Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Lichtreflex[bewerken]

De lichtreflex van de pupil bestaat uit pupilvernauwing als reactie op licht. De pupillen van beide ogen worden nauwer, ook al wordt slechts een van beide ogen belicht. De reactie van het oog dat wordt belicht, wordt de directe pupilreflex genoemd. De daarnaast optredende vernauwing van de pupil van het niet belichte oog wordt de indirecte of consensuele pupilreflex genoemd. Bij intacte hersenzenuwbanen treden beide reacties op.

Theorie ...
Probeer eens het volgende:
- Ga in een onverlichte kamer staan wanneer het buiten donker is en wacht tot je ogen aan de duisternis gewoon zijn (je ziet dan toch nog redelijk goed de meubels edm).
- Sluit dan één oog (ik ga er van uit dat je geen cycloop bent) en doe het licht aan.
- Wacht tot je open oog aan het licht gewend is.
- Doe dan het licht uit en kijk afwisselend uit elk oog: je zal direct merken dat je uit het oog dat je gesloten hield toen het licht aan was, onmiddellijk veel beter ziet.
 
Dat is geen theorie, artsen gebruiken dat als diagnose. Al het andere is verzonnen door minder begaafde snordragers. Probeer je eens in te lezen.

Dat is wèl theorie, en omdat artsen ze bewezen achten gebruiken ze het als diagnose (als dat zo is; ik neem je woord daarvoor want zelf weet ik dat niet).
Er was een tijd dat artsen bloedzuigers en lobotomie gebruikten als therapie. Het ging trouwens niet over een of andere verklaring (ik heb nergens geprobeerd een verklaring te geven), maar of het in praktijk werkt of niet.

Wanneer waargenomen feiten een theorie minstens op het eerste zicht tegenspreken, dan moet je ofwel de theorie aanvullen om de ogenschijnlijk afwijkende feiten te verklaren, ofwel de theorie overboord gooien en een andere verklaring zoeken. De feiten tegenspreken door te zeggen dat het niet kan omdat "de" theorie iets anders zegt, getuigt niet echt van inzicht in wetenschappelijke methoden.

Wat dat verzinnen betreft: al eens geprobeerd wat ik voorstel ? Of bang van het donker of dat je argument dan geen stand houdt ?
Ik draag trouwens wel een snor maar heb het niet zelf verzonnen :+.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wèl theorie, en omdat artsen ze bewezen achten gebruiken ze het als diagnose (als dat zo is; ik neem je woord daarvoor want zelf weet ik dat niet).
Er was een tijd dat artsen bloedzuigers en lobotomie gebruikten als therapie. Het ging trouwens niet over een of andere verklaring (ik heb nergens geprobeerd een verklaring te geven), maar of het in praktijk werkt of niet.

Wanneer waargenomen feiten een theorie minstens op het eerste zicht tegenspreken, dan moet je ofwel de theorie aanvullen om de ogenschijnlijk afwijkende feiten te verklaren, ofwel de theorie overboord gooien en een andere verklaring zoeken. De feiten tegenspreken door te zeggen dat het niet kan omdat "de" theorie iets anders zegt, getuigt niet echt van inzicht in wetenschappelijke methoden.

Wat dat verzinnen betreft: al eens geprobeerd wat ik voorstel ? Of bang van het donker of dat je argument dan geen stand houdt ?
Ik draag trouwens wel een snor maar heb het niet zelf verzonnen :+.
Vroeger deed ik aan zeevissen, met een zware werphengel wierp ik een stuk lood met enkele haken in zee. Er werd geen dobber gebruikt, bij de aanbeet van een vis kon je de top van de hengel zien bewegen. Voorbijgangers vroegen wel eens waar mijn dobber was. Dan wees ik in de verte en zei: "dat rode puntje daar". En inderdaad, na enig turen zagen ze de dobber. :+
 
Vroeger deed ik aan zeevissen, met een zware werphengel wierp ik een stuk lood met enkele haken in zee. Er werd geen dobber gebruikt, bij de aanbeet van een vis kon je de top van de hengel zien bewegen. Voorbijgangers vroegen wel eens waar mijn dobber was. Dan wees ik in de verte en zei: "dat rode puntje daar". En inderdaad, na enig turen zagen ze de dobber. :+

Grappig verhaal, en ik geloof het best, maar indien je het dus even uitprobeert (dat met het zien in het donker, niet de dobber), met al je scepsis om je te behoeden voor het zien van rode dobbers in het donker, dan kan je misschien toch meer ter zake argumenteren.
 
Vroeger deed ik aan zeevissen, met een zware werphengel wierp ik een stuk lood met enkele haken in zee. Er werd geen dobber gebruikt, bij de aanbeet van een vis kon je de top van de hengel zien bewegen. Voorbijgangers vroegen wel eens waar mijn dobber was. Dan wees ik in de verte en zei: "dat rode puntje daar". En inderdaad, na enig turen zagen ze de dobber. :+

Toen ik nog beroepsmilitair was moesten wij bij een oefening van ruim 24 uur marcheren en tactisch verplaatsen de bosrand in de gaten houden omdat de vijand vanaf die kant zou komen, zag na enkele uren geen vijand, wel roze olifantjes voorbij komen.
 
Toen ik nog beroepsmilitair was moesten wij bij een oefening van ruim 24 uur marcheren en tactisch verplaatsen de bosrand in de gaten houden omdat de vijand vanaf die kant zou komen, zag na enkele uren geen vijand, wel roze olifantjes voorbij komen.
idd er ging een boel drank door bij oefeningen :+
 
Hehehe , t enige wat ik me herinner van de oefeningen ,dat ik voor iedereen altijd drank moest halen ,en daar kwam ik weer aan met m n tassen van de 3ta vol met flessen schnaps .
 
Hehehe , t enige wat ik me herinner van de oefeningen ,dat ik voor iedereen altijd drank moest halen ,en daar kwam ik weer aan met m n tassen van de 3ta vol met flessen schnaps .
Bleven die wel heel met die primitieve vering?
 
Vandaag in de stromende regen met de bedrijfswagen naar Brussel
Dus altijd in de file, ik kom daar regelmatig GS’ers en Duc’s tegen
Tussen de auto’s met de koffersets, de krant van zaterdag ging er niet meer tussen _O-
Ik dacht bij mezelf
kijk een met kloten of geen verstand :+
Of veel geluk kan ook :Y
 
GUPpen, heerlijk gevoel...
GUPpen is een tijdelijke kwaal, GUP is een afkorting voor Gevechts Uit Putting. Je zegt dingen die niemand begrijpt, dat is op MF verder niet zo byzonder, en alles wat je ziet zijn hele andere dingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan