Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

schrik... rijd ik op een provinciaalse weg gewoon met ca 85 km/h in een aaneengesloten rij voertuigen. Doemt er rechts een zijstraat op waar een auto aan komt rijden. Grote haaientanden en borden geven aan dat er voorrang verleend moet worden. Het heerschap achter het raampje kijkt mij recht aan en probeert al snelheid houdend (denk ik) vlak achter mij in te voegen. Dat scheelde maar niks, hij was op het moment dat ik daadwerkelijk de zijstraat passeerde al halverwege mijn rijbaan en mij achter koffer schampte zowat zijn neus.

Rikketikketikke, en weer door..

Die keek 'door jou heen' en zag enkel de auto achter jou, ben ik bang. Zal zelf dan ook geschrokken zijn toen jij ineens 'uit het niets' aan zijn voorbumper verscheen. ;)

Ik probeer bij afslaande tegenliggers of uit zijstraat invoegende voertuigen iets aan mijn positie op de weg te veranderen. Dus niet heel erg slingeren, maar wel een duidelijk zichtbare verplaatsing in de richting waar ik hoop het meeste zichtbaar te zijn. :]
 
Die keek 'door jou heen' en zag enkel de auto achter jou, ben ik bang. Zal zelf dan ook geschrokken zijn toen jij ineens 'uit het niets' aan zijn voorbumper verscheen. ;)

Ik probeer bij afslaande tegenliggers of uit zijstraat invoegende voertuigen iets aan mijn positie op de weg te veranderen. Dus niet heel erg slingeren, maar wel een duidelijk zichtbare verplaatsing in de richting waar ik hoop het meeste zichtbaar te zijn. :]
Gebruiken jullie op zo een moment ook de pass button om op te vallen?
 
Ik probeer bij afslaande tegenliggers of uit zijstraat invoegende voertuigen iets aan mijn positie op de weg te veranderen. Dus niet heel erg slingeren, maar wel een duidelijk zichtbare verplaatsing in de richting waar ik hoop het meeste zichtbaar te zijn. :]
Zo is mij dat geleerd tijdens mijn rijlessen :t
 
Gebruiken jullie op zo een moment ook de pass button om op te vallen?
Zou ik niet doen, heel onverstandig, want veel kans op misverstanden: voor het zelfde geld denkt de ander dat jij een seintje geeft in de trant van "toe maar, ik laat je er voorlangs".

Het aanpassen van je positie op de weg naar de omstandigheden is natuurlijk wel verstandig.
 
Beetje heen en weer slingeren in die situatie noemen ze in de UK de 'SMIDSY weave'. (SMIDSY: Sorry Mate I Didn't See You).

Werkt het best als je de koplamp aan hebt :-)
 
In dit kader vind ik dit filmpje van Blik op de Weg delen wel noemenswaardig:
.

In vijf minuten eigenlijk de kern besproken. Voor de luie kijker, afdekongevallen vanaf 02min30sec.

Afslaand tegemoetkomend verkeer vanaf ongeveer 04min30sec, niet gek om even rustig te slingeren op de motor, zodat je (bijvoorbeeld) uit de koplamp van je achterligger komt. Alles begint natuurlijk met afstand houden.
 
Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar een of ander rijdend donor codicil kwam mij toch wel ERRUG hard voor bij vliegen
in de file vanochtend op de A15 (Barendrecht/Rhoon) rond de klok van +/- 07.15/30u.
Om al slalommend de meest linkerbaan op te vliegen:X....
Was iets van rood\aubergienish achtig iets..

De kerel voor mij (ook in blik), schrok zich helemaal de KLEDING, en moest toch flink in zijn remmen hangen, anders had het werkelijk
niet goed gegaan..... Zat zelf op een redelijke afstand van mijn voorganger, dus kon het aardig 'normaal' bij remmen
:N

Hoop dat de piloot zich hier ook schuil houd en er wat mee doet.
 
Die keek 'door jou heen' en zag enkel de auto achter jou, ben ik bang. Zal zelf dan ook geschrokken zijn toen jij ineens 'uit het niets' aan zijn voorbumper verscheen. ;)

Ik probeer bij afslaande tegenliggers of uit zijstraat invoegende voertuigen iets aan mijn positie op de weg te veranderen. Dus niet heel erg slingeren, maar wel een duidelijk zichtbare verplaatsing in de richting waar ik hoop het meeste zichtbaar te zijn. :]

De SMIDSY op youtube legt het wel haarfijn uit hoe je toch beter kan opvallen in zulke situaties.
 
Klopt helemaal, bij tegemoet komend verkeer dat aangeeft "linksaf" te slaan, en dus voor mij langs zal kruisen, daar zorg ik altijd voor een kleine stuurbeweging om meer op te vallen. Vanmorgen was ik best verrast dat de bestuurder van rechts geen aanstalten maakte om af te remmen en zelfs optrok om in te voegen. Ik denk zelfs dat de auto achter mij op de rem heeft moeten staan.

Goed filmpje overigens. Seinen om "gezien te worden" is inderdaad voor meerdere uitleg vatbaar, waarbij "ga maar" de onwenselijke is...
 
Vanmorgen reed ik richting kantoor. Bij Heemskerk de snelweg op, en toen ik snelheid begon te maken...


...JEEEETJE WAT EEN PLEURISHERRIE!
M'n oordoppen zaten nog in m'n jaszak. 8)7

Bij Beverwijk maar weer van de snelweg gegaan. Aan 't einde van de afrit op de rotonde gaan staan, oordoppen in en direct weer door. :]
 
Vanmorgen reed ik richting kantoor. Bij Heemskerk de snelweg op, en toen ik snelheid begon te maken...


...JEEEETJE WAT EEN PLEURISHERRIE!
M'n oordoppen zaten nog in m'n jaszak. 8)7

Bij Beverwijk maar weer van de snelweg gegaan. Aan 't einde van de afrit op de rotonde gaan staan, oordoppen in en direct weer door. :]
Reed je toevallig op een blauwe motor?
 
Nee, op een grijze. En ik zat al op kantoor om 9:30. :+
Ik heb wel een blauwe in de garage, maar die heb je ook niet gespot (hoop ik 8)7)
 
Overigens vanochtend een busje die dacht "Ik ben verkeerd gereden, dus verkeersregels gelden niet meer voor mij".

Keerde eerst hier (recht voor mijn neus) over een dubbele doorgetrokken streep (met lekker paar keer steken op een 70 km/u weg)

Om vervolgens hier rechtsaf te slaan. (Die tweede had ik wel aan zien komen, aangezien hij anders wel echt terug was gereden naar waar hij vandaan kwam).

Stomste is, als hij van de plek waar hij omkeerde even ver had doorgereden als hij nu terug moest, had hij gewoon netjes bij het stoplicht daar linksaf kunnen slaan en was hij zo geweest waar hij wezen moest...
 
Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar een of ander rijdend donor codicil kwam mij toch wel ERRUG hard voor bij vliegen
in de file vanochtend op de A15 (Barendrecht/Rhoon) rond de klok van +/- 07.15/30u.
Om al slalommend de meest linkerbaan op te vliegen:X....
Was iets van rood\aubergienish achtig iets..

De kerel voor mij (ook in blik), schrok zich helemaal de KLEDING, en moest toch flink in zijn remmen hangen, anders had het werkelijk
niet goed gegaan..... Zat zelf op een redelijke afstand van mijn voorganger, dus kon het aardig 'normaal' bij remmen
:N

Hoop dat de piloot zich hier ook schuil houd en er wat mee doet.
Was het toevallig een oudere Kawa ZXR-9 ? Want precies zo eentje kwam ik gisteren op de A4 richting Den Haag tegen, en die maakte zich wel heel erg afhankelijk van de oplettendheid van anderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan