Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Je hebt ook geen bijzondere status.
Wel of niet verzekerd zijn is wel een status. En wel iets om rekening mee te houden mocht je hulp willen verlenen in een bepaalde situatie. Nu mijn EHBO diploma is verlopen zal ik even een iets andere inschatting maken of ik hulp verleen en in welke vorm dan toen mijn diploma nog wel geldig was.
 
Komt een taxi busje aangevlamd, en ipv achter mij uit te voegen gaat ie tussen mij en vrachtwagen en stampt vol op de rem om afslag 12 te pakken. (waardoor ik nog net geen noodstop moet maken.)
Dit is wel echt een moderne randstedelijke ziekte inderdaad, dat iemand inhalen en dan vlak voorlangs uitvoegen. Liefst ook over verdrijvingsvlakken, bonuspunten als er een uitvoegende vrachtwagen voor je in de ankers moet. En het allermeeste zin heeft dat, blijkbaar, als je op de doelstrook meteen weer vastzit achter de volgende vrachtwagen.

Dat gezegd hebbende, "een autolengte erachter" dacht ik trouwens ook bij da's misschien wel te kort erop, zeker bij een verder lege weg met rond de 100. Betere afstand is dan toch al minimaal 10 à 15 autolengtes. (Als je even afgerond de 2-seconden-regel met die snelheid omrekent naar autolengtes).
 
Die 2 seconden regel is theoretisch helemaal juist, maar als jij dat in de spits op de A10 voor elkaar krijgt vind ik je een heel knappe vent!
 
Die 2 seconden regel is theoretisch helemaal juist, maar als jij dat in de spits op de A10 voor elkaar krijgt vind ik je een heel knappe vent!
2 seconden doet idd niemand en al helemaal niet in de spits. Maar uit de tekst van @Okami_Xci leidt ik af dat hij met een normale snelheid reed (± 100) en dan is 1 auto afstand toch echt te weinig (4 à 5 meter?). Dan heb je dus echt geen kans om te reageren
 
Die 2 seconden regel is theoretisch helemaal juist, maar als jij dat in de spits op de A10 voor elkaar krijgt vind ik je een heel knappe vent!
Ik ben daar een aantal jaren geleden voor aan de kant gezet (met het koekblik); volgens de agent hield ik te weinig afstand tot mijn voorligger (was ruim één auto). Ik zei dat als ik het gat groter laat worden er iemand induikt, zodat ik gas moet lossen om het gat weer groter te maken, waarop er vervolgens weer iemand induikt, etc. , etc. Zijn reactie was: niks mee te maken, je dient afstand te houden. Tja, dan ben je uitgeluld en 400 euro lichter :/.
 
Dat is wel erg kort er achter
Uitrollen (automaat), geen punt om op de rem te trappen als het niet nodig is. Ik was precies op dat punt op het omslagpunt waarbij de vrachtwagen op mij weg zou gaan rijden als ik geen gas bij gaf.

En 1 autolengte zal ook wel (iets) meer zijn gezien het busje ruimte had om 'm er in te proppen en vol te remmen zonder tegen de vrachtwagen te klappen.... anders had ie al vol moeten remmen met het er in zetten (wat ie niet deed).
Maar als ik niet al geremd had op het moment dat ie em er tussen ramde dan was dat een "kusje" geweest op z'n minst.

Op de zaak te horen gekregen dat de auto(rit) all-risk verzekerd is, dus de volgende keer gewoon laten gaan. O-)

Dat gezegd hebbende, "een autolengte erachter" dacht ik trouwens ook bij da's misschien wel te kort erop, zeker bij een verder lege weg met rond de 100. Betere afstand is dan toch al minimaal 10 à 15 autolengtes. (Als je even afgerond de 2-seconden-regel met die snelheid omrekent naar autolengtes).
Links reed het harder dan 100, had geen zin om daar tussen te zitten om vervolgens bij afslag 13 me tussen de vrachtwagens te moeten proppen als ik ook met gas los, uitrollen (op 1 auto lengte) achter de vrachtwagen voor mij uit kon komen en dan een paar 100 meter er achter rij tot mijn afslag. (let wel, auto rij modus. met de motor was ik de rij vrachtwagens voorbij gereden)

------

A2 uitvoegend de A10 op.
Verkeer op A10 bleef allemaal links op de linker (en midden) rijstrook en harder dan 100 rijden, rechts voor mij was tot ~afslag 11 leeg. Heeel in de verte een vrachtwagen)
dus ik heb gewoon rechts 100 gereden en toen ik in de buurt van de vrachtwagen kwam gas los gelaten en uitgerold tot ik dicht bij de vrachtwagen was (ongeveer 1 autolengte schat ik) zonder te hoeven remmen.
Achter mij 2, misschien wel 3 vrachtwagen lengtes vrij en daarna een vrachtwagen.... en uiteraard veel verkeer op de linker en midden rijstrook dat allemaal nog duidelijk harder dan 100 reed.
 
Laatst bewerkt:
Indien bij bewustzijn heb je gelijk, indien bewusteloos, ademhaling, en circulatie controleren en in de stabiele zijligging brengen
Bij een aanrijding met 50 in het uur kan er al genoeg schade aan rug en nek zijn die je verergerd met het in een stabiele zijligging leggen

Pas als je ziet dat het slachtoffer braakneigingen krijgt, in een stabiele zijligging leggen. anders gewoon laten liggen.
 
Het scheermesje bij de AED is toch om de snor te scheren? (Geen grap, was een vraag van mevrouw tijdens de Cursus)
 
Die 2 seconden regel is theoretisch helemaal juist, maar als jij dat in de spits op de A10 voor elkaar krijgt vind ik je een heel knappe vent!

Waar ik me het meest over verbaas, dicht bij Amsterdam, vrachtwagen voor mij, ik daar achter (1 auto lengte) achter mij zo goed als leeg. ("Alles en iedereen" rijd links harder dan 100)

Gek hè... Al dat geklaag over mensen die die hele rechterbaan niet gebruiken... Dus daar is blijkbaar ruimte zat. En dan tegelijk zeggen dat als je te veel afstand houdt, er dan meteen iemand tussen schiet.

Dus jij rijdt op veel te kort achter, nota bene, een vrachtauto, op de rechterbaan, omdat er anders iemand tussen schiet, EN achter jou is het zo goed als leeg. Ehm... Het is het een of het ander hè...

Ik zei dat als ik het gat groter laat worden er iemand induikt, zodat ik gas moet lossen om het gat weer groter te maken, waarop er vervolgens weer iemand induikt, etc. , etc. Zijn reactie was: niks mee te maken, je dient afstand te houden. Tja, dan ben je uitgeluld en 400 euro lichter :/.

Sorry, maar wat mij betreft heeft die agent gewoon gelijk. (/edit: niet dat je een boete verdient, dat kan ik niet beoordelen, maar het stukje "niets mee te maken je dient afstand te houden") Als iemand anders in de ruimte voor je duikt, dien jij afstand te nemen. Dat degene voor je dat niet doet, is geen enkele rechtvaardiging voor jou om dat ook niet te doen. Als hij nou in de sloot rijdt, doe jij dat dan ook? (Even afgezien van het boetebeleid hè, daar vind ik ook wat van, liever boetes verminderen en handhaving verbeteren.)

En dan rijd je 80 ipv 100 omdat er altijd meteen iemand tussen duikt (wat volgens mij dus echt wel meevalt)... Who cares. Als het zo druk is dat dit constant gebeurt maakt die ene minuut meer of minder ook weinig uit. Plus, zoals ik al zei, gewoon lekker de rechterbaan gebruiken, muziekje aan, niet zo stressen en afstand houden me 'oe mars.
 
Laatst bewerkt:
Gek hè... Al dat geklaag over mensen die die hele rechterbaan niet gebruiken... Dus daar is blijkbaar ruimte zat. En dan tegelijk zeggen dat als je te veel afstand houdt, er dan meteen iemand tussen schiet.

Het is het een of het ander hè...



Sorry, maar wat mij betreft heeft die agent gewoon gelijk. Als iemand anders in de ruimte voor je duikt, dien jij afstand te nemen. Dat degene voor je dat niet doet, is geen enkele rechtvaardiging voor jou om dat ook niet te doen. Als hij nou in de sloot rijdt, doe jij dat dan ook?

En dan rijd je 80 ipv 100. Who cares. Als het zo druk is dat dit constant gebeurt maakt die ene minuut meer of minder ook weinig uit. Plus, zoals ik al zei, gewoon lekker de rechterbaan gebruiken, muziekje aan, niet zo stressen en afstand houden me 'oe mars.
.
 
Dus jij rijdt op veel te kort achter, nota bene, een vrachtauto, op de rechterbaan, omdat er anders iemand tussen schiet, EN achter jou is het zo goed als leeg. Ehm... Het is het een of het ander hè...

1) nee niet omdat er iemand anders tussen schiet, dat is iemand anders die ook reageert.... Ik slechts op dat moment omdat ik uit aan het rollen was tussen 2 vrachtwagens en omdat ik niet wilde remmen er zo kort op kwam. Timing/planning, op tijd gas los laten en weten hoe ver je komt.

2) links/midden is inderdaad druk omdat vrijwel niemand doorschuift naar de meest rechter rijstrook tussen 2 vrachtwagens in....

3) veel mensen gaan al links rijden als er (over al 2Km of meer) in de verte een vrachtwagen rijd.... sommigen zelfs als ze zelf ~85 rijden....

Ingeblikt zal het mij een rotzorg wezen welke auto er bij mij achterop knalt, 2x kreukelzone (zijne en de mijne).
Op de motor, na een automobilist die met auto bij mij achterop wilde en eentje die vond dat ie ook mijn plek nodig had om de bocht te maken geld op de motor voor mij dat verkeersregels tijdelijk vervallen als ik vind dat het mijn veiligheid ten goede komt.
En als ik voor zo'n actie bekeurt word is het goedkoper dan de reparatie en rompslomp rondom ongeluk.

Schade-vrij is niet schade-vrij, er word altijd gezeurd over "afschrijving" en (flink) gekort op uitkeer bedrag, zelfs als je aan kan tonen dat je (nieuwe) helm nog geen week oud is.
Wat was de grap bij een auto, afschrijving is ~50%? bij de 1e kilometer bij de dealer weg?
Nou mijn helm (Shubert C4, destijds ~€650) heeft meer dan 66% afschrijving gehad want ik kreeg maar ~300 euro voor helm EN laarzen.
"Schade" aan broek en jas had ik niet toen opgegeven, omdat dat niet echt schade was in mijn ogen, "schaafplekken"....
(Vizier was op 1 helft "opaal" geworden... laarzen er een extra gat in)

Hell, op mijn bril, die ik nodig heb om te zien, zat volgens de verzekeraar (en 1e 'tegen-expertise' die ik aangevraagd had) afschrijving.
 
Laatst bewerkt:
...
En dan rijd je 80 ipv 100 omdat er altijd meteen iemand tussen duikt (wat volgens mij dus echt wel meevalt)... Who cares. Als het zo druk is dat dit constant gebeurt maakt die ene minuut meer of minder ook weinig uit. Plus, zoals ik al zei, gewoon lekker de rechterbaan gebruiken, muziekje aan, niet zo stressen en afstand houden me 'oe mars.
Met een motor :?
Niets zo ontspannend om al die blikjes in te halen :+
 
Met een motor :?
Niets zo ontspannend om al die blikjes in te halen :+
Nee, ik had het over ingeblikt. Met de motor moet je juist lekker beweeglijk zijn natuurlijk. Maar ook is het op de motor NOG veel belangrijker om gewoon afstand te nemen en te houden, dat gaat voor alles.

1) nee niet omdat er iemand anders tussen schiet, dat is iemand anders die ook reageert.... Ik slechts op dat moment omdat ik uit aan het rollen was tussen 2 vrachtwagens en omdat ik niet wilde remmen er zo kort op kwam. Timing/planning, op tijd gas los laten en weten hoe ver je komt.
Ik snap toch je punt niet. Volgens welke logica is "uit laten rollen" belangrijker dan afstand houden? En je zei toch dat het áchter je helemaal leeg was? (Niet dat je tussen twee vrachtwagens in zat...) Misschien begrijp ik je verkeerd.

Ik snap natuurlijk ook dat afstand nemen niet altijd zo maar kan, als je een bumperklever op je reet hebt moet je dat super behoedzaam doen. Dat gezegd hebbende merk ik nou juist dat als ik zelf een bumperklever heb (als ik op de motor zit bedoel ik), dat dat vaak komt omdat ik zelf toch wat te dicht op mijn voorganger rijd, en dan heel duidelijk in mijn spiegels kijken en rustig wat vaart terugnemen noopt vaak (niet altijd) mijn bumperklever ook om wat afstand te nemen. Goed voorbeeld doet soms toch echt goed volgen.
 
Overigens zag ik vanochtend op de A10 Noord een motorrijder kriskras door het verkeer kegelen. Vrachtauto's rechts inhalen over de vluchtstrook, letterlijk op 1 meter achter bedrijfsbusjes met dichte achterkant rijden (alsof 'ie er overheen wilde of zo), wheelies trekken met 100+ tussen de auto's door... Wat een randdebiel.
 
Ik snap toch je punt niet. Volgens welke logica is "uit laten rollen" belangrijker dan afstand houden? En je zei toch dat het áchter je helemaal leeg was? (Niet dat je tussen twee vrachtwagens in zat...) Misschien begrijp ik je verkeerd.

Tijdje geleden ging het hier over 'onnodig' remmen waardoor er een harmonica-effect ontstaat. In dat kader zie ik wel dat je bij het invoegen achter een ander voertuig niet direct op de rem trapt om meteen weer afstand te hebben, maar het gas loslaat. Misschien kom je dan even wat dicht op je voorganger, maar als je voldoende vaart mindert/hebt geminderd, komt die afstand vanzelf weer. Bij de juiste volgafstand ga je dan met dezelfde snelheid als je voorligger weer verder.
 
Tijdje geleden ging het hier over 'onnodig' remmen waardoor er een harmonica-effect ontstaat. In dat kader zie ik wel dat je bij het invoegen achter een ander voertuig niet direct op de rem trapt om meteen weer afstand te hebben, maar het gas loslaat. Misschien kom je dan even wat dicht op je voorganger, maar als je voldoende vaart mindert/hebt geminderd, komt die afstand vanzelf weer. Bij de juiste volgafstand ga je dan met dezelfde snelheid als je voorligger weer verder.

Precies, ik zeg ook niet dat je vol op de rem moet, alles gedoseerd. Al moet ik zeggen, om nou "zo min mogelijk" te remmen dat hoeft van mij ook weer niet. Je hebt die remmen en dat gaspedaal/gashendel niet voor niets, en ook niet voor niets is de volgorde "1) veiligheid 2) doorstroming 3) milieu" en niet andersom.

Dat onnodig remmen was dacht ik vooral ivm de CC, dus de rem gebruiken voor het cancellen van de CC waardoor je iemand achter je het idee geeft dat je gaat remmen terwijl dat niet zo is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan