Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ik werkte tot een paar maanden geleden in Gouda, wonend in Rotterdam Zuid was de Brienenoord pakken toch elke keer wel interessant. Was het niet de wind dan was het wel een forensje met z'n al aangevroten appeltje. Nu vond ik t ook niet super interessant meer maar of iets interessant is is objectief. Word je dagelijks drie tot vier keer van de weg geduwd dan zal dat na een half jaar ook niet meer interessant zijn.

Laatste wat ik heb meegemaakt is alweer ietsje geleden, heb al een tijd niet meer gepost dus van mij mag het meetellen :P , onderweg naar Vlaardingen kwam ik op de ring a15 een lesmotor en een instructeur tegen. Niet heel spannend maar de leerling kreeg flink op zn kop omdat hij niet door had dat motoren harder kunnen dan 90 (was geen A1 les, dat was duidelijk aan de motor te zien. Ga je daar wel mee de snelweg op? En dan vooral daar). De instructeur geen naast hem rijden op de vluchtstrook met een weinig verhullend gebaar, zwaaiend met een arm als een windmolen met de hoop wat meer vaart te geven. Tevergeefs. Aangezien het wat drukker was (geen file) bleef ik bij ze in de buurt en nadat we de afslag hadden genomen en op de a4 kwamen te rijden zaten ze weer zo ongeveer naast me. Ik als de heer die ik ben (kuch kuch) liet ik mijn gas wat los om ze de ruimte te geven op te schuiven naar waar ze wat meer ruimte om zich heen hadden. De instructeur had het door, de leerling (bewust of onbewust) niet waarbij de tweede demonstratie van een windmolen uit de kast kwam.
Ik ben benieuwd naar hoe de bespreking van de les ging 🤔_O-
En het meest zonde in dit verhaal is dat als zo'n leerling niet doorheeft dat ie niet op een 25 km/u snorfietsje rond tuft, de leerling dit rijgedrag blijft hanteren als ie om welke onverklaarbare reden dan ook geslaagd is. Levensgevaarlijk, vooral op een motor.

Ik weet nog dat ik 1x via de portofoon van de instructeur te horen kreeg dat ik, toen we op de snelweg reden en een langzamere auto moesten inhalen, dat ik een gaatje moest zoeken, gewoon het gas moest opentrekken, en gaan. Hijzelf toonde aan wat er zou gebeuren als ik dat niet deed (gaatje zoeken, gas opentrekken en zat ineens naast me waardoor ik niet meer kon inhalen en moest remmen om vaart te minderen). Heb dat goed onthouden en vanaf dat moment was het bij mij kijken over linkerschouder, gas opentrekken en gaan. Nooit meer een op-/aanmerking gehad over mijn snelheid op de (auto)snelwegen!
 
Ik snap best dat het frustrerend is om door iemand opgehouden te worden, maar als je achter een vrachtwagen zit dan is het toch precies hetzelfde?

Meeste vrachtwagen rijden op de autoteller toch tegen de 90, geen 75.
Het is ook niet dat ik me er enorm over opwind, vind het gewoon van die typische dingen wat je haast als standaard gedrag kunt gaan zien mtegenwoordig
 
Meeste vrachtwagen rijden op de autoteller toch tegen de 90, geen 75.
Het is ook niet dat ik me er enorm over opwind, vind het gewoon van die typische dingen wat je haast als standaard gedrag kunt gaan zien mtegenwoordig
Ik heb hier vlakbij een lange 80 km/u enkelbaansweg van enkele kilometers waar veel vrachtverkeer rijdt.
Aan het einde zit een krappe 50 km/u bocht met Chevronpijlen, en daarna volgen drie kleine rotondes voordat je via de vierde brede rotonde snelweg op kan.
Dus het eerste gedeelte rijd ik zeer regelmatig rustig (75 km/u) om het A2 motorblokje op te warmen.
De vrachtwagens laat ik voor mij weglopen, die kom ik na de eerste bocht wel weer tegen. :z

Over het algemeen snappen de meeste weggebruikers wel dat dit een drukke weg is met veel vrachtverkeer en tegenliggers.
Gisteren werd ik opgeduwd door een witte Audi met groot licht en bijpassend korte afstand.
Op een gegeven moment kwam hij er voorbij geblazen, scheerde ook echt vlak langs. 8)7
Hij reed 400 meter verderop bijna tegen de vrachtwagen en ze gingen met een slakkengang door de bocht, waar ik snel even 90 km/u rij. :9

Alle drie de rotondes kon meneer geen kant op, maar toch slaagde hij er in om nog voertuigen in te halen over de weg met tegenliggers. :X

De vierde rotonde stokte hij ineens achter een auto die rollend voor het stoplicht ook nog eens twee keer van baan verwisselde.
Misschien wilde de voorste meneer aan de kant gaan voor die gek. :P

Daardoor had ik een gat, en de volgende S-bochten was de witte Audi ook een stipje in mijn spiegels geworden.
Lekker efficient rijden die gast. _O-

Op de snelweg kwam hij er natuurlijk al weer heel snel voorbij geblazen.
Goed bezig man. :')
 
Meeste vrachtwagen rijden op de autoteller toch tegen de 90, geen 75.
Het is ook niet dat ik me er enorm over opwind, vind het gewoon van die typische dingen wat je haast als standaard gedrag kunt gaan zien mtegenwoordig

Kom dan even kijken waar ik de snelweg op ga. Tegenwoordig stop ik voor groen licht als er een vrachtwagen precies voor me rijdt. Meestal rijden ze niet harder dan 60-65 tegen de tijd dat ze invoegen. De toerit gaat licht omhoog waardoor ze geen snelheid kunnen maken. Ik vind het dood eng om er achter in te moeten voegen. Iemand die achterop komt zal maar over het hoofd zien dat je daar met een slakkengangetje gedwongen wordt in te voegen en achterop knallen. Mijn autootje is niet snel genoeg om de vrachtwagen nog even in te halen op de invoegstrook helaas...

(Google Maps en dan dus linksaf de snelweg op)
 
Kom dan even kijken waar ik de snelweg op ga. Tegenwoordig stop ik voor groen licht als er een vrachtwagen precies voor me rijdt. Meestal rijden ze niet harder dan 60-65 tegen de tijd dat ze invoegen. De toerit gaat licht omhoog waardoor ze geen snelheid kunnen maken. Ik vind het dood eng om er achter in te moeten voegen. Iemand die achterop komt zal maar over het hoofd zien dat je daar met een slakkengangetje gedwongen wordt in te voegen en achterop knallen. Mijn autootje is niet snel genoeg om de vrachtwagen nog even in te halen op de invoegstrook helaas...

(Google Maps en dan dus linksaf de snelweg op)

In een koekblik heb je weinig te vrezen
 
Meeste vrachtwagen rijden op de autoteller toch tegen de 90, geen 75.
Het is ook niet dat ik me er enorm over opwind, vind het gewoon van die typische dingen wat je haast als standaard gedrag kunt gaan zien mtegenwoordig
Ik kom van het platteland (Noord Nederland) en heb daar de meest idiootste dingen gezien met vrachtwagens. Ooit is er 1 van de weg geplukt tijdens de aardappel campagne vlakbij het dorp waar ik vandaan kom die a) +/- 120 reed en b) ook nog es zowat 10 ton overbeladen was! Mooie combi trekker/oplegger (ken het bedrijf) flink opgefokte motor. Moet je nagaan wat dat ding zou rijden met lege oplegger of zonder oplegger. Die tikte met gemak de 130 a 140 aan. Moest wel een hoop aan gesleuteld zijn om die trekker zo snel te laten rijden.

Of wat me het meeste bijstaat was een Scania V8 met torpedosnuit. Van die glimmende Amerikaanse uitlaatpijpen achter de cabine. En als ie de koppeling intrapte hoorde je hem hard fluiten door die pijpen heen! Koppeling op gas geven en brullen met dat ding. Het gefluit was 2 km verder van mijn ouderlijke huis al te horen als ie bij het verlaten van een rotonde net buiten ons dorp begon met optrekken. Samen met het gebrul uit de uitlaat machtig mooi geluid!





Ohja, het overbeladen van de oplegger hadden ze een mooi trucje voor, de hele bak volgooien en afvlakken met de bovenkant om dan vervolgens een mooi kruintje erboven op te gooien alsof het leek dat er precies 40 ton in de bak was gedumpt. Van achter leek het een nette lading maar als er van boven inkeek zag je direct dat ie overbeladen is.
 
In een koekblik heb je weinig te vrezen

Koekblik is overigens niet mijn keuze maar bedrijfsbeleid..
Op de motor zou ik me veiliger voelen in dit geval. Als de vrachtwagen invoegt kun je hem nog op de invoegstrook voorbij met een draai aan je gashendel.


En volgens mij staan er een paar gevallen op de afgelopen pagina's waaruit blijkt dat je ook in koekblik niet per se ongedeerd blijft als er wat gebeurt. Ik rijd al 10 jaar schadevrij en zou dat graag zo willen houden, al is het de schuld van een ander. Je wordt er nooit beter op.
 
Ik kom van het platteland (Noord Nederland) en heb daar de meest idiootste dingen gezien met vrachtwagens. Ooit is er 1 van de weg geplukt tijdens de aardappel campagne vlakbij het dorp waar ik vandaan kom die a) +/- 120 reed en b) ook nog es zowat 10 ton overbeladen was! Mooie combi trekker/oplegger (ken het bedrijf) flink opgefokte motor. Moet je nagaan wat dat ding zou rijden met lege oplegger of zonder oplegger. Die tikte met gemak de 130 a 140 aan. Moest wel een hoop aan gesleuteld zijn om die trekker zo snel te laten rijden.

Of wat me het meeste bijstaat was een Scania V8 met torpedosnuit. Van die glimmende Amerikaanse uitlaatpijpen achter de cabine. En als ie de koppeling intrapte hoorde je hem hard fluiten door die pijpen heen! Koppeling op gas geven en brullen met dat ding. Het gefluit was 2 km verder van mijn ouderlijke huis al te horen als ie bij het verlaten van een rotonde net buiten ons dorp begon met optrekken. Samen met het gebrul uit de uitlaat machtig mooi geluid!





Ohja, het overbeladen van de oplegger hadden ze een mooi trucje voor, de hele bak volgooien en afvlakken met de bovenkant om dan vervolgens een mooi kruintje erboven op te gooien alsof het leek dat er precies 40 ton in de bak was gedumpt. Van achter leek het een nette lading maar als er van boven inkeek zag je direct dat ie overbeladen is.

Alleen de begrenzer eraf is genoeg. Ik ben wel eens met een onbegrensde (dus oude) trekker van de weg gehaald met 120. Gewone Volvo F10 met 320pk en 42 ton trein gewicht. Het duurt gewoon lang voor je zo hard rijdt. En tegenwoordig met de lange eindoverbrenging (of is dat nou juist kort? Haal het altijd door elkaar) draaien de vrachtwagens nog maar 1000 toeren bij 80, dus voor je dan op 2000 toeren zit, rij je al 140/150


En alles wat boven de bak uit komt is teveel. Zonder oplegger zou ik niet zo hard durven rijden hoor. Gewicht achter is weg. Losse trekker heeft +/-5,5 ton op de vooras en 3 ton op de trekas. Dan krijg je bijna geen grip bij het wegrijden. Met een betonblok van 3-4 ton op de schotel komt hij het hardste van de plek. Dan kun je er met het gemiddelde blik gewoon achter bij het stoplicht. Vooral de nieuwe Volvo met hun dual clutch.
 
Kom dan even kijken waar ik de snelweg op ga. Tegenwoordig stop ik voor groen licht als er een vrachtwagen precies voor me rijdt. Meestal rijden ze niet harder dan 60-65 tegen de tijd dat ze invoegen. De toerit gaat licht omhoog waardoor ze geen snelheid kunnen maken. Ik vind het dood eng om er achter in te moeten voegen. Iemand die achterop komt zal maar over het hoofd zien dat je daar met een slakkengangetje gedwongen wordt in te voegen en achterop knallen. Mijn autootje is niet snel genoeg om de vrachtwagen nog even in te halen op de invoegstrook helaas...

(Google Maps en dan dus linksaf de snelweg op)
Ik laat altijd bij het opgaan van de oprit een gat vallen met mn voorganger, ongeacht wie of wat het is. laatste stuk trek ik even door zodat ik met minimaal 100-110 in kan voegen, hierdoor kun je vrij makkelijk nog een vrachtwagen passeren die al op de rechterbaan rijd oid.
Bij het opgaan van de oprit gaan veel chauffeur ook op de "vluchtstrook"rijden zodat de auto s vlotter kunnen invoegen en de chauffeur meer overzicht heeft bij het invoegen.. ik beloon dat met een duimpje of een seintje

Moet er wel bij zeggen dat ik in een rustig deel van Nl woon en daardoor het allemaal wat anders werkt.

Het probleem wat ik trouwens had met die prius was dat hij en te langzaam invoegt maar vooral ook te vroeg, ik vind dat je de invoegstrook maximaal moet gebruiken als je nog niet op gang bent.



Ik kom van het platteland (Noord Nederland) en heb daar de meest idiootste dingen gezien met vrachtwagens. Ooit is er 1 van de weg geplukt tijdens de aardappel campagne vlakbij het dorp waar ik vandaan kom die a) +/- 120 reed en b) ook nog es zowat 10 ton overbeladen was! Mooie combi trekker/oplegger (ken het bedrijf) flink opgefokte motor. Moet je nagaan wat dat ding zou rijden met lege oplegger of zonder oplegger. Die tikte met gemak de 130 a 140 aan. Moest wel een hoop aan gesleuteld zijn om die trekker zo snel te laten rijden.

Of wat me het meeste bijstaat was een Scania V8 met torpedosnuit. Van die glimmende Amerikaanse uitlaatpijpen achter de cabine. En als ie de koppeling intrapte hoorde je hem hard fluiten door die pijpen heen! Koppeling op gas geven en brullen met dat ding. Het gefluit was 2 km verder van mijn ouderlijke huis al te horen als ie bij het verlaten van een rotonde net buiten ons dorp begon met optrekken. Samen met het gebrul uit de uitlaat machtig mooi geluid!





Ohja, het overbeladen van de oplegger hadden ze een mooi trucje voor, de hele bak volgooien en afvlakken met de bovenkant om dan vervolgens een mooi kruintje erboven op te gooien alsof het leek dat er precies 40 ton in de bak was gedumpt. Van achter leek het een nette lading maar als er van boven inkeek zag je direct dat ie overbeladen is.

Ik kom uit n-o nederland ;)
Het sleutelen aan die trekkers valt tegen, vroeger waren er allerlei kleine kunstjes om het ding gewoon ontgrensd te laten lopen ( zoals Miglowie al aangaf )
ZO n dikke torpedo loopt dan incl. trailer gewoon 155 km/u en dat geluid is idd briljant maar niet als je de bestuurder bent
 
Heb een keer vanaf de A12 uit utrecht vandaan richting amsterdam gestuurd omdat ik vanwege de wind niet over de hoogste Fly-over durfde... De Held -O- :}
Bij welke windkracht moet je stoppen met motorrijden? Tot nu toe is mijn ervaring dat de wind wel aan mijn jas en helm trekt maar dat de motor gewoon op koers blijft, dus als ik dat stuur blijf vasthouden moet 't goed gaan. Of is dat te simpel? :?
 
dat zal toch voor iedereen verschillend zijn en ook met wat voor motor je rijdt denk ik. Ervaring is zeker belangrijk. Ik heb een paar jaar met kuip gereden, dat is toch een stuk moeilijker met een flinke zijwind rijden dan met een kale motor.
Ik heb wel eens tijdens een flink stormritje gedacht: Dit had ik niet moeten doen. :X
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week waren er nog aardig pittige rukwinden. Constante harde wind is prima te doen, je motor compenseert dat met hellingshoek, alleen rukwinden zijn lastig, want dan schuift je zo een paar meter naar links of rechts.
 
Ja de rukwinden zijn ruk
Vind t zelf vooral irritant als je rustig voor het verkeerslicht staat met één voetje aan de grond en je door een windvlaag opeens bijna omwaait
 
Bij welke windkracht moet je stoppen met motorrijden? Tot nu toe is mijn ervaring dat de wind wel aan mijn jas en helm trekt maar dat de motor gewoon op koers blijft, dus als ik dat stuur blijf vasthouden moet 't goed gaan. Of is dat te simpel? :?
Afgelopen dinsdagavond waaide het goed op de A12 Den Haag -> Gouda. Ik maakte elke windvlaag wel een ongewenste stap opzij van zeker een meter met de NTV. Maar ach, stoppen met rijden, dan moet er sneeuw liggen...
Met wind mee in de rug laatste stuk liep ie ineens wel >160 ip 145 top snelheid :]
 
Meeste vrachtwagen rijden op de autoteller toch tegen de 90, geen 75.
Het is ook niet dat ik me er enorm over opwind, vind het gewoon van die typische dingen wat je haast als standaard gedrag kunt gaan zien mtegenwoordig

met invoegen lang niet zo snel hier bij de oprit in de buurt. En die is niet eens heel kort.
Het idee dat jij je frustreerd kreeg ik door hem een l*l en een klojo te noemen en doordat je vind dat je de rest van de weg in de 4 moet rijden ter compensatie. Van dat laatste snap ik het nut helemaal niet, maar goed.

Als je achter mijn camper zit dan zal het hetzelfde zijn, want die is nu eenmaal niet zo snel. Ik heb er nooit gevaarlijke situaties door gekregen. Terwijl ik eerder 60 rij dan 80 als ik hem de snelweg op zet. Harder dan 85 rij ik zelden, nooit problemen mee.
 
met invoegen lang niet zo snel hier bij de oprit in de buurt. En die is niet eens heel kort.
Het idee dat jij je frustreerd kreeg ik door hem een l*l en een klojo te noemen en doordat je vind dat je de rest van de weg in de 4 moet rijden ter compensatie. Van dat laatste snap ik het nut helemaal niet, maar goed.

Als je achter mijn camper zit dan zal het hetzelfde zijn, want die is nu eenmaal niet zo snel. Ik heb er nooit gevaarlijke situaties door gekregen. Terwijl ik eerder 60 rij dan 80 als ik hem de snelweg op zet. Harder dan 85 rij ik zelden, nooit problemen mee.
jij niet idd :+
 
Vanmiddag tegen de zon in en natte wegdek was het moeilijk kijken. Daarom besloten om, en ondanks mooie weer, niet op de motor te stappen na een incident waarbij ik een bellende fietser bijna het voorwiel krom reed....Sukkel wilde zonder te kijken de voorrangsweg oprijden. Als ervaren motorrijder had ik al een donkerbruine vermoeden dus ik had de remmetjes al klaar......
 
met invoegen lang niet zo snel hier bij de oprit in de buurt. En die is niet eens heel kort.
Het idee dat jij je frustreerd kreeg ik door hem een l*l en een klojo te noemen en doordat je vind dat je de rest van de weg in de 4 moet rijden ter compensatie. Van dat laatste snap ik het nut helemaal niet, maar goed.

Als je achter mijn camper zit dan zal het hetzelfde zijn, want die is nu eenmaal niet zo snel. Ik heb er nooit gevaarlijke situaties door gekregen. Terwijl ik eerder 60 rij dan 80 als ik hem de snelweg op zet. Harder dan 85 rij ik zelden, nooit problemen mee.
Ik zal het even verduidelijken voor het helemaal uit verband is ;)
Een vrachtwagen , camper , zware bus etc zal ik nooit een probleem van maken maar als je bewust gewoon veel te traag rijd en dan ook nog eens bij de eerste de beste kans gaat invoegen vind ik je een lul, als je dan ook nog een prius rijd kom je daar wel openlijk voor uit :P

Ik snap best dat niet iedereen de vmax wil rijden maar sommigen maken er een kunst van om het haast gevaarlijk te laten lijken/worden.

Ik vind dus puur persoonlijk dat je even moet doorhalen naar een snelheid waarmee je in de stroom meteen mee kan, als je met 75 de snelweg op komt moeten zelfs de vrachtwagens naar de linkerbaan.

Dat ik in de 4 blijf rijden is compensatie voor hetgeen die prius niet uitstoot
 
Hijzelf toonde aan wat er zou gebeuren als ik dat niet deed (gaatje zoeken, gas opentrekken en zat ineens naast me waardoor ik niet meer kon inhalen en moest remmen om vaart te minderen). Heb dat goed onthouden en vanaf dat moment was het bij mij kijken over linkerschouder, gas opentrekken en gaan. Nooit meer een op-/aanmerking gehad over mijn snelheid op de (auto)snelwegen!

Beter had hij je ook uitgelegd waarom hij zo snel naast je kon zitten en hoe je een veel betere inhaalactie kunt inzetten dan " kijken over linkerschouder, gas opentrekken en gaan".

Houdt afstand van je voorligger, bekijk rustig het andere verkeer, beoordeel een gat of je erin kunt, en dan komt het.... bouw gewoon op je eigen rijstrook snelheid op en verplaats je naar de andere weghelft. Die timing moet je wel even oefenen, maar als je het beheerst levert je dat veel winst op. Op het moment dat je op de andere weghelft zit zou je dan geen extra gas meer hoeven geven, je snelheid is dan al hoog genoeg om rustig de andere auto voorbij te rijden.

Dat is ook wat je instructeur gedaan heeft, bewust of onbewust. Met deze methode is inhalen veel minder inspannend en veel veiliger. En sneller, zoals je al gemerkt had ;)
 
Dat is waar, maar de fiets is wel bij uitstek het vervoersmiddel waarop dit gedrag zich manifesteert. Rara hoe zou dat komen (Misschien maar eens een kentekenplaat invoeren😂)
Boomer!

Ik zit elke dag wel achter één of meerdere auto's die een parkeerplaats zoeken of meer met de navigatie bezig zijn dan met het overige verkeer. Volkomen in hun eigen wereldje en ze kunnen elk moment van rijbaan wisselen of midden op de weg stoppen.
Dan geef ik liever een puber op de fiets wat ruimte, die kan minder schade aanrichten.
 
Boomer!

Ik zit elke dag wel achter één of meerdere auto's die een parkeerplaats zoeken of meer met de navigatie bezig zijn dan met het overige verkeer. Volkomen in hun eigen wereldje en ze kunnen elk moment van rijbaan wisselen of midden op de weg stoppen.
Dan geef ik liever een puber op de fiets wat ruimte, die kan minder schade aanrichten.
Boomer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan