Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ja jij natuurlijk altijd wel. Er zijn alleen ook mindere goden in de wereld die soms een moment van zwakte meemaken.
Die zorgen voor natuurlijke selectie

Hoef je jezelf niet voor in te spannen lijkt me, beetje vooruitkijken...
 
Laatst bewerkt:
Hij gaat lekker hier, de berekeningen vliegen weer in de rondte, ben het met Rob RD eens, dat als je op de motor tussen al die file en drukte shit van de ingeblikten rijdt, je aan berekeningen niets hebt, maar alleen moet rekenen op je inzicht, rijvaardigheid en motorbeheersing van jezelf. Wij zijn wendbaarder en kunnen sneller reageren.
Maak daar gebruik van want daar kan je wel op rekenen :Y
 
Mijn collega's vragen wel eens waarom ik het gas loslaat als we op een verkeerslicht af rijden (ingeblikt). Dan wijs ik ze erop dat het licht 300 mtr verderop op rood staat. Dat zien ze dus nooit. Het is wel zo dat het niet irritant word voor degene achter me. Vaak kun je dan gewoon doorrijden als je bij het verkeerslicht aankomt. Gewoon een beetje inzicht.
 
Hij gaat lekker hier, de berekeningen vliegen weer in de rondte, ben het met Rob RD eens, dat als je op de motor tussen al die file en drukte shit van de ingeblikten rijdt, je aan berekeningen niets hebt, maar alleen moet rekenen op je inzicht, rijvaardigheid en motorbeheersing van jezelf. Wij zijn wendbaarder en kunnen sneller reageren.
Maak daar gebruik van want daar kan je wel op rekenen :Y
Ik zal het niet meer doen hoor. Allergisch voor sommetjes? :?

Ik kijk ook gewoon vooruit.
Pas op de motor naar de TT in Assen geweest en gewoon met de stroom mee tussen de (rijdende) auto's door. Best wel stevige harmonica werking af en toe en zeker geen 30 meter afstand. Dan heb ik ook geen tijd om te rekenen. :N
 
Ik zal het niet meer doen hoor. Allergisch voor sommetjes? :?

Ik kijk ook gewoon vooruit.

Dan heb ik ook geen tijd om te rekenen. :N

Ik weet alles van en over sommetjes, maar in het verkeer vooral vooruit blijven kijken en op je eigen vaardigheden rekenen als motorrijder, de verkeerskennis en vaardigheden van menig automobilist wordt door hunzelf ernstig overschat.
 
Je kan wel op <1 seconde van je voorganger rijden en op tijd stil staan. De meeste chauffeurs hebben echter minimaal een seconde, eigenlijk al snel 2, nodig om te reageren op wat er gebeurd. De reactietijd is het gevaarlijkst en daar leg je de grootste afstand in af. De hele berekening gaat er vanuit dat iedereen nagenoeg tegelijk op maximaal gaat remmen. Dat doen we niet. In een kettingbotsing zie je bijna altijd dat 1 en 2 wel op tijd stil staan, maar dat de bestuurders daarachter hem er in kleunen. Als alle bestuurders 1 seconde reactietijd gebruiken en we 120 rijden remt bestuurder 3 pas als hij voorbij de plaats is waar bestuurder 1 stil kan staan. In de praktijk zie je hierdoor dat er nog dagelijks flinke kopstaart aanrijdingen gebeuren ook al gaat het heel vaak wel goed. Hou wat meer afstand. Je bent echt niet sneller op je bestemming door kort op je voorganger te gaan rijden...
 
Toch fijn dat je zo over jezelf praat. Of schrijf je meteen alle gestudeerden van instanties als het SWOV, universiteiten en anderen die hier verslagen over gemaakt gebaseerd op feiten en cijfers weg als dombo's?
 
Met alle respect, maar als ik zie wat de door jouw genoemde instanties af en toe voor ons bepalen heb ik wel eens mijn bedenkingen... Niks mis met dit land overigens... houwen zo
 
Ik zal even citeren uit "Factsheet Volgtijd en verkeersveiligheid":
De basis van de tweeseconderegel is de reactietijd van bestuurders. Deze is niet voor iedere bestuurder hetzelfde en varieert van minder dan één seconde tot zo'n twee seconden (Lamm et al., 1999). De reactietijd is volgens Lamm et al. (1999) een functie van alertheid, complexiteit en verwachting. De alertheid van de bestuurder heeft te maken met de fysieke toestand van de persoon, waarbij vermoeidheid een rol kan spelen, en met afleiding (zoals praten met een passagier of mobiel bellen). Ook de verwachting is bepalend voor de reactietijd. Wanneer een bestuurder op een autosnelweg onverwacht een hindernis ziet, zal de reactietijd langer zijn dan wanneer hij een kruispunt nadert. Bij een kruispunt verwacht hij namelijk een hindernis en kan hij sneller reageren. De relatie tussen de reactietijd en complexiteit van de beslissing is beschreven door Alexander & Lunenfeld (1990). Het overgrote deel van de bestuurders blijkt onder alle omstandigheden binnen twee seconden te kunnen reageren; slechts voor een klein deel is die tijd bij complexe beslissingen niet voldoende.

[...]
In de jaren 2007- 2011 maakten de ernstige kop-staartongevallen 36% uit van alle geregistreerde ernstige ongevallen en 25% van alle geregistreerde ongevallen met dodelijke afloop. Bij ruim een derde van de ernstige kop-staartongevallen op autosnelwegen in de periode 2005-2009 waren meer dan twee voertuigen betrokken. In die periode waren jaarlijks bij gemiddeld drie van de ernstige kop-staartongevallen meer dan vijf personenauto’s betrokken.

Ook bij vergelijkbare onderzoeken komt onvoldoende afstand met percentage van 30 tot 40% voor bij verkeersongevallen, ook zonder ernstig letsel. Je legt in je reactietijd van 1 tot 2 seconden, die zeker als je niet op je scherpst rijdt en maar drie meter voor je motorkap kijkt, gewoon veel afstand af. Uiteraard behoren wij hier allemaal bij de betere chauffeurs en de scherpere rijders. Ik zeg ook niet dat je gegarandeerd een ongeval krijgt als je korter afstand houdt. Het grote gevaar zit hem in het moment dat je voorganger al aan het remmen is maar jij nog moet reageren. Let je op dan rem je misschien wel binnen een halve seconde. Rij je als de gemiddelde weggebruiker dan kan die twee seconden al krap worden.
 
Ik weet alles van en over sommetjes, maar in het verkeer vooral vooruit blijven kijken en op je eigen vaardigheden rekenen als motorrijder, de verkeerskennis en vaardigheden van menig automobilist wordt door hunzelf ernstig overschat.

Volgens mij overschat de gemiddelde motorrijder zijn kennis en vaardigheden veel meer dan de gemiddelde automobilist.

Ik zou zeggen: Vooral vooruit en breed blijven kijken, traint je eigen inzicht en vaardigheden ( daar is bij motorrijders toch echt winst te halen ) en onderschat zoveel mogelijk andere weggebruikers.
 
2 seconde regel geloof ik direct. Probleem is alleen dat als je dat op de drukke snelweg echt gaat doen, er altijd een lullo hem er tussen prikt.

Dan moet je afremmen om weer 2 seconde gat te krijgen, drukt de volgende hem er tussen.

Niet veel later rij je 50.

Kortom in theorie klopt het allemaal, in de praktijk vaak niet.
 
Volgens mij overschat de gemiddelde motorrijder zijn kennis en vaardigheden veel meer dan de gemiddelde automobilist.
Die twee uit Rotterdam even buiten beschouwing latend :+ , zijn er veel motorrijders achteropklappers??
 
Die twee uit Rotterdam even buiten beschouwing latend :+ , zijn er veel motorrijders achteropklappers??

Toch best nog wel regelmatig meegemaakt je.
Weliswaar omdat de tegenpartij van rijstrook wisselt, maar het ligt vervolgens nogal eens aan de motorrijder dat hij dusdanig te snel rijdt dat hij niet meer kan anticiperen. En dan is de tegenpartij vaak niets meer te verwijten.

Sowieso, de meeste zware e/o dodelijke aanrijdingen waarbij een motorrijder slachtoffer was, die ik heb meegemaakt, was het toch echt de motorrijder die aansprakelijk/verantwoordelijk was voor het ontstaan van de aanrijding. Bij eenzijdige aanrijdingen is dat vanzelfsprekend natuurlijk.

Bij de aanrijdingen waarbij de tegenpartij zegt : "Ik had je niet gezien" is vaak de verwijtbaarheid duidelijk.
Maar wat met de vermijdbaarheid ?
Op het moment dat de tegenpartij jou kan zien.... moet jij die ander ook kunnen zien.
Hoe kan het dan gebeuren dat je die ander gewoon tegen je aan laat rijden ? Terwijl je weet dat hij alleen wat blikschade heeft en jij naar de operatietafel kan ?

De gemiddelde motorrijder in NL rijdt <6.000 km per jaar. De gemiddelde motorrijder oefent de bijzondere verrichtingen na het halen van het rijbewijs nooit meer.
Met die 2 factoren zou ik de stelling durven nemen dat de gemiddelde NL motorrijder simpelweg een gevaar op de weg is.
Gelukkig zijn M-Fers niet doorsnee ;)
 
Laatst bewerkt:
Zijn die achtjes zo van belang??? Ik heb nog nooit zo'n achtje gemaakt en om eerlijk te zijn verwacht ik ook voor dat ik bij de 24 ben op mijn bek te liggen, die dikkerds zijn er sowieso niet lekker voor geschikt. Maar waarschijnlijk doel je niet op de 8jes.

Remproeven doe ik wel, uitwijken wordt automatisch in de praktijk geoefend.

Ik had in het begin wel met wat hogere snelheden dat ik op mijn remmoment, om die twee auto's naast mekaar verderop niet te torpederen wel eens een moment van "effe harder knijpen, anders gaan we weer bij mekaar op de koffie". Heb ik het niet over 110 km/h

Welke byzondere verrichtingen zijn van belang in het dagelijkse verkeer? Wat breng je van die "rare" oefeningen in de praktijk???
 
Vooral vooruit en breed blijven kijken, traint je eigen inzicht en vaardigheden ( daar is bij racer motorrijders toch echt winst te halen ) en onderschat zoveel mogelijk andere weggebruikers.
Omdat de meeste weggebruikers zichzelf overschatten })
 
Zijn die achtjes zo van belang??? Ik heb nog nooit zo'n achtje gemaakt en om eerlijk te zijn verwacht ik ook voor dat ik bij de 24 ben op mijn bek te liggen, die dikkerds zijn er sowieso niet lekker voor geschikt. Maar waarschijnlijk doel je niet op de 8jes.

Remproeven doe ik wel, uitwijken wordt automatisch in de praktijk geoefend.

Ik had in het begin wel met wat hogere snelheden dat ik op mijn remmoment, om die twee auto's naast mekaar verderop niet te torpederen wel eens een moment van "effe harder knijpen, anders gaan we weer bij mekaar op de koffie". Heb ik het niet over 110 km/h

Welke byzondere verrichtingen zijn van belang in het dagelijkse verkeer? Wat breng je van die "rare" oefeningen in de praktijk???

Neuhj, die 8jes op zich zijn niet van belang.
De U turn ook niet.
Op zichzelf doen eigenlijk maar weinig oefeningen ertoe.

Maar het 8tje laat je wel zien wat je motor kan. Hoe je motor zich gedraagt en gaat gedragen als jij iets doet. Het leert je ook dat kijken belangrijker is dan je denkt, als je de proef tenminste goed uitvoert. De proef gaat niet om het 8je, de proef gaat erom of je je motor beheerst. En dat zijn erg waardevolle aspecten.
En dat geld voor al die rare oefeningen. Het gaat er niet om dat je die oefening kan uitvoeren, het gaat erom dat je je motor beheerst, de oefening is om dat te leren of om dat te testen.

Gaan staan op een rijdende motor is ook een rare oefening. Slaat nergens op, doe je zelden gewoon op straat !
Maar het laat wel zien of je bepaalde natuurkundige dingen die belangrijk zijn bij het motorrijden snapt en in de praktijk kunt brengen.
En er is geen truc, het is gewoon hartstikke makkelijk. Stelt echt niets voor.

Uitwijken in de praktijk oefenen is geen oefenen :+


Wat ik zelf belangrijk vind: Het eerder genoemde vermijdbaarheid.

Als ik aangereden dreig te worden dan is het tof als ik niet aansprakelijk ben en m'n schade vergoed krijg.
Minder tof is het dat ik 100.000 euro voor mijn linkerbeen krijg en 86.000 voor de jarenlange revalidatie enz enz.
Als een ander iets stoms doet, wil ik daar niet de dupe van zijn.


Een ding waar bij het halen van je rijbewijs niet veel aandacht aan word besteed is je vluchtweg.
In het begin kost het veel energie en moet je er heel veel heel bewust mee bezig zijn, na verloop van tijd word het een soort automatisme: Je vluchtweg.
Probeer op ieder moment blind te weten waar je vrije ruimte is als er NU iets vlak voor je neus gebeurd, iets wat je 100% zeker niet kunt aanremmen.
Dit is echt iets om te oefenen, heel erg veel te oefenen. Het zou zomaar kunnen dat het ooit je leven kan redden.


Als er iets gebeurd en je moet dan gaan kijken en beslissen waar je heen kan, kost je dat 1 a 2 seconden en met 80 km/u ben je dan dus al een 35 meter verder in alleen je reactietijd.
Ik zie maar weinig weggebruikers 35 meter afstand van hun voorganger houden. En dan komen de meeste gevaren van links/rechts/achter ipv in dezelfde rijrichting voor je.


Ik weet van een aantal dodelijke aanrijdingen vrij zeker dat de motorrijder zijn dood heeft zien aankomen maar gewoon niet in staat was adequaat te reageren op de situatie om het te voorkomen. In 1 van die gevallen heeft hij mij dat zelfs nog verteld, voordat hij even later zijn laatste adem uitblies.
Ik weet ook zeker dat in een aantal van die gevallen een goed geoefend motorrijder niet meer schade hadden opgelopen dan een keer in hun helm te vloeken.


Het gaat dus niet om de 8jes.
Het gaat erom dat je jezelf ermee kan testen en je motor leert beheersen.
Ik gok maar zo dat 90% van de motorrijders het 8je niet zomaar in 1 keer zullen doen.
Ik vind eigenlijk dat je je motor dan niet voldoende beheerst om op de openbare weg te mogen rijden.... maar dat is wel een heel gewaagde uitspraak hier natuurlijk :P


Met duiken doe je in de opleiding ook oefeningetjes.
Op de bodem je uitrusting af doen en voor je neer zetten en je mondstuk uit, daarna mondstuk weer in en de boel weer op je rug sjorren.
Stelt dus echt geen drol voor, iedereen kan dat op het droge, iedereen !
Is dat belangrijk ? Hoe vaak zal dat in de praktijk nodig zijn ?
Maar het geeft je wel inzicht in hoeverre je jezelf beheerst onder water met even geen lucht.
Blijf je nadenken en adequaat handelen of verzuip je terwijl er eigenlijk niets aan de hand is ?
Gaat niet om de oefening, gaat erom wat de oefening je duidelijk maakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet zelfs niet eens wat een achtje is. :P
Wel veel over gehoord, maar nog nooit in het echt gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan