Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Vanochtend reed ik voor een paar meter over het fietspad om de file te omzeilen, gaat de auto achter mij mijn voorganger inhalen terwijl er aan de andere kant een tegenligger kwam :') Wat een dom wijf dacht ik. Blond, zonnebril en bumperklevend. Dat ging leuk worden als ze niet had geremd :')
 
We nemen het mee ;).
Is inderdaad iets wat ik aan kan raden, bij gas los altijd even de rem (voor of achter maakt niet uit) aangetikt houden (zonder dat je daadwerkelijk remt) alleen zodat je remlicht aan is.
Bij mijn motor is dat echt nodig, die heeft zo veel compressie dat wanneer ik het gas loslaat dat het effect heeft alsof ik echt flink rem (van 130km/h naar 60km/h in een paar seconden). Heel gevaarlijk als er dan geen remlicht brandt.
 
Is inderdaad iets wat ik aan kan raden, bij gas los altijd even de rem (voor of achter maakt niet uit) aangetikt houden (zonder dat je daadwerkelijk remt) alleen zodat je remlicht aan is.
Bij mijn motor is dat echt nodig, die heeft zo veel compressie dat wanneer ik het gas loslaat dat het effect heeft alsof ik echt flink rem (van 130km/h naar 60km/h in een paar seconden). Heel gevaarlijk als er dan geen remlicht brandt.

Wat ik een beetje mis in de reacties, met de motor hou je gewoon langer gas open dan met de auto, juist door die remmende werking van de motor. Ik blijf met de motor gewoon nog gas houden tot halverwege de afrit, draai dan mijn gas dicht, schakel terug en ga daarna eventueel eens remmen. Met de vrachtwagen daarentegen, kan ik 600m voor de afrit al mijn cruisecontrol eraf halen omdat die veel meer snelheid vasthoudt door de hoge massa.
 
Wat ik een beetje mis in de reacties, met de motor hou je gewoon langer gas open dan met de auto, juist door die remmende werking van de motor. Ik blijf met de motor gewoon nog gas houden tot halverwege de afrit, draai dan mijn gas dicht, schakel terug en ga daarna eventueel eens remmen. Met de vrachtwagen daarentegen, kan ik 600m voor de afrit al mijn cruisecontrol eraf halen omdat die veel meer snelheid vasthoudt door de hoge massa.
Maar dat is nu net de ervaringen die Judi mist....
 
Wat ik een beetje mis in de reacties, met de motor hou je gewoon langer gas open dan met de auto, juist door die remmende werking van de motor. Ik blijf met de motor gewoon nog gas houden tot halverwege de afrit, draai dan mijn gas dicht, schakel terug en ga daarna eventueel eens remmen. Met de vrachtwagen daarentegen, kan ik 600m voor de afrit al mijn cruisecontrol eraf halen omdat die veel meer snelheid vasthoudt door de hoge massa.

Maar dat is nu net de ervaringen die Judi mist....

Ben heel dankbaar voor alle reacties! Je krijgt natuurlijk van alles te horen met les, maar lang niet alle situaties komen ook daadwerkelijk voor tijdens het lessen. En als je dan in je eentje aan het rijden bent, is het ook weer een gevalletje van "wat moest ik alweer in deze situatie doen". Uiteraard wordt het steeds makkelijker naarmate je langer rijdt, maar juist door dit soort tips word ik hopelijk sneller een betere motorrijder:) .
 
Gister op de A325 ri. Nijmegen kwam een koektrommel van de oprit uit Bemmel de weg oprijden en wilde - knipperlicht aan - meteen doorschuiven naar de linkerrijstrook. Daar reed ik al. Hij aarzelde eerst, maar gaf toen toch maar een ruk aan het stuur naar rechts.
 
Ben heel dankbaar voor alle reacties! Je krijgt natuurlijk van alles te horen met les, maar lang niet alle situaties komen ook daadwerkelijk voor tijdens het lessen. En als je dan in je eentje aan het rijden bent, is het ook weer een gevalletje van "wat moest ik alweer in deze situatie doen". Uiteraard wordt het steeds makkelijker naarmate je langer rijdt, maar juist door dit soort tips word ik hopelijk sneller een betere motorrijder:) .

Vergeleken met een auto kun je met een motor bijna een anker uitgooien omdat het gewicht niet zo doorduwt. Een van de grootste uitdagingen is om er niet vanaf te vliegen als je vol in de ankers (hey, dat is toevallig) gaat.

En door dingen te proberen kom je steeds een stukje verder in de beheersing van je schatje en je bijdrage aan het verkeer.
 
Ben heel dankbaar voor alle reacties! Je krijgt natuurlijk van alles te horen met les, maar lang niet alle situaties komen ook daadwerkelijk voor tijdens het lessen. En als je dan in je eentje aan het rijden bent, is het ook weer een gevalletje van "wat moest ik alweer in deze situatie doen". Uiteraard wordt het steeds makkelijker naarmate je langer rijdt, maar juist door dit soort tips word ik hopelijk sneller een betere motorrijder:) .
Judy je moet het zo zien: If it doesn't kill you, it makes you stronger
 
Gister op de A325 ri. Nijmegen kwam een koektrommel van de oprit uit Bemmel de weg oprijden en wilde - knipperlicht aan - meteen doorschuiven naar de linkerrijstrook. Daar reed ik al. Hij aarzelde eerst, maar gaf toen toch maar een ruk aan het stuur naar rechts.
Pas jij je snelheid niet aan in zo'n situatie? Ik zou gas geven, terwijl die auto nog op de invoegstrook rijdt, zodat ik voor die auto had gezeten in plaats van er naast / onder.
 
Ik rij alweer ~20 jaar motor en voel me zelf nu een gevorderd beginner. Ooit zal ik het niveau van gemiddelde rijder bereiken.
Wat ik wel geleerd heb is de "body language" van autos/bestuurders te lezen.
In veel gevallen is een (soms domme) actie van een blikker prima van te voren te voorspellen.
Als iemand vlot accelereert op de invoegstrook en tamelijk agressief invoegt, dan is de kans groot dat het daar niet ophoud.
Ook auto's die willen inhalen of van strook wisselen kruipen vaak van te voren al naar de strookscheiding.
Nuttige info als je aan het filteren bent.
Zo zijn er best wel meer voorbeelden. Anticipeer, en heb van tevoren al een escape scenario klaar.
Dat gaat na een poosje automatisch. Gasgeven is met de motor een net zo krachtig middel als remmen.
En beweeg een beetje binnen je strook; een bewegend doel valt meer op en valt niet weg tegen bv de achterlichten van een voorligger.
Als je uitvoegt, kruip dan niet naar uiterst rechts - dan zit er ineens een auto naast je. Claim je plaats op de weg.
 
Ja. Ik zag hem wel en kon zo nodig nog uitwijken, remmen of snel gas geven. Heb een dergelijke situatie wel vaker meegemaakt.

Maar je besloot toch af te wachten of het spannend werd ipv vooraf te reageren? Regeren is vooruitzien.
 
Misschien bewust? Heb ik laatst ook gedaan. Mevrouw die mijn baan op komt schuiven. Ik kon uitwijken maar heb even getoeterd. Mevrouw schoof weer terug en keek me met een heel schuldige blik aan. Ik hoop dan maar dat ze er iets van heeft geleerd en de volgende keer even beter checkt of er geen motorrijder naast haar zit. ;)
 
Maar je besloot toch af te wachten of het spannend werd ipv vooraf te reageren? Regeren is vooruitzien.
Nee, dat kan ik me niet herinneren. Ik reageerde adequaat en effectief. Misschien heb ik het voorval niet van milliseconde tot milliseconde voldoende nauwkeurig beschreven … Maar goed, een probleem was het uiteindelijk niet. Ben vanmorgen weer vrolijk opgestapt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Paka
Terug
Bovenaan Onderaan