Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Zit ik gisteren op een bankje bij een tankstation even een bakkie te doen...
prrr prrrr prrrrr prrrrrrrrrrrrrr
Een man van respectabele leeftijd komt op zijn Heinkel Tourist 103 aangereden, zo te zien in de originele lak (verbleekt grijs met lichtblauw).
"Even m'n krantje halen."
Leeftijd van de man 80 jaar, de man had de Heinkel in 1962 tweede-hands gekocht.
In mijn verbouwereerdheid vergeten een foto te maken.
Even later met krant prrrrrr...prrrrrr...prrrrrr en weg is hij weer.

Zoiets dus:
Bekijk bijlage 1397849
Een oom en tante van mij zijn in de jaren '60 van de vorige eeuw een aantal keren met zo'n Heinkel op vakantie naar Oostenrijk geweest (ik weet niet of tante een hoofddoekje op had of zo'n pothelm met grijze band).
Ik denk dat het aantal reisdagen meer was dan het aantal dagen verblijf in de bergen. De Linksrheinishe Autobahn (A61) bestond nog niet.

Mijn vader z'n eerste "motor" was ook een Heinkel Tourist, ging hij ook mee op kampeervakantie met vrienden. Zijn zelfs nog ergens vergeelde foto's van. Moet eind jaren 60 geweest zijn. Paar jaar terug voor zijn verjaardag nog eens gekeken of ik ergens zo'n ding kon lenen of huren om hem nog eens een ritje te laten maken. Begrijpelijk dat mensen die er hebben hem niet zomaar uitlenen, dus dat is niks geworden toen.
 
Doet me denken aan mijn vader, die heeft één keer de moed gehad om bij me achterop te gaan zitten. En toen we 60 km/u gingen riep hij: niet zo hard jongen. De motor kon wel 100 km sneller. :]
 
Mijn vader z'n eerste "motor" was ook een Heinkel Tourist, ging hij ook mee op kampeervakantie met vrienden. Zijn zelfs nog ergens vergeelde foto's van. Moet eind jaren 60 geweest zijn. Paar jaar terug voor zijn verjaardag nog eens gekeken of ik ergens zo'n ding kon lenen of huren om hem nog eens een ritje te laten maken. Begrijpelijk dat mensen die er hebben hem niet zomaar uitlenen, dus dat is niks geworden toen.
Heb eens even gekeken: naar Oostenrijk binnendoor blijft rond 1000 km - reistijd 21 uur, dat is toch minstens 3 dagen rijden. Ik kan me voorstellen dat oom en tante er op hun gemak gewoon 4 dagen over reden.
Waterdichte roltassen, goretex pakken, GPS en buienradar bestonden nog niet.
 
Heb eens even gekeken: naar Oostenrijk binnendoor blijft rond 1000 km - reistijd 21 uur, dat is toch minstens 3 dagen rijden. Ik kan me voorstellen dat oom en tante er op hun gemak gewoon 4 dagen over reden.
Waterdichte roltassen, goretex pakken, GPS en buienradar bestonden nog niet.

Veel oponthoud voor de grenzen waarschijnlijk, meer (vracht) verkeer op de bergweggetjes omdat alternatieven als snelwegen en tunnels er nog niet waren, motoren die op hoogte niet lekker meer liepen, motorisch veel minder betrouwbaar en inderdaad veel slechtere kleding en ander spul. Wat dat betreft hebben we het nu een stuk makkelijker. Maar toen wist men niet beter en kwam je ook overal, duurde alleen wat langer.
 
Khad niks bij me om zo snel wat van te maken, wilde met mn studentenbudget ook niet t risico lopen op een boete:/
Was daarnaast mn eerste ritje zelf naar t buitenland dusja, dan weet je niet zo snel wat je moet doen


Was idd plastic afgebroken. Er komt nu ook niks van kunstof meer op wat kan afbreken_O-
Ik ben mijn plaat een keer in Roemenië kwijt geraakt. Heb bijna 2 weken circa 5000 km door diverse landen gereden met een kartonnen plaat. Nergens problemen gehad met deze plaat.
Foto is op de Transalpina
1398031
 
Gisteren reed ik naar huis en zag iets groots op de weg liggen en ik kon eerst niet goed zien wat het was. Ben even gestopt, bleek het een dekzeil van 2x2m te zijn. Die maar eventjes een beetje opgefrommeld en tussen een hectometerpaaltje en een reflectorpaalthje gedrukt
Wow, je zal dat voor je harses krijgen met een windvlaag.
 
Veel oponthoud voor de grenzen waarschijnlijk, meer (vracht) verkeer op de bergweggetjes omdat alternatieven als snelwegen en tunnels er nog niet waren, motoren die op hoogte niet lekker meer liepen, motorisch veel minder betrouwbaar en inderdaad veel slechtere kleding en ander spul. Wat dat betreft hebben we het nu een stuk makkelijker. Maar toen wist men niet beter en kwam je ook overal, duurde alleen wat langer.
Kun je nagaan wat we nu allemaal nog niet beter weten en wat de volgende generatie reizigers over dertig, veertig jaar weer allemaal te zeggen heeft.
 
Gisteravond op de trapfiets naar de stad, even te veel motor gevoel: bijna plat de bocht door terwijl ik wat "aandrijving" op het achterwiel hield....word ik haast gelanceerd door een trapper die de grond raakte in de neergaande beweging 8)7
;) zeker herkenbaar :Y soms mis ik ook wel eens beide spiegels, op de (e-bike) trapfiets, vooral als het elektrieke voorwielmotortje op de snelstand staat.

Zal er toch maar eens spiegels op monteren :P
 
Vrijdag voor het eerst een wat langere toertocht gepland, kom ik bij mijn eerste tankbeurt erachter dat ik mijn portemonee ben vergeten. Ik mocht een formulier invullen en als ik voor 1700 uur alsnog kwam betalen dan kwamen er geen admin. kosten bij. (Op zich heel schappelijk hoor.) "Kan ik niet via internetbankieren betalen?" vroeg ik nog, maar "nee, was dat maar mogelijk", gaf ze aan. Dus ipv rondje rivieren was het toen 2xDen Haag Dordrecht Den Haag....🤔 Ach, ten minste weer wat snelweg ervaring te pakken en mijn beste benzine verbruik weten te verbeteren (1:22,1, wat niet verkeerd is voor een VS800 uit '93 dacht ik zo).
 
Vanavond met 't blik naar een verjaardag. Onderweg terug klapband gekregen op de snelweg. ANWB gebeld want heb verkeerde dopsleutel. Sta inmiddels al 2uur langs de vluchtstrook tussen de A4 en a20 en nog geen woord van de ANWB :(
Meer dan 10jaar lid maar als k thuis ben is 't eerste wat k ga doen de boel opzeggen.

*edit*

Politie heeft takeldienst ingeschakeld omdat de ANWB onbereikbaar is en nog steeds niets van zich heeft laten horen.

*edit 2*
Rijkswaterstaat belde ANWB op waarom er ruim 2u niemand was gekomen. Kreeg hij de smoes dat ze langs zijn gereden maar me niet hadden zien staan.... Midden op de samenvoegstrook van de snelweg met normale en knipperlichten aan |(. Ik heb hun iig ook niet gezien....
Rijkswaterstaat geloofde er ook niets van en de rekening voor 't bergen gaat rechtstreeks naar de ANWB.
 
Laatst bewerkt:
Kreeg hij de smoes dat ze langs zijn gereden maar me niet hadden zien staan....

Dan nog, dan bel je toch even?


Ooit iets soortgelijks meegemaakt.
Na ruim een uur wachten kwam er een ANWB auto aangereden en stopte.
Ik zeg: 'Eindelijk, dat duurde best even'.
De monteur: 'Hoezo? Ik kom hier gewoon voorbij gereden, zie iemand staan en dacht, laat ik maar vragen of hij hulp nodig heeft.'
Blijkbaar had het dus nog langer geduurd als hij niet toevallig voorbij reed...
 
Toch apart weer. Anderhalf jaar geleden in de winter op die ene dag met -15 graden mijn motor op contact laten staan met licht aan in Amsterdam Centrum, ANWB gebeld, die waren er binnen een half uur (en het was druk want iedereen had bevroren leidingen en platte accu's, zeker elektrische auto's). Prima geholpen aan de telefoon ook. Dus ze kunnen het blijkbaar wel. Vreemd.
 
Gisteren net tussen de hoosbuien door naar huis. (IJmuiden haarlem) sommige stukken helemaal droog (de weg) andere plekken moest je zwemmen
:')
 
Als je op een onveilige plek zoals een samenvoeging van snelwegen staat kan je ook direct Rijkswaterstaat bellen. Die zijn meestal een stuk sneller dan de Anwb. Dan laten ze je in ieder geval afslepen naar een parkeerplaats of de eerstvolgende afrit. Sta je in ieder geval veilig, en grote kans dat ze in dit geval ook een passende dopsleutel hadden gehad.
 
Als je op een onveilige plek zoals een samenvoeging van snelwegen staat kan je ook direct Rijkswaterstaat bellen. Die zijn meestal een stuk sneller dan de Anwb. Dan laten ze je in ieder geval afslepen naar een parkeerplaats of de eerstvolgende afrit. Sta je in ieder geval veilig, en grote kans dat ze in dit geval ook een passende dopsleutel hadden gehad.
Dit wilde ik net typen. Langs de snelweg, altijd Rijkswaterstaat bellen. Niet bereikbaar? Politie en dan regelen ze het via hun directe lijn. Langs de snelweg is wegslepen naar de eerstvolgende veilige plaats, meestal een benzinestation, gratis (nou ja, belasting dus indirect heb je er al voor betaald). Dan is het voor de ANWB ook nog eens makkelijker bereikbaar en veiliger om te assisteren.
 
Heb uiteindelijk ook rijkswaterstaat gebeld toen de ANWB niet kwam opdagen. Die waren ook not amused dat de ANWB niets had laten horen, met smoesjes kwam en 't ook niet direct aan hun hadden doorgegeven zoals ze dat horen te doen.
Dit is voor mij al de 2e keer dat ik dit heb meegemaakt. Dus dat abonnement is na 14 jaar opgezegd :N

Berger heeft me heel netjes (en lichtelijk tegen protocol) thuis voor de deur met de auto afgezet. Dus ff nieuwe bandjes bestellen voor nu.
 
Dit wilde ik net typen. Langs de snelweg, altijd Rijkswaterstaat bellen. Niet bereikbaar? Politie en dan regelen ze het via hun directe lijn. Langs de snelweg is wegslepen naar de eerstvolgende veilige plaats, meestal een benzinestation, gratis (nou ja, belasting dus indirect heb je er al voor betaald). Dan is het voor de ANWB ook nog eens makkelijker bereikbaar en veiliger om te assisteren.
In zo een geval rijd ik liever een stuk door naar een veilige plek en verspeel daarmee een velg, dan zelf kapot te worden gereden op de vluchtstrook tijdens het wisselen.
 
In zo een geval rijd ik liever een stuk door naar een veilige plek en verspeel daarmee een velg, dan zelf kapot te worden gereden op de vluchtstrook tijdens het wisselen.

Wisselen op de vluchtstrook moet je sowieso niet doen inderdaad. Doorrijden hangt er vanaf waar je staat, als je nog 10km naar de volgende afrit moet zou ik hem lekker in de berm zetten, lijkt me veiliger dan stapvoets verder rijden.
 
Ik stond hier, net achter t laatste stukje vangrail niet echt een plek waar je een auto met alarmlichten over het hoofd kan zien:

Doorrijden was niet echt een optie met een band waarvan het hele loopvlak eraf lag, de eerstvolgende afrit is al heel kort en onoverzichtelijk en een paar 100m ervoor geen vluchtstrook aan de rechterkant, daar wil je niet een stapvoets rijdende auto tegenkomen. Was dus echt afhankelijk van ANWB/Rijkswaterstaat.
Vervangen was t eerste wat k had geprobeerd, maar in de toolkit van de auto zit een dop 19, maar de wielmoeren zijn 17 :/ Naast nieuwe banden ook een extra dopje 17 in de auto leggen straks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan