Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ik zat tussen zo'n 100 trekkerts, drie banen breed... van nootdorp naar zoetermeer.
Ja, dan zie je ze wel, is ook overdag.
Net was donker, rij je 130, kom je er een tegen op de snelweg, verlichting nauwelijks zichtbaar en dat rijdt 50!

Vandaar dat ik blij was op dat moment geen 130 te rijden, je zag heb echt niet aankomen
 
Ja, dan zie je ze wel, is ook overdag.
Net was donker, rij je 130, kom je er een tegen op de snelweg, verlichting nauwelijks zichtbaar en dat rijdt 50!

Vandaar dat ik blij was op dat moment geen 130 te rijden, je zag heb echt niet aankomen


Wel vreemd want er is vanavond een auto tegen een tractor opgeklapt omdat de automobilist de macht over het stuur verloor doordat die verblind werd door de verlichting van die tractor.
Gevolg auto volledig total loss en de tractor op zijn kant en een wiel er af.
Verlichting van de moderne tractoren is minstens net zo goed als die van de huidige koekblikken.

En als je niet wist dat er tractoren onderweg waren dan heb je de laatste tijd onder een steen geleefd._O-
 
Wel vreemd want er is vanavond een auto tegen een tractor opgeklapt omdat de automobilist de macht over het stuur verloor doordat die verblind werd door de verlichting van die tractor.
Gevolg auto volledig total loss en de tractor op zijn kant en een wiel er af.
Verlichting van de moderne tractoren is minstens net zo goed als die van de huidige koekblikken.

En als je niet wist dat er tractoren onderweg waren dan heb je de laatste tijd onder een steen geleefd._O-
Die verloor de macht over zichzelf, z'n auto kan er niets aan doen, dat die zo'n beroerde bestuurder heeft.
 
Zoals ik zei werd ik gister begeleid van Nootdorp naar Zoetermeer door een paarhonderd trekkers. Maar die gasten rijden dan wel een kilometer of 40, 50. Dat neemt niet weg dat die trekkers bijna in de begrenzer zitten en je hoort ook dat sommigen moeten liften... nouja, moeten...
 
Ik ben er overdags dus gewoon tussendoor gaan sturen op mijn brommert rondom Utrecht op de A27. Maar dat waren er ook niet honderd tegelijk bij elkaar, maar je kan wel mooi zien hoe ze de boel blokkeren door langzaam rijden en af en toe de boel even compleet stil te zetten voor een tijdje. Toch verdomd handig, een tweewieler als het op de snelweg vast staat. :] Het plaatje van thumbnail is echter wel als ze stil staan, anders zit het te krap op elkaar om er veilig tussendoor te gaan als de boel ook rijdt. Een automaat verkies is qua filerijden toch boven mijn motor, donders handig ding en het weegt geen drol.

Ook mooi was als je de blokkade voorbij was, dan had je minuten lang een compleet lege snelweg voor je. Bizar. Alsof ik in Amerika op een interstate reed in een rustig gebied.

 
Ondanks alles vinden ze heel veel symathie onder de bevolking... Ik sta ook achter hun acties... Nogmaals, het moet niet iedere dag prijs zijn. Ik ben nu ook een dag later in Berlijn omdat ik gister niet op tijd was om mijn lading te lossen en in te laden voor Berlijn...
 
De agrariërs houden vandaag een "Toer de Boer" en delen belegde broodjes uit aan de bewoners in de omgeving, die overlast hebben gehad :t

Ondertussen kruipen de ambtenaren op het Binnenhof opgelucht weer onder hun bureau's vandaan en hebben vanmiddag een kabinet vergadering.

Zouden de boeren ook op de agenda staan ?
 
Waarom sympathie voor de boeren? Het is maar een deel van de boeren dat een probleem oplevert. Ik begrijp de massaliteit dus al niet zo goed. Als akkerbouwer of fruit teler produceer je geen stikstof. Het zijn de vleeskwekers die een probleem opleveren. Die sector moet nodig gesaneerd worden. Door jarenlang fout beleid is dat volkomen uit de hand gelopen.
Het kabinet moet nu eens de ballen hebben om dat aan te pakken. Natuurlijk hoort daarbij dat er een heffing moet komen op onvriendelijk geproduceerd import vlees. De macht van de inkopers om onder de kostprijs in te kopen moet ook gebroken worden.
Maar je kunt niet doorgaan met de huidige stikstof productie tot er in dit land alleen nog gras en brandnetels groeien.
Laat de leraren en verpleegkundigen eens zo massaal de samenleving plat leggen, die hebben meer recht van spreken. Moet je Nederland eens horen als de treinconducteurs een dagje staken omdat je veilig hun werk willen doen.
Begrip voor de boeren, ja, maar sympathie, nee, ik niet.
 
De boeren hebben in die zin gelijk dat zij niet de enigen zijn die stikstof produceren en dat zij dus ook niet de enigen zijn die moeten worden aangepakt.
Daarbij is de overheid zelf mede schuldig aan het probleem door het toestaan van de schaalvergroting waardoor we nu met dit soort problemen worden geconfronteerd. Ik kan me voorstellen dat schaalvergroting voor veel boeren de enige manier was om te overleven ... tenzij ze overstappen op duurzaam geproduceerd vlees.
Maar zo lang het merendeel van de vleesetende bevolking graag elke avond een (te) goedkope (en onnodig grote) lap vlees op hun bord wil, en niet bereid is meer te betalen voor duurzaam geproduceerd vlees, is er weinig stimulans voor de boer om die overstap te maken.
Het is een vrij complex geheel dat echt niet alleen met het halveren van veestapels kan worden opgelost. Al is het maar omdat het probleem dan wordt verplaatst naar het buitenland, omdat Nederland daar het 'vervuilende vlees' gaat betrekken...
 
Ik heb totaal geen sympathie voor de boerenprotesten. Naar mijn mening zijn het een stelletje jankerds.
De meest gesubsidieerde bedrijven van Nederland, gemiddeld veel hogere inkomens dan de rest van Nederland, en een grote groep is zelfs millionair.
En dan moeten wij medelijden hebben dat ze hun eigen troep moeten opruimen of vergoeden? Niet dus....

Dan heb ik het nog niet over de vernielingen, en het met de tractor inrijden op een politiepaard, motoragent en voordeur van een provinciehuis. Ja, heel sympathiek.....

Daarnaast ben ik ook niet echt overtuigd van hun goede bedoeleingen m.b.t. dierenwelzijn en millieu.

Ja, ik begrijp wel dat ze boos zijn als er iemand in hun portemonne grijpt. Maar dat betekend nog niet dat ze gelijk hebben.....
 
Al is het maar omdat het probleem dan wordt verplaatst naar het buitenland, omdat Nederland daar het 'vervuilende vlees' gaat betrekken...
Dat hoeft helemaal niet. Nederland exporteert 75%(!) van het vlees naar het buitenland. Er valt dus genoeg te snijden zonder de binnenlandse consumptie in gevaar te brengen...
 
Dat hoeft helemaal niet. Nederland exporteert 75%(!) van het vlees naar het buitenland. Er valt dus genoeg te snijden zonder de binnenlandse consumptie in gevaar te brengen...

Kan zijn, maar dat verandert dan nog steeds niets aan de vraag naar het vlees. Het zal dan alsnog ergens anders worden geproduceerd, met alle uitstoot van dien.

Maar als de hele veeteeltsector dan toch op de schop moet, is dat gezeul met (levende) dieren ook wel een punt van aandacht.
 
Tijdje geleden dit artikel gelezen.
Het lijkt me dat alle partijen zich hierover nog wel een keer achter de oren mogen krabben. Iedereen is vastgeroest in zijn eigen routine, de wil ontbreekt en de politiek is bang voor de stemmer.
 
Ik heb totaal geen sympathie voor de boerenprotesten. Naar mijn mening zijn het een stelletje jankerds.
De meest gesubsidieerde bedrijven van Nederland, gemiddeld veel hogere inkomens dan de rest van Nederland, en een grote groep is zelfs millionair.
En dan moeten wij medelijden hebben dat ze hun eigen troep moeten opruimen of vergoeden? Niet dus....

Dan heb ik het nog niet over de vernielingen, en het met de tractor inrijden op een politiepaard, motoragent en voordeur van een provinciehuis. Ja, heel sympathiek.....

Daarnaast ben ik ook niet echt overtuigd van hun goede bedoeleingen m.b.t. dierenwelzijn en millieu.

Ja, ik begrijp wel dat ze boos zijn als er iemand in hun portemonne grijpt. Maar dat betekend nog niet dat ze gelijk hebben.....

Als in "minimaal een miljoen euro op de bankrekening"?
Of zit dat kapitaal allemaal in grond, gebouwen en apparatuur? En hoeveel blijft daarvan over als je alle leningen meetelt?

Begrijp me niet verkeerd, de landbouwsector moet echt wel veranderen, maar het probleem ligt niet alleen bij de boeren en is ook niet alleen door hen gecreëerd. Overheid (die veel heeft toegestaan of zelfs heeft gestimuleerd) en publiek (dat niet massaal vraagt naar duurzaam geproduceerd vlees, waardoor meer boeren de overstap naar duurzame productie zouden kunnen en durven maken) heeft hier ook wel een aandeel in.
 
Kan zijn, maar dat verandert dan nog steeds niets aan de vraag naar het vlees. Het zal dan alsnog ergens anders worden geproduceerd, met alle uitstoot van dien.
Nederland produceert in Europa veruit de meeste stikstof (eigenlijk stikstofoxide en ammoniak) per m2, een hoop andere landen hebben dus nog genoeg speelruimte om in hun eigen vlees te voorzien.

Maar als de hele veeteeltsector dan toch op de schop moet, is dat gezeul met (levende) dieren ook wel een punt van aandacht.
Daar heb je gelijk in.
 
De boeren hebben in die zin gelijk dat zij niet de enigen zijn die stikstof produceren en dat zij dus ook niet de enigen zijn die moeten worden aangepakt.
46% was hun aandeel toch?
Naar verhouding zijn zij veruit de grootste vervuiler als het over stikstof gaat.

Het is een vrij complex geheel dat echt niet alleen met het halveren van veestapels kan worden opgelost. Al is het maar omdat het probleem dan wordt verplaatst naar het buitenland,
Dat zou voor NL een hele verbetering zijn.
Zeg jij dat we het kunnen oplossen zonder het halveren van de veestapel?
Of zeg je dat de veestapel sowieso gehalveerd moet worden?

omdat Nederland daar het 'vervuilende vlees' gaat betrekken...
We produceren 5x zoveel als we consumeren, waarom zouden we ineens vlees moeten importeren?
 
Laatst bewerkt:
Het klopt dat we daar ook meer van exporteren dan importeren, maar er is wel een kanttekening: stikstofoxide “reist” veel verder dan ammoniak. De veehouderij produceert vooral het laatste...
 
46% was hun aandeel toch?
Naar verhouding zijn zij veruit de grootste vervuiler als het over stikstof gaat.

Er vliegen allerlei cijfers rond. Is volgens mij maar net wie de berekening (laat) doen. Maar los daarvan zijn er dus ook nog andere vervuilers, waarover je niets hoort.

Dat zou voor NL een hele verbetering zijn.

Volgens mij houden dit soort problemen zich niet aan landsgrenzen ;-)
Maar als het om uitrijden van mest gaat, dan heb je zeker gelijk.

De produceren 5x zoveel als we consumeren, waarom zouden we ineens vlees moeten importeren?

Ik had me bij mijn reactie niet verdiept in dat soort cijfers. Importeren hoeft dan inderdaad niet. Maar het blijft verplaatsen van het probleem.
 
een grote groep is zelfs millionair.

Ja omdat ze land en een bedrijf hebben wat al jaren in de familie is. Dat geld hebben ze niet op de plank liggen, dan moeten ze eerst verkopen.
Je vergeet alleen dat er veel bedrijven gekoppeld zijn aan de veeteelt, veevoerbedrijven, vleesverwerking, logistieke bedrijven. Je hebt geen idee wat een halvering veestapel aan economische schade gaat brengen en hoeveel mensen hun baan kwijt raken.
 
Er vliegen allerlei cijfers rond. Is volgens mij maar net wie de berekening (laat) doen. Maar los daarvan zijn er dus ook nog andere vervuilers, waarover je niets hoort.
Misschien, maar je begint daar waar de problemen het grootst zijn.. of niet?
Of is het: "Maar mama, hij deed het ook!"?

Volgens mij houden dit soort problemen zich niet aan landsgrenzen ;-)
Heb je de stikstofkaartjes niet gezien?
Het gaat hier niet om CO2.

Ik had me bij mijn reactie niet verdiept in dat soort cijfers. Importeren hoeft dan inderdaad niet. Maar het blijft verplaatsen van het probleem.
Niet echt.. andere landen hebben niet zo'n stikstofprobleem en kunnen er dus nog wel wat stikstof bij hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan