Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Mooiste motormomentje vanochtend..... Neem de linker tunnelbuis van de Benelux-tunnel richting Beneluxplein, ga ik na de tunnel van links naar echts invoegen rij ik naast een cabrio (Opel nog iets), lederen bekleding, frivool blond vrouwtje achter het stuur, behoorlijke donkere zonnebril op, en..........de dak open!!!! Ik rij ernaast kijk es in die auto, mooie bruine lederen stoelen, mooie lichtbruine stoffen bekleding op de vloer, mooie lichtbruine middenconsole, dashboard...

Vol bewondering aan het lezen, mijn hoofd sloeg op hol......ze rijdt commandostyle.......:P

Nee ze lacht alleen naar je....B|
 
Vanochtend even goed de schrik erin.
Ik nader een kruispunt en mijn licht staat op groen, rechts staat een politie auto voor rood te wachten, althans dat denk ik.

Ik kijk nog een keer naar rechts en zie geen roodrijders voor rechts aflaand verkeer en rij lekker door. Op het moment dat ik begin met het kruispunt over te steken gooit de agent zijn lichten aan en begint te rijden/rollen. Er ging van alles door me heen, maar gelukkig ook de autopilot met het inzetten van de uitwijk oefening. (hiep hoi instinct!) En op dat moment zet hij de wagen weer stil op/over de stopstreep.

Verwarring van mijn kant, waarom deze actie? Een paar seconden later werd het duidelijk toen ik de politie auto gevolgd door een ambu, ook met lichten aan, samen weg zag rijden.

Ik snap het vrijmaken van het kruispunt volledig, maar de manier waarop het vanochtend gebeurde: niet heel tof.

Maar eerlijk is eerlijk, ik weet ook zo snel niet hoe het veel beter zou kunnen.
 
Reed ik gisteren op de snelweg tussen Haren en Groningen-Zuid, kwam ik een oude kerel tegen op de vluchtstrook....

IMG_20190717_151227.jpg
 
Was dat niet gewoon een spitsstrook die open was maar alleen deze beste man had dat door? O-)

Ik trok eergisteravond iets te sportief op met een politieauto naast me die op de strook voor rechtsaf stond. Niet dat ik te hard reed maar in 1 seconde naar 50km/h zeg maar.
Die politieauto ging dus niet meer rechtsaf maar heeft zo'n beetje tot mijn huis achter me gereden. Nogal irritant, want voor de zekerheid ga je dan toch maar wat meer volgens de regeltjes rijden dan normaal :')
 
Was dat niet gewoon een spitsstrook die open was maar alleen deze beste man had dat door? O-)

Ik trok eergisteravond iets te sportief op met een politieauto naast me die op de strook voor rechtsaf stond. Niet dat ik te hard reed maar in 1 seconde naar 50km/h zeg maar.
Die politieauto ging dus niet meer rechtsaf maar heeft zo'n beetje tot mijn huis achter me gereden. Nogal irritant, want voor de zekerheid ga je dan toch maar wat meer volgens de regeltjes rijden dan normaal :')
Kijkende naar de kleur van de kentekenplaat zal het niet veel uitmaken 😜

Dat heb ik dus op Heijplaat nu regelmatig maar dan met de douane. Zodra het zweet bij de mannetjes in de VW busjes niet meer uitbreekt wanneer ze hem zien zullen ze wel met rust laten. Tsja, met een tasje vol met poedersuiker zou ik natuurlijk niet te pakken zijn voor de beste douaniers in de bestelbus
 
Misschien dat ze net als je leert met richting aangeven eerst even moeten kijken en dan pas de toeters en bellen aan moeten zetten.

Ik ooit ook zoiets meegemaakt en dat voelde toen aan als opzettelijk een gevaarlijke situatie creëren.

Licht ging bij mij op groen en ik zie van links een politieauto op het verkeerslicht af komen zonder toeters en bellen.
Ze remmen ook wat af en vlak voor de stopstreep, terwijl ik aan mijn zijde al bijna de op de kruising ben, gaan ineens de toeters en bellen aan en vol het gas erop.
Ik kan ze nog net ontwijken door vol in de ankers te gaan en uit te wijken, wanneer ze over de kruising zijn gaan de toeters en bellen weer uit.
Dus of je zet de toeters en bellen eerder aan of je wacht en brengt het overige verkeer niet in gevaar.
De auto achter mij reed ook gewoon op en kon mij nog maar net ontwijken.

Ongeacht of ze naar een oproep zijn maar op deze manier creëren ze bewust een gevaarlijk situatie. Als het onbewust was dan is dat een gebrek aan training of laksheid. Als ze de toeters en bellen hadden aangezet toen het bij hun op rood ging dan had ik nooit op gereden en was dit niet ontstaan.

Hier zit de rijopleiding van die pannekoekjes ,als je ziet wat die voor achterlijke dingen uithalen ,daar kun je als normaal verkeersdeelnemer absoluut niet op anticiperen , maar eeeejhhh ze moeten t toch ergens leren .:X
 
Hier zit de rijopleiding van die pannekoekjes ,als je ziet wat die voor achterlijke dingen uithalen ,daar kun je als normaal verkeersdeelnemer absoluut niet op anticiperen , maar eeeejhhh ze moeten t toch ergens leren .:X

Ik zie ze hier ook met enige regelmaat de stomste dingen doen, en wat het meiske in dit filmpje moest 'leren' weet ik niet precies, maar dat ze er nog niet zo goed in is weet ik wel...

De instructeur die ernaast zat vond het allemaal maar hilarisch want hij zat hard te lachen en te zwaaien.
Je zou eerder een soort van excuus verwachten, maar ik heb in elk geval al lang geleerd dat ik van de pliesie he-le-maal niks meer verwacht. 👎

 
Ik zie ze hier ook met enige regelmaat de stomste dingen doen, en wat het meiske in dit filmpje moest 'leren' weet ik niet precies, maar dat ze er nog niet zo goed in is weet ik wel...

De instructeur die ernaast zat vond het allemaal maar hilarisch want hij zat hard te lachen en te zwaaien.
Je zou eerder een soort van excuus verwachten, maar ik heb in elk geval al lang geleerd dat ik van de pliesie he-le-maal niks meer verwacht. 👎



Wat er bij hun in de rijopleiding ontbreekt is omgaan met t overige verkeer, de meest domme acties maak je hier mee
 
De instructeur die ernaast zat vond het allemaal maar hilarisch want hij zat hard te lachen en te zwaaien.
Je zou eerder een soort van excuus verwachten, maar ik heb in elk geval al lang geleerd dat ik van de pliesie he-le-maal niks meer verwacht. 👎

Wees blij dat ze makkelijk zichtbaar waren en je er zonder probleem op kon anticiperen. Als ze achter de spoorbomen verstopt stonden met een laser was je minder blij geweest.
 
Wees blij dat ze makkelijk zichtbaar waren en je er zonder probleem op kon anticiperen. Als ze achter de spoorbomen verstopt stonden met een laser was je minder blij geweest.
Ga jij er nou zomaar vanuit dat ik me in een overzichtelijke situatie als daar ter plaatse, zou laten verrassen door die gasten? _O-
 
Vanochtend even goed de schrik erin.
Ik nader een kruispunt en mijn licht staat op groen, rechts staat een politie auto voor rood te wachten, althans dat denk ik.

Ik kijk nog een keer naar rechts en zie geen roodrijders voor rechts aflaand verkeer en rij lekker door. Op het moment dat ik begin met het kruispunt over te steken gooit de agent zijn lichten aan en begint te rijden/rollen. Er ging van alles door me heen, maar gelukkig ook de autopilot met het inzetten van de uitwijk oefening. (hiep hoi instinct!) En op dat moment zet hij de wagen weer stil op/over de stopstreep.

Verwarring van mijn kant, waarom deze actie? Een paar seconden later werd het duidelijk toen ik de politie auto gevolgd door een ambu, ook met lichten aan, samen weg zag rijden.

Ik snap het vrijmaken van het kruispunt volledig, maar de manier waarop het vanochtend gebeurde: niet heel tof.

Maar eerlijk is eerlijk, ik weet ook zo snel niet hoe het veel beter zou kunnen.

Ik schrik er nooit van als een voorrangsvoertuig zijn sirene en zwaailichten aanzet ?

Maar weggebruikers die het niet gewend zijn zullen schrikken, hoe dan ook.
Alleen door het plotselinge harde en indringende geluid op zich al, daarna pas dringt door wat het geluid betekend.
En taxi's en politieauto rijden altijd te hard, dat vooroordeel is ingebakken.

Het moment waarop je de sirene aanzet komt onverwacht, vaak ook voor diegene die ermee gaat rijden.
Je hebt vrijwel nooit de gelegenheid om eerst even naar een stil stukje met weinig verkeer te rijden.
In het huidige verkeer is het ook echt nodig om met je rijstijl te laten zien dat je het meent, je bent een voorrangsvoertuig en dan zal je voorrang krijgen ook !!

En dat laatste is natuurlijk helemaal niet waar.
Zwaailicht en sirene zijn geen breekmiddelen, je hebt alsnog gewoon netjes te wachten tot het andere verkeer je voor laat gaan, daarvoor heb je tenslotte zwaailicht en sirene.

Alleen in een beetje stad kom je dan nog nergens. Als je even iets te lang inhoudt dan rijdt iedereen gewoon door en gaat iedereen voor je langs.

Oftewel.... ik lijdt ook een beetje aan beroepsdeformatie. Als ik erover nadenk, snap ik dat weggebruikers ervan kunnen schrikken.
In de praktijk boeit het niet dat er iemand schrikt, je rijdt in 99% van de gevallen voor een slachtoffer of een situatie die iig levensbedreigend is dus dan mag er best iemand even schrikken.

Blijft dat veel ervaring op de weg en met voorrangsvoertuigen ervoor zullen zorgen dat je minder snel schrikt.
Aan de andere kant heb je als chauffeur van een voorrangsvoertuig natuurlijk ook een verantwoordelijkheid, maar die ligt dan op 2 verschillende punten tegelijk: Het overige verkeer en de plek waar je zsm heen moet.

Excessen veroordeel ik natuurlijk net zo hard als ieder ander ;)
 
Wat er bij hun in de rijopleiding ontbreekt is omgaan met t overige verkeer, de meest domme acties maak je hier mee

Tijdens een opleiding MAG je fouten maken, toch :? :P

Ik ken collega's waarbij ik zelfs in een stille onopvallende auto me niet veilig zou voelen.
Ken er ook bij wie ik op de achterbank kan liggen slapen als ze 250 rijden op de snelweg.

In iedere beroepsgroep heb je betere en minder goede chauffeurs.

Daarnaast is de primaire rijopleiding erg goed en interessant maar domweg te kort om van de slechtere chauffeurs een fatsoenlijk chauffeur te maken.
Wel om fatsoenlijke chauffeurs goede chauffeurs te maken.

Er zit nu eenmaal geen rijtest bij de sollicitatieprocedure.

Wat mij betreft zou er echt geïnvesteerd mogen worden in de rijopleidingen ! Maar... geen geld, geen capaciteit, en het rooster moet rond !


Het vroegere KLPD die met de Volvo's op de snelwegen reden ?
Dat is nu de divisie Infrastructuur.
Langzaam verdwijnen de Volvo's en deze worden vervangen door Audi A6. Alleen.... die zijn weer sneller, sterker enz. Daar heeft de chauffeur weer een extra rijopleiding voor nodig om mee te mogen rijden.

Er zijn nu dus teams waar de Volvo's op raken, er Audi's blinkend klaar staan maar de collega's wachten al een jaar op hun (aanvullende) rijopleiding.
Je hebt materieel, mensen, maar geen mensen die het materieel mogen gebruiken.

Alle opleidingscapaciteit gaat naar de primaire rijopleiding voor nieuwe collega's of voor de speciale diensten, DSI / AT / enz.
De gewone straatagent word gewoon onvoldoende opgeleid.

( het 'mooie' is dat degene die de primaire opleiding hebben gehad vaak vinden dat zij geweldig rijden, pas na vervolgopleidingen besef je je dat die primaire rijopleiding in verhouding nauwelijks iets voorstelt, ook al leer je daar al best veel )
 
Tijdens een opleiding MAG je fouten maken, toch :? :P

Ik ken collega's waarbij ik zelfs in een stille onopvallende auto me niet veilig zou voelen.
Ken er ook bij wie ik op de achterbank kan liggen slapen als ze 250 rijden op de snelweg.

In iedere beroepsgroep heb je betere en minder goede chauffeurs.

Daarnaast is de primaire rijopleiding erg goed en interessant maar domweg te kort om van de slechtere chauffeurs een fatsoenlijk chauffeur te maken.
Wel om fatsoenlijke chauffeurs goede chauffeurs te maken.

Er zit nu eenmaal geen rijtest bij de sollicitatieprocedure.

Wat mij betreft zou er echt geïnvesteerd mogen worden in de rijopleidingen ! Maar... geen geld, geen capaciteit, en het rooster moet rond !


Het vroegere KLPD die met de Volvo's op de snelwegen reden ?
Dat is nu de divisie Infrastructuur.
Langzaam verdwijnen de Volvo's en deze worden vervangen door Audi A6. Alleen.... die zijn weer sneller, sterker enz. Daar heeft de chauffeur weer een extra rijopleiding voor nodig om mee te mogen rijden.

Er zijn nu dus teams waar de Volvo's op raken, er Audi's blinkend klaar staan maar de collega's wachten al een jaar op hun (aanvullende) rijopleiding.
Je hebt materieel, mensen, maar geen mensen die het materieel mogen gebruiken.

Alle opleidingscapaciteit gaat naar de primaire rijopleiding voor nieuwe collega's of voor de speciale diensten, DSI / AT / enz.
De gewone straatagent word gewoon onvoldoende opgeleid.

( het 'mooie' is dat degene die de primaire opleiding hebben gehad vaak vinden dat zij geweldig rijden, pas na vervolgopleidingen besef je je dat die primaire rijopleiding in verhouding nauwelijks iets voorstelt, ook al leer je daar al best veel )
Daar gaat t mij ook niet om ,tuurlijk mogen ze fouten maken , maar domme capriolen waar andere weggebruikers totaal niet op hoeven en kunnen rekenen gaan mij wat te ver, en ik ben echt niet zo heel snel van m n melk in t verkeer .
 
Daar gaat t mij ook niet om ,tuurlijk mogen ze fouten maken , maar domme capriolen waar andere weggebruikers totaal niet op hoeven en kunnen rekenen gaan mij wat te ver, en ik ben echt niet zo heel snel van m n melk in t verkeer .

Dat dacht ik ook van jou.... nu ben ik dan wel heel nieuwsgierig wat je in jouw omgeving allemaal uitvreten :+ _O-
 
Ik zie ze hier ook met enige regelmaat de stomste dingen doen, en wat het meiske in dit filmpje moest 'leren' weet ik niet precies, maar dat ze er nog niet zo goed in is weet ik wel...

De instructeur die ernaast zat vond het allemaal maar hilarisch want hij zat hard te lachen en te zwaaien.
Je zou eerder een soort van excuus verwachten, maar ik heb in elk geval al lang geleerd dat ik van de pliesie he-le-maal niks meer verwacht. 👎

Is dat nou alles? Dan kan je je overal wel druk om maken.
 
Ik zie ze hier ook met enige regelmaat de stomste dingen doen, en wat het meiske in dit filmpje moest 'leren' weet ik niet precies, maar dat ze er nog niet zo goed in is weet ik wel...

De instructeur die ernaast zat vond het allemaal maar hilarisch want hij zat hard te lachen en te zwaaien.
Je zou eerder een soort van excuus verwachten, maar ik heb in elk geval al lang geleerd dat ik van de pliesie he-le-maal niks meer verwacht. 👎


Politieauto keert op een weg waar je gewoon mag stoppen/keren? Goed het gaat niet in een vloeiende beweging maar veel verkeerds zie ik er niet aan. Je moest vrij hard remmen maar je reed ook ietsjes te hard. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan