Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Met een All Road, en zeker met een Boxer, kan je zelfs stilstaan, zonder om te vallen, als je getraind ben om All Roads te rijden, door het lage zwaartepunt en de wendbaarheid, is een obstakel op de weg, en in het veld, geen probleem.


Dat is allemaal mooie en aardig ,maar om dat nu op de snelweg in praktijk te brengen |(
 
Je moet ergens beginnen....🤗
Precies, het zal een snelweg rijder zijn, die geen All Road Bike gewend is.

Er zijn er, die een All Road, in het algemeen, en een BMW R1200/1250 GS in het bijzonder kopen, alleen voor het model, (The looks) en de hoge zit.

Rijden er alleen bij mooi weer op, anders wordt die vuil, en alleen in de stad / snelweg (woon-werk) en daarna poetsen, en snel weer de garage / stalling in _O-
 
Het kan best zijn dat de gewichtsverdeling van de boxer gunstig is voor het zwaartepunt, maar als je twee BMW-modellen met hetzelfde blok vergelijkt (een GS en een gewone weg-versie) zie je dat het hele motorblok en daardoor ook het zwaartepunt van de GS duidelijk hoger ligt dan die van de andere.
Dat de boxer gunstig is voor het evenwicht zie ik niet zo. Sterker nog, mijn ervaring met een motor met daarin een krukas (en zwaar vliegwiel) die in de langsrichting ligt is dat je de kantelwerking van het blok bij versnellen en vertragen heel goed voelt.
 
Wat ik weet is dat ik op m'n 1100 veel langzamer kan rijden dan op de F700GS van m'n vrouw...

En die kantelwerking is juist lekker bij het stoplicht. Als je op je linkervoet staat hoef je de motor niet zelf overeind te zetten bij het wegrijden, dat gaat vanzelf!

(Behalve als je een LC hebt, daar hebben ze de cardan naar de verkeerde kant verplaatst)
 
Nee, want na de eerste tik heeft de gyroscopische kracht van de wielen de overhand.
 
Het is beslist geen onzin wat ik schreef, maar wel met de kanttekening dat het om een wat ouder model ging (R75/7). Ik heb geen ervaring met moderne BMW's. Het kan zijn dat ze er in de tussentijd iets magisch mee hebben gedaan waardoor je het niet meer voelt...
 
Het is beslist geen onzin wat ik schreef, maar wel met de kanttekening dat het om een wat ouder model ging (R75/7). Ik heb geen ervaring met moderne BMW's. Het kan zijn dat ze er in de tussentijd iets magisch mee hebben gedaan waardoor je het niet meer voelt...
Als je een andere as tegengesteld laat draaien wordt het kantelmoment geneutraliseerd.
 
Enige spannende wat ik gisteren meegemaakt heb zijn de weefvakken A1/A35, 3 banen en een afslag waarbij bestuurders soms op het laatste moment beslissen om van richting te veranderen.

Hele route 80 moeten rijden en dan 120/130 hehe, dan rijdt mijn motor tenminste lekker....en dan hierna gaat bij mij het gas erop: zelf de regie houd en niet zoals een paar jaar geleden dat ik bij nagenoeg gelijke snelheid naar de vluchtstrook gedrukt werd.
 
Indrukwekkende stoet motorrijders in Hoorn bij de uitvaart van Don Janssen, de motorrijder die vorige week verongelukte in Zaandijk.
Heel veel volk en ik schat tussen de 80 en 100 motoren.

Ik sprak mensen die de situatie waar het is gebeurd kennen en daar was de begroeing idd zo hoog dat het zo goed als onoverzichtelijk was. Het zal nu wel geschoren zijn schat ik, want zo werkt dat, kalf en put enzo.

Ik stond op een plek waar ik kon zien dat de kist uit de auto werd getild en ik zag de vrouw met de twee kleine kinderen en ging even flink naar de kloten.
Ik vond het een eer om een bijdrage te mogen leveren, maar het maakt me ook verdrietig, een jonge man die ik niet heb gekend, maar waar je toch samen iets mee had, de motor.
 
Indrukwekkende stoet motorrijders in Hoorn bij de uitvaart van Don Janssen, de motorrijder die vorige week verongelukte in Zaandijk.
Heel veel volk en ik schat tussen de 80 en 100 motoren.

Ik sprak mensen die de situatie waar het is gebeurd kennen en daar was de begroeing idd zo hoog dat het zo goed als onoverzichtelijk was. Het zal nu wel geschoren zijn schat ik, want zo werkt dat, kalf en put enzo.

Ik stond op een plek waar ik kon zien dat de kist uit de auto werd getild en ik zag de vrouw met de twee kleine kinderen en ging even flink naar de kloten.
Ik vond het een eer om een bijdrage te mogen leveren, maar het maakt me ook verdrietig, een jonge man die ik niet heb gekend, maar waar je toch samen iets mee had, de motor.
Dankjewel voor je komst Han.
 
Vanochtend even getest:
Ik kan, met een volle tank en beladen topkoffer, tussen de 5 en 6 km/u rijden (op de GPS) zonder dat ik het stuur nodig heb om balans te houden. En dat is zonder achterrem, of zelf met de koppeling ingeknepen (dus puur balans).

Ik zou eens kunnen kijken hoe dat op de F700GS van m'n vrouw is, maar ik weet vrij zeker dat die een stuk meer 'twitchy' is.

En dan heb ik, zoals door anderen opgemerkt, een hoge GS. Een R of een RT zal dus nog stabieler zijn, verwacht ik.

Het is beslist geen onzin wat ik schreef, maar wel met de kanttekening dat het om een wat ouder model ging (R75/7). Ik heb geen ervaring met moderne BMW's. Het kan zijn dat ze er in de tussentijd iets magisch mee hebben gedaan waardoor je het niet meer voelt...

Het rotatie-effect van de krukas/cardan voel ik echt alleen bij stilstand, zodra ik in beweging ben is het niet voelbaar. Waarom dat kennelijk op de airheads meer was weet ik ook niet. De oliekoelers hebben ook geen balansas, voor zover ik weet. Beide blokken hebben een linksomdraaiende krukas en een ketting aangedreven timing as met de oliepomp. Enig verschil is dat bij de oliekoelers vervolgens nog twee nokkenassen in de cylinderkoppen zitten, maar die draaien ook linksom, dus zullen voor balans weinig doen. Misschien moet ik toch eens een proefritje op een luchtkoeler maken :-)
 
Vanmorgen weer een idioot die het concept van een rood verkeerslicht niet helemaal begrijpt.
Rij de A20 op, komt er vanaf de tegenovergestelde baan zo'n koekblik ook de oprit oprijden terwijl het verkeer vanaf mijn richting al halverwege het kruispunt is.
Dus afremmen ipv optrekken de oprit op, gaat die &#%@%$&!# vervolgens ook nog als een oud wijf met 50 de snelweg oprijden.
Hij was blijkbaar druk bezig met telefoneren dus dan gelden de verkeersregels blijkbaar niet. Maar gelukkig stond zn raam open dus hij en degene die hij aan de telefoon had mocht meegenieten van 2 ingekorte dempers met 12.000 RPM op een halve meter afstand :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan