Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ik zou wel graag een foto van zijn motor willen zien, frontaal genomen vanop "ooghoogte" in een gemiddelde auto, pas dan kunnen we oordelen of ze al dan niet hinderlijk zijn.

Ik had op mijn vorige motor ook xenon projectors (later LED ingestoken), en op de zijkanten van het voorspatbord extra felle DRL's gemonteerd, maar naar mijn mening niet hinderlijk.
Dat werd mij onrechtstreeks bevestigd door volgende uitspraak van een agent toen ik blijkbaar mijn koplampen eens vergeten aan te doen was, "en je moet je koplampen aan zetten, want die klein lampjes onderaan zijn niet voldoende hoor".
(hij had mij staande gehouden omdat hij mij betrapte op het maken van een doorsteek in Leuven waar dat niet mocht wegens het (zinloze) circulatieplan aldaar :$ )

Bij mijn huidige motor komt die koplamp ombouw en plaatsing van extra DRL's er ook nog.

En zoals PatrickPeeters denkt te doen, een extra stoplicht, komt er ook weer op, een fel rode LED balk. Dat stoplicht is zeer belangrijk.

Ook mijn achterste pinkers zullen vervangen worden door fellere rode LED lampen.

Alles wordt wel zo gemonteerd en afgesteld dat het de zichtbaarheid verbeterd, maar niet hinderlijk is. Iets wat je bij een redelijk aantal af-fabriek DRL's en fully LED koplampen bij auto's niet kan zeggen.

Er zou bij homologatie een limiet ingesteld moeten worden. Een auto/motor uit de jaren 70/80 met de standaard verlichting en pinkers uit die tijd is dezer dagen quazi onzichtbaar in het verkeer.
Zelf ook jaren van die mooie stralertjes gehad, liggen geloof ik nog steeds ergens stof te happen...nooit gemonteerd!
Ik ben toch eerder van mening dat al die extra lichten net als die calimero uitrustingen alleen voor je eigen gemoedrust is en geen enkele meerwaarde heeft aan het veilig rijden en gezien worden bijdraagt.
Als jij er van uitgaat dat de mede weggebruiker jou ziet door die kermis op je motor en aan je lijf ben je verkeerd bezig....
Ze zien je niet!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Zou ik afleren als ik jou was.

Ik ben zeker dierenliefhebber maar zeker 1 x per jaar kom ik werkgerelateerd bij iemand waar remmen voor een beest uiteindelijk resulteerde in een ( al dan niet eenzijdige ) aanrijding zonder of zelfs met letsel.

Ik heb het mijzelf dus bewust afgeleerd. Als de afstand groot genoeg is om erover na te denken laat ik het gas los, maar 'uit reactie' op de rem gaan.... :N

Overigens, ik rij nogal eens door een gebied waar veel beesten op de weg zitten of springen. Zelfs zonder te remmen mis je zo'n beest vaker als dat je m raakt.

En als je al zo'n beest aanrijd dan moet t al een beest van 10+ kilo zijn, anders rammel je er gewoon overheen zonder risico voor jou of je motor.

Zielig ? Ja, absoluut. Maar wel realistisch.Dank je.

Graag gedaan!

Maar waar het om gaat is het volgende en ik hoef jou niet uit te leggen waarom je afstand moet houden, want dat weet jij als geen ander.

In zo'n dorp heb je vaak aan beide kanten van de weg een sloot en om deze tijd hebben eenden en meerkoeten pullen, zoals ze dat hier noemen. Die steken zomaar de weg over in een sliert achter de moeder.

Wij rijden met vier motoren rustig door zo'n dorpsstraat en ik rijd als laatste. Zo'n dropveter in een SUV rijdt een meter of twee achter me te duwen want het gaat hem niet hard genoeg. Ik ben dan in staat om te stoppen om hem duidelijk te maken wat voor een eikel hij is, maar ik kan me beheersen.

Als ik met een blik achter een of een paar motoren rijd, houd ik tenminste 20 a 30 meter afstand in de bebouwde kom en jij weet waarom en je weet ook waarom bumperkleven zeer pittig wordt bestraft.
 
Zelf ook jaren van die mooie stralertjes gehad, liggen geloof ik nog steeds ergens stof te happen...nooit gemonteerd!
Ik ben toch eerder van mening dat al die extra lichten net als die calimero uitrustingen alleen voor je eigen gemoedrust is en geen enkele meerwaarde heeft aan het veilig rijden en gezien worden bijdraagt.
Als jij er van uitgaat dat de mede weggebruiker jou ziet door die kermis op je motor en aan je lijf ben je verkeerd bezig....
Ze zien je niet!!!!!!!!

Zet anders zo iets op je fiets
full


En blijf zeker in van die dikke vette letters schrijven. Scheelt mij een visite aan de opticien
 
Laatst bewerkt:
Remmen voor dieren Prima, maar ik ga niet mezelf in gevaar brengen... :N

Alleen tussen Brummen en Velp rem ik voor Dieren O-)

Verder eigen veiligheid eerst, en dat kan betekenen er overheen, streepje gas e komt van voor omhoog, gaat hij net wat makkelijker

Geldt ook voor blik, als er een achterop rijdt, ben je verzekerings technisch nog fout ook, jammer voor versie, maar mij niet gezien
 
... liggen geloof ik nog steeds ergens stof te happen...nooit gemonteerd!
Nee, dan helpen ze niet
Ik ben toch eerder van mening dat al die extra lichten net als die calimero uitrustingen alleen voor je eigen gemoedrust is en geen enkele meerwaarde heeft aan het veilig rijden en gezien worden bijdraagt.
Het is idd net als die fluo gele/oranje motorkledij/helmen. Voor de oplettende bestuurders, en de gewone bestuurders is het een hulp, voor de appende en schminkende bestuurders helpt het niet.
Maar als het dan toch niet helpt, die dan gewoon je standaard verlichting ook uit, want het helpt toch niet ;)
Als jij er van uitgaat dat de mede weggebruiker jou ziet door die kermis op je motor en aan je lijf ben je verkeerd bezig....
Ze zien je niet!!!!!!!!
Zoals voorgaande, nee, daar ga ik niet van uit. Maar wel dat veel weggebruikers je béter zien. Het helpt, maar niet bij iedereen. En niet in elke situatie.
Zo helpt het bijvoorbeeld ook niet tegen een in slaap vallende chauffeur die 's morgens om 02:50u achter op je aankomt op een lege snelweg :X B|

En weet je wat ik telkens zo leuk vind aan de uitspraken van fluo-haters? "Telkens als ik wéér zo een gele fluo zie, denk ik, weer zo een sukkel die denkt ...", dan zeggen ze eigenlijk zelf dat ze ze zien ;)

Maar laten we het hier niet hebben over fluo hesjes en helmen, daar hebben we een ander leuk topic voor :P
 
Alleen tussen Brummen en Velp rem ik voor Dieren O-)

Verder eigen veiligheid eerst, en dat kan betekenen er overheen, streepje gas e komt van voor omhoog, gaat hij net wat makkelijker

Geldt ook voor blik, als er een achterop rijdt, ben je verzekerings technisch nog fout ook, jammer voor versie, maar mij niet gezien

Volgens mij klopt dit niet, je achterligger moet genoeg afstand houden om ook in geval van een noodstop veilig te kunnen stoppen.
 
Verder eigen veiligheid eerst, en dat kan betekenen er overheen, streepje gas e komt van voor omhoog, gaat hij net wat makkelijker
Met gewoon een streepje gas komt een motor echt niet los van de grond hoor, daar is heel wat meer voor nodig dan een streepje gas. Daar is techniek voor nodig, net als bij hard remmen je zonder de nodige techniek zelden je motor los krijgt met het achterwiel.
(dit wat betreft een gemiddelde wegmotor voor dagelijks gebruik, dat ligt anders bij bijvoorbeeld die voor straat omgebouwde crossers).
Geldt ook voor blik, als er een achterop rijdt, ben je verzekerings technisch nog fout ook, jammer voor versie, maar mij niet gezien
Ja, het is niet omdat die auto achter mij op mij in rijdt in fout is, dat ik dat risico ga nemen. Om die reden rijdt ik in veel gevallen ook door donker oranje, auto's plakken veel te kort op de motor, ook al rijd je in de B-positie, en zigzag je nog een beetje om hun aandacht te trekken.
De in slaap gevallen chauffeur 2 maand geleden die achter op me inreed was ook in fout, bestaat niet de minste twijfel over, ... net zo min als er geen twijfel over bestaat dat ik minstens nog een jaar op sukkel zit met mijn schouder, en verschrikkelijk veel geluk heb het nog te kunnen na vertellen.
Remmen voor dieren zit er bij mij zelden in, en neen, ik ben geen dierenhater, integendeel, maar net als MBM weet ik uit ervaring dat gas lossen en uitwijken in de meeste gevallen het beestje gered is ... of door je achterligger wordt doodgereden ipv door jouzelf ...
 
Volgens mij klopt dit niet, je achterligger moet genoeg afstand houden om ook in geval van een noodstop veilig te kunnen stoppen.
Ik denk dat dat is wat hij bedoelt ;)

Oftewel, hij kan bedoelen dat als je bruusk remt zonder reden, je alsnog in fout gesteld kan worden omdat je gevaar oplevert. Dat is ook zo, maar kan zelden bewezen worden.
Hetzelfde als (en dat zie je heel veel gebeuren), als een automobilist een vrachtwagen (of andere auto) inhaalt die al op de uitrit is, en er vlak voor in rijdt en dan moet remmen om niet op zijn voorligger te rijden, waardoor die vrachtwagen op hem inrijdt, kan hij simpelweg in fout gesteld worden omdat die trucker de kans niet kreeg afstand te maken, enerzijds omdat de auto er pal voor in rijdt en meteen remt, anderzijds omdat de vrachtwagen zelf ook niet zomaar bruut kan remmem, er zit nog verkeer achter hem.
Voor zulk een zaken is de opkomende dashcam DÉ oplossing, ik wil er ook, op de motor en in de auto, en die zullen er ook komen.

Maar ook voor die dashcam is er een interessant topic! :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zet anders zo iets op je fiets
[afbeelding]

En blijf zeker in van die dikke vette letters schrijven. Scheelt mij een visite aan de opticien
Aub! Breng onze Belgische overheid niet op ideeën :X
Enkele jaren terug was er ene politieker die ervoor ijverde om motoren terug te verplichten een nummerplaat vooraan te voeren |(
 
Politiekers in Belgie, wie zijn ze, wat bezielt ze...
Dat klinkt alsof jij te veel Jambers hebt gekeken _O-

Maar op de vraag "wie zijn ze?", bestaat een duidelijk antwoord: de beste circusartiesten ter wereld _O-

sorry voor de off topic :$

Enfin, tijd om nag wat in de tuin te gaan werken, anders blijf ik hier zeveren :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Over op de rem gaan voor dieren gesproken. Een tijdje geleden ging ik vol in de remmen voor een hond die uit wat gras zo de weg opdook. Mijn achterwiel blokkeerde en ging zijwaarts dus liet ik deze los (ik ging misschien iets te snel). Voorrem was toen ook niet meer nodig omdat de hond terug het hoge gras in ging.

De adrenaline gierde door het lijf en was ik meteen wakker :Y . Vraag me wel af wat het effect op een motorfiets zal zijn als je met 80 een hond van middelgrote aanrijdt. Iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Over op de rem gaan voor dieren gesproken. Een tijdje geleden ging ik vol in de remmen voor een hond die uit wat gras zo de weg opdook. Mijn achterwiel blokkeerde en ging zijwaarts dus liet ik deze los (ik ging misschien iets te snel). Voorrem was toen ook niet meer nodig omdat de hond terug het hoge gras in ging.

Remde je dan alleen met je achterrem?
 
Bumperklevende blikkers kan je het beste bestrijden door een onregelmatige snelheid te rijden.
Even gas los en gas erop, gas los (liefst nog iets meer dan de eerste keer) en het gas er weer op.

Een blik moet bij het gas loslaten van een motor al op de rem omdat de massa van al dat blik door duwt. Als het dan nog niet werkt nadrukkelijk in de spiegel kijken en een hoe dan / waarom gebaar maken. Niet boos doen maar meer van ik snap je niet. Tot nu toe zitten ze dan gelijk zonder morren 50-60m achter mij.
 
Ik heb een bumperklever gehad die ineens verdacht veel ruimte hield toen ik na een noodstop bijna omviel en vervolgens enorm klungelde toen de boel weer ging rijden want ik kreeg 'm niet in zijn 1. :P Dus... tip.
 
Volgens mij klopt dit niet, je achterligger moet genoeg afstand houden om ook in geval van een noodstop veilig te kunnen stoppen.

Voor de achter ligger is er geen reden te zien om te remmen, hierdoor ligt het wat ingewikkelder.
Ik heb zelf wel eens gehoord dat een voorligger aansprakelijk is gesteld.

Hier wat uitleg, dat het van de omstandigheden afhangt wiens schuld het is.

Doorrijden of remmen bij overstekend dier?

@DKP, ik zeg ook niet een wheelie trekken, bij een streepje gas, komt de voorkant iets uit de veren, geldt voor zowel auto' s als motoren.
Dit iets uit de veren komen, zorgt ervoor dat je een obstakel net iets makkelijker "neemt"
Zo is het mij bij rijles geleerd in elk geval :t

Wat ik bv ooit van een agent begrepen heb, dat zij kort voor een drempel kort hard remmen, en direct op het gas, komt de voorkant uit de veren en kunnen ze harder over een drempel rijden (niet dat dit goed is voor je ophanging, maar nood breekt wet.
 
Bumperklevende blikkers kan je het beste bestrijden door een onregelmatige snelheid te rijden.
Even gas los en gas erop, gas los (liefst nog iets meer dan de eerste keer) en het gas er weer op.

Een blik moet bij het gas loslaten van een motor al op de rem omdat de massa van al dat blik door duwt. Als het dan nog niet werkt nadrukkelijk in de spiegel kijken en een hoe dan / waarom gebaar maken. Niet boos doen maar meer van ik snap je niet. Tot nu toe zitten ze dan gelijk zonder morren 50-60m achter mij.

Mijn ervaring is dat met de linkerhand het 'rustig an' gebaar maken ze het meestal wel door hebben. Meeste bumperklevers rijden nou eenmaal zo uit automatisme.
 
Ik heb een bumperklever gehad die ineens verdacht veel ruimte hield toen ik na een noodstop bijna omviel en vervolgens enorm klungelde toen de boel weer ging rijden want ik kreeg 'm niet in zijn 1. :P Dus... tip.


Ik moest hardop lachen, dank je! :} :} :]
 
Voor de achter ligger is er geen reden te zien om te remmen, hierdoor ligt het wat ingewikkelder.
Ik heb zelf wel eens gehoord dat een voorligger aansprakelijk is gesteld.

Hier wat uitleg, dat het van de omstandigheden afhangt wiens schuld het is.

Doorrijden of remmen bij overstekend dier?

@DKP, ik zeg ook niet een wheelie trekken, bij een streepje gas, komt de voorkant iets uit de veren, geldt voor zowel auto' s als motoren.
Dit iets uit de veren komen, zorgt ervoor dat je een obstakel net iets makkelijker "neemt"
Zo is het mij bij rijles geleerd in elk geval :t

Wat ik bv ooit van een agent begrepen heb, dat zij kort voor een drempel kort hard remmen, en direct op het gas, komt de voorkant uit de veren en kunnen ze harder over een drempel rijden (niet dat dit goed is voor je ophanging, maar nood breekt wet.


Of de achterop rijdende aansprakelijk is ja of nee hangt vooral af van de reden waarom de voorste remt of zelfs een noodstop maakt.
Men noemt dat 'gedwongen door de noodzaak van het verkeer', iemand die zonder noodzaak een noodstop maakt kan dus aansprakelijk zijn als een ander achterop rijdt.

Paardensprong.
Vlak voor de drempel fors remmen en pakweg een meter voor de drempel de rem los. De voorkant duikt tijdens het remmen. Rem los vlak voor de drempel en de auto komt weer uit de vering, als je het kunt timen dat je precies dan de drempel oprijd...dan merk je nauwelijks dat er een drempel is. Ik denk dat dit voor de vering minder kwalijk is als er volle vaart opklappen.
 
Naar de Vesuvius gereden, dat was een leuk avontuur, vooral toen de route die ik had gekozen afgesloten bleek te zijn en ik door de voorsteden van Napels moest rijden om bij de andere ingang te komen.
Uiteindelijk wel allemaal gelukt.

B6_F7_F135_89_C9_45_A3_B027_C75_F2_C898_FA0.jpg
Baai van Napels


Op de terugweg via de autostrada met 180km/h nog door een kamikaze mus aangevlogen. Vol in mijn borst, maar gelukkig viel de klap reuze mee omdat een mus maar iets van 30 gram weegt. Maar ik schrok natuurlijk wel even.



De adrenaline gierde door het lijf en was ik meteen wakker :Y . Vraag me wel af wat het effect op een motorfiets zal zijn als je met 80 een hond van middelgrote aanrijdt. Iemand hier ervaring mee?

Ik gok dat je in de meeste gevallen onderuit zal gaan door de klap.
 
Paardensprong.
Vlak voor de drempel fors remmen en pakweg een meter voor de drempel de rem los. De voorkant duikt tijdens het remmen. Rem los vlak voor de drempel en de auto komt weer uit de vering, als je het kunt timen dat je precies dan de drempel oprijd...dan merk je nauwelijks dat er een drempel is. Ik denk dat dit voor de vering minder kwalijk is als er volle vaart opklappen.

Zou heb ik het tijdens mijn (auto) rijlessen ook geleerd, al die jaartjes geleden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan