Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Remde vroeger op de heftruck altijd met links en gas geven met rechts. Als je dat eenmaal gewend bent, rijdt het prima.
Idd met mijn Amazon 3traps oude bak was ik zo meestal als eerste weg bij het stoplicht, natuurlijk moest een BMW of Audi daarna bewijzen dat ze sneller waren op het rechte eind.
 
Onze Mazda (automaat) remt wel degelijk op de motor, zelfs bv in de stad voel ik hem terug schakelen en afremmen.

Afgelopen vakantie in berg/heuvel achtig terrein, enkel p de cruise control berg af, terug schakelen en remmen op de motor
 
ook al lijkt het dat een automaat niet afremt op de motor maar dat is niet zo. Hij remt gewoon alleen minder. Dus niet vergelijkbaar met ingetrapte koppeling.
Kom je al snel achter als je een keer in een gladde situatie terecht komt.
Dan moet je een automaat in zijn vrij zetten om nog enigszins baas te blijven
Op het circuit rem je toch ook tot in de apex?

Wat bedoel je hier precies mee? Ik rij ook automaat maar herken dit niet. Wat gebeurd er als je hem vrij zet en wat gebeurd er als je dit juist niet doet?
 
Omdat een automaat zeker met een wat grotere motor er voor altijd blijft trekken en dusdanig hard dat de auto ondanks abs en tractioncontrol onbestuurbaar wordt.
Zet je hem in neutraal dan zijn de aandrijfkrachten weg dan kun je weer sturen en voorzichtig remmen.
Is bij een achterwiel aandrijving nog lastiger.
De moderne automaat heeft niet voor niets een winterstand anders kom je niet eens van zijn plek.
 
Ik reed in de Liornestraat in Hoorn, richting provinciale weg en ja hoor, een spookrijder. Opa was vanaf de provinciale weg afgeslagen, maar had de verkeerde baan genomen en dat de pijlen in het wegdek zijn kant op wezen was hem niet opgevallen. En oma zat naast hem te mopperen, heerlijke situatie.
 
Ik reed in de Liornestraat in Hoorn, richting provinciale weg en ja hoor, een spookrijder. Opa was vanaf de provinciale weg afgeslagen, maar had de verkeerde baan genomen en dat de pijlen in het wegdek zijn kant op wezen was hem niet opgevallen. En oma zat naast hem te mopperen, heerlijke situatie.

Pijlen op de weg worden naar mijn idee door veel automobilisten actief genegeerd.
Bij ons in de parkeer garage staan gigantische pijlen, en toch rijden mensen tegen de richting in.
 
Pijlen op de weg worden naar mijn idee door veel automobilisten actief genegeerd.
Bij ons in de parkeer garage staan gigantische pijlen, en toch rijden mensen tegen de richting in.

Dat doe ik in de parkeergarage bij mijn werk ook. Als ik de pijlen volg moet ik alle banen volgen en rij ik ongeveer 5 minuten door de garage heen en weer. Doe ik het niet ben ik in een halve minuut op de plek van bestemming.

Nu is die garage redelijk leeg, dus rij ik zelfs wel eens over de parkeervakken heen.... })
 
Dat doe ik in de parkeergarage bij mijn werk ook. Als ik de pijlen volg moet ik alle banen volgen en rij ik ongeveer 5 minuten door de garage heen en weer. Doe ik het niet ben ik in een halve minuut op de plek van bestemming.

Nu is die garage redelijk leeg, dus rij ik zelfs wel eens over de parkeervakken heen.... })
Foei, stouterd! :(
 
Omdat een automaat zeker met een wat grotere motor er voor altijd blijft trekken en dusdanig hard dat de auto ondanks abs en tractioncontrol onbestuurbaar wordt.
Zet je hem in neutraal dan zijn de aandrijfkrachten weg dan kun je weer sturen en voorzichtig remmen.
Is bij een achterwiel aandrijving nog lastiger.
De moderne automaat heeft niet voor niets een winterstand anders kom je niet eens van zijn plek.
Nog nooit van gehoord of iets van gemerkt
Rij altijd wat sterkere motoren in 't blik en zelfs bij mijn Dodge (5.9 V8 met 250pk en bijna 500Nm koppel net boven stationair) heb ik dit nooit meegemaakt

Dodge heeft geen elektrische hulpmiddelen, motor, bak, achterwielen, gas en gaan, glijd hij, succes
 
Ik zeg niet dat het niet kan, ik verbaas me enkel over wat @daddyphilipsen zegt over automaat rijden
Tijdens het rijden naar neutraal om de boel in de hand te houden
Dââân leg ik het effe uit: Ik bevestigde dat al eerder. Een achterwielaandrijver duwt door de remdrukverdeler door de achterremmen heen, als je met gladheid gaat rangeren moet je inderdaad met de pook tussen N en R schakelen om niet met achteruitparkeren de stoep van een winkelstraat op te rijden, de voorwielen staan stil, achter rijdt gewoon door.
 
Dââân leg ik het effe uit: Ik bevestigde dat al eerder. Een achterwielaandrijver duwt door de remdrukverdeler door de achterremmen heen, als je met gladheid gaat rangeren moet je inderdaad met de pook tussen N en R schakelen om niet met achteruitparkeren de stoep van een winkelstraat op te rijden, de voorwielen staan stil, achter rijdt gewoon door.

ik heb in mijn cariere al met allerlij automaten gereden van drietraps in mijn oude jag tot cvt in Toyota auris en 6 traps in sprinter bus,
ik zal wel een amateur zijn want heb hier nog nooit van gehoord of last van gehad.
bij het stoplicht rem vasthouden , bij groen los en gas er op. Moeder wou een schakelbak dus roer ik weer.
 
Dan hebben jullie nog nooit in echt gladde omstandigheden gereden.
Met mijn pa zijn jaguar v12 die hij toen had was het nog leuker.
Motor starten, voet op de rem, automaat in D , rem los en........ Verrek automaatbak ineens stuk? Nee auto bleef gewoon staan met 2 achterwielen hulpeloos zonder grip rond draaiend.
Maar ja dat was vroeger voor de klimaatverandering toen we nog echte koude winters hadden ipv nu 9 maanden herfst met af en toe wat beter weer er tussen.
 
Dan hebben jullie nog nooit in echt gladde omstandigheden gereden.
Met mijn pa zijn jaguar v12 die hij toen had was het nog leuker.
Motor starten, voet op de rem, automaat in D , rem los en........ Verrek automaatbak ineens stuk? Nee auto bleef gewoon staan met 2 achterwielen hulpeloos zonder grip rond draaiend.
Maar ja dat was vroeger voor de klimaatverandering toen we nog echte koude winters hadden ipv nu 9 maanden herfst met af en toe wat beter weer er tussen.
Je moet ook langzaam kunnen rijden! :? Die auto van je pa kon dus meer dan hij nodig had.
 
Laatst bewerkt:
Je moet ook langzaam kunnen rijden! :? Die auto van je pa kon dus meer dan hij nodig had.


Ja reed stationair draaiend al opschakelend 50km/u net zoals mijn firebird 6,6ltr V8 nog van voor alle milieu shit verplichtingen ook deed.
Leuk joh. Nat wegdek. Bij het stoplicht weg willen rijden beetje gas en staan blijven

Langzaam rieen dat deden sie nooit vonden dat moar tied verknooit zoals normaal zong.
Langzaam rijden betekende continu weer afremmen.
 
Rijd ik net op de Catharije Singel in Utrecht komen er twee motoren uit de daalse tunnel voor het stoplicht staan .

vol gas weg trekken en direct bocht naar links levert geheid een dikke knie op .

sterkt voor de niet zo bekwame motorijder.
 
Ja reed stationair draaiend al opschakelend 50km/u net zoals mijn firebird 6,6ltr V8 nog van voor alle milieu shit verplichtingen ook deed.
Leuk joh. Nat wegdek. Bij het stoplicht weg willen rijden beetje gas en staan blijven

Langzaam rieen dat deden sie nooit vonden dat moar tied verknooit zoals normaal zong.
Langzaam rijden betekende continu weer afremmen.
Dan had die motor dus te veel vermogen voor gewoon gebruik in het verkeer of de overbrengingsverhoudingen in de bak deugden niet. Dan was het dus geen goede auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan