Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Max, de A2 is bij Utrecht breder dan de startbanen van Schiphol en je mag daar grote delen niet harder dan 100. Als ik het me goed herinner levert het per dag twee ton aan bekeuringen op. Dat heeft niets meer met verkeersveiligheid te maken en alles met de kassa.
 
Laatst bewerkt:
Max, de A2 is bij Utrecht breder dan de startbanen van Schiphol en je mag daar grote delen niet harder dan 100. Als ik het me goed herinner levert het per dat twee ton aan bekeuringen op. Dat heeft niets meer met verkeersveiligheid te maken en alles met de kassa.
Ik denk dat die max snelheid van 100 te maken heeft met de vijf rijstroken per rijrichting en met het gebruikelijke verkeersaanbod. Als iedereen ongeveer 100 rijdt verloopt de doorstroming optimaal, dat wil zeggen veel beter dan wanneer sommigen 80 rijden en anderen 140, in aanmerking genomen dat er veel af- en toeritten en verkeersknooppunten zijn. Dat geeft veel wisselingen van rijstrook en daarbij zijn grote snelheidsverschillen juist gevaarlijk.
 
Je kan het mooi vertellen Max, maar als iedereen 130 rijdt heeft die weg meer capaciteit per meter. :Y
 
Ik denk dat die max snelheid van 100 te maken heeft met de vijf rijstroken per rijrichting en met het gebruikelijke verkeersaanbod. Als iedereen ongeveer 100 rijdt verloopt de doorstroming optimaal, dat wil zeggen veel beter dan wanneer sommigen 80 rijden en anderen 140, in aanmerking genomen dat er veel af- en toeritten en verkeersknooppunten zijn. Dat geeft veel wisselingen van rijstrook en daarbij zijn grote snelheidsverschillen juist gevaarlijk.
Heeft met het milieu te maken, uitstoot fijnstof e.d.
Afspraken met rondomliggende gemeenten.
En het is een verkapte tolweg.
 
Max, de A2 is bij Utrecht breder dan de startbanen van Schiphol en je mag daar grote delen niet harder dan 100. Als ik het me goed herinner levert het per dat twee ton aan bekeuringen op. Dat heeft niets meer met verkeersveiligheid te maken en alles met de kassa.
Het heeft er beide niets mee te maken. De staat wilde de A2 verbreden. Maar het land langs de A2 was niet van het rijk. De gemeenten en bewoners langs de A2 hadden geen trek in meer lawaai, stank en stof. Als compromis is daar uit gekomen dat de A2 wel breder mocht mits de maximum snelheid op honderd bleef.
Dat lijkt misschien gek op zo'n brede weg maar daarvoor stond je gewoon stil, wat is er nu beter?
 
Gaan we nu niet erg off-topic met die A2 verhaal??




Om weer es on-topic te gaan:
Afgelopen vrijdagmiddag rond 16:45, A4 vanaf Beneluxplein richting Benelux tunnel. Ik rij op de meest linkerbaan komende vanaf de Botlek. Rijd er ineens een motor rechts van me. Ik laat hem maar gaan en deze persoon blijft voor mij rijden. Aan het einde vlak voor de Beneleux tunnel moet je invoegen omdat daar de weg van 3 banen naar 2 banen gaat alvorens je de tunnel in knalt. Meneer op de motor voor me gaat ineens filteren op het moment dat ik hem wil passeren om te filteren (hij maakte geen enkele aanstalten om het te doen tot ik rechtsachter hem rijdt). Ik op de rem en de motorrijder gaat 2 auto's voorbij in de file en gaat ietsjes naar links zodat er noch een auto noch een filterende motor langs kan. Ik zit dus als het ware klem door hem. Op het moment dat ik een gaatje zie om het hele treintje op de linkerbaan rechts voorbij te gaan in de file, besluit motorrijder ook ineens om dat gaatje in te duiken en snijdt me af, ik weer op de remmen. En zo gaat dat de hele tijd, stuk voor Benelux-tunnel, flinke stuk in Benelux-tunnel... En niet 1keer dat ik deze motorrijder kon passeren. Zeer waarschijnlijk iemand die net zijn rijbewijs heeft en op een zenuwachtig, nerveuze manier behoorlijk aan het twijfelen was gezien zijn ondoorgrondelijke rijstijl. Oftewel, een twijfelaartje op 2 wielen. Andere kant Benelux-tunnel reed ie godzijdank ineens met lage snelheid op de rechterbaan, heb er beetje gas erop gzet en hem maar snel gepasseerd... Maar wat een irritante manier van rijden om zo achter zo'n twijfelaar te zitten. |(|(|(
 
Gaan we nu niet erg off-topic met die A2 verhaal??




Om weer es on-topic te gaan:
Afgelopen vrijdagmiddag rond 16:45, A4 vanaf Beneluxplein richting Benelux tunnel. Ik rij op de meest linkerbaan komende vanaf de Botlek. Rijd er ineens een motor rechts van me. Ik laat hem maar gaan en deze persoon blijft voor mij rijden. Aan het einde vlak voor de Beneleux tunnel moet je invoegen omdat daar de weg van 3 banen naar 2 banen gaat alvorens je de tunnel in knalt. Meneer op de motor voor me gaat ineens filteren op het moment dat ik hem wil passeren om te filteren (hij maakte geen enkele aanstalten om het te doen tot ik rechtsachter hem rijdt). Ik op de rem en de motorrijder gaat 2 auto's voorbij in de file en gaat ietsjes naar links zodat er noch een auto noch een filterende motor langs kan. Ik zit dus als het ware klem door hem. Op het moment dat ik een gaatje zie om het hele treintje op de linkerbaan rechts voorbij te gaan in de file, besluit motorrijder ook ineens om dat gaatje in te duiken en snijdt me af, ik weer op de remmen. En zo gaat dat de hele tijd, stuk voor Benelux-tunnel, flinke stuk in Benelux-tunnel... En niet 1keer dat ik deze motorrijder kon passeren. Zeer waarschijnlijk iemand die net zijn rijbewijs heeft en op een zenuwachtig, nerveuze manier behoorlijk aan het twijfelen was gezien zijn ondoorgrondelijke rijstijl. Oftewel, een twijfelaartje op 2 wielen. Andere kant Benelux-tunnel reed ie godzijdank ineens met lage snelheid op de rechterbaan, heb er beetje gas erop gzet en hem maar snel gepasseerd... Maar wat een irritante manier van rijden om zo achter zo'n twijfelaar te zitten. |(|(|(

Of je houd de volgende keer gewoon wat extra afstand en creëert wat meer geduld als je denkt dat er een eerste keer filteraar voor je rijdt. We hebben het allemaal moeten leren door op een zeker moment alle moed bij elkaar te schrapen en het gewoon te doen, dan is er niets zo fijn als iemand die je daar de ruimte voor geeft.
 
Heeft met het milieu te maken, uitstoot fijnstof e.d.
Afspraken met rondomliggende gemeenten.
En het is een verkapte tolweg.
Dat denk ik niet, want de snelheidsbeperking tot 100 geldt op alle wegen waar de spitsstrook open is en er dus drie rijstroken beschikbaar zijn. Als de spitsstrook dichtgaat mag je weer 120.
 
Als de spitstststsrook opengaat is er geen vluchtstrook aan de linkerkant meer.
 
Of je houd de volgende keer gewoon wat extra afstand en creëert wat meer geduld als je denkt dat er een eerste keer filteraar voor je rijdt. We hebben het allemaal moeten leren door op een zeker moment alle moed bij elkaar te schrapen en het gewoon te doen, dan is er niets zo fijn als iemand die je daar de ruimte voor geeft.
Ik dacht dat ik ging lezen:

"Of je houd de volgende keer gewoon wat extra afstand en creëert wat meer enters zodat je verhaal wat meer leesbaar wordt... "

Maar het nam toch een andere wending :P
 
Je kan het mooi vertellen Max, maar als iedereen 130 rijdt heeft die weg meer capaciteit per meter. :Y

Niet helemaal. Als de onderlinge snelheidsverschillen toenemen, dus tussen het vrachtverkeer, de rustige rijders en de doorrijders krijg je meer rembewegingen. Meer rembewegingen werken als een harmonica en daardoor komt alles stil te staan. Daarnaast zijn er meer aanrijdingen... die ook weer voor file zorgen (zie rapport Aarts & Van Schagen, 2006).

Hetzelfde met de eerder aangehaalde vraag waarom je op een rustige weg 60 moet rijden. Heel simpel. De snelheidslimiet wordt deels bepaald op de inrichting van de weg. Bij veel uitritten neemt de ongevalskans toe. Bij hogere snelheid neemt het risico op zwaar letsel of overlijden ook toe. Je staat met 10 km/u sneller dan die 60 toch zo'n 7,5 meter later stil, en je snelheid is nog aanzienlijk op de plek waar je eerst had stil gestaan omdat je grootste vertraging in de laatste meters zit.

De inzet op verkeershandhaving is de laatste jaren aardig naar beneden geschroefd. Hoevaak kom je nog politie tegen op de autosnelweg? Of op de N-wegen? Juist omdat er veel ingezet wordt op de bestrijding van criminaliteit. Maar nu zie je weer dat het aantal verkeersdoden toeneemt terwijl auto's steeds veiliger worden.
 
Er is in Nederland maar 1 reden wrm massaal 80km wegen omgezet worden naar 60km.
En dat is geld en eu regelgeving.
Vanuit de eu is namelijk opgelegd geworden dat als men 80km/u op een weg mag rijden dat deze weg een bepaalde breedte moet hebben en daar voldoet het overgrote merendeel van onze 80km wegen niet aan. Deze zouden dan allemaal verbreed moeten worden en dat kost heel veel geld. Mocht de ruimte er voor al aanwezig zijn.
Dus zet je daar een 60km bordje neer dat kost bijna niks.
En onderwijl alle belastingen maar steeds verder verhogen :(
 
Ondanks regen toch de motor gepakt ipv de auto vanwege de verwachte drukte.
Heerlijk om ook eens de motor te pakken en drukte tegenkomen. Heb ik niet voor niks de regenkleding moeten pakken. Wel weer wat geleerd:

-Mijn laarzen zijn na twee jaar niet meer waterdicht.
-Mijn jas ook niet.
-Mijn nieuwe helm gelukkig wel.*O*
-handschoenen heb ik over de jas aangedaan in de hoop dat er geen regen binnen zou waaien. Dat ging goed tot ik moest afremmen bij het stoplicht.-O-


Ondanks dat ben ik toch blij dat ik gewoon weer lekker op de motor weg ben. Woonwerk en een paar keer per week dit soort zeikweer zou ik graag trotseren (indien nieuwe laarzen/regenjas).
 
De combinatie onweer en automobilisten die er bang voor zijn had ik blijkbaar nog niet zo vaak gehad :/
Bij elke flits vol in de remmen (of zouden ze nou echt gedacht hebben dat de hele A15 vannacht volgehangen is met flitspalen)... En dat terwijl we nog voor de bui uit reden, kom op jongens, beetje gas er op :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan