Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Wat mij betreft mogen ze de straf voor rijden met mobiel opschroeven naar een tijdje rijverbod. 2 of 4 weken ofzo.

db

Precies. Nu niet van alles voor iedereen gaan verbieden omdat er mensen zijn die zich niet aan de wet houden wat betreft mobiel. Iedereen hier is het er toch ook overeens dat dijken niet dicht mogen vanwege bepaalde motorrijders. Idem met mobiel en auto. Voor corona belde ik graag handsfree in de auto. Scheelt mij dagelijks gewoon een uur buiten de auto bellen. En ja ik kan prima goed opletten en handsfree bellen.

Dus inderdaad gewoon de straf maar ook de pakkans omhoog. Maar niet alleen betreft mobiel bellen. Lijkt wel alsof het gespuis weer vrijspel op de wegen vandaag heeft tegenwoordig. Binnen uurtje volgende meegemaakt; auto die meerdere malen verkeerslichten negeert en via voorsoorteer vakken door rood gaat. Auto's die 0,0 voorrang verlenen. Bumper klevers. En opvallend maak je deze laatste 2 vaker mee met de motor.

In de auto rem tegenwoordig ook niet voor iemand die bewust geen voorrang verleend. Dashcam en leaseauto regelen dit vanzelf wel.
 
Meerijders die even iets willen opzoeken, bestuurders die google maps via het inbouwmedia-apparaat gebruiken als navi, systemen om de belastingdienst ervan te overtuigen dat de leesbak alleen zakelijk wordt gebruikt, om nog maar te zwijgen van telefoongebruik in het ov.
Het idee is leuk, maar er zijn te veel omstandigheden waarin de mobiele telefoon gewoon legaal (en veilig) kan worden gebruikt, ook al ben je in beweging.
Dat zou je op kunnen lossen door met de oriëntatie sensor te werken.
Telefoon bestuurder draaien of kantelen = blokkade tot snelheid weer onder de 10 km u is.
Passagiers aanmelden bij auto, niet aangemeld als passagier? Blokkade.
Bestuurder verplicht aanmelden Bluetooth, voor navigatie en bellen, rest geblokkeerd.

Het leven kan zóó simpel zijn*D
 
Dat zou je op kunnen lossen door met de oriëntatie sensor te werken.
Telefoon bestuurder draaien of kantelen = blokkade tot snelheid weer onder de 10 km u is.
Passagiers aanmelden bij auto, niet aangemeld als passagier? Blokkade.
Bestuurder verplicht aanmelden Bluetooth, voor navigatie en bellen, rest geblokkeerd.

Het leven kan zóó simpel zijn*D
Dus bestuurder meldt zijn telefoon aan alsof hij passagier is?
 
Dat zou je op kunnen lossen door met de oriëntatie sensor te werken.
Telefoon bestuurder draaien of kantelen = blokkade tot snelheid weer onder de 10 km u is.
Passagiers aanmelden bij auto, niet aangemeld als passagier? Blokkade.
Bestuurder verplicht aanmelden Bluetooth, voor navigatie en bellen, rest geblokkeerd.

Het leven kan zóó simpel zijn*D

Mijn man en ik zijn samen met mijn auto op pad. Ik rijd, mijn telefoon is gekoppeld aan de boordradio en wordt gebruikt voor de navigatie. Mijn man mag dan de navi niet instellen?
Mijn man en ik zijn samen met zijn auto op pad. Ik rijd, zijn telefoon is gekoppeld aan de boordradio. Hij mag dan niet opnemen als hij wordt gebeld?
 
Die mentaliteit veranderd zo hoor , als er maar vaker gehandhaafd werd :t
Je hebt natuurlijk gelijk - er wordt opmerkelijk weinig te hard gereden in een tracjectcontrolegebied. Then again leidt een zware handhavingsdruk die persoonlijke vrijheden limiteert (zoals communicatie en contact) ook tot nare effecten als onrust en stress, die kunnen uitmonden in rebels gedrag of zelfs grote maatschappelijke problemen. Kijk maar naar de Corona maatregelen.

Ja, bescherming tegen een gevaar is belangrijk, en soms moet je gedrag beinvloeden of zelfs direct sturen. Maar je betaalt altijd een maatschappelijke prijs voor handhavingsdruk. Die kun je niet wegstrepen, zelfs als die alleen psychologisch is en als je het gezeur vindt, want die effecten hebben reëel invloed op gedrag, op draagvlak voor maatregelen, op allerlei beslissingen van mensen, en niet te vergeten op toekomstig stemgedrag.

Dus bestuurder meldt zijn telefoon aan alsof hij passagier is?
Nee, er moet natuurlijk altijd precies één bestuurder zijn, en 0..n passagiers. Maar zo weet ik er nog wel een paar: ik rijd met een privé en een zakelijke telefoon... Ik meld gewoon de ene sim aan als bestuurder en de andere als bijrijder, klaar. Trouwens, wat als je telefoon gestolen wordt of zonder stroom zit of kapot is of zo, kun je dan opeens niet meer rijden tot je een nieuwe telefoon hebt aangemeld? Kun je de auto van je ouders nog lenen? Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Gewoon niet te doen. Er kan technisch zo vreselijk veel en er zijn zo veel persoonlijke situaties dat dit technisch dichttimmeren een nachtmerrie wordt op het gebied van regelgeving en ook op dat van IT.

Dus...
Het leven kan zóó simpel zijn*D
Dit is een gedragsprobleem dat bij miljoenen mensen ondertussen heel diep is ingesleten. Er zijn zo ongelooflijk veel haken en ogen aan, er zijn geen one size fits all-foefjes. Als je dit technologisch wilt oplossen moet je óf zulke brede maatregelen treffen dat het een hagelschot wordt, óf het zo ingewikkeld maken dat niemand er nog mee kan werken. In beide gevallen krijg je het er maatschappelijk gewoon niet door. Daarbij is het in de ene situatie echt héél veel gevaarlijker dan in de andere.

Handhaven zal enkel goed werken als het menselijke waarneming en afweging is, oftewel meer blauw op straat dat dit als prio heeft. Maar daar worden mensen ook vaak weer niet vrolijk van als er dan ook inderdaad meer van rondloopt, want dan is het "ja, maar het is om ANDERMANS slechte gedrag te beboeten, niet het mijne". Lees: de locals die zelf het hardst rijden, en het hardst om handhaving zeuren.

Het leven ís niet simpel.
 
Ja, bescherming tegen een gevaar is belangrijk, en soms moet je gedrag beinvloeden of zelfs direct sturen. Maar je betaalt altijd een maatschappelijke prijs voor handhavingsdruk. Die kun je niet wegstrepen, zelfs als die alleen psychologisch is en als je het gezeur vindt, want die effecten hebben reëel invloed op gedrag, op draagvlak voor maatregelen, op allerlei beslissingen van mensen, en niet te vergeten op toekomstig stemgedrag.
Nee, stel je voor dat iedereen dan op de PVV en FvD gaat stemmen })
 
Nee, stel je voor dat iedereen dan op de PVV en FvD gaat stemmen })
Mijn punt was niet dat de gevestigde orde bang is dat ze stemmers kwijtraken (wat ook een effect is), maar vooral dat je als je daadwerkelijk op langere termijn draagvlak wilt houden, je het zo moet doen dat een latere andere coalitiesamenstelling nog steeds geneigd zal zijn dezelfde doelen na te streven. Zie Van Raak en z'n pogingen om de referendumwet zo summier mogelijk in te schieten.

Hoe meer je het dichttimmert (en dus ook moet micromanagen en ingrijpen in persoonlijke levens), hoe kleiner de aansluiting bij ieders persoonlijke situties, en hoe groter de kans dat uiteindelijk niemand het er meer mee eens is.
 
Net willen rijden starten niks 0 volt grrrr met auto accu gestart loopt gelijk gemeten op de accu 10.7 volt uit gezet daarna weer niks en weer gestart dus een kort ritje naar de Motor zaak en met volle bepakking in het zonnetje naar huis plm 1,5 km .
Net de motor weer opgehaald en het was toch de accu maar laadstroom 13.1 volt een beetje mager hopelijk gaat het goed.
 
Al die ideeen voor blokkades gaan het niet worden, voor die telefoon omdat degene die perse met dat tiefusding in hun klauwen willen zitten dat toch doen, er is altijd een mogelijkheid en ik zag ze al voorbij komen. Het enige is Discipline, maarja, we gaan niet meer in dienst dus nuu rijden we ons dood omdat er niet van dat ding afgebleven kan worden... En of we iemand daarin meenemen maak toch niet uit joh...

Ik blijf trouwens gewoon van dat ding af onder het rijden, parkeer gewoon wat vaker...

Degene die nu Mono gebruiken zijn degene die toch al van dat ding afbleven...
 
Maandag dacht ik te rijden en niks geen spanning en de motor gestart met de auto accu
Gemeten 10.1 volt daarna was ik ongerust misschien was het de spanningsregelaar of de gelijkrichter en daarom ff snel naar de motorzaak om te laten repareren.
En maar de accu was dood maar nu met nieuwe accu is de spanning 13.0 volt een beetje mager maar ik hoop het beste er van. Dit was een antwoord op mijn eerder bericht.
 
En of we iemand daarin meenemen maak toch niet uit joh...
Tuurlijk maakt dat wel uit, alleen iedereen denkt 'al die andere sukkels kunnen het niet tegelijk, ik wel, dus als ik het doe is het niet gevaarlijk'. Ik betrap mezelf ook vaak genoeg op die gedachte. De enige troost is dat ik vrij zeker weet dat ik niet de enige hypocriet ben :)

Ik vind echt wel wat van hardrijders, maar ik vind het als ik eerlijk ben ook altijd een stuk gevaarlijker als een ander dat doet dan als ik het zelf doe. En kan iedereen hier die ook blikker is echt met de hand op z'n hart naar eerlijkheid beweren dat hij Echt Helemaal Nooit de telefoon in z'n hand heeft tijdens het rijden? Echt nooit? Ook niet om even te kijken van wie dat berichtje komt (al lees je het misschien niet), ook niet om de navi even te corrigeren, ook niet om het volume zachter te zetten, etc.? Je zult mij iig de eerste steen niet zien werpen...
 
Ow okee, maar als de motor loopt heb je dan wel 14,4 of 14,5 volt???
 
Tuurlijk maakt dat wel uit, alleen iedereen denkt 'al die andere sukkels kunnen het niet tegelijk, ik wel, dus als ik het doe is het niet gevaarlijk'. Ik betrap mezelf ook vaak genoeg op die gedachte. De enige troost is dat ik vrij zeker weet dat ik niet de enige hypocriet ben :)

Ik vind echt wel wat van hardrijders, maar ik vind het als ik eerlijk ben ook altijd een stuk gevaarlijker als een ander dat doet dan als ik het zelf doe. En kan iedereen hier die ook blikker is echt met de hand op z'n hart naar eerlijkheid beweren dat hij Echt Helemaal Nooit de telefoon in z'n hand heeft tijdens het rijden? Echt nooit? Ook niet om even te kijken van wie dat berichtje komt (al lees je het misschien niet), ook niet om de navi even te corrigeren, ook niet om het volume zachter te zetten, etc.? Je zult mij iig de eerste steen niet zien werpen...
M'n bericht was enigzins doorregen met sarcasme.
Maar omdat ik toch al een rothekel heb aan dat ding blijf ik er onder het rijden lekker van af. Ik zie 'm wel. Net als mijn Dashboard, Radio, Schakelaars..Zelfs de Radio bedien ik nauwelijks. Geen prestatie, gewoon geen behoefte aan. En als er iemand belt??? stop ik even later om terug te bellen...
Het is wel lekker hoor als je die dwang van zo'n ding niet hebt. Ben ook hele dagen aan het werk terwijl dat ding in de auto ligt. Nu zit ik aan m'n laptoppie en weet absoluut niet waar 't snijplankie is
 
Als het kan wachten een app of mail, als je meteen wat wilt bespreken bellen. En ja, ik laat 'm bellen. Ding hangt aan de spiegel, zie wel wie er belt. Volgende gelegenheid een bakkie koffie en een praatje. Het kan echt hoor, hoef je geen 61 voor tezijn :t
 
Dat met een telefoon lijkt mij eenvoudig (technisch) op te lossen. Als je kan appen heb je een smartphone. Een smartphone heeft in veel gevallen ook een GPS functie incl. snelheidsmeter. Wanneer de gebruiker van de smartphone sneller voortbeweegt dan bijv. 10km/u kan de bel, sms, app, berichtenfunctie uitgeschakeld worden.
Bij Waze (navigatieapp) krijg je al een waarschuwing als je een adres intikt terwijl je aan het rijden bent. Heel irritant. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan