Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

vandaag weinig meegemaakt.
afgelopen middag effe met omwegje naar de motorzaak geweest met de (brom)scooter.
ze gaan verhuizen en hielden een motorkleding uitverkoop, dus hoopte nog een slagje te slaan.
kom ik onderweg een paar verkeersregelaars tegen, die hun auto pontificaal op het fiets/bromfietspad gezet hadden, en een van hen was met zn schoenen bezig.
is ie klaar, ziet ie mij staan, en gebaart dan dat ik er over de ernaast gelegen N-weg voorbij moest (waar de rest 80+ kmpu reed).
heb hem er toen op gewezen dat ik dat met een max van 41 (accu's waren al over de helft leegereden) nevernooit ging doen, en al helemaal niet zonder dat ie t verkeer zou laten afremmen o.i.d.
heb me toen ie zn poot stijf hield tussen hun auto en het hek van het bouwterein waar ze stonden heen gewurmd en mn weg vervolgd.
of ie nadien ook t groepje fietsende scholieren dat ik ong. een halve kilometer daarvoor had ingehaald ook de N-weg opgestuurd heeft heb ik niet gezien...
 
Vandaag zo goed als van de weggereden door een lesauto :N.
Uitvoegstrook naar het CBR toe dus ik hield er rekening mee dat die er ook af moest. 200 meter verder nog niks van knipperlichten dus ik erlangs (rechts, want blokmarkering, en ja het is een hele lange uitvoegstrook). Op het moment dat ik ernaast zit gaat het knipperlicht naar rechts uit en stuurt degene in... niet eens een ingreep van de instructeur maar wel groot licht geknipper achter me.
 
Vandaag zo goed als van de weggereden door een lesauto :N.
Uitvoegstrook naar het CBR toe dus ik hield er rekening mee dat die er ook af moest. 200 meter verder nog niks van knipperlichten dus ik erlangs (rechts, want blokmarkering, en ja het is een hele lange uitvoegstrook). Op het moment dat ik ernaast zit gaat het knipperlicht naar rechts uit en stuurt degene in... niet eens een ingreep van de instructeur maar wel groot licht geknipper achter me.
Stoppen en even verhaal halen zou ik zeggen.
 
Kunststof ruitenkrabbers versplinteren en breken als er echt ijs op de ruit zit.
Ik heb een heel oud krabbertje met een koper of messing blad en dat werkt echt fantastisch. Geen krassen en alle ijs is er zo vanaf.

Een standkachel te bedienen via de app maakt het leven trouwens nog een stuk makkelijker....

Ik start hem gewoon en rij pas weg als de raam ontdooit is.
 
Handig hé die electrische wereldverbeteraars? 😄
waaruit maak je dit op?

ik had er niet zoveel zin in om met 80kmpu van achter aangereden te worden.
dat die vent dat wel prima vond, was op zn zachtst gezegd merkwaardig...
dan is imo kiezen voor je eigen veiligheid belangrijker dan handelen op aanwijzing van iemand met gebrek aan inzicht... :/
 
Vandaag zo goed als van de weggereden door een lesauto :N.
Uitvoegstrook naar het CBR toe dus ik hield er rekening mee dat die er ook af moest. 200 meter verder nog niks van knipperlichten dus ik erlangs (rechts, want blokmarkering, en ja het is een hele lange uitvoegstrook). Op het moment dat ik ernaast zit gaat het knipperlicht naar rechts uit en stuurt degene in... niet eens een ingreep van de instructeur maar wel groot licht geknipper achter me.
Toevallig ook zo'n - ik mag niet generaliseren, maar het komt wel akelig vaak voor- fijne instructeur die de helft van de rit op z'n telefoon zit?
En maatje van me is rijinstructeur en is ook niet bepaald te spreken van het niveau van de instructeurs
 
Ik ben net sinds vorige week bevoegd rijinstructeur, dus ik moet nog flink wat ervaring opdoen. Wel weet ik ondertussen dat fysiek ingrijpen nou eenmaal tijd kost, omdat het per definitie een fysieke reactie is op iets wat al fout is gegaan. Best case scenario is het nog niet heel erg foutgegaan :)

Een leerling die plotseling een ruk aan het stuur geeft (meestal een schrikreactie) terwijl jij dat als instructeur niet ziet aankomen... Het gebeurt. En ja natuurlijk grijp je dan in als het nodig is, maar dan is die auto dus al geslingerd.

Groot licht geknipper is wel een raar verhaal, dat zit links van het stuur dus dat moet de leerling zelf gedaan hebben, en leerlingen hebben dat soort routines meestal nog helemaal niet kunnen opdoen. Tenzij ze per ongeluk iets verkeerd doen qua richting aangeven, zo wil het grootlicht nog wel eens per ongeluk aangaan. Maar van dat geknipper? Nee, lijkt me sterk.

Dus het kan ook zijn dat er gewoon een aso rijinstructeur zelf achter het stuur zat :)
 
Toevallig ook zo'n - ik mag niet generaliseren, maar het komt wel akelig vaak voor- fijne instructeur die de helft van de rit op z'n telefoon zit?
En maatje van me is rijinstructeur en is ook niet bepaald te spreken van het niveau van de instructeurs
En ja, die telefoon is wel erg lastig. Want je wordt als rijinstructeur ook de hele dag gebeld en geappt door leerlingen en/of de rijschool voor het veranderen of annuleren van afspraken, en dan is het toch belangrijk dat je die mensen spreekt, dus de verleiding om dat dan te gaan doen is er. Tot nu toe is het, vreemd genoeg, ook niet verboden voor de rijinstructeur, want het is alleen de juridische bestuurder en niet de feitelijke, als ik het goed begrepen heb.

Ben ik blij dat ik het niet als fulltime baan ga doen, maar ernaast als side gig :) Scheelt een hoop aan die 9 tot 5 achtige neigingen, frustraties etc.
 
Groot licht geknipper is wel een raar verhaal, dat zit links van het stuur dus dat moet de leerling zelf gedaan hebben, en leerlingen hebben dat soort routines meestal nog helemaal niet kunnen opdoen
Ik weet nog bij mijn rijexamen. Laatste rechte stuk voor het CBR zit een afrit van de snelweg. Ik zag een bmw staan en ik dacht bij mezelf, die gaat er nog voorlangs. En ja hoor daar ging ie. Examinator zei, gas erop, drukte op m'n toeter en ik moest met groot licht gaan knipperen... als broekie dacht ik wat gebeurd hier nou...
 
Ik weet nog bij mijn rijexamen. Laatste rechte stuk voor het CBR zit een afrit van de snelweg. Ik zag een bmw staan en ik dacht bij mezelf, die gaat er nog voorlangs. En ja hoor daar ging ie. Examinator zei, gas erop, drukte op m'n toeter en ik moest met groot licht gaan knipperen... als broekie dacht ik wat gebeurd hier nou...
Koot en De Bie :Y:+
 
Wat dacht je van deze


Ik weet nog bij mijn rijexamen. Laatste rechte stuk voor het CBR zit een afrit van de snelweg. Ik zag een bmw staan en ik dacht bij mezelf, die gaat er nog voorlangs. En ja hoor daar ging ie. Examinator zei, gas erop, drukte op m'n toeter en ik moest met groot licht gaan knipperen... als broekie dacht ik wat gebeurd hier nou...

Iedereen heeft altijd de meest spannende excessen meegemaakt in z'n examens. Sta me toe een korreltje scepsis te bewaren bij dit relaas.

Ik bedoel... Je "moest met groot licht gaan knipperen" van de examinator?
 
Ik geloof dat het wel in die bewoording was ja. Of hij ook daadwerkelijk moeten bedoelde laat ik in het midden
Meryl Streep Doubt GIF
 
Ik heb tijdens mijn AVB lessen ook bijzondere rijinstructeurs 'aan het werk' gezien. Je leerlingen een keer uitleggen hoe het moet,
vervolgens die leerlingen wegsturen de oefeningen laten doen en zelf lekker tegen je auto aan hangen en op je telefoon kijken.
Zo kan ik ook wel lesgeven...
 
Ik heb tijdens mijn AVB lessen ook bijzondere rijinstructeurs 'aan het werk' gezien. Je leerlingen een keer uitleggen hoe het moet,
vervolgens die leerlingen wegsturen de oefeningen laten doen en zelf lekker tegen je auto aan hangen en op je telefoon kijken.
Zo kan ik ook wel lesgeven...
Ja, dat had ik bij mijn eerste motorrijschool ook, althans, niet zo overduidelijk maar wel een groepje instructeurs die toch meer met elkaar bezig waren dan met de leerlingen. Waren volgens mij ook drie of vier instructeurs die 10 mensen tegelijk AVB-les gaven op een groot parkeerterrein. Ik ben toen naar een andere rijschool gegaan (/edit: niet per sé daarom, het was nou dat die andere rijschool een mooie groupon-deal had) en daar was de begeleiding veel actiever. Daar ben ik ook gebleven met veel plezier, en dat was Rijschool Amsterdam (RSA). Helaas ondertussen ter ziele tijdens Covid tijd.

Maar goed, het ging hiet over examinatoren en dan in het bijzonder voor de auto, dat is wel wat anders.
 
Laatst bewerkt:
En ja, die telefoon is wel erg lastig. Want je wordt als rijinstructeur ook de hele dag gebeld en geappt door leerlingen en/of de rijschool voor het veranderen of annuleren van afspraken, en dan is het toch belangrijk dat je die mensen spreekt, dus de verleiding om dat dan te gaan doen is er. Tot nu toe is het, vreemd genoeg, ook niet verboden voor de rijinstructeur, want het is alleen de juridische bestuurder en niet de feitelijke, als ik het goed begrepen heb.

Heel bijzonder, als je als rijinstructeur niet voor de volle honderd procent op jouw leerlingen en de weg let.

"De leerling die les heeft, is wel de feitelijk bestuurder, maar wordt verzekeringstechnisch als inzittende gezien. De instructeur is bij een ongeluk of schade tijdens de rijles aansprakelijk. Je rijschool kan zich hiervoor natuurlijk gewoon verzekeren."

Het bereikbaar zijn is wat mij betreft echt van ondergeschikt belang.
 
Heel bijzonder, als je als rijinstructeur niet voor de volle honderd procent op jouw leerlingen en de weg let.

"De leerling die les heeft, is wel de feitelijk bestuurder, maar wordt verzekeringstechnisch als inzittende gezien. De instructeur is bij een ongeluk of schade tijdens de rijles aansprakelijk. Je rijschool kan zich hiervoor natuurlijk gewoon verzekeren."

Het bereikbaar zijn is wat mij betreft echt van ondergeschikt belang.
Mijn punt was dat het dus wettelijk (nog) niet verboden is voor de instructeur om met z'n telefoon te klungelen, ondanks dat hij juridisch bestuurder is, nog afgezien van dat hij natuurlijk ook eindverantwoordelijk is voor de veiligheid.

Helemaal eens dat het bereikbaar zijn van ondergeschikt belang is. Of in ieder geval, zou moeten zijn. Mijn telefoon staat dan ook echt op stil (ook niet vibratie) en zit in mijn jaszak tijdens de lessen die ik geef. Maar goed, ik heb de luxe positie dat ik niet in een rat race van een rijschool meehoef, en het (voorlopig althans) meer voor de hobby/passie ernaast kan doen op mijn eigen voorwaarden.

Ik heb wel, tijdens mijn stage, gezien wat een druk dit legt op een fulltime rijinstructeur, omdat die geacht wordt 100% facturabel te zijn en zo veel mogelijk uren met studenten door te brengen, en om dat te doen wordt hij schrikbarend vaak lastiggevallen tijdens de les ook door zijn eigen werkgever, juist om te zorgen dat het ook inderdaad allemaal goed gaat met leerlingen die ziekmelden, lessen willen verzetten, alternatieve ophaal-adressen opgeven etc.. Ga er maar aan staan.
 
Het ging in het verleden toch ook zonder voortdurend bereikbaar te zijn?
Ja, maar toen vonden mensen het dus ook normaal dat je niet alles binnen 10 minuten kon regelen. Dat wordt nu wel verwacht. Dus ik vrees dat het, zo lang het niet verboden is voor die instructeur om op zijn telefoon te zitten, er helaas veel te veel "perverse prikkels" zijn om dit tegen te gaan.
 
Ik heb wel, tijdens mijn stage, gezien wat een druk dit legt op een fulltime rijinstructeur, omdat die geacht wordt 100% facturabel te zijn en zo veel mogelijk uren met studenten door te brengen, en om dat te doen wordt hij schrikbarend vaak lastiggevallen tijdens de les ook door zijn eigen werkgever, juist om te zorgen dat het ook inderdaad allemaal goed gaat met leerlingen die ziekmelden, lessen willen verzetten, alternatieve ophaal-adressen opgeven etc.. Ga er maar aan staan.

Heel vervelend allemaal, maar niet zo vervelend als een "slecht nieuws gesprek" bij de nabestaanden.

Als een rijinstructeur geacht wordt om bereikbaar te zijn tijdens het lesgeven, dan klopt er iets niet in de organisatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan