Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

:? ... ik meende juist dat motorrijders liefst zoveel mogelijk bochten namen?

Edit: over kledij, onlangs een man gezien die zijn vrouw/vriendin mee op de motor had, op de snelweg, ik schat dat ze minstens 160 deden.

Man in volledig circuit outfit.

De vrouw had een degelijke motorjas aan, degelijke handschoenen, en een meer dan degelijk lijkende helm.
De broek echter was meer een tweede huid, tot halfweg de kuiten, onderaan moest je goed zien om te merken dat ze niet blootvoets was, maar toch nog ... eu ... degelijke ... slippers aanhad ... :X
1404989

Echte motor slippers.... Kan toch prima?O-)
 
Heeft de linker een extra schakelpadje?
Nee, een échte tenslippermotorrijder kweekt met plezier een dikke eeltknobbel op zijn linker grote teen om te schakelen :+



Maar nu effe serrieus:
In Azië hebben ze daar andere voorzieningen voor, daar hebben de scooters en de meeste lichtere motoren een dubbel schakelpedaal, om met de tip naar beneden te duwen, en dat pedaal loopt door naar achter om met de hiel omgekeerd te schakelen. Zo kan je met teenslippers, en zelfs blootvoets, nog vlot schakelen.
Meestal is 1 tot 5 (6) allen naar beneden, ipv enkel 1 naar beneden en dan 2 tot 5 (6) naar boven.
Ook scooters hebben meestal een schakelpedaal, dus geen automaat/vario, maar gek genoeg hebben die meestal GÉÉN koppelingshendel. Koppeling is dan weer wel automatisch.
 
Omstander die ik vraag om pen en papier is van mening dat ik me niet moet aanstellen,niets te zien dus doorlopen!
Vinden ze het raar dat ik boos wordt :?, heb/had behoorlijk last van mijn arm.
Wat een asociale reactie... iemand van de familie Tokkie je toevallig aansprak???
 
Ik vind het wel opvallend hoeveel mensen links blijven plakken, inhalen met 110 en bumperkleven in Friesland.
Stijfkoppige rot Friezen!!

(ben zelf een Groninger, beter gezegd, een Pekelder Roegbaainder, woon nu alleen wel in Den Haag)
 
Dat linksplakken en 110 inhalen, of zelfs vertragen met inhalen doen ze niet alleen in Friesland hoor. Het schijnt de nieuwe rage te zijn, dat eeuwige linksplakken, terwijl de rechtse baan gewoon leeg is..
De Duitsers zeggen al niet voor niks dat NL op de nummerborden geen Nederland betekend maar dat NL "Nur Links" bedeutet.
 
Vrijdag moet ik voor een zakelijk bezoek van Zuid-Holland naar Groningen, de recente opmerkingen hier zetten me wel aan het denken en wijzen er op dat ik mij goed moet voor bereiden.
De ene route gaat deels door Friesland, alternatief zou ik via Drente kunnen. Daarnaast ben ik gedwongen nog een paar andere buitengebieden van het land te doorkruisen.
Wie heeft er goed advies over een veilige route, verkeersregels, voorzorgsmaatregelen, visum plicht, vaccinaties, valuta, taalcursussen, verdedigingstechnieken, locale gewoontes en lokaal gewilde kralen en spiegeltjes?
De app van buitenlandsezaken laat mij in de steek.
Waar in Groningen moet je zijn? Stad? Of andere plaats? Snelste route vanuit Zuid-Holland naar Groningen is via de A28 (Utrecht/Amersfoort/Zwolle/Hoogeveen/Assen/Groningen). Afsluitdijk is toch dicht voor onderhoud/reparatie??? Of is ie alweer open??? Dan kan je via de Afsluitdijk. Je komt dan in Friesland terecht, en geloof me, als je daar verdwaald en zo'n stijfkoppige klote Fries iets vraagt in netjes ABN, niet raar opkijken dat je dan een antwoord terug krijgt in dat abracadabra spraakgebrek gebrabbel van hun...

Ik woon in Den Haag en mijn ouders in Oude Pekela, voor mij is de A28 de snelste route. Via Afsluitdijk is voor mij omrijden en via de polder ( route A6 Lelystad/Almere/Joure) vind ik een hersensdodende oersaaie route, die mijd ik als de pest.

Wil je een mooie route waar je nog wat ziet, dan zou je na Zwolle inderdaad van de grote weg af moeten. gebruik dan wel een navi want als je eenmaal verkeerd rijdt en je tankje raakt bijna leeg.... T'is soms echt een pleuris eind lopen aleer je een benzinepomp tegenkomt (geloof me, ik ken plekken waar je echt niet stil wilt staan met auto/motor/brommer of zelfs met de fiets).

Rond Groningen heb je veel leuke dorpjes en routes, ga eens het Westerkwartier op, of de gebied tussen Groningen en Appingedam/Delfzijl. Of het gebied tussen Zoutkamp en Delfzijl.

Voorzorgsmaatregelen: als je nog wilt toeren, zorg dat je weet waar je rijdt en waar je benzinepompen kan vinden. Vaccinatie in Groningen is niet nodig (behalve in Friesland tegen hondsdolheid 😁 ).
Taalcursus... die achterlijke Friezen willen nog wel eens te pas en te onpas antwoorden in hun door spraakgebrek bezeten gepruttel. Mooi verhaal, ik werkte vroeger bij ons op het dorp bij een caravan zaak als monteur en daar gebeurde het wel eens dat er een vrachtwagen aankwam van een leverancier van onderdelen. Het eerste wat de meeste chauffeurs zeiden toen ze uitstapten (en de meeste kwamen allemaal uit Rotterdam en omstreken): GVD!!! wat ben ik blij dat ik in Groningen ben! Die achterlijke klootzakken daar in Friesland hebben het fatsoen niet eens om je netjes in Nederlands te woord te staan! Het gebeurd wel eens dat er eentje verdwaalde (pre navigatie tijdperk) en dan es stopten bij iemand om de weg te vragen om dan een antwoord in dat gebrabbel van hun terug te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Zucht, gisteren opweg naar huis. 3 baans weg en ik zit op de middenbaan om een vrachtauto in te halen. Daarachter zit een BMW met belgisch kenteken welke op het moment dat ik dichtbij de BMW ben ineens zijn knippertje (bijzonder voor een BMW) naar links doet en mijn kant op wil komen. Ik claxonneer naar hem en hij gaat terug achter de vrachtauto rijden, waarna die een inhaalactie maakt om mij heen en mij afsnijdt om vervolgens een brake check te doen. Remde af tot bijna 30 km/h op de snelweg....... Wat een debiel, kon er ook niet langs met gas want op het moment dat ik dat probeerde ging meneer weer afsnijden..... In zo'n situatie weet ik maar lastig wat ik moet doen, je weet niet wat voor figuur er in die auto zit.
 
Erg hé, mensen boos worden omdat ze een ander bijna te pletter rijden. 8)7

Vorige week ook zo'n debiel, toevallig ook een BMW, maar dan een met een motor aanhanger er achter. Ik rijd al half naast de trailer (voorwiel ter hoogte van de lichtbalk), zet hij zijn knipper aan en komt langzaam naar links. Ik toeteren om hem attent te maken op zijn fout, hij is misschien vergeten dat er een trialer achter zijn auto hangt, komt hij nog harder mijn baan op geschoven.

Stukje verder maak ik een gebaar terwijl ik hem inhaal gaat hij uit zijn dak.
Nu begrijp ik dat zo'n gebaar natuurlijk ook geen fatsoenlijke manier is om met elkaar om te gaan maar als je me opzettelijk dood probeert te maken zou je zeggen dat ik wel het recht heb een beetje boos te zijn.
 
Zucht, gisteren opweg naar huis. 3 baans weg en ik zit op de middenbaan om een vrachtauto in te halen. Daarachter zit een BMW met belgisch kenteken welke op het moment dat ik dichtbij de BMW ben ineens zijn knippertje (bijzonder voor een BMW) naar links doet en mijn kant op wil komen. Ik claxonneer naar hem en hij gaat terug achter de vrachtauto rijden, waarna die een inhaalactie maakt om mij heen en mij afsnijdt om vervolgens een brake check te doen. Remde af tot bijna 30 km/h op de snelweg....... Wat een debiel, kon er ook niet langs met gas want op het moment dat ik dat probeerde ging meneer weer afsnijden..... In zo'n situatie weet ik maar lastig wat ik moet doen, je weet niet wat voor figuur er in die auto zit.
Het mooie van nederland is dat je er redelijk vanuit kan gaan dat dit soort figuren geen geweren etc. bij hebben.

Ik kies in zo'n geval de vluchtstrook. Stilstaan op de snelweg vind ik geen goed plan en 120km/h met een boos iemand naast je op de snelweg ook niet.

Mocht het zijn dat iemand mee gaat naar de vluchtstrook en helemaal stil gaat staan; motor op de zijstandaard en afstappen (kunnen ze je in elk geval niet met motor en al omduwen) en dan gewoon je pak/helm aan houden (beste bescherming die je dan hebt). Als je met het blik bent raam een heel klein stukje open zodat ze in elk geval hun verhaal kwijt kunnen.


En het lijkt er op alsof dit soort lui dit vaker doen de laatste tijd. Ik snap ook niet waarom. Ik hoor het vaker, en heb het dit jaar nu zelf ook al 2x mee gemaakt.
 
Het mooie van nederland is dat je er redelijk vanuit kan gaan dat dit soort figuren geen geweren etc. bij hebben.

Ik kies in zo'n geval de vluchtstrook. Stilstaan op de snelweg vind ik geen goed plan en 120km/h met een boos iemand naast je op de snelweg ook niet.

Mocht het zijn dat iemand mee gaat naar de vluchtstrook en helemaal stil gaat staan; motor op de zijstandaard en afstappen (kunnen ze je in elk geval niet met motor en al omduwen) en dan gewoon je pak/helm aan houden (beste bescherming die je dan hebt). Als je met het blik bent raam een heel klein stukje open zodat ze in elk geval hun verhaal kwijt kunnen.


En het lijkt er op alsof dit soort lui dit vaker doen de laatste tijd. Ik snap ook niet waarom. Ik hoor het vaker, en heb het dit jaar nu zelf ook al 2x mee gemaakt.

Daar zou ik nog maar niet zo zeker van zijn ;)
 
Het is druk, iedereen is een bijzonder individu met een bijzonder groot ego en er is geen macht van bovenaf die ons eens een goed pak rammel verkoopt als we ons niet netjes gedragen. Dit krijg je ervan.
 
Mijn XJ900F verbruikt 1 op 12. :') 1 op 12,5 als ik zuinig rijd. De Seat Mii is beduidend zuiniger dan dat, maar dat is niet moeilijk. :P
Ik heb ook een beetje dat issue. NTV doet 1:20. Corsa 1:13, maar wel LPG-G3. Dus qua prijs moet je dan bijna 1:40 kunnen rijden op de motor. Maar wegens de files richting den Haag en terug pak ik toch elke dag de motor. Dan maar 75euro per maand meer aan brandstof verstoken...
 
Zucht, gisteren opweg naar huis. 3 baans weg en ik zit op de middenbaan om een vrachtauto in te halen. Daarachter zit een BMW met belgisch kenteken welke op het moment dat ik dichtbij de BMW ben ineens zijn knippertje (bijzonder voor een BMW) naar links doet en mijn kant op wil komen. Ik claxonneer naar hem en hij gaat terug achter de vrachtauto rijden, waarna die een inhaalactie maakt om mij heen en mij afsnijdt om vervolgens een brake check te doen. Remde af tot bijna 30 km/h op de snelweg....... Wat een debiel, kon er ook niet langs met gas want op het moment dat ik dat probeerde ging meneer weer afsnijden..... In zo'n situatie weet ik maar lastig wat ik moet doen, je weet niet wat voor figuur er in die auto zit.

zou zeggen of er langs en anders af remmen en afstand houden. beter voorkomen dan genezen zeg maar :)
 
Daar zou ik nog maar niet zo zeker van zijn ;)
99% heeft geen geweer bij als moordwapen, terwijl 100% een voertuig bij heeft als moordwapen. Dan zorg ik liever dat ze dat ding wat ze sowieso bij hebben niet meer gebruikt kan worden. Als je de ongelukken ziet die uit brake-checks voorkomen..
 
zou zeggen of er langs en anders af remmen en afstand houden. beter voorkomen dan genezen zeg maar :)
Dat dus :t

Zucht, gisteren opweg naar huis. 3 baans weg en ik zit op de middenbaan om een vrachtauto in te halen. Daarachter zit een BMW met belgisch kenteken welke op het moment dat ik dichtbij de BMW ben ineens zijn knippertje (bijzonder voor een BMW) naar links doet en mijn kant op wil komen. Ik claxonneer naar hem en hij gaat terug achter de vrachtauto rijden, waarna die een inhaalactie maakt om mij heen en mij afsnijdt om vervolgens een brake check te doen. Remde af tot bijna 30 km/h op de snelweg....... Wat een debiel, kon er ook niet langs met gas want op het moment dat ik dat probeerde ging meneer weer afsnijden..... In zo'n situatie weet ik maar lastig wat ik moet doen, je weet niet wat voor figuur er in die auto zit.
Als je eenmaal in die situatie terecht bent gekomen kun je vaak niets meer doen, behalve hopen dat het goed afloopt. Dus beter voorkom je dat.

Al dat getoeter om anderen op een foutje te wijzen heeft geen zin: als je tijd hebt om te toeteren, dan is er sowieso niet zoveel aan de hand, en zit je alleen maar een potje belerend te proberen je gelijk te halen. Maar als je echt bijna van je sokken gereden wordt heb je echt geen tijd meer om te toeteren.

De meeste mensen willen helemaal niet op foutjes gewezen worden, en verkeersdeelneming is een samenspel. Dat maakt o.a. dat als jij of ik vinden dat een ander een foutje maakt, die ander in veel gevallen precies hetzelfde zal vinden over jou of mij. En - hoewel dat absoluut niet is goed te praten - reageren sommigen agressief. Maar je kunt heel gemakkelijk voorkomen dat je in dergelijke situaties terechtkomt, domweg door beter te anticiperen: rijgedrag is in 99.99% van de gevallen voorspelbaar, en dat geldt meestal ook voor de mate van agressie waarop je getrakteerd kunt worden als je de confrontatie zoekt. En ja: confrontatie zoeken is wat je doet als je besluit te gaan toeteren, of anderszins je ongenoegen kenbaar maakt (eerlijk is eerlijk: heel soms doe ik dat ook weleens).

Er is niets mis met het geven van ruimte aan anderen, ook niet als ze een foutje maakten. Ga gewoon de confrontatie niet aan, en maak het je medeweggebruikers niet te moeilijk. Als motorrijder verlies je het bij een confrontatie tenslotte heel gemakkelijk, en dan zijn de gevolgen al snel niet meer te overzien. Dus op tijd maken dat je wegkomt, of juist even een beetje gas minderen maakt dat autootje (of motortje!) kan inhalen zonder dat er hinder is over en weer. En als dat betekent dat je heel eventjes een ander voor laat gaan: juist met de motor ben je er luttele seconden later alsnog heel snel voorbij.

Maar goed, kennelijk liep het goed af, gelukkig maar, dus geniet van het mooie weer!
 
Laatst bewerkt:
Een medelander van Zuid-oost europees/middenoosten afkomst

Hm, dit wordt veelal geuit onder de acceptabele noemer realisme, het zogenaamde 'Ik ben geen racist, ik ben een realist' maar het is en blijft op zijn minst een vooroordeel. En zeg eens eerlijk; wat voegt het hier toe? Het uiten van onderbuikgevoelens die zeker in dit geval nergens op gebaseerd zijn?
 
Dat dus :t


Als je eenmaal in die situatie terecht bent gekomen kun je niets meer doen, behalve hopen dat het goed afloopt. Dus beter voorkom je dat.

Al dat getoeter om anderen op een foutje te wijzen heeft geen zin: als je tijd hebt om te toeteren, dan is er sowieso niet zoveel aan de hand, en zit je alleen maar een potje belerend te proberen je gelijk te halen. Als je echt bijna van je sokken gereden wordt heb je echt geen tijd meer om te toeteren.

De meeste mensen willen helemaal niet op foutjes gewezen worden, en verkeersdeelneming is een samenspel. Dat maakt o.a. dat als jij of ik vinden dat een ander een foutje maakt, die ander in veel gevallen precies hetzelfde zal vinden over jou of mij. En - hoewel dat absoluut niet is goed te praten - reageren sommigen agressief. Maar je kunt heel gemakkelijk voorkomen dat je in dergelijke situaties terechtkomt, domweg door beter te anticiperen: rijgedrag is in 99.99% van de gevallen voorspelbaar, en dat geldt meestal ook voor de mate van agressie waarop je getrakteerd kunt worden als je de confrontatie zoekt. En ja: confrontatie zoeken is wat je doet als je besluit te gaan toeteren, of anderszins je ongenoegen kenbaar maakt.

Er is niets mis met het geven van ruimte aan anderen, ook niet als ze een foutje maakten. Ga gewoon de confrontatie niet aan, en maak het je medeweggebruikers niet te moeilijk. Als motorrijder verlies je het bij een confrontatie tenslotte heel gemakkelijk, en dan zijn de gevolgen al snel niet meer te overzien. Dus op tijd maken dat je wegkomt, of juist even een beetje gas minderen maakt dat autootje (of motortje!) kan inhalen zonder dat er hinder is over en weer. En als dat betekent dat je heel eventjes een ander voor laat gaan: juist met de motor ben je er luttele seconden later alsnog heel snel voorbij.

Maar goed, kennelijk liep het goed af, gelukkig maar, dus geniet van het mooie weer!


Een toetertje is 9 van de 10 keer bedoeld om iemand attent te maken op dreigend gevaar. Iedereen kan een keer iets over het hoofd zien. Ik heb ook weleens iemand in mijn dode hoek over het hoofd gezien in een bedrijfsbus. Ik hoorde getoeter naast me, stopte mijn zijdelingse beweging en stak verontschuldigend een handje omhoog.

Af en toe en 'foutje' maken is onvermijdelijk helaas, het gaat er alleen om hoe je daar mee om gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan