Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ik ga ervan uit dat men mij helemaal niet ziet als ik op de motor zit. Ik rij met de gedachte dat ik mezelf goed zichtbaar moet maken. En toch blijf je idioten houden die menen alleen op de wereld te zijn.

Jouw beide "incidenten" had je kunnen voorkomen door alerter te zijn, snelheid minderen en beter te anticiperen op de gebeurtenissen. Als ik in Den Haag rond rij en scooters negeer, dan zou ik om elke kilometer die ik rij in Den Haag een scooter aanrijden.....

Het is in elk geval niet mijn bedoeling geweest schuld neer te leggen: ik zei niet voor niets ook al dat die scooter "raar deed". Maar ja, wie een klein beetje rijervaring heeft wéét dat dit type scooterrijdertjes nu eenmaal dom/stom/gevaarlijk/etc. doet, dus dit was geen onverwacht gedrag. Sterker nog, in deze situatie kon je het gewoon zien aankomen. En hoe zeer we het mss oneens zijn met het gedrag van de scooterridder (en de automobilist even daarvoor): jij, ik, vlogger ... wij gaan daar niet over, tenzij je beroepshalve met blauwe lampjes en een kleurig bestickerde moto rondjes rijdt.

De enige reden dat ik erop reageerde was om de vlogger erop attent te maken dat-ie gevaar opzoekt door niet tijdig te reageren op situaties die je kunt voorkomen (de auto) of een stuk minder spannend kunt maken (scootertje) door er gewoon op te anticiperen en je heel eventjes aan te passen aan de situatie. Ook al ben je het met die situatie niet eens. Zeker voor motorrijders is dat best praktisch, want een klein tikje (door autootje of scootertje, dat maakt niet eens zoveel verschil) is ruimschoots voldoende om voordat je het goed en wel beseft flink in de kreukels te liggen.

Dit is niet om vervelend of belerend te doen, maar domweg omdat Ik helaas regelmatig motorrijders bijeen heb mogen vegen die óók lekker scherp reden, maar die in precies dezelfde situaties weliswaar gelijk, maar géén geluk hadden. En ik zou het erg vervelend vinden als onze vlogger zichzelf in de kreukels rijdt terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Je hebt niets aan al je gelijk als je je wonden aan het likken bent en je motor in puin ligt. That's all, nu weer lekker rijden :W

Wat een load of bullshit, hoe kan je weten wat iemand gaat doen, we kunnen niet in de toekomst kijken.
Het zijn niet voor niets onverwachte situaties, maar goed ik ben klaar hiermee, veel veilige kilometers.:W
 
Ik anticipeer op die snorscooter en de fietser bij de oversteek met gas los laten, na mijn claxon signaal geef ik pas weer gas.
Jullie zien wat je wil zien, natuurlijk houd ik rekening met wat er om mij heen gebeurd maar je kan niet altijd alles voor zijn.
Hier het hele filmpje vanaf het moment dat ik groen licht krijg.

Ik Vlog niet, de GoPro is er voor mij en de beelden kunnen eventueel gebruikt worden als het nodig is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iedereen is het erover eens dat de actie van de scooterrijder op z'n zachtst gezegd niet echt charmant is.

Jij wilt alleen niet horen dat je dergelijke acties toch eigenlijk wel kunt zien aankomen.
Nu hebben wij natuurlijk allemaal het voordeel dat we het filmpje een paar keer kunnen bekijken en dus bij de 2e keer in ieder geval al zeker weten wat er gaat gebeuren, maar dan nog kun je het ook in mijn ogen (en ik ben weinig Nederlands scooterverkeer gewend) eigenlijk wel zien aankomen.
Je rijdt best wel vlot, en dat gaat ook prima met een motor, maar mensen verwachten het vaak gewoon niet (als ze al kijken). Zo heb ik mijn motor een keer in een portier geparkeerd van een auto die vrij kort na een afslag met vervolgens een flauwe bocht keerde op de weg. De bestuurder had niet verwacht dat iemand daar na die afslag al zo snel kon rijden, terwijl hij nota bene zelf ook motorrijder was. Leerpuntje voor ons beiden.

Helemaal los van dit alles doe je jezelf denk ik een groot plezier als je meer de rijstijl aanhoudt uit jouw 2e filmpje, waarin je de fietsers voorlaat die eigenlijk geen voorrang hebben. Je staat op dat moment toch al stil (om de aanrijding te voorkomen), dan kan dat even er nog wel bij.
Het is een stuk relaxter en veiliger, en in tijd maakt het eigenlijk allemaal bijzonder weinig uit.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij reageer je zoals ik ook zou doen, toeteren om ongenoegen te uiten. Maar je staat niet in je recht. De doorgaande weg gaat linksaf, de scooter volgde de weg, en had dus voorrang op jou.
En het feit dat hij zich niet aan de regels houdt is voor jou geen vrijbrief om hem (bijna) van z'n scooter af te rijden.
 
Jij wilt alleen niet horen dat je dergelijke acties toch eigenlijk wel kunt zien aankomen.

Als ik hem niet had gezien had ik hem aangereden, zo simpel is dat. :]
Maar inderdaad, ik had uitsluitend willen horen dat de snorscooter bestuurder een enorme klootviool was.
 
niks, zij moeten maar eens een theorie cursus gaan volgen. haaientanden staan er niks voor niks...
Dat zegt niet alles.
De vraag is of het fietspad bij de weg hoort.
In dat geval gaat rechtdoorgaand verkeer boven afslaand verkeer en hebben de fietsers voorrang.
 
Voor de verandering weer eens een lek bandje.

1380136


1380137


1380139



Nu wilde ik al de banden al vervangen voor Angel GTII's maar zo snel hoefde dat ook weer niet. :+
 
Dat zegt niet alles.
De vraag is of het fietspad bij de weg hoort.
In dat geval gaat rechtdoorgaand verkeer boven afslaand verkeer en hebben de fietsers voorrang.

dit stukje gevonden:
Wanneer fietsers op een fietspad op een rotonde rijden, en een auto de rotonde afrijdt, rijst de vraag welke verkeersregel van toepassing is. Wanneer de automobilist de rotonde oprijdt, is er sprake van kruisend verkeer en gelden dus de haaientanden. Wanneer de auto de rotonde verlaat, is de situatie veel minder duidelijk. Hoort het fietspad bij de rotonde, dat is er sprake van dezelfde weg en dus ‘rechtdoor gaat voor’. Moet het fietspad niet tot de rotonde gerekend worden, dan is ook de auto die de rotonde verlaat kruisend verkeer.

ergo ga je de rotonde op heb je voorrang, maar er af dan niet..
 
dit stukje gevonden:
Wanneer fietsers op een fietspad op een rotonde rijden, en een auto de rotonde afrijdt, rijst de vraag welke verkeersregel van toepassing is. Wanneer de automobilist de rotonde oprijdt, is er sprake van kruisend verkeer en gelden dus de haaientanden. Wanneer de auto de rotonde verlaat, is de situatie veel minder duidelijk. Hoort het fietspad bij de rotonde, dat is er sprake van dezelfde weg en dus ‘rechtdoor gaat voor’. Moet het fietspad niet tot de rotonde gerekend worden, dan is ook de auto die de rotonde verlaat kruisend verkeer.

ergo ga je de rotonde op heb je voorrang, maar er af dan niet..
Een rotonde mag je ook zien als een rechte weg met zijstraten.
 
dit stukje gevonden:
Wanneer fietsers op een fietspad op een rotonde rijden, en een auto de rotonde afrijdt, rijst de vraag welke verkeersregel van toepassing is. Wanneer de automobilist de rotonde oprijdt, is er sprake van kruisend verkeer en gelden dus de haaientanden. Wanneer de auto de rotonde verlaat, is de situatie veel minder duidelijk. Hoort het fietspad bij de rotonde, dat is er sprake van dezelfde weg en dus ‘rechtdoor gaat voor’. Moet het fietspad niet tot de rotonde gerekend worden, dan is ook de auto die de rotonde verlaat kruisend verkeer.

ergo ga je de rotonde op heb je voorrang, maar er af dan niet..
De vraag was eerst nog of het fietspad nog bij de rijbaan hoort.
Even verderop in het artikel staat dit
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:
  • het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
  • het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt. Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.

Nu denk ik dat het fietspad meer dan 10 meter van de weg af lag en de fietsers voorrang moesten verlenen. Anders geld inderdaad nog het rechtdoor op dezelfde weg en kom je bij jou uitleg.
 
Als ik hem niet had gezien had ik hem aangereden, zo simpel is dat. :]
Maar inderdaad, ik had uitsluitend willen horen dat de snorscooter bestuurder een enorme klootviool was.
Voor wat t waard is Rik. Al dat gemekker over fietspaden, haaientanden en wat nog allemaal om toch maar argumenten te hebben dat jij niet uit je doppen kijkt ik vind dat je gelijk hebt en die scooter is een onnozele randdebiel
 
Voor wat t waard is Rik. Al dat gemekker over fietspaden, haaientanden en wat nog allemaal om toch maar argumenten te hebben dat jij niet uit je doppen kijkt ik vind dat je gelijk hebt en die scooter is een onnozele randdebiel

Tot dat die randdebiel vlak voor je de weg op schiet en je er niet meer op kan reageren. Dan is het huilen geblazen. Als je een ongeluk voorkomen kan, doe dat dan ook. (Wat je ook gedaan heb). Maar ga niet lopen mekkeren als anderen een mening geven die je niet aan staat. Men wil je alleen maar helpen met tips.
 
Tot dat die randdebiel vlak voor je de weg op schiet en je er niet meer op kan reageren. Dan is het huilen geblazen. Als je een ongeluk voorkomen kan, doe dat dan ook. (Wat je ook gedaan heb). Maar ga niet lopen mekkeren als anderen een mening geven die je niet aan staat. Men wil je alleen maar helpen met tips.
Eens. Anders zou ik een dagtaak en meer dan dat hebben aan MF _O-
 
Tot dat die randdebiel vlak voor je de weg op schiet en je er niet meer op kan reageren. Dan is het huilen geblazen. Als je een ongeluk voorkomen kan, doe dat dan ook. (Wat je ook gedaan heb). Maar ga niet lopen mekkeren als anderen een mening geven die je niet aan staat. Men wil je alleen maar helpen met tips.

LOL - met een hoop onzin berichten over bv. borden die er NIET staan en er dingen bij verzinnen die er NIETS mee te maken hebben.
Wat niemand heeft opgemerkt is dat het niet eens in Zwanenburg is maar in Badhoevedorp, dat zegt iets over lezen hier op het forum._O-
De beste stuurlui staan aan wal, het was weer gezellig.:W
 
dit stukje gevonden:
Wanneer fietsers op een fietspad op een rotonde rijden, en een auto de rotonde afrijdt, rijst de vraag welke verkeersregel van toepassing is. Wanneer de automobilist de rotonde oprijdt, is er sprake van kruisend verkeer en gelden dus de haaientanden. Wanneer de auto de rotonde verlaat, is de situatie veel minder duidelijk. Hoort het fietspad bij de rotonde, dat is er sprake van dezelfde weg en dus ‘rechtdoor gaat voor’. Moet het fietspad niet tot de rotonde gerekend worden, dan is ook de auto die de rotonde verlaat kruisend verkeer.

ergo ga je de rotonde op heb je voorrang, maar er af dan niet..

Dit is volgens mij een zeldzaam voorbeeld waar een verschil zit tussen hoe het juridisch geregeld is en hoe het feitelijk werkt. Juridisch is het volgens mij inderdaad zo dat als het fietspad op minder dan 5m afstand van de rijbaan ligt, auto's die de rotonde oprijden voorrang hebben op fietsers maar auto's die de rotonde afrijden geen voorrang hebben op fietsers. In de praktijk zal echter iedereen, zowel auto's als fietsers, ervan uitgaan dat de auto's ook voorrang hebben als ze de rotonde verlaten. Als je dus als fietser gewoon doorrijdt terwijl een auto je bij het verlaten van de rotonde kruist, wordt je ofwel platgereden ofwel denkt de automobilist dat hij weer eens met zo'n fietser te maken heeft die alle regels aan z'n laars lapt. Als je als automobilist stopt zal de fietser altijd vrij lang blijven wachten, omdat die ervan uitgaat geen voorrang te hebben.

Op een kruispunt zoals hier doet zich dezelfde verwarrende situatie voor. Als een auto hier (vanuit de Vosselmanstraat) links of rechts af zou willen slaan, zou hij fietsers volgens mij voorrang moeten geven. Als een auto hier linksaf wil, en een van rechts op het fietspad komende fietser linksaf wil, dan lijkt de fietser voorrang te hebben. De auto heeft haaientanden, en de fietser komt voor hem vanaf de kruisende weg. De fietser heeft ook haaientanden bij het linksafslaan, en de auto komt zoals gezegd vanaf de kruisende weg. Aangezien de verkeerssituatie gelijkwaardig is voor de auto en de fietser geldt dan de standaardregel van rechts gaat voor. Natuurlijk is wel duidelijk dat hier ongelukken gaan gebeuren als de fietsers de regels zo zouden interpreteren, maar eigenlijk is het de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder om de weg goed in te richten.
 
LOL - met een hoop onzin berichten over bv. borden die er NIET staan en er dingen bij verzinnen die er NIETS mee te maken hebben.
Wat niemand heeft opgemerkt is dat het niet eens in Zwanenburg is maar in Badhoevedorp, dat zegt iets over lezen hier op het forum._O-
De beste stuurlui staan aan wal, het was weer gezellig.:W
Jep, lezen is heel moeilijk. Zo heeft iedereen wel gezegd dat de scooter een stomme actie uithaalde. Wat minder uitmaakt is de locatie van het incident. Had ook in Groningen of Spijkenisse kunnen gebeuren.
Kort samengevat; scooters zijn k*t, er kan van alles op je pad komen, iedereen op het internet wil zijn gelijk halen, niemand krijgt zijn gelijk.
Rijd voorzichtig allemaal :W
 
Afgelopen weekend even een offroad ritje gemaakt. Eerste stop was het tankstation, vaak heeft mn oude eenpitter een beetje moeite met starten als ik net een stukje onderweg ben. Dat weet ik normaal gesproken aardig op te lossen door wat verse lucht de cilinder in te krijgen. Ditmaal wilde dat niet echt. Opzich geen probleem, een beetje gas na de kick werkt vaak ook wel. Heb de auto-decompressie verwijderd omdat je dan vaak halverwege de slag loopt te kicken. Enfin ik krijg me daar een terugslag, klap met mn knie tegen mn kin aan :+ Dat was voor het eerst maar ik kon weer verder opzoek naar nieuwe paden.

Kom vaak paardrijders/wandelaars met honden tegen en ik doe dan altijd even rustig aan, zo ook deze keer op een nieuw stukje die ik aan het verkennen was. Vrouw die haar hond los had, ik maar even rustig erlangs. Op het moment dat ik ernaast was vloog de hond mij aan en beet in mn laars. als reactie hierop het gas open waardoor die hond loslaat en de beste vrouw schrikt en begint te gillen,. Ik kijk na een meter of 30 nog een keer achterom want ik zie dat het pad doodloopt, wat denk je... komt dat beest me nog achterna ook. Heb toen maar even een stukje echt "offroad"rijden moeten doen om hem af te schudden:X
Je maakt wat mee soms...
 
Terug
Bovenaan Onderaan