Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Als je je motor hebt leren kennen, hoef je meestal niet meer zo vaak te peilen. Een gemakkelijke peilmethode is wel geruststellend. Als mijn motor op de middenbok staat, kan ik bij het langslopen al het peilglas zien.
 
Als de garage bij de onderhoudsbeurt niet zoiets zegt ga ik ervan uit dat er aan het eind van de 10.000 km nog genoeg in zat en hoef ik dus tussentijds niet te controleren en bij te vullen :$

Max, als ik me niet vergis staat er in de manual van mijn Honda's dat je elke keer voor je gaat rijden het peil moet controleren. Nu is dat met de Magna heel simpel want die heeft een peilstokje. Dat met die peilglaasjes is lastiger, maar die motoren hebben ook vaak een waarschuwingslampje voor als het peil te laag wordt.

Iets anders is een lampje voor oliedruk, want als die gaat branden onder het rijden is de oliedruk weg en dan ben je vaak te laat.
 
Is natuurlijk onwijs overdreven bij motorfietsen. De meeste zullen zeker 3 maanden per jaar aaneengesloten stil in de stalling en sommige komen maar 1 a 2 keer per jaar de schuur/garage uit. Een beter advies zou zijn om het voor elke rit te controleren. Uiteraard gaat het erom de verantwoordelijkheid neer te leggen bij de eigenaar wanneer het blok kapot loopt. Zoals zo vaak.

Als hij drie maanden in de garage staat hoef je natuurlijk niet dagelijks te peilen. Er wordt bedoeld dat je voor het rijden even moet peilen.
 
Max, als ik me niet vergis staat er in de manual van mijn Honda's dat je elke keer voor je gaat rijden het peil moet controleren. Nu is dat met de Magna heel simpel want die heeft een peilstokje. Dat met die peilglaasjes is lastiger, maar die motoren hebben ook vaak een waarschuwingslampje voor als het peil te laag wordt.

Iets anders is een lampje voor oliedruk, want als die gaat branden onder het rijden is de oliedruk weg en dan ben je vaak te laat.

hoe kan een peilstok makkelijker zijn dan een peilglas?
Bij een peilglas hoef je alleen maar te kijken, een peilstok moet je eruit schroeven en eventueel schoon maken
 
hoe kan een peilstok makkelijker zijn dan een peilglas?
Bij een peilglas hoef je alleen maar te kijken, een peilstok moet je eruit schroeven en eventueel schoon maken
Bij een glas moet je je motor rechtop zetten, ik vermoed dat dit ook geld voor een pijlstok, maar meestal zit die denk ik niet op het onderste gedeelte van je motor.
Ik vind het best een ongemakkelijk moment, de motor rechtop te houden en tegelijkertijd op mijn knieen zitten om het glaasje te kunnen bekijken.
 
Dat is even oefenen inderdaad. Je motor aan 't stuur rechtop houden en ondertussen even door je knieën om op 't glaasje te kijken. Heel simpel als je het onder de knie hebt. Stuk sneller dan een peilstok uit 't blok trekken, schoonmaken, terugduwen, weer uithalen, kijken, weer terugduwen. ;)

Bij m'n V-Strom is 't peil trouwens op de bok ongeveer gelijk aan bij rechtop houden aan het stuur (in theorie is dat beter omdat de motor dan met beide wielen op de grond staat en écht recht staat).
 
Om van A naar B te komen?
Uiteraard! Dat ontken ik ook niet. Maar de manier waarop om van A naar B te geraken is nogal discutabel te noemen! Gevaar op de weg voor alles en iedereen die erachter rijdt, naast rijdt. Hoe je zag hoe de genoemde dame met geknepen vuistjes op het stuur langs de wisselstrook reed met een snelheid die behoorlijk lager lag dan het overige verkeer en strak en stram vooruit kijkend langs die hele wisselstrook reed (tunnelvisie) waarbij ze links en rechts door auto''s, (werk)busjes en zelfs vrachtwagens werd ingehaald..... Niet eens doorhebbend wat ze aan het doen was (in haar belevenis autorijden) maar autorijden is veel meer dan met een tunnelvisie blik op oneindig hebben , op je stoel zitten met samengeknepen billen en doorjakkeren met een te lage snelheid op de verkeerde rijbaan op een snelweg links en rechts ingehaald worden door verkeer wat zich wel aan de snelheid houdt die op dat stuk weg geldt.
 
Max, als ik me niet vergis staat er in de manual van mijn Honda's dat je elke keer voor je gaat rijden het peil moet controleren. Nu is dat met de Magna heel simpel want die heeft een peilstokje. Dat met die peilglaasjes is lastiger, maar die motoren hebben ook vaak een waarschuwingslampje voor als het peil te laag wordt.

Iets anders is een lampje voor oliedruk, want als die gaat branden onder het rijden is de oliedruk weg en dan ben je vaak te laat.
Mijn R heeft geen peilstok, alleen een kijkglas. En een lampje om bij een olieprobleem te waarschuwen, maar dat is nog nooit aangegaan onder het rijden. Ik weet ook niet of dat waarschuwt bij te laag peil of te weinig druk.
 
A7C02B84-0F81-4840-AD3D-1A691FDDB511.jpeg

Wielen (de)monteren is onderweg ook goed te doen 🤣😇
 
Ik tank altijd op de middenbok, dus als ik dan terugkom van betalen staat hij meestal net lang genoeg stil om betrouwbaar te zien of er nog genoeg inzit.

Gelukkig verbruikt die van mij ondanks zijn 140k amper wat. Alleen in de bergen wil hij nog wel eens wat stoken.
 
Mijn R heeft geen peilstok, alleen een kijkglas. En een lampje om bij een olieprobleem te waarschuwen, maar dat is nog nooit aangegaan onder het rijden. Ik weet ook niet of dat waarschuwt bij te laag peil of te weinig druk.
Wat ik heb onderzocht in het boekje is dat er a) een lampje is voor te weinig motoroliedruk en b) te laag motoroliepeil

Voor te lage oliepeil staat er dit op jouw dashboard:

< ! >

(waarbij de driehoekjes links en rechts van uitroepteken gesloten en opgevuld zijn)
Deze symbool staat ook op de BC naast OIL

.
Untitled.png
 
Laatst bewerkt:
Max, als ik me niet vergis staat er in de manual van mijn Honda's dat je elke keer voor je gaat rijden het peil moet controleren. Nu is dat met de Magna heel simpel want die heeft een peilstokje. Dat met die peilglaasjes is lastiger, maar die motoren hebben ook vaak een waarschuwingslampje voor als het peil te laag wordt.

Iets anders is een lampje voor oliedruk, want als die gaat branden onder het rijden is de oliedruk weg en dan ben je vaak te laat.
Waarom is het met peilglaasje lastiger?
Het peil moet warm gecontroleerd worden, dus dan moet je hem eerst 5 minuten laten idlen? Lijkt mij niet zo handig..
 
Sinds kort rij ik niet meer dagelijks motor, maar ben over gegaan op spierkracht. Deels voor de eigen conditie, deels voor het milieu, deels voor de portemonnee. Om nog vlot op het werk te komen een ligfiets gekocht en dat scheelt me zowaar bijna 10 minuten enkele reis. Het ding is dus retesnel, alleen ook heel laag en niemand verwacht je, dus niemand ziet je. Ik rij dus eigenlijk net als op de motor op dat ding, alleen dan op het fietspad.

In de meeste 30 zone's rij ik de snelheid die auto's ook rijden. Tijdens mijn route kom ik langs 1 30km/h stuk waar ik de weg deel met auto's.

Vanochtend een busje wat me overduidelijk wel had gezien, kwam eerst achter me aan, maar vond toch dat hij de fietser in moest halen. Met een snelheidsverschil van zo'n 1 a 2 km/h op 50 cm afstand. Ik hield dus fijn even in om hem er langs te laten.
Gaat ie halverwege de inhaalactie remmen voor een drempel, en weer fijn terug naar rechts. Waar ik op dat moment dus was.

Dan denk ik; als je zo'n inhaalactie niet af kan maken, begin er niet aan en blijf er even achter.
 
Wat ik heb onderzocht in het boekje is dat er a) een lampje is voor te weinig motoroliedruk en b) te laag motoroliepeil

Voor te lage oliepeil staat er dit op jouw dashboard:

< ! >

(waarbij de driehoekjes links en rechts van uitroepteken gesloten en opgevuld zijn)
Deze symbool staat ook op de BC naast OIL

.Bekijk bijlage 1438246
Dank voor je inspanning om dit voor me op te zoeken! Mijn R is van bouwjaar 2000. Ik heb al die symbolen niet. Op die van mij is er één rood lampje voor problemen met de olie. Er is ook een (geel) lampje voor de benzine; dat knippert niet als de reserve bereikt is, maar brandt constant. "EWS actief" heb ik niet. Een geel lampje voor motorelektronica en verklikkerlampjes voor verlichting defect ook niet, ik vermoed dat dat allemaal bij model 2002 ingevoerd is.

Wat het peil betreft hou ik het erop dat, als ik geen streep in het kijkglas zie (wat de zeldzame keren dat ik gekeken heb het geval is), er genoeg olie in zit. Het niveau zal dan wel boven het glaasje staan. Als het eronder zou staan zou het lampje wel aan gaan, neem ik aan.
 
Sinds kort rij ik niet meer dagelijks motor, maar ben over gegaan op spierkracht. Deels voor de eigen conditie, deels voor het milieu, deels voor de portemonnee. Om nog vlot op het werk te komen een ligfiets gekocht en dat scheelt me zowaar bijna 10 minuten enkele reis. Het ding is dus retesnel, alleen ook heel laag en niemand verwacht je, dus niemand ziet je. Ik rij dus eigenlijk net als op de motor op dat ding, alleen dan op het fietspad.

In de meeste 30 zone's rij ik de snelheid die auto's ook rijden. Tijdens mijn route kom ik langs 1 30km/h stuk waar ik de weg deel met auto's.

Vanochtend een busje wat me overduidelijk wel had gezien, kwam eerst achter me aan, maar vond toch dat hij de fietser in moest halen. Met een snelheidsverschil van zo'n 1 a 2 km/h op 50 cm afstand. Ik hield dus fijn even in om hem er langs te laten.
Gaat ie halverwege de inhaalactie remmen voor een drempel, en weer fijn terug naar rechts. Waar ik op dat moment dus was.

Dan denk ik; als je zo'n inhaalactie niet af kan maken, begin er niet aan en blijf er even achter.
Heb je er niet een opvallend gekleurd vlaggetje op een steel op zitten? Wellicht te overwegen.
 
Heb je er niet een opvallend gekleurd vlaggetje op een steel op zitten? Wellicht te overwegen.
Vlaggetje maakt herrie en is meer luchtweerstand. Maar vooral de herrie zou ik me aan storen denk ik. Ik kan me nu ook al wel irriteren aan het geluid wat dit type band maakt.
Het merendeel van mijn route is vrijliggende fietspaden en de kruisingen zijn ook bijna niet aanwezig. Oranje/geel/fluor vlaggetje gaat denk ik meer irritatie toevoegen dan dat ik er profijt van heb denk ik.
 
Vlaggetje maakt herrie en is meer luchtweerstand. Maar vooral de herrie zou ik me aan storen denk ik. Ik kan me nu ook al wel irriteren aan het geluid wat dit type band maakt.
Het merendeel van mijn route is vrijliggende fietspaden en de kruisingen zijn ook bijna niet aanwezig. Oranje/geel/fluor vlaggetje gaat denk ik meer irritatie toevoegen dan dat ik er profijt van heb denk ik.
Een oranje zwaailamp dan?


:+
 
Een oranje zwaailamp dan?


:+
Lampje is wel weer een beter idee, maar zolang ze me met fluor jas op de motor nog over het hoofd zien en ik ook met een gewone trapfiets nog gemist wordt door mensen. Denk ik dat ze het toch niet zien en ik toch echt zelf moet kijken en zeker weten dat ze me gezien hebben.

Komt er ook nog eens bij dat zo'n flaggetje achterop staat en mijn fiets meer dan 2 meter lang is. Als ze het vlaggetje zien, is het al te laat.

Ik heb overigens wel voor in het donker eindelijk eens degelijke lichten gekocht. Voorlamp met een fatsoenlijk lichtbeeld en een achterlamp die zo fel is dat je er van dichtbij niet in moet kijken.
 
Ik heb de pest aan automobilisten die met licht aan rijden als het zicht voldoende is.
Vroeger (ja, ik ben een oude l@l) reden alleen motorfietsen overdag met licht aan, en waren daardoor extra opvallend in het verkeer. Sinds koekblikkers ook met licht aan zijn gaan rijden (ergens begin jaren negentig) vallen wij veel minder goed op.
Goed bewegen en rijgedrag aanpassen verhoogd de zichtbaarheid....
Bekentenis: ik *rij met koekblik🚙 ook altijd met verlichting!!
* ook un ouwe l@l👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan