Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

camera... leuk om je laatste momenten mee vast te leggen voor het nageslacht? Gewoon scherp blijven, en altijd bedenken waar je vluchtroute is. Automobilist maakt ook wel eens een foutje, soms onschuldig, soms omdat hij/zij een ontzettende hork is. Gaat die camera ook niks aan veranderen :+
Of om te zien waar verbeteringen in je rijstijl mogelijk zijn. Met een verse frisse blik op een situatie terug kijken geeft inzicht die je op dat moment niet had (vanwege factoren, geconcentreerd, vermoeid, weersomstandigheden of wat dan ook).
 
Ja, Hero is top, maar ik zoek iets dat vast zit aan de motor.
Zoiets van Aliexpress

Ik dacht later inderdaad nog 'had ik moeten omkeren?'. Niet op het moment zelf, toen dacht ik alleen maar 'oefff'.
Niet om te meppen, maar een gesprekje zou wel fijn zijn.
Maar dat lijkt me toch niet verstandig, je kunt op de motor maar beter uit de buurt van zo'n wegpiraat blijven, hem tot stoppen proberen te dwingen is helemaal mesjokke.
Die heb ik ook, werkt op zich best aardig, redelijke beeldkwaliteit, haalt het zeker niet met de gopro, maar voor het geld de gok gewaagd. Oke, software is ook een beetje bokkiewokkie, maar het doet het. Camera's zitten gewoon vast aan de motor geplakt, zijn niet al te groot. Begint met opnemen als ik de motor start, en stopt 5 seconden nadat ik de motor uit zet. (Zit ook GPS ontvanger bij, maar die doet het volgens mij niet, nog niet geprobeerd....)
 
  • Leuk
Waarderingen: hehe
Begint met opnemen als ik de motor start, en stopt 5 seconden nadat ik de motor uit zet.
Top, paar vraagjes:
Dat automatisch starten en stoppen met opnemen is neem ik aan de Smart Power kabel?
Is de beeldkwaliteit goed genoeg om kentekenplaten van je tegemoet rijdende auto’s te lezen? Heb je dan de 1080p Sony camera of de 720p versie (die heeft ook een grotere beeldhoek)
 
Dat is zeer redelijk qua beeld. Ik heb zo'n budget ding op een gs geprobeerd. Dat is niks, alleen maar golvend beeld. Ff sparen voor een hero dus.

Op een gs trilt nagenoeg alles - komt door dat boxer-blok - ik kan het weten. Geprobeerd met een contour-hd (toen niemand nog wist wat gopro was), een gopro en met goedkope zooi van ali. Alles trilt. Zeker bij laag toerental en al helemaal bij accelereren. Enige wat je kan doen is helm-montage maar (als je geen systeemhelm hebt). In de nieuwere zit wel beeldstabilisatie maar tegen een boxer zijn die meestal niet opgewassen.
 
Top, paar vraagjes:
Dat automatisch starten en stoppen met opnemen is neem ik aan de Smart Power kabel?
Is de beeldkwaliteit goed genoeg om kentekenplaten van je tegemoet rijdende auto’s te lezen? Heb je dan de 1080p Sony camera of de 720p versie (die heeft ook een grotere beeldhoek)
Ja, er zat een rood, blauw (accu) en geel kabeltje (signaal 12V van de sleutelcontact) bij. De frontcamera is een Sony (1080p25 en 720p60) en achter een 720p60.

Zie : HiDrive
Front staat hier op 720p60

Bij goed weer (lees de juiste belichting) zal ie vast sommige kentekens netjes opnemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: hehe
Ik heb een TL1000 (TL=Tril Los), was ook geen succes. CCD chip van de print afgetrild>kapot.....

Wou net zeggen, dat langdurig trillen kan nooit goed zijn.

Ik heb 'm gewoon op de helm en afgelopen week weer genoeg shit er op staan van idioten op de weg.
Ik verzamel ze allemaal om een keertje op YouTube te zetten. Gezichten blur ik, kentekens niet. De laatste week was het echt raak bijna elke rit. Mensen hebben steeds meer schijt aan regels. Met name door rood kan ik best kwaad over worden. Zeker als je niet extreem nodig moet poepen maar er een andere reden voor is, bijv. een bruiloftsstoet per se moeten blijven willen volgen, of je man willen volgen in zijn busje terwijl jij rood hebt met je auto en dan ook nog maar door donkerrood de kruising over gaat (waarbij de man vermoedelijk kwaad werd en de hele weg maar ging blokkeren en uit zijn busje sprong toen ik mijn ongenoegen wilde uiten aan zijn vrouw). Of mensen die een 80 km weg op draaien terwijl ze op de telefoon aan het spelen zijn en met 40km/u gaan rijden en ook langzaam blijven rijden zodat ik moet wachten tot ik 'm eindelijk eens voorbij kan over een doorgetrokken streep. Ga je godverdomme eens bezig houden met het verkeer en de verkeersregels ipv alleen maar met jezelf! Maar goed, dat is de tijd van nu. Alleen maar aan jezelf denken, schijt aan de rest. Mede mogelijk gemaakt dankzij (anti)social media. Ik spaar ze gewoon op en dump ze wel een keer op YouTube. Ik kijk dan ook stiekem wel graag filmpjes over angry drivers en bikers etc.
 
De cam op de helm vind ik bepaalde risico s aan kleven, leuk als je een filmpje hebt van je ongeval maar als je het zelf niet na kan vertellen door die camera heb je er zo weinig aan. ( extreem geval natuurlijk )


OT : Als savonds op de snelweg wilt invoegen met ca 130 km/h op de (auto)teller en er dan achterkomt dat die vrachtwagen naast je zo n beetje net zo hard rijd.. ging gewoon rond de 115-120 op de teller, lang geleden dat ik dat gezien had.
 
De cam op de helm vind ik bepaalde risico s aan kleven, leuk als je een filmpje hebt van je ongeval maar als je het zelf niet na kan vertellen door die camera heb je er zo weinig aan. ( extreem geval natuurlijk )


OT : Als savonds op de snelweg wilt invoegen met ca 130 km/h op de (auto)teller en er dan achterkomt dat die vrachtwagen naast je zo n beetje net zo hard rijd.. ging gewoon rond de 115-120 op de teller, lang geleden dat ik dat gezien had.
Bij de Lichtmis in de buurt?

Daar ben ik iig al een paar keer snelle vragwaggels tegen gekomen.
 
Nee maar grote kans dat we alsnog dezelfde bedoelen ;) dit was op de a37 vanaf Hoogeveen richting duitse grens.. en net voor die grens zit dat bedrijf ;)

Ik weet dat er veel jongens met bijv. koelers rijden die savonds laat / snachts echt wel harder gaan dan toegestaan, had het alleen nog nooit zelf meegemaakt en zeker niet met die snelheid.
 
Nee maar grote kans dat we alsnog dezelfde bedoelen ;) dit was op de a37 vanaf Hoogeveen richting duitse grens.. en net voor die grens zit dat bedrijf ;)

Ik weet dat er veel jongens met bijv. koelers rijden die savonds laat / snachts echt wel harder gaan dan toegestaan, had het alleen nog nooit zelf meegemaakt en zeker niet met die snelheid.

Je weet wat ze zeggen: Gang is alles! Niet dat ik het zelf snel (weer) zou doen trouwens. Ben al eens van de weg gehaald in mijn wilde jaren met 120 op de A2 op vrijdagavond toen ik nog "even" een staalfabriek die droog zou lopen een tankwagen met olie moest brengen zsm.
 
Vake bej te bange zeggen ze hier ook vaak.. ik heb er ook totaal geen problemen mee maar vond het wel bijzonder, normaal vlieg ik de vrachtwagens voorbij en nu ineens niet.. Ga je toch even twijfelen aan van alles en nog wat 😂

P.s. ik ken er 1 die met bijna 150 geflitst werd op een lege afsluitdijk.. was puur uit "nood" dat hij zo reed en had daarvoor speciaal de torpedo gepakt ;)
 
De cam op de helm vind ik bepaalde risico s aan kleven, leuk als je een filmpje hebt van je ongeval maar als je het zelf niet na kan vertellen door die camera heb je er zo weinig aan. ( extreem geval natuurlijk )

Die van mij zit direct aan de helm gemonteerd. Geen uithangbordconstructie zoals bij GoPro.

1567701651513.png
 
Dat is idd al een stuk beter maar ik blijf het zelf een beetje link vinden ;)

Maargoed, als je met 120 tegen een vrachtwagen klapt zal die camera het verschil ook niet meer maken :P
 
Dat is idd al een stuk beter maar ik blijf het zelf een beetje link vinden ;)

Ik zie niet in hoe dit gevaarlijker moet zijn dan bijv. een communicatiesetje aan de buitenkant van je helm.
En ik verwacht dan wel dat de camera afbreekt. Aan de andere kant; boven de 200 km/u blijft ie ook nog prima zitten en trekt niet.

Ik kan zoveel dingen nu wel mooi terugkijken waarom iets is gebeurd en wat er aan vooraf ging. Ik rijd eigenlijk geen rit meer zonder. Al jaren niet.
En zoals ik al zei, leuk om af en toe op YouTube te zetten. :)

Heb nu net eentje gekregen die 9 uur mee moet gaan op een lading. Beeldkwaliteit is redelijk (zeker geen GoPro-kwaliteit), maar 9 uur opnemen is natuurlijk erg prettig. Ook waterdicht incl. gebruik van externe microfoon. Komt dat even goed uit dat het slechte weer er aan komt. :]
 
Nee maar grote kans dat we alsnog dezelfde bedoelen ;) dit was op de a37 vanaf Hoogeveen richting duitse grens.. en net voor die grens zit dat bedrijf ;)

Ik weet dat er veel jongens met bijv. koelers rijden die savonds laat / snachts echt wel harder gaan dan toegestaan, had het alleen nog nooit zelf meegemaakt en zeker niet met die snelheid.
Ben ze tegengekomen zonder aanhanger, dus dacht dat ze daar ongeveer zaten (hoe vaak zie je zonder op de snelweg). Maar idd wel die kant op dus waarschijnlijk dezelfde. :Y

Reed ook vaak in een Nissan Cabstar (mini vrachtwagentje), sommige mensen verwachten daarvan ook niet dat die ook gewoon 130/140 kan (wel volgasO-)).
 
Ja, Hero is top, maar ik zoek iets dat vast zit aan de motor.
Zoiets van Aliexpress

Ik dacht later inderdaad nog 'had ik moeten omkeren?'. Niet op het moment zelf, toen dacht ik alleen maar 'oefff'.
Niet om te meppen, maar een gesprekje zou wel fijn zijn.
Maar dat lijkt me toch niet verstandig, je kunt op de motor maar beter uit de buurt van zo'n wegpiraat blijven, hem tot stoppen proberen te dwingen is helemaal mesjokke.

Jawel hoor, ik heb wel eens vaker hele goeie gesprekken gehad. Soms geeft doorrijden een gevoel dat het 'niet af is' ... en na een gesprek kunnen we alletwee gezond en wel onze weg vervolgen, tevreden dat het goed is afgelopen en voornemens om beter op te letten. Het lijkt soms wel een spelletje, het verkeer, maar wel een spelletje met een hele hoge inzet.

BTW dit was een GoPro Hero Black (op een 2015 BMW GSA gemonteerd) en de beeldkwaliteit is veel beter dan wat youtube er van over laat.
 
Kentekens kan je alleen achterhalen als je toegang hebt tot de database en verder geen locatie en tijdstip. Verder neem je kentekens niet mee naar een volgend voertuig (dat kan voor en tegen je werken, natuurlijk).
Ik ben het eens met jouw opvatting, maar sinds de invoering van de AVG is het gewoon een persoonsgegeven.
 
Ik heb niks meer gelezen over dat ongeval in Zaandijk, waarbij de 22 jarige motorrijder om het leven kwam. De politie deed onderzoek, maar je hoort niks meer en dus kun je er niets van leren.

Als ik er over nadenk, kwam de auto uit de Prunuslaan, zag eindelijk een gaatje en ramde hem er tussen en zag de motor niet komen, mogelijk mede door de begroeing. En mogelijk ging die motor sneller dan de toegestane 70 km/u en dan heb je dus een vreselijk ongeluk.

Ik ben misschien een beetje nieuwsgierig, maar ik ben benieuwd naar hoe hoog de begroeing daar is en hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Waar ik woon is de begroeing hier en daar op belangrijke punten ook veel te hoog en zie je niets aankomen. De gemeente doet er geen flikker aan en misschien doen ze dat wel bewust, net als de hoge begroeing op rotondes, om te voorkomen dat je de andere kant kunt zien en de rotonde te snel gaat nemen. Ik woon in een wijk waar je op sommige kruisingen helemaal niet meer kunt zien wat er uit de zijweg aankomt en dus moet je ongeveer stoppen om veilig die kruising te kunnen oversteken. En rijd je met een lage sportwagen, dan moet je ongeveer uitstappen om iets te zien aankomen.
 
@slonzebons Het gesprek hoor je niet, ik neem aan dat je d'r niet de tering hebt gescholden???
Absoluut niet, dat zou niets toevoegen, volkomen zinloos. Onder de video op youtube staat een begeleidend verhaaltje, maar om kort te gaan was het een dame van een thuiszorgorganisatie die een drukke dag had gehad in haar werkotootje en zich kapot was geschrokken van wat ze deed. Ze wilde eerst niet stoppen en was ook een beetje angstig natuurlijk, maar had wel gelijk in de gaten dat dat niet nodig was. Een goed gesprekje en zij kon er zo ook nog iets positiefs van meenemen. Hoe moe je ook bent en hoe graag je ook voorbij die langzame kutvrachtwagen wil ... nooit, maar dan ook nooit meer zulke risico's nemen. In meer dan negen van de tien gesprekken die ik onderweg aanga, gaan we daarna allebei tevreden weer verder. Met de nadruk op 'vrede' ... O-) :t
 
Ik ben het eens met jouw opvatting, maar sinds de invoering van de AVG is het gewoon een persoonsgegeven.

Klopt, maar ze moeten het er maar mee doen. :)
Een normaal mens kan er toch niets mee en de politie zal meestal geen onderzoek doen naar dit soort beelden, omdat er te weinig verdere informatie is.
Daarnaast zal het zo weinig worden bekeken, dat het de moeite niet waard is.

En wat verder te denken van vloggers die buiten lopen en wel mensen in beeld hebben zonder toestemming? Dat vind ik een stuk erger dan een toevallige kentekenplaat. Ook op TV in het nieuws zie je kentekenplaten als ze iets filmen in een buurt. En dronen boven een stad mag ook niet, maar dat doet bijv. de TV vaak ook zonder goedkeuring. Lekker blijven filmen en uploaden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan