Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Weer een hoop mensen met hun mobiel zien spelen onder het rijden. Blijft een irritante gewoonte. Maar als je er demonstratief naast gaat staan bij het verkeerslicht dan is ineens hun mobiel verdwenen. It's amazing mike! 8)7
O ja? Ik zie dat ook vaak natuurlijk, maar het gebeurt toch zelden dat ze 'm dan wegleggen. Was het maar zo.
 
Verder ga ik er soms naast staan, soms ervoor (en ja soms over de streep), soms een beetje scheef voornaast, soms sluit ik achter, soms blijf ik er zelfs naast staan een paar auto's achter de voorste, soms rijd ik er over een andere strook langs (ja, ook soms als dat een strook is voor een andere richting)... 't Is maar net wat ik then and there als optimum zie bij het overwegen van doorstroming, veiligheid van mijzelf en anderen en comfort. Het is onmogelijk te zeggen of ernaast of ervoor of erachter nou structureel veiliger of onveiliger is, een ongeluk zit ALTIJD in een klein hoekje.
 
Er zomaar tussen knallen is ook niet goed, wel eerst kijken of je uberhaupt wel past....
Maar ja, zomaar achteraan aansluiten is ook niet goed, getuige mijn aanrijding begin vorig jaar.

Dat is daarom ook erg afhankelijk van de plek en situatie.

Als ik mij jou situatie goed herinner was dat achteraan een stilstaande file net na een onoverzichtelijke bocht op een eenbaansweg.
Er langs was daar ook niet eenvoudig en 100% garantie heb je nooit. Sukkels des te meer.

In het geval wat ik beschreef kan je het achterliggende verkeer al vanaf honderde meters zijn aankomen en is het ook binnen de bebouwde kom.
 
Verder ga ik er soms naast staan, soms ervoor (en ja soms over de streep), soms een beetje scheef voornaast, soms sluit ik achter, soms blijf ik er zelfs naast staan een paar auto's achter de voorste, soms rijd ik er over een andere strook langs (ja, ook soms als dat een strook is voor een andere richting)... 't Is maar net wat ik then and there als optimum zie bij het overwegen van doorstroming, veiligheid van mijzelf en anderen en comfort. Het is onmogelijk te zeggen of ernaast of ervoor of erachter nou structureel veiliger of onveiliger is, een ongeluk zit ALTIJD in een klein hoekje.

Helemaal mee eens. Dit keer was de situatie zo dat ik er gemakkelijk over dezelfde strook langs kon rijden en had ik zelf niet het gevoel iemand te hinderen/af te snijden of iets dergelijks.
Waarschijnlijk z'n eerste dag na zijn vakantie ofzo.
 
Ik ben het er mee eens dat ernaast gaan staan soms niet kan, maar dan moet je er ook niet tussendoor willen. Door de file heen moet veiligheid verhogend werken. Doet het dat niet moet je erachter blijven. Er voor gaan staan roept bij mensen hele rare emoties op.
Laten we eerlijk zijn, het schiet ook gewoon lekker op.

En ervoor gaan staan in plaats van ernaast heeft mij letterlijk nog nooit problemen opgeleverd... Nou ja, soms een stijve nek als het verkeerslicht wat te ver naar achteren staat.
En zo'n figuur die je eruit probeert te trekken.. Knappe jongen die met een normale auto een motor bij houdt.
Nou, zo'n modern ding met automaat en yup is snel weg hoor, zeker die eerste meters. Mijn BMW is juist niet zo'n kanon van de lijn af. Als ik er echt voor ga zitten ben ik waarschijnlijk wel sneller, maar bij normaal wegrijden niet zo heel veel. En als ik er dan rekening mee moet houden dat de auto naast me zijn ongenoegen wil uiten sta ik er liever gewoon voor.
 
@Unruled Dan hebben we daar verschillende ervaringen. Toen ik net begon met motorrijden ben ik er steeds voor gaan staan, en toen merkte ik dat mensen vaak geirriteerd reageren. Tegenwoordig sta ik er tussen en mensen reageren daar kalmer op. Ook geeft het mij de kans om te kiezen welke rijstrook ik pak. Dat kies ik dan natuurlijk afhankelijk van wie er het langzaamste optrekt en me het meeste ruimte geeft.

Ik rij dan wel een ander type motor gok ik zo, misschien dat daar ook weer verschil in kan zitten?
 
Verder ga ik er soms naast staan, soms ervoor (en ja soms over de streep), soms een beetje scheef voornaast, soms sluit ik achter, soms blijf ik er zelfs naast staan een paar auto's achter de voorste, soms rijd ik er over een andere strook langs (ja, ook soms als dat een strook is voor een andere richting)... 't Is maar net wat ik then and there als optimum zie bij het overwegen van doorstroming, veiligheid van mijzelf en anderen en comfort. Het is onmogelijk te zeggen of ernaast of ervoor of erachter nou structureel veiliger of onveiliger is, een ongeluk zit ALTIJD in een klein hoekje.

Maar als je vooraan staat ben je zeker veiliger dan er tussen of ernaast. Ik ga als het kan altijd vooraan staan (ook soms iets over de streep) en kijk nooit in mijn spiegels of de persoon achter mij opgefokt raakt door mijn actie. Meestal kom ik daar snel achter...als ze gaan duwen en als dit gebeurd haal ik snel een paar auto's in zodat ze (hopelijk) nog pissiger worden en een ander gaan lastig vallen.:Y:W
 
Vanmorgen op weg naar Amsterdam op de A1 bij Muiden, file. Op het informatiebord langs de weg de tekst: reizigers richting Schiphol neem de A9 in verband met problemen op de ring A10 zuid-oost. 400 meter verder op het volgende informatiebord: voor Schiphol neem de A10 in verband met problemen op de A9. Wtf eerst iedereen zich naar de A9 persen en 400 meter verder wilden velen graag weer naar de A1/10. Makkelijker kan Rijkswaterstaat het niet maken. Feit was wel, dat ik iets later in Amsterdam was.
 
Maar als je vooraan staat ben je zeker veiliger dan er tussen of ernaast.
Soms wel, sterker nog waarschijnlijk vaak wel, maar toch zeker niet altijd.

Maar als je vooraan staat ben je zeker veiliger dan er tussen of ernaast. Ik ga als het kan altijd vooraan staan (ook soms iets over de streep) en kijk nooit in mijn spiegels of de persoon achter mij opgefokt raakt door mijn actie. Meestal kom ik daar snel achter.
^:
 
@Unruled Dan hebben we daar verschillende ervaringen. Toen ik net begon met motorrijden ben ik er steeds voor gaan staan, en toen merkte ik dat mensen vaak geirriteerd reageren. Tegenwoordig sta ik er tussen en mensen reageren daar kalmer op. Ook geeft het mij de kans om te kiezen welke rijstrook ik pak. Dat kies ik dan natuurlijk afhankelijk van wie er het langzaamste optrekt en me het meeste ruimte geeft.
Ja, en dat is dus niet relevant als je er om te beginnen al voor staat :+
Ik rij dan wel een ander type motor gok ik zo, misschien dat daar ook weer verschil in kan zitten?
Wel in hoe makkelijk je snel van de lijn bent, de KTM en Bandit vliegen er rücksichtlos vandoor maar de BMW gewoon niet. Ik sta sowieso voor auto's, niet naast. Op enkelbaans betekent dat of dat je het fietspad blokkeert of op de weghelft van tegenliggers staat, dat is al helemaal niet handiger. En ook bij enkelbaans ga ik gewoon vooraan staan, maar dan moet je er dus wel voor. Bij meerbaans sta ik vooraan zodat de volgende motor niet klem staat tussen de auto's achter mij, en afhankelijk van mij is of hij veilig weg kan.

De irritatie is volgens mij ook weinig afhankelijk van type motor. M'n Bandit en KTM komen ronduit asociaal over, en m'n BMW als een keurige heer op middelbare-leeftijd. Boeit niets. Of ik hoor ze niet boven m'n uitlaten uit, kan ook.
 
Ik probeer altijd naast/tussen de auto's voor het stoplicht te gaan staan en heb daardoor vrijwel nooit last van agressievelingen. En auto's die sneller wegtrekken? Je gelooft het niet maar er zijn dagen dat ik geen Ferrari tegenkom.
Als ik vóór een auto ga staan (tja, soms voegt dat beter) merk ik soms wel dat automobilisten geïrriteerd raken... en zo'n 1300+kg baksteen achter me hoeft niet zo gek veel te doen om mij omver te kegelen. :X
 
Ik probeer altijd naast/tussen de auto's voor het stoplicht te gaan staan en heb daardoor vrijwel nooit last van agressievelingen. En auto's die sneller wegtrekken? Je gelooft het niet maar er zijn dagen dat ik geen Ferrari tegenkom.
Als ik vóór een auto ga staan (tja, soms voegt dat beter) merk ik soms wel dat automobilisten geïrriteerd raken... en zo'n 1300+kg baksteen achter me hoeft niet zo gek veel te doen om mij omver te kegelen. :X

Sneller optrekken (scherp zijn) met je Kawa vriend. :P ;)
 
Ik ben sowieso (veel) sneller weg, dat is het punt niet. Maar als zo'n blik een klein stukje naar voren rolt terwijl het licht nog op rood staat dan heb ik dat niet op tijd door en lig ik als 't even tegenzit onder 230kg Kwaak.
 
Ik ben sowieso (veel) sneller weg, dat is het punt niet. Maar als zo'n blik een klein stukje naar voren rolt terwijl het licht nog op rood staat dan heb ik dat niet op tijd door en lig ik als 't even tegenzit onder 230kg Kwaak.

Scherper zijn en alles in de gaten houden dan kan dat niet gebeuren, neem airco op je brommer.;):W
 
Ja, en dat is dus niet relevant als je er om te beginnen al voor staat :+

Wel in hoe makkelijk je snel van de lijn bent, de KTM en Bandit vliegen er rücksichtlos vandoor maar de BMW gewoon niet. Ik sta sowieso voor auto's, niet naast. Op enkelbaans betekent dat of dat je het fietspad blokkeert of op de weghelft van tegenliggers staat, dat is al helemaal niet handiger. En ook bij enkelbaans ga ik gewoon vooraan staan, maar dan moet je er dus wel voor. Bij meerbaans sta ik vooraan zodat de volgende motor niet klem staat tussen de auto's achter mij, en afhankelijk van mij is of hij veilig weg kan.

De irritatie is volgens mij ook weinig afhankelijk van type motor. M'n Bandit en KTM komen ronduit asociaal over, en m'n BMW als een keurige heer op middelbare-leeftijd. Boeit niets. Of ik hoor ze niet boven m'n uitlaten uit, kan ook.

Bij enkelbaans ga ik er gewoon niet langs. Vind ik vaak net te veel geklooi. Bij meerbaans sta ik tussen de 2 voorste auto's, als er een andere motorrijder bij komt dan ga ik wel een stuk naar voren ja.

De vraag van het verschil in motor is eigenlijk omdat ik het verkeer anders zie reageren als ik mijn vader -> R1150RT bij heb. Ik rij zelf op een 'supersport' (thundercat) en heb het idee dat mensen de link sneller leggen naar asociaal rijden.

Overigens weet ik ook niet wat het beste is. Ik vind het zelf veel fijner om er tussen te staan in elk geval.
 
Als ik rustig naar voren rij en voor de voorste auto ga staan merk ik eigenlijk nooit iets van agressie. Kan schelen dat mijn motor een zeer bescheiden uitlaatgeluid heeft. Er tussen / naast gaan staan voelt voor mij te gevaarlijk, dat probeer ik te vermijden.

Als het tijdens het naar voren rijden groen wordt, en ik me dan ergens tussen moet persen levert dat vaak wel irritatie op.
 
Dan moet je harder optrekken. :+


idd gas erop ,ik had een poosje terug ook een akkefietje met t koekblik en zo n volkoffermotorforens ,hij zet m voor mij ,er stonden 2 auto s achter me ,dus dan begrijp ik t al ff niet zo , maar goed ,hij trekt op als een truck met 30 ton erachter dus ik toeter ff van kom op! wordt hij boos -O-
,reclame voor t motorrijden_O-:W ga je vooraan staan geef dan gas :Y en anders sluit maar achteraan :W
 
M'n vrouw is een paar jaar geleden nog aan de kant gezet voor een preek van de mannen in zwart-geel omdat ze bij een verkeerslicht naar voren reed en vóór de streep ging staan.
Ik blijf er in Nederland zelf gewoon tussen staan, zoals door anderen ook al beschreven lijkt dat minder frustratie op te leveren bij de koekblikkers. Hier in de VS moet ik helaas achter aansluiten.
 
Ik ga ernaast staan en blijf alle auto's voor ja, klopt. ;)
En de achterliggende theorie was dat er pas daadwerkelijk voor gaan staan als het groen wordt minder vervelend is voor de auto's? Ze weten toch wel dat ze je kwijt zijn zodra het groen wordt, zoals *jan* zegt moet je gewoon snel weg zijn en dan kraait er eigenlijk geen haan naar. Als je hem vooraan zet en vervolgens gaat lopen treuzelen wordt het anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan