Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Foei, je mag daar op dat moment maar 80!

Dat wisselt wel eens, 80, 100... go with the flow en als motorrijder een beetje vlotter.

:? hoe hadden we dat kunnen weten?
Zijn we nu gezakt?

Als je mijn teller ziet en ziet dat de auto's niet echt een blur zijn, kan je toch een beetje zien dat het er iets onder moet zitten.
Of denk je dat ik met mijn snelheid langs een rits auto's ga die 50 km/u gaan? Ik ben wel suicidaal, maar ook weer niet zó erg.


Verder is het alleen mijn constatering met één van de redenen waarom er zo veel ongelukken gebeuren;
Het niet afstand houden omdat mensen niet begrijpen hoeveel remweg er nodig is. Ook die eerste seconde dat je het nog door moet hebben, ben je al 27 meter verder. Dat zijn aardig wat autolengtes.
 
Het is veel te warm om naar dit soort details te moeten zoeken ....

Verder helemaal met je eens :)

Gelukkig nog iemand die het eens is. Was al bang dat iedereen het normaal vond om zo dicht op elkaar te rijden op de snelweg als er GEEN file is.
Teller is wat slecht afleesbaar, iets met verversingsfrequentie van display en camera. :+ Gister was het warmer dan vandaag. Nu perfect motorweer!
Zag gister dan ook bijna geen motorrijders.
 
Vwb remweg wordt er altijd fout gedacht!

120km/h = 33m/s
Bij 120km/h wordt in de theorie-les aangegeven een remweg van 12*12/ 2=72m.
Stel dat dit precies klopt dan komt er nog voor reactietijd (stel 1 sec) ook ca 30m bij.
Dus als je NU moet remmen dan sta je idd na ruim 100m pas echt helemaal stil.

Maar wat altijd wordt vergeten dat is dat jouw voorganger ook een voorwaartse snelheid heeft.
Ook voertuig voor jou heeft een remweg en een reactietijd. Die staat niet plots STIL!!

Als er uit het niets een groot rotsblok voor je op de weg valt dan geldt idd de berekening van 100m afstand.
Met allemaal auto's/ motoren die met ongeveer dezelfde snelheid dezelfde kant op rijden, is niet erg dat de onderlinge afstand veel korter.
Dat kan zonder dat het direct GEVAARLIJK hoeft te zijn. Vrijwel nooit een probleem dus!

In de motoGP rijden ze 300 met een halve meter tussenafstand. Dat gaat iha op het rechte stuk ook gewoon goed.

Mss wordt het nog wat anders als jouw voorganger op de zijkant van een overstekende vrachtwagen knalt?
Dan heb je die 100m echt wel nodig!
 
Dat wisselt wel eens, 80, 100... go with the flow en als motorrijder een beetje vlotter.



Als je mijn teller ziet en ziet dat de auto's niet echt een blur zijn, kan je toch een beetje zien dat het er iets onder moet zitten.
Of denk je dat ik met mijn snelheid langs een rits auto's ga die 50 km/u gaan? Ik ben wel suicidaal, maar ook weer niet zó erg.


Verder is het alleen mijn constatering met één van de redenen waarom er zo veel ongelukken gebeuren;
Het niet afstand houden omdat mensen niet begrijpen hoeveel remweg er nodig is. Ook die eerste seconde dat je het nog door moet hebben, ben je al 27 meter verder. Dat zijn aardig wat autolengtes.
Nou uh sorry, ik heb zitten turen op je foto en kan er geen snelheid uit halen, hooguit iets van 70 of ongeloofwaardig 170.
Wat betreft remweg zag ik hier boven al een reactie.
Volgende keer een wat duidelijker zoekplaatje graag.
 
Maar met die berekening moeten we ook gewichten meenemen van voertuigen en verschillen qua remkracht (je hebt nog steeds auto's met een combi van schijven en trommels bijv, of remklauwen met minder zuigers etc. etc). Een vrachtwagen die achter jou zit met volle lading is ook wel even onderweg voor deze flink is afgeremd. In de MotoGP heb je mensen die kunnen rijden, op de openbare weg heb je vooral amateurs die ook nog met andere dingen bezig zijn. Zelfs als ze lullen met de passagier naast ze, gaan ze die aankijken onder het rijden en trekken ze ook het stuur wat naar rechts. Dat is wat anders dan mannen en vrouwen die in de MotoGP rijden. :+

Als je het aan mij vraagt zitten ze hier echt te dicht op elkaar en is er minder tijd om goed te reageren als er zich ineens wat voor doet. Je hoeft niet helemaal stil te staan, maar om flink te vertragen en uit kunnen wijken is toch wel een beetje afstand wenselijk.
 
Nou uh sorry, ik heb zitten turen op je foto en kan er geen snelheid uit halen, hooguit iets van 70 of ongeloofwaardig 170.
Wat betreft remweg zag ik hier boven al een reactie.
Volgende keer een wat duidelijker zoekplaatje graag.

Er staat redelijk duidelijk 110 op de teller. Bekijk je het op een smartphone?
 
Kan best dat ze iets te dicht op elkaar zitten, maar ik zie elke dag veel gekkere dingen op de weg.
 
Zie niks vreemds. Als men meer afstand houdt gaat er vanzelf van een sloompie zijn dirigeerstok aan en drukt dan zijn koektrommel of vragtwaggel er tussen en moet je op de rem want die rijdt natuurlijk een stuk langzamer en kijkt echt niet in die blinkende dingen die aan zijn deuren of midden in de auto hangen.
Dagelijkse kost.
 
Vwb remweg wordt er altijd fout gedacht!

120km/h = 33m/s
Bij 120km/h wordt in de theorie-les aangegeven een remweg van 12*12/ 2=72m.
Stel dat dit precies klopt dan komt er nog voor reactietijd (stel 1 sec) ook ca 30m bij.
Dus als je NU moet remmen dan sta je idd na ruim 100m pas echt helemaal stil.

Maar wat altijd wordt vergeten dat is dat jouw voorganger ook een voorwaartse snelheid heeft.
Ook voertuig voor jou heeft een remweg en een reactietijd. Die staat niet plots STIL!!

Als er uit het niets een groot rotsblok voor je op de weg valt dan geldt idd de berekening van 100m afstand.
Met allemaal auto's/ motoren die met ongeveer dezelfde snelheid dezelfde kant op rijden, is niet erg dat de onderlinge afstand veel korter.
Dat kan zonder dat het direct GEVAARLIJK hoeft te zijn. Vrijwel nooit een probleem dus!

In de motoGP rijden ze 300 met een halve meter tussenafstand. Dat gaat iha op het rechte stuk ook gewoon goed.

Mss wordt het nog wat anders als jouw voorganger op de zijkant van een overstekende vrachtwagen knalt?
Dan heb je die 100m echt wel nodig!
Ik ga deze nomineren voor de Nobelprijs

:} :} :} :} :}
 
Er staat redelijk duidelijk 110 op de teller. Bekijk je het op een smartphone?
Laptop, tablet en iPhone, allemaal net zo onduidelijk.
Nu je zegt dat er 110 staat is dat wel te herleiden, maar 770 of 7 en 70 of 77 zou ook kunnen:
1564329904042.png
 
Vwb remweg wordt er altijd fout gedacht!

120km/h = 33m/s
Bij 120km/h wordt in de theorie-les aangegeven een remweg van 12*12/ 2=72m.
Stel dat dit precies klopt dan komt er nog voor reactietijd (stel 1 sec) ook ca 30m bij.
Dus als je NU moet remmen dan sta je idd na ruim 100m pas echt helemaal stil.

Maar wat altijd wordt vergeten dat is dat jouw voorganger ook een voorwaartse snelheid heeft.
Ook voertuig voor jou heeft een remweg en een reactietijd. Die staat niet plots STIL!!

Als er uit het niets een groot rotsblok voor je op de weg valt dan geldt idd de berekening van 100m afstand.
Met allemaal auto's/ motoren die met ongeveer dezelfde snelheid dezelfde kant op rijden, is niet erg dat de onderlinge afstand veel korter.
Dat kan zonder dat het direct GEVAARLIJK hoeft te zijn. Vrijwel nooit een probleem dus!

In de motoGP rijden ze 300 met een halve meter tussenafstand. Dat gaat iha op het rechte stuk ook gewoon goed.

Mss wordt het nog wat anders als jouw voorganger op de zijkant van een overstekende vrachtwagen knalt?
Dan heb je die 100m echt wel nodig!

En de reactietijd dan? Als motorrijder moet het harmonica-effect bekend zijn. Als je jouw redenatie aanhoudt en iedereen remt ongeveer even hard, dan blijft de onderlinge afstand gelijk totdat alles stil staat, maar alleen wanneer iedereen precies tegelijk begint met remmen.

In een kettingbotsing (meest gangbare gevaarlijke ongeval op de snelweg) gaat dat misschien vaak goed voor nummers 1 en 2, maar auto nummer 3 begint echt niet tegelijk met remmen als auto 1 en knalt achterop bij onvoldoende onderlinge afstand. Laat staan auto's 4 en 5. Dus die ruimtebuffer heb je echt wel nodig. Wanneer auto 5 achterop knalt duwt ie auto 2 nog even extra hard achterin auto 1.
 
Bij RTL transportwereld hebben ze dat getest... LKW staat net zo snel stil als een PKW met dezelfde snelheid
De wet van de zwaartekracht geldt hier. In principe staan alle voertuigen op rubberen banden, ongeacht het gewicht, tegelijk stil. Vooropgesteld dat de remmen niet onderbemeten zijn.
 
Er zullen wel wat verschillen zijn, procenten, als het gevolg van hardheid in rubber, stroefheid van het asfalt (is geen criterium als je op dezelfde weg zit)
 
Er zullen wel wat verschillen zijn, procenten, als het gevolg van hardheid in rubber, stroefheid van het asfalt (is geen criterium als je op dezelfde weg zit)
Die verschillen zijn er. Motorfietsen remmen door hun dynamische eigenschappen iets minder goed dan auto's.
 
Vwb remweg wordt er altijd fout gedacht!

120km/h = 33m/s
Bij 120km/h wordt in de theorie-les aangegeven een remweg van 12*12/ 2=72m.
Stel dat dit precies klopt dan komt er nog voor reactietijd (stel 1 sec) ook ca 30m bij.
Dus als je NU moet remmen dan sta je idd na ruim 100m pas echt helemaal stil.

Maar wat altijd wordt vergeten dat is dat jouw voorganger ook een voorwaartse snelheid heeft.
Ook voertuig voor jou heeft een remweg en een reactietijd. Die staat niet plots STIL!!

Als er uit het niets een groot rotsblok voor je op de weg valt dan geldt idd de berekening van 100m afstand.
Met allemaal auto's/ motoren die met ongeveer dezelfde snelheid dezelfde kant op rijden, is niet erg dat de onderlinge afstand veel korter.
Dat kan zonder dat het direct GEVAARLIJK hoeft te zijn. Vrijwel nooit een probleem dus!

In de motoGP rijden ze 300 met een halve meter tussenafstand. Dat gaat iha op het rechte stuk ook gewoon goed.

Mss wordt het nog wat anders als jouw voorganger op de zijkant van een overstekende vrachtwagen knalt?
Dan heb je die 100m echt wel nodig!
Ik heb geleerd 2 seconden. Dat is ook het eerste wat ik tegen kom als ik een theorie website opzoek.
Dan kom ik op 66 meter, ipv 100. :?
Waar komt die 12 keer 12 formule vandaan?

Uiteraard heeft de auto voor je ook snelheid. :Y
Het punt is dat als je effe een paar seconden niet oplet , het snelheidsverschil rap kan oplopen, als je pech hebt met de timing.
Allemaal 1mm afstand houden is het veiligst. :X Alleen beetje jammer voor de voorste als die wil afremmen terwijl ze achterin nog willen doorrijden. :+

Stel dat je 1 seconde niet oplet, en vervolgens nog een halve seconde reactietijd. Dan is het snelheidsverschil bijeen noodstop al mogelijk 50kmu. Dan heb je als je begint met remmen al weer 7 meter verspeeld. En de komende 10 meter heb je nodig aangezien alles wat jij maximaal remt, dat remt je voorganger ook, dus je blijft met hetzelfde snelheidsverschil dichterbij komen. Daarbovenop komt dan nog je formule voor remweg. Als je voorganger stil staat heb je dan nog 50kmu over. Volgens die theorie website is dat 13 meter. (Stopafstand - remweg - gratistheorie.nl)

Als je dan uitgaat van 30 meter afstand houden bij 120 km/u is dat een kleine seconde. Dat is veilig mits:
  • Je remmen minimaal zo goed zijn als die van de rest en ...
  • Jij die ook net zo maximaal kunt benutten als de rest en ...
  • Je nooit langer bent afgeleid dan 1 seconde en ...
  • Je altijd een goeie focus hebt en een reactie tijd van max een halve seconde.

Weet je wat er pas lullig aan is. Dat er achter je een paar weinig afstand houden en jij wel. Als het dan voor jou vol op de rem gaat, dan staan die sowieso intussen helemaal stil voor jij er bent. Maar als jij van achter wordt aangetikt ben jij wel het meest de pineut vooraan het treintje. B|
 
De wet van de zwaartekracht geldt hier. In principe staan alle voertuigen op rubberen banden, ongeacht het gewicht, tegelijk stil. Vooropgesteld dat de remmen niet onderbemeten zijn.

Nou, als je uitgaat van de minimale remvertraging voor de APK, die is voor alle APK-plichtige voertuigen gelijk en dan staan ze dus even snel stil wanneer ze met die minimale vertraging op hetzelfde moment remmen. Er is alleen wel een behoorlijke nuance waar het op vrachtwagens aan komt: Die hebben lading en zijn meestal een samenstel van voertuigen, waardoor bij hard remmen het zwaartepunt verandert. Met palletboxen vol met stenen zal dat nog wel meevallen, maar met lage pallets met flesjes tussen hogere pallets met dozen, met lengtegoed, een tankwagen, etc kan de vrachtwagen wel snel stilstaan, maar dan heb je wel kans dat je het nieuws haalt omdat de vrachtwagen schaart of op de kant gaat. Dus kan het technisch? Jazeker! Is dat een vrijbrief om het af te dwingen? Nee! Je weet namelijk niet hoe die vrachtwagen geladen is aan de buitenkant.
 
En als je nou alle theorie op een berg gooit en door het schijthuis trekt en gewoon met intuïtief verstand aan het verkeer meedoet? ik heb nog nooit zitten tellen en rekenen...
Met juiste getallen kan je een absoluut rekenmodel maken...

Daarbij heb ik wel eens in een "kettingbotsing" gezeten. boem, boem, boem, boem, rob RD stuurt er tussenuit, boem ,boem, boem..
8 auto's met Robbie op zijn motor als getuige... Pliesie zegt "waar zat jij?" Ik zeg "tussen auto 6 en 7..." Hij was uiterst verbaasd dat ik er tussenuit was gekomen
 
En als je nou alle theorie op een berg gooit en door het schijthuis trekt en gewoon met intuïtief verstand aan het verkeer meedoet? ik heb nog nooit zitten tellen en rekenen...
Met juiste getallen kan je een absoluut rekenmodel maken...

Daarbij heb ik wel eens in een "kettingbotsing" gezeten. boem, boem, boem, boem, rob RD stuurt er tussenuit, boem ,boem, boem..
8 auto's met Robbie op zijn motor als getuige... Pliesie zegt "waar zat jij?" Ik zeg "tussen auto 6 en 7..." Hij was uiterst verbaasd dat ik er tussenuit was gekomen
Ik was niet op de hoogte dat het beleid was om topic reacties op Rob RD af te stemmen? :?
 
Ik was niet op de hoogte dat het beleid was om topic reacties op Rob RD af te stemmen? :?
Dan had ik gezegd "het beleid is om topic reacties op mij af te stemmen"

Ik bedoel het vrij letterlijk... Ik heb ooit eens geprobeerd om "2 seconden" aan te houden, dat gaat helemaal niet... Ook afstand berekenen naar snelheid, "halbe tacho, dat gaat helemaal niet... "vandaar een bekeuring in CAT 1. Daarna dus nooit meer rekenen en tellen...
Ook chevrons tellen is raar
 
Vwb remweg wordt er altijd fout gedacht!

120km/h = 33m/s
Bij 120km/h wordt in de theorie-les aangegeven een remweg van 12*12/ 2=72m.
Stel dat dit precies klopt dan komt er nog voor reactietijd (stel 1 sec) ook ca 30m bij.
Dus als je NU moet remmen dan sta je idd na ruim 100m pas echt helemaal stil.

Maar wat altijd wordt vergeten dat is dat jouw voorganger ook een voorwaartse snelheid heeft.
Ook voertuig voor jou heeft een remweg en een reactietijd. Die staat niet plots STIL!!

Als er uit het niets een groot rotsblok voor je op de weg valt dan geldt idd de berekening van 100m afstand.
Met allemaal auto's/ motoren die met ongeveer dezelfde snelheid dezelfde kant op rijden, is niet erg dat de onderlinge afstand veel korter.
Dat kan zonder dat het direct GEVAARLIJK hoeft te zijn. Vrijwel nooit een probleem dus!

In de motoGP rijden ze 300 met een halve meter tussenafstand. Dat gaat iha op het rechte stuk ook gewoon goed.

Mss wordt het nog wat anders als jouw voorganger op de zijkant van een overstekende vrachtwagen knalt?
Dan heb je die 100m echt wel nodig!
Klopt. Er wordt fout gedacht. Hierboven zie ik er ook eentje |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan