Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ik verbaas me er echt steeds vaker over hoe sommige mensen ooit een rijbewijs hebben gekregen.
Nu al een aantal dagen achter elkaar meegemaakt dat mensen met 60 (op de teller) de snelweg opgaan na een oprit van dik 800m en dan ook direct bij het eerste blokje 2 banen naar links opschuiven omdat ze over een kilometer of 3 die baan moeten hebben voor de afslag. Levensgevaarlijk dat soort types dus ik zorg dat als ik erachter rij dat ik al over de doorgetrokken streep/vluchtstrook ervoorbij ga indien mogelijk , want ik wil zo ver mogelijk bij dat soort mensen uit de buurt zijn wanneer het een keer fout gaat :N.

|(
 
Ik verbaas me er echt steeds vaker over hoe sommige mensen ooit een rijbewijs hebben gekregen.
Nu al een aantal dagen achter elkaar meegemaakt dat mensen met 60 (op de teller) de snelweg opgaan na een oprit van dik 800m en dan ook direct bij het eerste blokje 2 banen naar links opschuiven omdat ze over een kilometer of 3 die baan moeten hebben voor de afslag. Levensgevaarlijk dat soort types dus ik zorg dat als ik erachter rij dat ik al over de doorgetrokken streep/vluchtstrook ervoorbij ga indien mogelijk , want ik wil zo ver mogelijk bij dat soort mensen uit de buurt zijn wanneer het een keer fout gaat :N.
Ik verbaas me er echt steeds vaker over hoe sommige mensen ooit een rijbewijs hebben gekregen.
Nu al een aantal dagen achter elkaar meegemaakt dat ik met een zware aanhanger rij en daarom niet veel harder kan rijden dan 60 na een oprit van dik 800m en ik moet dan ook direct bij het eerste blokje 2 banen naar links opschuiven omdat er over een kilometer of 3 de afslag naar links is waar ik nooit tussen wordt gelaten. En dan zijn er van die types die niet even het geduld kunnen opbrengen en als ze erachter rijden over de doorgetrokken streep/vluchtstrook ervoorbij gaan, omdat ze niet even 3 seconde later bij het volgende stoplicht aan willen komen.
 
Ik verbaas me er echt steeds vaker over hoe sommige mensen ooit een rijbewijs hebben gekregen.
Nu al een aantal dagen achter elkaar meegemaakt dat ik met een zware aanhanger rij en daarom niet veel harder kan rijden dan 60 na een oprit van dik 800m en ik moet dan ook direct bij het eerste blokje 2 banen naar links opschuiven omdat er over een kilometer of 3 de afslag naar links is waar ik nooit tussen wordt gelaten. En dan zijn er van die types die niet even het geduld kunnen opbrengen en als ze erachter rijden over de doorgetrokken streep/vluchtstrook ervoorbij gaan, omdat ze niet even 3 seconde later bij het volgende stoplicht aan willen komen.

Dan ben jij niet degene die ik tegenkom, want dat zijn personenauto's. Snelwegen hebben geen verkeerslichten en met 60 de snelweg op gaan, zeker aangezien iedereen achter je dus nog langerzamer rijdt voordat ze de snelweg op kunnen, waar iedereen 100+ rijdt is gewoon levensgevaarlijk :N

Er is een reden dat de oprit bij de Brienenoordbrug de gevaarlijkste is van Nederland, mensen gaan met 50/60 de snelweg op waar mensen 100+ rijden en veroorzaken zo ongelukken. In dit geval gaat het om een oprit die 4x zo lang is en nog steeds rijden ze het hele stuk 50/60 tot aan de snelweg zelf en blijven dan zo traag rijden, terwijl de oprit technisch gezien een snelweg is waar je al 100+ mag en geen doorgaande weg waar 50 de maximum snelheid is.

Ja dan zorg ik dat ik uit de buurt ben want ik heb het al eens fout zien gaan en daar wil ik als motorrijden niet in de buurt zijn en zeker niet erachter rijden :N
 
Maar als zo iemand dan direct naar links gaat zodra de blokmarkering begint heb jij toch alle ruimte om de gehele invoegstrook te gebruiken en dan ver voor deze persoon in te voegen op een normale manier :?
 
Dan ben jij niet degene die ik tegenkom, want dat zijn personenauto's. Snelwegen hebben geen verkeerslichten en met 60 de snelweg op gaan, zeker aangezien iedereen achter je dus nog langerzamer rijdt voordat ze de snelweg op kunnen, waar iedereen 100+ rijdt is gewoon levensgevaarlijk :N

Er is een reden dat de oprit bij de Brienenoordbrug de gevaarlijkste is van Nederland, mensen gaan met 50/60 de snelweg op waar mensen 100+ rijden en veroorzaken zo ongelukken. In dit geval gaat het om een oprit die 4x zo lang is en nog steeds rijden ze het hele stuk 50/60 tot aan de snelweg zelf en blijven dan zo traag rijden, terwijl de oprit technisch gezien een snelweg is waar je al 100+ mag en geen doorgaande weg waar 50 de maximum snelheid is.

Ja dan zorg ik dat ik uit de buurt ben want ik heb het al eens fout zien gaan en daar wil ik als motorrijden niet in de buurt zijn en zeker niet erachter rijden :N
Wat ik bedoel; als een malle er langs schieten over de vluchtstrook is dan ook niet de beste oplossing. Je rijdt het grotere broertje van mijn donderpoesje en daarmee kan ik als ik halverwege de invoegstrook gas ga geven nog steeds makkelijk met 120 de snelweg op.

Of wat je ook kan doen; als je het aan ziet komen afstand nemen, voor jezelf de ruimte creeeren zodat jij wel gewoon normaal de snelweg op kan rijden.
 
Zoals ik aangaf gaat het mij niet om zelf op snelheid de snelweg op te gaan, zoals je aangeeft is dat even naar het gas kijken en je zit op de 120, maar voorkomen dat ik betrokken raak bij het ongeval wat kan gebeuren als iemand voor je met 100 van links wordt getikt en dan naar rechts knalt. Een keer achter me zien gebeuren en de 2 auto's die erachter reden zaten tegen de vangrail, dat is niet een plek waar ik met de motor wil zitten. Dan maar liever af en toe aso en veilig zelf de snelweg op dan niet meer eraf rijden...
Afstand nemen is goed in theorie, maar ik ga niet nog langzamer rijden op de oprit, want dan veroorzaak je een opstopping wat ook niet wenselijk is, want ik kan dan wel doorrijden met de motor acceleratie, maar de auto's achter me niet.
 
Zoals ik aangaf gaat het mij niet om zelf op snelheid de snelweg op te gaan, zoals je aangeeft is dat even naar het gas kijken en je zit op de 120, maar voorkomen dat ik betrokken raak bij het ongeval wat kan gebeuren als iemand voor je met 100 van links wordt getikt en dan naar rechts knalt. Een keer achter me zien gebeuren en de 2 auto's die erachter reden zaten tegen de vangrail, dat is niet een plek waar ik met de motor wil zitten. Dan maar liever af en toe aso en veilig zelf de snelweg op dan niet meer eraf rijden...
Afstand nemen is goed in theorie, maar ik ga niet nog langzamer rijden op de oprit, want dan veroorzaak je een opstopping wat ook niet wenselijk is, want ik kan dan wel doorrijden met de motor acceleratie, maar de auto's achter me niet.

Ik zou liever op (het begin van) de oprit wat opstopping veroorzaken dan dat een hele trits voertuigen met 50 de snelweg op moet. De meeste weggebruikers zijn namelijk kuddedieren die duf op 2 meter achter hun voorganger aanhobbelen.
Meestal zie je een trage oprit-/invoegactie al lang van tevoren aankomen. Als je meteen aan het begin van de oprit al ruimte creëert, waardoor je vervolgens met een fatsoenlijke snelheid kunt invoegen, kunnen degenen achter je dat ook.
 
Invoegen op de snelweg doe je door gebruik te maken van de gehele invoegstrook.

Om hier aandacht en verduidelijking aan te geven is het ritsen geïntroduceerd.
 
Invoegen op de snelweg doe je door gebruik te maken van de gehele invoegstrook.

Om hier aandacht en verduidelijking aan te geven is het ritsen geïntroduceerd.

Dat is niet hoe ik het (20 jaar geleden) heb geleerd: je gebruikt de invoegstrook tot je de juiste snelheid hebt om in te voegen, tegelijkertijd zoekend naar een plek waar je dit veilig kunt doen zonder ander verkeer te hinderen.
 
^dat dus.
Het idee van ritsen is, zoals zoveel ideeën, in theorie het meest efficient. In de praktijk pakken veel figuren het echter aan om op het allerlaatste moment de auto ertussen te rammen waardoor alle auto's erachter op de rem moeten.
Dat is de reden waarom, in ieder geval bij ring Rotterdam en Den Haag, bij alle op-afritten en versmallingen elke dag files ontstaan die even later weer direct oplossen.
 
Dat is niet hoe ik het (20 jaar geleden) heb geleerd: je gebruikt de invoegstrook tot je de juiste snelheid hebt om in te voegen, tegelijkertijd zoekend naar een plek waar je dit veilig kunt doen zonder ander verkeer te hinderen.
Dus maak je gebruik van de gehele invoegstrook om snelheid te maken, de één met 200 pk, zal aan het begin kunnen invoegen, en de andere met 60 pk, aan het einde van de invoegstrook.
 
Ja heel vervelend dat men tegenwoordig denkt dat ritsen en invoegen hetzelfde is.
Invoegen betekent je snelheid aanpassen aan het overige verkeer en ZONDER TE HINDEREN je tussen het overige verkeer te voegen.
Ritsen is alleen bij wegversmallingen waarbij zowel het er tussen gaande verkeer als het verkeer waar tussen gegaan moet worden de snelheid op elkaar aanpassen. Hierdoor ontstaat een vlotte doorstroming met geen\minder filevorming tot gevolg.
Oja en nog een dingetje. Invoegend verkeer moet voorrang verlenen aan het op de hoofdrijbaan rijdende verkeer. Dus niet dirigeer stok uit en ram hem er maar tussen en schijt aan parijs.
 
Invoegend verkeer moet voorrang verlenen aan het op de hoofdrijbaan rijdende verkeer. Dus niet dirigeer stok uit en ram hem er maar tussen en schijt aan parijs.

Zeker waar, maar bij drukte, mag het verkeer op de snelwegweg ook wel rekening houden met invoegers, door ruimte te creëren om in te laten voegen of te ritsen.

Maar ook is de praktijk vaak dat men naast de invoeger blijft rijden en die bewust niet wil laten invoegen.
 
Dus maak je gebruik van de gehele invoegstrook om snelheid te maken, de één met 200 pk, zal aan het begin kunnen invoegen, en de andere met 60 pk, aan het einde van de invoegstrook.

Dan heb je het ritsen toch niet helemaal goed begrepen.

Ritsen is een begrip toe te passen op punten waar meerdere rijstroken in dezelfde richting samengevoegd worden, dat is wat anders dan invoegen vanaf een invoegstrook op de doorgaande rijbaan. Er is nog nooit een campagne geweest om het doorgaand verkeer bij invoegstroken te laten "ritsen".
 
Dan heb je het ritsen toch niet helemaal goed begrepen.

Ritsen is een begrip toe te passen op punten waar meerdere rijstroken in dezelfde richting samengevoegd worden, dat is wat anders dan invoegen vanaf een invoegstrook op de doorgaande rijbaan. Er is nog nooit een campagne geweest om het doorgaand verkeer bij invoegstroken te laten ritsen.

Vandaar dat ik het in deze reactie over invoegen heb.

Maar invoegen en ritsen kan zowel op invoegstroken en rijstroken in dezelfde richting toegepast worden.
 
Laatst bewerkt:
Vandaar dat ik het in deze reactie over invoegen heb.

Is dat zo ? Gaan we terug naar je onderstaande reply waar je mee begon:

Invoegen op de snelweg doe je door gebruik te maken van de gehele invoegstrook.

Om hier aandacht en verduidelijking aan te geven is het ritsen geïntroduceerd.

Hier zeg je dat het ritsen is geïntroduceerd voor het invoegen. Dat klopt dus niet omdat ritsen en invoegen verschillende dingen zijn.
 
Dit komt vooral doordat veel sukkels voor of aan het begin van het weefvak in volle paniek direct een plekje zoeken op de andere baan en dan dit plekje met hand en tand gaan verdedigen tegen de mensen die iets meer de ruimte nemen. Als iedereen het volledige weefvak zou gebruiken waarbij de invoegende auto's het gehele stuk gebruiken om aan het einde in te voegen en de auto's op de baan waar ingevoegd wordt het gehele stuk gebruiken om een plekje te maken dan gaat het goed.

Het valt me steeds weer op dat het weven in Duitsland een stuk beter gaat, terwijl de weefvakken daar op sommige plekken echt wel extreem kort te noemen zijn. Met die enorme lappen in Nederland zou dit toch een eitje moeten zijn.

Nederlanders zijn blijkbaar egoïsten die de waard vertrouwen zoals ze zichzelf vertrouwen :(
 
Dit komt vooral doordat veel sukkels voor of aan het begin van het weefvak in volle paniek direct een plekje zoeken op de andere baan en dan dit plekje met hand en tand gaan verdedigen tegen de mensen die iets meer de ruimte nemen. Als iedereen het volledige weefvak zou gebruiken waarbij de invoegende auto's het gehele stuk gebruiken om aan het einde in te voegen en de auto's op de baan waar ingevoegd wordt het gehele stuk gebruiken om een plekje te maken dan gaat het goed.
Dat ligt vaak ook genuanceerder. Het is niet de bedoeling om dan nog auto's in te gaan halen. Invoegstrook/weefvakken/stroken waar geritst moet worden moet gebruikt worden om de snelheid hetzelfde te krijgen.

Ik zie hele volksstammen tot het einde door rijden en daar hun blik tussen prakken. Dan ga ik ook niet moeite doen om je er tussen te laten. Als het past past het, zo niet is het niet mijn probleem meer. Als je aan het begin aangeeft er tussen te willen maak ik zeeen van ruimte zodat je makkelijk kan invoegen.
 
Is dat zo ? Gaan we terug naar je onderstaande reply waar je mee begon:

Hier zeg je dat het ritsen is geïntroduceerd voor het invoegen. Dat klopt dus niet omdat ritsen en invoegen verschillende dingen zijn.

En hier schrijf ik nogmaals dat beide situatie toegepast kunnen worden.

Het doel is om gebruik te kunnen maken van ruimte tussen voertuigen op de rijstrook.

Maar tegenwoordig heerst het aantal pk’s en merk boven dat van sociale verkeersmentaliteit })
 
Nu is het vaak afhankelijk of er net wel of niet een onzin bericht de wereld in is gestuurd over EV's en Tesla's in het bijzonder.

Met name is het sociale verkeersbeeld afhankelijk van de bestuurders van snelle en dure voertuigen.

Uitzonderingen daar gelaten, maar hoe meer pk’s, ongeacht merk, des te minder sociale vekeersdeelneming.
 
Het valt me steeds weer op dat het weven in Duitsland een stuk beter gaat, terwijl de weefvakken daar op sommige plekken echt wel extreem kort te noemen zijn. Met die enorme lappen in Nederland zou dit toch een eitje moeten zijn.

Nederlanders zijn blijkbaar egoïsten die de waard vertrouwen zoals ze zichzelf vertrouwen :(
In Duitsland zijn de regels niet zo "grijs" als in NL

Ritsen
  • Wanneer een rijstrook wordt gesloten, ben je verplicht te ritsen (Reißverschlussverfahren), wat wil zeggen dat automobilisten op de wegvallende rijstrook pas vlak voor het einde van de rijstrook moeten invoegen op de doorgaande rijstrook en dat automobilisten op de doorgaande rijstrook beurtelings ruimte moet maken voor invoegende automobilisten vanaf de wegvallende rijstrook.
  • Je kunt een boete krijgen als je op de wegvallende rijstrook te vroeg invoegt of als je op de doorgaande rijstrook geen ruimte maakt voor een invoegende automobilist.
 
Terug
Bovenaan Onderaan