Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Met een medemotovlogger z'n fiets gereden, een Ninja 300, aardig licht en laag fietsje :)
Kan toch wel hard rijden moet ik wel zeggen.
Mijn Puch reed ook erg hard, maar dat was meer de beleving door het gebrek aan rij comfort en de herrie die het ding maakte, daarbij kwam nog dat de straten smaller werden in progressieve verhouding tot de genoten consumpties :]
 
Nee meer in de zin van bochtenverloop inschatten op basis van de kaart van de gps, daar heb ik laatst (met wat vermoeidheid van een 700km rit) een fout in gemaakt. :)


Edit: aanvulling hierop, iedereen maakt fouten, en soms leer je je de verkeerde dingen aan. Tip van flip voor andere motorrijders ;)
Aha, ja daar is ie GPS ook niet geschikt voor hè.:+
Ik heb wel vaker gehoord dat mensen dat doen. Die kaart is gewoon een tekening, en de GPS positie is een kwestie van kansberekening.
 
Veel zondagrijders gisteren. Zat 15 minuten lang achter een golfje dat 45 ging op een 50 weg, daardoor zat er een wit bestelbusje bovenop mij.

Een causaal verband zie ik hier toch niet helemaal. Het bumperkleven is w.m.b. voor rekening van de bestelwagen. Snap nooit zo waarom mensen niet een beetje relaxt kunnen rijden. Gisteren zat ik zelfs achter twee zondagsrijders waarbij de ene zondagsrijder zich blijkbaar enorm opwond over de andere. Ik hing (met de auto) al enige tijd met 70-75 op de teller achter mijn voorganger, op een weg met zo'n inhaalverbod m.u.v. tractoren, kwamen we op een gegeven moment achter iemand die maar 60 reed (op een provinciale weg). Begint de zondagsrijder voor me te bumperkleven, om uiteindelijk precies waar dat niet kon een inhaalmanoeuvre te starten en bijna op een vluchtheuvel te eindigen. Het ging zo'n beetje als in de Top-Gear aflevering over Peugeot rijders. :N
 
Aha, ja daar is ie GPS ook niet geschikt voor hè.:+
Ik heb wel vaker gehoord dat mensen dat doen. Die kaart is gewoon een tekening, en de GPS positie is een kwestie van kansberekening.
Toch is de GPS kaart van mijn Navigator wel nauwkeurig genoeg om heel goed te zien wat voor weg-verloop er aan gaat komen (ingesteld op 3-D en auto zoom).
Ik heb dat in Duitsland, Luxemburg, Noorwegen, Frankrijk en Spanje toch wel als prettig ervaren. Af en toe een schuin oog op de Navigator en dan weer volle aandacht voor de echte weg blijft een must natuurlijk.
 
Aha, ja daar is ie GPS ook niet geschikt voor hè.:+
Ik heb wel vaker gehoord dat mensen dat doen. Die kaart is gewoon een tekening, en de GPS positie is een kwestie van kansberekening.
Daar kwam ik achter, jarenlang een hoop plezier van gehad, maar met het tempo waar we tegenwoordig mee rijden (zo rijdt iedereen van de groep waar ik het meest mee rijd) kom dan je dan wel eens bedrogen uit zeg maar. Goeie tip daarom voor iedereen, want ik zie het echt veel mensen doen. :P
 
Daar kwam ik achter, jarenlang een hoop plezier van gehad, maar met het tempo waar we tegenwoordig mee rijden (zo rijdt iedereen van de groep waar ik het meest mee rijd) kom dan je dan wel eens bedrogen uit zeg maar. Goeie tip daarom voor iedereen, want ik zie het echt veel mensen doen. :P
In een groep moet de voorste navigeren en de rest volgt slechts het achterlicht van zijn of haar voorganger _O-
 
Vorige week er even tussenuit met mijn gezien en ander gezin (familie) naar de Ardennen. Op de terugweg naar huis afgelopen vrijdag karavanen Goldwings voorbij zien komen, met vlaggetje, zonder vlaggetje, met aanhanger, zonder aanhanger, alleen erop of met z'n 2-tjes op de motor. Blauwkleurige Goldwings, roodkleurige Goldwings, goudkleurige Goldwings, zwartkleurige Goldwings, zilvergrijskleurige Goldwings. Prachtig gezicht om te zien. En allemaal richting de Ardennen. Vond het wel zeer typisch, zeker 90% van de motoren die ik zag rijden op de snelweg waren Goldwings, een enkele BMW en een zeldzame wegrace modelletje.

Wat me wel opviel is het gebrek aan tankstations langs de Belgische Autobahn. Denk dat je als motorrijder de stops zorgvuldig moet plannen...
Luxemburg......Rete goedkoop. En een keer tanken aan de grens van Nederland/België
 
Daar kwam ik achter, jarenlang een hoop plezier van gehad, maar met het tempo waar we tegenwoordig mee rijden (zo rijdt iedereen van de groep waar ik het meest mee rijd) kom dan je dan wel eens bedrogen uit zeg maar. Goeie tip daarom voor iedereen, want ik zie het echt veel mensen doen. :P
De kunst is om de radius van de bocht goed in te schatten en daar je snelheid op te baseren, nog steeds rekening houdend met allerlei rare streken van andere verkeersdeelnemers, zoals kerende voertuigen.
 
Mijn Puch reed ook erg hard, maar dat was meer de beleving door het gebrek aan rij comfort en de herrie die het ding maakte, daarbij kwam nog dat de straten smaller werden in progressieve verhouding tot de genoten consumpties :]

Oh nee hoor, die reed echt wel hard, kon met gemak 150 rijden :)
Kan het weten want ik reed achter 'm ;)
 
Ik snap sowieso niet waarom dit niet allang is ingevoerd.
De meeste tractoren rijden gewoon over de weg, slopen de boel vele malen erger dan normaal verkeer, maar betalen geen wegenbelasting of verzekering.
En zonder kenteken zijn ze ook nog eens nergens voor aansprakelijk. Mn huisarts is vorig jaar aangereden op zn fiets door een tractor, brak zn arm en de tractor reed lekker weg. Aangifte gedaan, maar omdat ze niet konden bewijzen dat het de rode tractor met een kras over de zijkant en kapotte lamp van de boer naast het fietspad was (want geen kenteken) mocht hij zelf voor alle kosten opdraaien en zat de praktijk enkele weken met vervanging.
Een kenteken op landbouwvoertuigen is dacht ik alleen nodig als je met die landbouwvoertuigen de grens over moet. Weet het niet zeker, zal dat es nakijken maar dacht dat het wel zo was.

*edit*
Ik heb dit gevonden:
Nederland moet voor 20 mei 2018 voldoen aan een Europese Richtlijn 2014/45/EU.
Trekkerkenteken vanaf 2025 verplicht
De kentekening van (land)bouwvoertuigen op de openbare weg gaat zeer waarschijnlijk in vanaf 2017

Wel erg verwarrend, waar de ene site spreekt van 2017 spreekt de ander van 2025 als jaartal voor invoering van een trekkerkenteken. En dit zijn allemaal vrij recente berichten (2018).

Landbouwvoertuigen die 40 km/u kunnen of harder, mits de constructie van het voertuig dit toelaat, is wel APK plichtig in Nederland volgens de site van de Rijksoverheid. Voor kenteken geldt het volgende:

Kenteken:
Voor landbouwvoertuigen die harder willen rijden dan 25 kilometer per uur geldt, naast de registratieplicht, dat ze een kentekenplaat moeten hebben. De bedoeling is dat de nieuwe regels dit najaar van kracht worden.

Dus ja, alleen een kenteken voor landbouwvoertuigen die 40 km/u of harder kunnen. En hier schort het em nu denk ik. Meeste boeren rijden 40/50 km/u met een tractor incl. aanhanger, aangekoppelde werktuig zonder kenteken. Maas in de wet denk ik, want als jij als boer een bordje met 25 op je trekkertje schroeft dan hoef je daar geen kenteken bij naast te schroeven. Scheelt weer behoorlijke kosten en administratieve rompslomp.
 
Laatst bewerkt:
De kunst is om de radius van de bocht goed in te schatten en daar je snelheid op te baseren, nog steeds rekening houdend met allerlei rare streken van andere verkeersdeelnemers, zoals kerende voertuigen.
Klopt, en dat vereist vooruit kijken en denken in functie van je snelheid, meestal dus enkele honderden meters, als je een beetje doorrijdt. Een navi-schermpje helpt daar niet bij: dat geeft slechts een indicatie van waar je zo'n beetje naar toe moet. Medeweggebruikers staan er niet op, evenmin de toestand van het wegdek dat je gaat tegenkomen, en het kronkeltje op het kaartje is zelden een accurate weergave van de bocht(en) die je tegemoet snelt.
 
Oh nee hoor, die reed echt wel hard, kon met gemak 150 rijden :)
Kan het weten want ik reed achter 'm ;)
Op de LTS had ik een paar jongens in de klas die het voor mekaar kreeg om een Kreidler blok onder een Puch te knutselen met een 80 cc cilinder, grotere carburateur, andere kettingtandwielen. Ding reed als de brandweer, tank was aan het einde van de straat leeg, maar zo'n Puch'je was constructief hier niet voor gebouwd, om dat Kreidler blok eronder te krijgen moesten ze het frame hier en daar compleet aanpassen (wat de constructie ook niet ten goede kwam uiteraard) maar het lukte hun wel om het voor mekaar te krijgen. Alleen na een dagje op en neer scheuren door hun dorp was de Puch helemaal uit elkaar gerammeld, achtervork krom getrokken, rijp voor de sloop. Maar de lol was er niet minder om!
 
In een groep moet de voorste navigeren en de rest volgt slechts het achterlicht van zijn of haar voorganger _O-
Dat ken ik nog van mijn brommertijdperk bijna 30 jaar terug. Van Vlagtwedde naar Oude Pekela rijden via Onstwedde. Ik een een kameraad van mij destijds waren met z'n 2-en naar Vlagtwedde gereden op de brommer vanuit Onstwedde (daar had/heb je jeugdsoos de Boerderij). Brommers geparkeerd bij discotheek Vanity, daar wat drinken en op naar de Schutstal om daar weer verder te drinken om na een uurtje of 2 weer (waggelend) naar Vanity te gaan om nog ff een glaasje of 2,3,4,5,6, anti-vries naar binnen te gieten en dan geheel in stijl (beschonken en bezopen) op de brommer richting huis (ik Oude en hij Nieuwe Pekela) in het holst van de nacht. Kameraad reed voor en ik turen naar de achterlicht van zijn brommer. Ging die ineens naar rechts, stuurde ik naar rechts, ging die ineens naar links, deed ik hetzelfde. Zag ik ineens zijn achterlicht feller branden, dan kneep ik de remmen in van mijn brommer. T'is een godswonder dat ik niet ergens tegen een boom ben geknald of de sloot in ben beland maar dit was voor mij niet voor herhaling vatbaar uiteraard!
 
Dat ken ik nog van mijn brommertijdperk bijna 30 jaar terug. Van Vlagtwedde naar Oude Pekela rijden via Onstwedde. Ik een een kameraad van mij destijds waren met z'n 2-en naar Vlagtwedde gereden op de brommer vanuit Onstwedde (daar had/heb je jeugdsoos de Boerderij). Brommers geparkeerd bij discotheek Vanity, daar wat drinken en op naar de Schutstal om daar weer verder te drinken om na een uurtje of 2 weer (waggelend) naar Vanity te gaan om nog ff een glaasje of 2,3,4,5,6, anti-vries naar binnen te gieten en dan geheel in stijl (beschonken en bezopen) op de brommer richting huis (ik Oude en hij Nieuwe Pekela) in het holst van de nacht. Kameraad reed voor en ik turen naar de achterlicht van zijn brommer. Ging die ineens naar rechts, stuurde ik naar rechts, ging die ineens naar links, deed ik hetzelfde. Zag ik ineens zijn achterlicht feller branden, dan kneep ik de remmen in van mijn brommer. T'is een godswonder dat ik niet ergens tegen een boom ben geknald of de sloot in ben beland maar dit was voor mij niet voor herhaling vatbaar uiteraard!
De Puch had geen remlicht, ik weet niet wanneer dat verplicht werd op een brommer.
Bij een keer volgen van een vriend over een polderweg kon hij een versche koeienvla niet meer ontwijken, het gevolg was vooral dat ik werkelijk van top tot teen onder zat, de brommer ook. Lastigste was het schoonmaken onder het voorspatbord dat vrij krap op de voorband zat.
Tot een paar jaar terug reden we met een oudgediende 80-plusser motorritten, ook mooi bochtenwerk in Duitsland. Deze zeer ervaren man had last van verminderd zicht, als het weer of daglicht ook niet mee zat volgde hij werkelijk de motor met het beste achterlicht.
 
De Puch had geen remlicht, ik weet niet wanneer dat verplicht werd op een brommer.
Weet niet hoe oud je bent Wouter, maar 30 jaar terug hadden de Puchjes wel remlichten. Wellicht is jouw ervaring meer van de pre-regelingen en pre-wetjes tijdperk?
 
Weet niet hoe oud je bent Wouter, maar 30 jaar terug hadden de Puchjes wel remlichten. Wellicht is jouw ervaring meer van de pre-regelingen en pre-wetjes tijdperk?
De regel dat bromfietsen niet zo snel mochten als ze konden geldt al heel lang hoor! :P Maar de Kaptein Mobylette die mijn vader destijds had (een S35 Super Luxe, toen het topmodel van dat merk, zeldzaam!) en die ik ook nog een poosje gebruikt heb had inderdaad geen remlicht.
 
De regel dat bromfietsen niet zo snel mochten als ze konden geldt al heel lang hoor!
Dat weet ik, waar ik op doelde was meer op de overige zaken waar nu wel regeltjes en wetjes voor zijn. En de meeste regels zijn van halverwege de 70-er jaren tot nu.
 
Laatst bewerkt:
Weet niet hoe oud je bent Wouter, maar 30 jaar terug hadden de Puchjes wel remlichten. Wellicht is jouw ervaring meer van de pre-regelingen en pre-wetjes tijdperk?
Leeftijd zie je als je de muis over mijn foto beweegt :P
De Puch reed ik zo'n beetje van 1975 tot 1979, die had zo'n pitje achterop zitten:

1393781
 
Leeftijd zie je als je de muis over mijn foto beweegt :P
De Puch reed ik zo'n beetje van 1975 tot 1979, die had zo'n pitje achterop zitten:
Leeftijd gezien!

Ik kom op de Kreidler database website een jaartal tegen van 1976 bij het stukje over remlichten, neem aan dat vanaf halverwege jaren 70 remlichten op een brommer verplicht gesteld werd. Als dat zo is, dan kan het inderdaad kloppen dat jij nog remlichtloos heb rondgetuft. Anders kom ik nergens iets tegen over remlichten op brommers of ik zoek niet goed...
 
Leeftijd gezien!

Ik kom op de Kreidler database website een jaartal tegen van 1976 bij het stukje over remlichten, neem aan dat vanaf halverwege jaren 70 remlichten op een brommer verplicht gesteld werd. Als dat zo is, dan kan het inderdaad kloppen dat jij nog remlichtloos heb rondgetuft. Anders kom ik nergens iets tegen over remlichten op brommers of ik zoek niet goed...
1 rood remlicht (als de maximumsnelheid hoger is dan 25 kilometer per uur. En het vermogen meer dan 0,5 kilowatt (kW). De ingebruikname van de bromfiets moet zijn na 31 december 2006).
De Kreidler was voor vermogende lieden en had al vroeg allerlei toeters en bellen (soms ook 70cc tussen de afdekplaten gepropt) en in concurrentie met de Zundapp.
 
1 rood remlicht (als de maximumsnelheid hoger is dan 25 kilometer per uur. En het vermogen meer dan 0,5 kilowatt (kW). De ingebruikname van de bromfiets moet zijn na 31 december 2006).
Na 31 december 2006... :?:?:? 8)7 8)7 8)7
Ik reed brommer vanaf 1990 en had toen een Yamaha FS1 en zeker te weten dat dat ding een remlicht had! Net zoals al die andere brommers die op het schoolplein stonden, inclusief de Puchjes en Tomosjes!
 
Na 31 december 2006... :?:?:? 8)7 8)7 8)7
Ik reed brommer vanaf 1990 en had toen een Yamaha FS1 en zeker te weten dat dat ding een remlicht had! Net zoals al die andere brommers die op het schoolplein stonden, inclusief de Puchjes en Tomosjes!

Een remlicht hebben en het verplicht zijn ervan is heel iets anders....
 
Een remlicht hebben en het verplicht zijn ervan is heel iets anders....
Aparte redenatie...zeker dat ik weet dat er enkelen waren die destijds gewoon een boete kregen voor het hebben van een deugdelijke remlicht dan wel niet werkende remlicht... Als het destijds (rond 1990-1992) net verplicht was, waarom kregen sommige destijds een bekeuring voor kapotte/niet werkende/ondeugdelijke remlicht van de politie???
 
Aparte redenatie...zeker dat ik weet dat er enkelen waren die destijds gewoon een boete kregen voor het hebben van een deugdelijke remlicht dan wel niet werkende remlicht... Als het destijds (rond 1990-1992) net verplicht was, waarom kregen sommige destijds een bekeuring voor kapotte/niet werkende/ondeugdelijke remlicht van de politie???
Omdat ook op een bromfiets een typegoedkeuring zit? Als dat type bromfiets tijdens die keuring een werkend remlicht had en daarmee werd goedgekeurd voor toelating op de openbare weg, dan was dat remlicht (en het functioneren ervan) gewoon verplicht. Dáár kregen destijds veel o.a. Honda MT-rijders een bekeuring voor. Ik had korte tijd een Honda MTX80 met het circa 20 pk-blokje uit mijn oude CR 80 Elsinore crossertje erin, en met heel schijnheilig "50"-stickertjes op de zijpanelen. Mijn remlicht werkte wel, maar ik werd bekeurd om hele andere redenen... :X_O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan