou ik met de motor niet moeten doen want meteen heb ik een klevend busje (terwijl links gewoon leeg is).

100 lijkt meer een suggestie, zelfs in traject controle gebied.

Vreemde is dan wel weer, veel autos die met 130 achterop komen, gaan kleven, inhalen, en dan weer voor mij 90 (of minder) gaan rijden, structureel (Ik laat gewoon gas los en wanneer links leeg is haal ik ze weer in) en zie ze niet meer terug.

Waar ik me het meest over verbaas, dicht bij Amsterdam, vrachtwagen voor mij, ik daar achter (1 auto lengte) achter mij zo goed als leeg. ("Alles en iedereen" rijd links harder dan 100)
Komt een taxi busje aangevlamd, en ipv achter mij uit te voegen gaat ie tussen mij en vrachtwagen en stampt vol op de rem om afslag 12 te pakken. (waardoor ik nog net geen noodstop moet maken.)
Zelf afslag 13 nodig daarom zat ik al achter de vrachtwagen, om er niet tussendoor te hoeven daar.
 
Niet relevant en een rare opmerking. Je hebt geen bijzondere status met je "EHBO diploma".

Ja, die heb je wel. Met een geldig EHBO diploma ben je verzekerd via het Oranje Kruis. Mocht je bijvoorbeeld iemand zijn ribben breken tijdens een reanimatie dan kon dat best handig zijn, mocht iemand je daarvoor aansprakelijk stellen.

Mijn EHBO diploma is verlopen en ik volg ook geen lessen meer. Mocht ik een ongeval meemaken zal ik niet schromen om te helpen, en ik zal ook reanimeren als het nodig is, maar zodra er iemand is die beter gekwalificeerd is, of vindt dat die dat is, be my guest.
 
Ja, die heb je wel. Met een geldig EHBO diploma ben je verzekerd via het Oranje Kruis. Mocht je bijvoorbeeld iemand zijn ribben breken tijdens een reanimatie dan kon dat best handig zijn, mocht iemand je daarvoor aansprakelijk stellen.

Mijn EHBO diploma is verlopen en ik volg ook geen lessen meer. Mocht ik een ongeval meemaken zal ik niet schromen om te helpen, en ik zal ook reanimeren als het nodig is, maar zodra er iemand is die beter gekwalificeerd is, of vindt dat die dat is, be my guest.
Dat heeft nog altijd niks te maken met of je wel of niet MAG helpen. Er is niks waar je een EHBO diploma voor nodig hebt qua hulpverlening. Je hebt geen extra rechten.

Dat je van het oranje kruis een verzekering krijgt is fijn maar het is geen recht. Het heeft niks met de hulpverlening van doen. Overigens dekt normaal je WA verzekering dit maar het kan dat niet iedereen dit heeft. Los van het feit dat ik niemand ken die ooit is aangeklaagd voor zoiets. Neemt niet weg dat het niet gebeurd, maar het risico erop is klein.

En nee, als ik iemand zie die overduidelijk niet weet hoe het moet dan zal ik echt niet schromen om daar wat van te zeggen. Het gaat om het slachtoffer, niet of iemand zich wel of niet op zijn pik getrapt voelt. Dat is overigens iets heel anders dan je gelijk ermee te bemoeien wat dat doe ik bewust zo min mogelijk. Als er al 10 mensen bezig zijn kom ik daar niet als spuit 11 bij staan.
 
Dus dan neem je het over? Of moet degene er mee op houden..... Fijn voor het slachtoffer, dat niemand dan iets probeert te redden.
🤷
Als iemand een slachtoffer die net met ruim 50 is aangereden wilt laten zitten of opstaan dan neem ik het over ja. In dat soort situaties kun je beter wachten tot de ambulance er is. Niks doen en het slachtoffer en de locatie veilig houden is dan juist de verstandige keuze. Je hoeft niet altijd "iets te doen", dat is echt een misvatting.
 
Als iemand een slachtoffer die net met ruim 50 is aangereden wilt laten zitten of opstaan dan neem ik het over ja. In dat soort situaties kun je beter wachten tot de ambulance er is. Niks doen en het slachtoffer en de locatie veilig houden is dan juist de verstandige keuze. Je hoeft niet altijd "iets te doen", dat is echt een misvatting.
Indien bij bewustzijn heb je gelijk, indien bewusteloos, ademhaling, en circulatie controleren en in de stabiele zijligging brengen
 
Niet relevant en een rare opmerking. Je hebt geen bijzondere status met je "EHBO diploma".
Ja, die heb je wel. Met een geldig EHBO diploma ben je verzekerd via het Oranje Kruis. Mocht je bijvoorbeeld iemand zijn ribben breken tijdens een reanimatie dan kon dat best handig zijn, mocht iemand je daarvoor aansprakelijk stellen.

Dat heeft nog altijd niks te maken met of je wel of niet MAG helpen. Er is niks waar je een EHBO diploma voor nodig hebt qua hulpverlening. Je hebt geen extra rechten.
@Mike Schenk en @Sierra November hebben het in eerste instantie over de bijzondere status die je hebt, en die heb je wel degelijk. Nu maak jij er plots "rechten" van, dat is iets totaal anders..
 
Terug
Bovenaan Onderaan