Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Alarmverlichting aan tijdens filteren heeft geen zin en in het donker of met regen alleen maar vreselijk irritant voor de motorrijder achter je.
En helemaal als er ook nog eens motregen uit de lucht valt. Maar het ergste van alles vind ik nog de verblindende koplampen. Te hoog afgesteld, zodat je extra opvalt (en je afstand en snelheid niet meer in te schatten is). Sowieso met het begin van de wintertijd weer opvallend veel slechte verlichting in het verkeer te zien. Van niet werkende koplampen van auto's tot de verkeerd afgestelde koplampen.
 
doe altijd mijn alarmlichten aan bij filerijden en extra lampjes op de valbeugels heb ik altijd aan , voor de automobilisten die dan nog niets zien heb ik een strebelhoorn gemonteerd
 
Alarmlichten tijdens filefilteren - ik doe het zelf niet want ik vind het in de auto altijd lijken alsof er van achter een voorrangsvoertuig tussendoor wil. Maar ik snap het wel. Wat veel motorrijders echter doen (waarschijnlijk bij gebrek aan alarmlichten) is hun linkerknipper permanent aanzetten. En dàt vind ik dus levensgevaarlijk, want dan denkt iedereen "ha, die wil ertussen op de linkerbaan" wat betekent dat op de linkerbaan mensen ruimte gaan proberen te maken, en andere mensen weer denken dat ze dan voor jou naar links of naar rechts kunnen.

Richtingaanwijzer is maar voor 1 ding bedoeld en dat is richting aangeven. En okee, misschien ook voor vrachtwagens die je willen bedanken omdat je ze de ruimte geeft :) Maar verder niets.
 
Nadeel van de mensen die de alarmlichten tijdens filefilteren aanzetten, is dat de automobilsiten gaan denken dat dat moet, en vervolgens mensen die het niet doen, dwars gaan zitten. En dat terwijl het streng verboden is.

Vanmorgen kwam een BMW op me af stuiven, met alarmlichten aan. Ik vond het zelf nog niet echt file, maar het zat eraan te komen. Vanwege z'n snelheid en alarmlichten, dacht ik: ga jij maar lekker voor, geen zin in zo'n hijger achter me. Maar dat deed ie dus niet, waardoor ik er op het laatste moment flink remmend toch maar tussen ging. In de eerste plaats mijn eigen schuld, geef ik toe, maar de alarmlichten leidden gewoon af.
 
Wat zou het leven eenvoudig zijn als iedereen zich netjes aan de regels hield.

En dan gaan motorrijders zich er ook nog eens niet aan houden.
Waarom zou je dan ook een gedragscode en regels maken?

Tussen de file door rijden is continu inhalen dus MOET je dat als motorrijder 100% geconcentreerd doen omdat er nu eenmaal wel eens een baanwisselaar oid tussen zit. Dat is niet vreemd.

Maar ga vooral lekker verder met grootlicht aan, mistlampen aan en alarmlichten aan tussen de file door rijden. Dan wordt het vanzelf hier in dit onverdraagzame kikkerlandje weer verboden.
Kom op gebruik gewoon je nuchtere boeren verstand en doe ff normaal. Dan blijft het leuk voor iedereen.
 
Tijdens het file filteren maak ik zowel van alarmlichten als groot/mistlicht geen gebruik. Wat ik wel doe om op te vallen is wanneer de file het toestaat (ruimte tussen de auto's), de motor van links naar rechts bewegen zodat je tijdelijk uit de spiegels verdwijnt en er dan weer in verschijnt of dat de autobestuurder een beweging in zijn spiegel waarneemt .
 
5) Maar het lucht wel op.
Iemand uit zijn auto trekken en op z'n bek rossen lucht ook op. Dat doen we ook niet.

Ik filter zonder alarmlichten (want ALARMlichten - en ik heb ze niet op de Honda), zonder extra verlichting, zonder extra herrie te schoppen en zonder boos worden en gebaren als iemand dan een keertje niet oppast of ruimte geeft. Als het niet kan, dan kan het niet en voeg ik eventjes in totdat het weer wel kan. Filteren: Het is een luxe geen recht!

En al die kleine dagelijkse onbenullige irritaties verder... komen pas weer op waarde als ik met de auto onderweg in een file beland.
 
Iemand uit zijn auto trekken en op z'n bek rossen lucht ook op. Dat doen we ook niet.

Ik filter zonder alarmlichten (want ALARMlichten - en ik heb ze niet op de Honda), zonder extra verlichting, zonder extra herrie te schoppen en zonder boos worden en gebaren als iemand dan een keertje niet oppast of ruimte geeft. Als het niet kan, dan kan het niet en voeg ik eventjes in totdat het weer wel kan. Filteren: Het is een luxe geen recht!

En al die kleine dagelijkse onbenullige irritaties verder... komen pas weer op waarde als ik met de auto onderweg in een file beland.
:^ Qua gebaren.. ik bedank alleen maar mensen die extra ruimte maken, en mensen die al dan niet bewust de ruimte kleiner maken. Druk maken doe ik al tijden niet meer inderdaad.
 
Ik filter zonder alarmlichten (want ALARMlichten - en ik heb ze niet op de Honda), zonder extra verlichting, zonder extra herrie te schoppen en zonder boos worden en gebaren als iemand dan een keertje niet oppast of ruimte geeft. Als het niet kan, dan kan het niet en voeg ik eventjes in totdat het weer wel kan. Filteren: Het is een luxe geen recht!

Helemaal eens met het begin, maar juridisch-technisch gezien is filteren wel een recht. Of moeten we voor de 100e keer de discussie gaan voeren of het legaal is of niet?
 
Helemaal eens met het begin, maar juridisch-technisch gezien is filteren wel een recht. Of moeten we voor de 100e keer de discussie gaan voeren of het legaal is of niet?

Niet bar veel verstand van juridische zaken hier, maar volgens die logica zou ALLES dat niet verboden is een recht zijn. Dus ook een boterham eten en aan je elleboog krabben. Dat lijkt me een te ruime definitie van recht. Als leek zou ik eerder verwachten dat een 'recht' iets is waarvan expliciet is vastgelegd dat mensen er beschikking over hebben, zoals de rechten vastgelegd in de grondwet en de universele rechten van de mens, of het herroepingsrecht bij internetaankopen of zo.

Dat iets legaal is (oftewel niet verboden, wat volgens mij synoniem is maar dat zal juridisch ook wel niet precies) wil dus volgens mij niet zeggen dat het ook een recht is.

Maar correct me if I'm wrong :)
 
Gister even moeten lachen toen een Panamera een voorligger van de linker- naar de rechterbaan duwde, de Panamera het gas intrapte en er een kleine Peugeot (hoe kan het ook anders?!) de linkerbaan op schoot waardoor de Panamera weer vol in de rem moest. Zat even te gniffelen in m'n vuistje.
 
Lastig onderwerp dat filefilteren............
Gros van jullie rijdt er dus tussendoor zonder iets op zoals alarmknipperlichten, mistlampen of grootlicht te voeren.
Op die manier heb je als motorrijder dus niets wat extra opvalt.
Ik maak namelijk nog wel eens mee dat er automoblisten plots en spontaan van baan wisselen zonder richting aan te geven en dat kan bloedje-link zijn.
Met name als de wat grotere gaten ontstaan tussen de afstand van auto's onderling ben ik nog allerter dan dat ik al was.
Want dat zijn merk ik vaak de momenten dat een automobilist plots van rijbaan gaat wisselen en dan daarbij vaak geen richting aangeeft.
Ze doen dan vaak eerst en kijken dan pas helaas.
Ik moet zeggen dat ik blij ben te kunnen filteren als er weer eens een file staat, maar ben me er ook telkens van bewust dat het wel een soort van Russisch roulette is zodra ik er aan begin.
Het gros van de automobilisten ziet ons motorrijders toch al minder snel.
Vr Gr

Ik zie motorrijders veel te snel tussen de file door rijden, het mag met maar 10 km snelheidsverschil en dat is idd wel wat weinig, maar als jij met 40 a 50 km snelheidsverschil er tussendoor gaat loop je idd heel veel gevaar.
 
Een gevaar blijft het altijd, maar ik neem aan dat de meeste ervaren filerijders toch wel een soort 6e zintuig hebben ontwikkeld voor "onverwachte" wendingen? Want ik moet eerlijk zeggen dat ze over het algemeen helemaal niet onverwacht zijn. Je "leest" het verkeer toch, en kan toch wel vrij redelijk bewegingen voorspellen?
Ja, je hebt altijd de echte verrassers, maar ik heb die misschien 4 a 5 keer per jaar, terwijl ik dagelijks files op de A10 en de A4 "trotseer".
 
Vandaag iemand aangesproken op zijn verlichting...

Bijna thuis haalde ik een bakfiets in, zo'n bakfiets met een dakje boven de bak waar een kind in zat. Toen ik er voorbij was zag ik in m'n spiegel alleen een donker ding... huh? Ik omgedraaid om te kijken of het echt zo erg was. Zag ik er zo'n klein 50ct ledje aan bungelen. Nèt aan zichtbaar.

Ik weer omgedraaid en even naast meneer gaan rijden: "zeg vriend, zal je niet eens iets aan je verlichting gaan doen?"
Hij, wijzend naar het iele ledje: "Er hangt een lampje aan!"
Ik: "Die is bijna niet te zien, lijkt me niet zo veilig..."

Toen ben ik maar weer doorgereden. Toen ik thuis net de garage uit wilde wandelen kwam dezelfde man de steeg in rijden. Kennelijk was 't een buurman van iets verderop. :P
Ik doe dit soort dingen niet zo snel, en misschien heeft het er iets mee te maken dat ik zelf recent vader ben geworden... maar kom op, je zit op een fiets van uchduizend euro en een knappe koplamp kan er niet vanaf? Je kind zit verdomme in die bak!
 
En helemaal als er ook nog eens motregen uit de lucht valt. Maar het ergste van alles vind ik nog de verblindende koplampen. Te hoog afgesteld, zodat je extra opvalt (en je afstand en snelheid niet meer in te schatten is). Sowieso met het begin van de wintertijd weer opvallend veel slechte verlichting in het verkeer te zien. Van niet werkende koplampen van auto's tot de verkeerd afgestelde koplampen.
Ik zie zo ongelofelijk veel auto's met maar één koplamp en/of achterlicht, dat m'n zelfstandig statistisch onderbouwde (jazeker!) theorie - 9 van de 10 auto's met maar één koplamp is een Peugeot - compleet achterhaald is. -O-

Lastig onderwerp dat filefilteren............
Gros van jullie rijdt er dus tussendoor zonder iets op zoals alarmknipperlichten, mistlampen of grootlicht te voeren.
Op die manier heb je als motorrijder dus niets wat extra opvalt.
Grootlicht is echt ontzettend fout, dat behoeft verder hopelijk geen betoog.
Ik moet bekennen dat ik zelf meestal wel de alarmlichten aan zet. Gewoon vanuit het idee "meer lampies is meer goed".
Gezien de recente reacties in dit topic, zal ik dat voortaan achterwege laten. :$
Ik maak namelijk nog wel eens mee dat er automoblisten plots en spontaan van baan wisselen zonder richting aan te geven en dat kan bloedje-link zijn.
Met name als de wat grotere gaten ontstaan tussen de afstand van auto's onderling ben ik nog allerter dan dat ik al was.
Want dat zijn merk ik vaak de momenten dat een automobilist plots van rijbaan gaat wisselen en dan daarbij vaak geen richting aangeeft.
Ze doen dan vaak eerst en kijken dan pas helaas. Ik moet zeggen dat ik blij ben te kunnen filteren als er weer eens een file staat, maar ben me er ook telkens van bewust dat het wel een soort van Russisch roulette is zodra ik er aan begin.
Het gros van de automobilisten ziet ons motorrijders toch al minder snel.
Dat extra alert zijn en bewust zijn van gevaren is gewoon hartstikke goed. Maar als het altijd zo bedreigend voelt, russische roulette noem je het zelfs, ga je er dan niet gewoon te snel tussendoor?

Edit: oh ja je eigen zichtbaarheid verbeter je door laterale verplaatsingen! Dus dwars op de rijrichting, 'een beetje slingeren'. Daarmee kom je zogezegd los van de achtergrond. En wordt je beter opgemerkt.

Een gevaar blijft het altijd, maar ik neem aan dat de meeste ervaren filerijders toch wel een soort 6e zintuig hebben ontwikkeld voor "onverwachte" wendingen? Want ik moet eerlijk zeggen dat ze over het algemeen helemaal niet onverwacht zijn. Je "leest" het verkeer toch, en kan toch wel vrij redelijk bewegingen voorspellen?
Ja, je hebt altijd de echte verrassers, maar ik heb die misschien 4 a 5 keer per jaar, terwijl ik dagelijks files op de A10 en de A4 "trotseer".
Ja precies! Ik had laatst een mooie. Niet met file rijden maar met verkeer van rechts, dat haaientanden had en dus voorrang moest verlenen. Ik reed achter een auto die rechtsaf ging. Er stond een busje te wachten om op te rijden en ik had zo'n 'voorgevoel'; de bestuurder van het busje merkt me niet op. Ja hoor, de auto voor me ging rechtaf en normaliter zou ik gas bij geven (ging rechtdoor). Dit keer remde ik verder af en ja hoor daar kwam het busje met aanhanger en al recht voor m'n neus de weg oprijden. Ik had m'n duim al bij de claxon. :P
 
Laatst bewerkt:
Niks bijzonders mee gemaakt behalve dan een stereotype bmw gs rijder met te hoog afgestelde en daardoor verblindende koplamp en 2 verblindende mistlampen oid.
En het zijn dus niet alleen Nederlandse gs rijders die dit doen. Dit was een Heinrich gs rijder.
Fijn hoor als zo'n eikel kilometers lang achter je blijft rijden.
 
Ja, 't gaat nou weer opvallen nu het 's avonds donker is als iedereen naar huis rijdt. Elke keer bij wintertijd. Al die 9-to-5-woonwerkblikkers die een half jaar lang niet gedacht hebben aan een simpele voertuigcheck.
 
Vanmiddag haalde ik een busje in met paardentrailer. Was dus een politiepaard en politiebusje.
Toen ik er naast reed keek ik op zij en zag de geüniformeerde agent met twee handen met zijn telefoon bezig op het stuur.
Ok ze hebben vrijstelling, maar volgens mij gelden ook voor hen de ijzeren wetten van de onmogelijkheid om te multitasken.
En dan dus in de avondspits... sukkelaar!

Het was wel heerlijk weer om een ommetje te rijden op weg naar huis.
 
Laatst bewerkt:
busje in met paardentrailer. Was dus een politiepaard en politiebusje.

Onderweg naar huis ook gezien... er reed er een achter een hele stoet ME busjes op de A29/A4 richting Rotterdam.

Ik zie daar wel vaker een hele stoet ME busjes rijden, vaak stoppen ze dan ook bij dat tankstation tussen Numansdorp en Oud-Beijerland, heel dat tankstation gelijk belegerd met politiemensen. Best een gaaf gezicht.
 
Ja, 't gaat nou weer opvallen nu het 's avonds donker is als iedereen naar huis rijdt. Elke keer bij wintertijd. Al die 9-to-5-woonwerkblikkers die een half jaar lang niet gedacht hebben aan een simpele voertuigcheck.
't is niet altijd de schuld van de blikkers zelf. Reed gisteren schuin (op de rechterweghelft, hij/zij op de linker) voor een nieuwe Suzuki Swift en ik zou zweren dat hij z'n groot licht aan had, maar toen ik er voor reed had hij gewoon z'n dimlichten aan. Blijkbaar hebben nieuwe auto's wat meer strooilicht :/
 
't is niet altijd de schuld van de blikkers zelf. Reed gisteren schuin (op de rechterweghelft, hij/zij op de linker) voor een nieuwe Suzuki Swift en ik zou zweren dat hij z'n groot licht aan had, maar toen ik er voor reed had hij gewoon z'n dimlichten aan. Blijkbaar hebben nieuwe auto's wat meer strooilicht :/
Dat kan komen doordat het lichtbeeld rechts naar boven toe loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan