Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Over de moderne veel te felle en daardoor altijd verblindende verlichting.
Daar is in Engeland nu een onderzoek over gestart om uit te zoeken of dit wel of niet verboden moet worden omdat er vooral veel meer eenzijdige ongevallen gebeuren zonder zo op het 1e instantie verklaarbare omstandigheden.
En dan vooral in de wat afgelegenere gebieden
Hou je ons op de hoogte? :t
 
Over de moderne veel te felle en daardoor altijd verblindende verlichting.
Daar is in Engeland nu een onderzoek over gestart om uit te zoeken of dit wel of niet verboden moet worden omdat er vooral veel meer eenzijdige ongevallen gebeuren zonder zo op het 1e instantie verklaarbare omstandigheden.
En dan vooral in de wat afgelegenere gebieden
Hopelijk haalt dat onderzoek wat uit.
Ik heb mij dat dikwijls afgevraagd, of er bij homologatie niet gerekend kan worden naar de oppervlakte van een licht en de lichtsterkte, dan alleen maar naar de lichtbundel. En dan bedoel ik ook achterlichten.

Want zeg nu zelf, een auto uit de jaren 70 zie je niet rijden tussen al dat LED geweld, zelfs niet als die zijn groot licht aanzet. Hetzelfde met achterlichten. Sommige auto's hebben zulk een grote en felle achterlichten dat zelfs de stoplichten en mistlichten gelijk aanzetten op een oude auto in het niets valt.

De verlichtings techniek is sterk verbetert, maar buiten die kladpot van allerhande lijntjes en vormpjes in (DRL)verlichting, die meer weg heeft van kleuter gekribbel, lijkt het mij dat constructeurs gewoon tegen elkaar opspelen, de beste, de zichtbaarste, de opvallendste willen zijn. Logisch ook, concurrentie is er, en moet er zijn, maar het lijkt of ze geen grenzen meer kennen.

Verlichting is meer dan ooit een hype, waar het vroeger amper meer was dan het functionele en noodzakelijke.

Btw: ondanks dat alles ga ik me ook LED koplampen steken*, maar uiteraard wel goed afstellen. Toch mooie heldere verlichting, met een immens mooie cutt-off-line ...

... Ohw, wacht is effe, die scherpe cutt off line, dat is een interessant gegegeven ... eens iemand hier op MF weten zeggen dat wanneer je in het pikdonker op een onverlichte weg rijdt, die cutt off line juist eerder een nádeel is, ik weet niet meer wie dat zei, maar hij heeft in mijn ogen gelijk. In zo een omstandigheden ben je beter af met een geleidelijke overgang dan met zo een sterke abrupte cutt off line.

En dat verklaart ook deels wat @daddyphilipsen aanhaalt over die toename van eenzijdige ongevallen in afgelegener streken (in Engeland, maar ook elders).

* en een beter lichtbeeld is daar een reden voor, maar lang niet de grootste, dat is met name omdat ik mij met mijn single H7 halogeentje relatief onzichtbaar "voel" tussen al die moderne verlichting. In België is het aantal onverlichte wegen gelukkig relatief klein, in ons prachtige "buurland" Wallonië heb je dat nog redelijk veel. Ik ben van plan naar Wallonië te verhuizen, en wie weet, beslis ik dan wel om terug op Halogeen over te stappen ... maar eerst eens zien of die verhuis er ook daadwerkelijk komt ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je dan maar wel in het Vlaams blijft reageren, anders is er een probleem … ;)
Geen zorgen, ik kan amper Frans praten _O-:X
... maar indien ik daadwerkelijk verhuis, komt dat wel vanzelf. Kon vroeger ook geen Engels, tot ik mijn vrouw ontmoette, toen leerde ik het in 2 maand ;)
Maar ik blijf dan wel in het Vlaams/Nederlands reageren hoor ;) :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat trucje werkt niet, je pupillen zijn gekoppeld.

Dat zijn ze niet. Ik heb regelmatig oogoperaties en controles in alleen mijn rechteroog gehad. Dan staat echt alleen de pupil van mijn rechteroog volkomen open en is mijn linkerpupil normaal.
 
Het gaat hier over de consensuele pupilreflex, niet over operaties en aandoeningen.
is de consensuele pupilreflex niet meer van toepassing bij flitsen, ontploffingen, bliksem... zover ik weet hebben geleidelijke lich veranderingen geen consensuele pupilreflex tot gevolg
 
Wil ik met de jawa weg..
jawplaat.jpg
 
:o :o ... de linkerhelft van je kentekenplaat kon blijkbaar niet wachten? Die is er alvast alleen op uit! _O-

Geen idee hoe je dat in NL in orde brengt. Maar ik ben eens mijn "nummerplaat" kwijtgespeeld, en "onbewust" naar huis zonder. Dan de dag erna gaan aangeven dat ik mijn plaat kwijt was, kon ik met een attest van de politie bij mijn verzekeraar een nieuwe plaat aanvragen zónder opnieuw inschrijvingskosten te moeten betalen. Kostprijs, 30€, en bijna 3 weken wachten op de nieuwe plaat, intussen mag je er niet mee rondrijden. Geen idee of er een noodprocedure voor bestaat in B, maar ik kon het gelukkig dan maar bijna 3 weekjes met de auto doen.
 
:o :o ... de linkerhelft van je kentekenplaat kon blijkbaar niet wachten? Die is er alvast alleen op uit! _O-

Geen idee hoe je dat in NL in orde brengt. Maar ik ben eens mijn "nummerplaat" kwijtgespeeld, en "onbewust" naar huis zonder. Dan de dag erna gaan aangeven dat ik mijn plaat kwijt was, kon ik met een attest van de politie bij mijn verzekeraar een nieuwe plaat aanvragen zónder opnieuw inschrijvingskosten te moeten betalen. Kostprijs, 30€, en bijna 3 weken wachten op de nieuwe plaat, intussen mag je er niet mee rondrijden. Geen idee of er een noodprocedure voor bestaat in B, maar ik kon het gelukkig dan maar bijna 3 weekjes met de auto doen.
In Nederland is dat zo opgelost, klaar terwijl je wacht. Ik hoefde maar 5 minuten te wachten.
 
Ja en je mág zelfs nog met een witte plaat rijden, maar die moet je bij dezelfde kentekenplatenboer laten maken als de gele, dus heeft alleen nut als je ook je kentekenbewijs kwijt bent. Een vervangend daarvoor heb je ook de volgende in huis
 
Blauwe plaat voor een motor kan wat lastiger zijn, maar normaal drukken ze de plaat terwijl je wacht.

Wel moet code op de plaat nog leesbaar zijn, anders krijg je een 1tje op je plaat....
 
Blauwe plaat voor een motor kan wat lastiger zijn, maar normaal drukken ze de plaat terwijl je wacht.

Wel moet code op de plaat nog leesbaar zijn, anders krijg je een 1tje op je plaat....

Blauwe platen hebben geen 1tje/ GAIK systeem. Die kun je nog wel 10 op voorraad leggen als je wil
 
Niet zo zeer iets “meegemaakt”, maar wel wat geleerd... mijn zomerhandschoenen zijn echt te koud voor temperaturen beneden de 10 graden, en mijn handvatverwarming kan heel, HEEL heet...

Standje nucleair zeg maar.

Bekijk bijlage 1429174
En je kunt 'm ook niet uitzetten voordat je tweedegraads brandwonden hebt …? :?
 
Rij ingeblikt op een (voorrangs) weg van 80/u met een gagetje van ca.90.
Op een T splitsing van rechts rijd een (dit keer) blauwe bestelbus, en deze draait zonder haast de 80 weg op, begon dus al af te remmen,blik erachter ging achter hem aan, werd al fors remmen, blik daarachter gaat ook nog ff er tussen, nouja,tussen.........., moest nu serieus hard in de ankers, heb de claxon door het schutbord gedrukt,tsja,moet toch afzetten tegen de remkracht.

Normaal zou ik uitwijken, maar stond een blik te wachten in voorsorteer vak om over te steken, dus dat ging niet.
Engeltje even lief bedankt :t

Stond vervolgens in de stad voor de winkel geparkeerd om in te laden, komt er zo'n "bruidsstoet" voorbij, sorry,maar heb me dood geergerd. 30km zone,sprintjes,continu toeteren, revven, aan een stuk door, en alles met alarm lichten aan. een enkele gewone auto er tussen werd zo goed als van de weg gedrukt.

Dan de auto's waarin ze reden, allen recent, MB BMW en audi voeren de boven toon, maar dan C63 AMG,GL M3 340 SQ7, de overige waren ferrari en lamborghini,stuk of 6 van gezien.

Allemaal gastjes van een jaar of 25-30. En dan met droge ogen vol houden dat dit eerlijk geld is?
zonder een hele bevolkingsgroep te generaliseren?? :N:N:N

Stoet an sich was ook knap intimiderend, gelukkig weg toen ik klaar was met inladen :W

Ohja, 2 racefietsers opeen 80/u weg ipv op vrijliggend fietspad, smalle weg, auto plus fiets past amper, 2 auto's of zelfs auto + motor = deels in de berm, helaas voor die race jongens, gaat deze jongen niet voor een fiets de berm in ( maar ook niet met 80 er voorbij),zijn ze boos :?:?:?
Tsja, als je op het fietspad reed, had je geen probleem :W:W
 
Laatst bewerkt:
Dan de auto's waarin ze reden, allen recent, MB BMW en audi voeren de boven toon, maar dan C63 AMG,GL M3 340 SQ7, de overige waren ferrari en lamborghini,stuk of 6 van gezien.

Allemaal gastjes van een jaar of 25-30. En dan met droge ogen vol houden dat dit eerlijk geld is?
zonder een hele bevolkingsgroep te generaliseren?? :N:N:N
Die lui huren dat soort auto's, bijvoorbeeld bij een bedrijf als deze: Deluxe Autoverhuur
In de wijk Lombok in Utrecht wordt ook regelmatig geparadeerd met dat soort dure auto's op de Kanaalstraat (tja, het is niet bepaald een strandboulevard ;)), blijkt dus dat ze daarvoor vaak een auto huren.
Geen idee waarom ze dat zo graag doen, maar goed, het is toch meestal wat braver dan je zou denken...
 
Die lui huren dat soort auto's, bijvoorbeeld bij een bedrijf als deze: Deluxe Autoverhuur
In de wijk Lombok in Utrecht wordt ook regelmatig geparadeerd met dat soort dure auto's op de Kanaalstraat (tja, het is niet bepaald een strandboulevard ;)), blijkt dus dat ze daarvoor vaak een auto huren.
Geen idee waarom ze dat zo graag doen, maar goed, het is toch meestal wat braver dan je zou denken...

Schijn van status. En het maakt dan niet uit wat het kost.
 
Het waren er hier een stuk of 70!,dan heb zo'n verhuur bedrijf er flink wat op vooraad, of het stikt van dat soort bedrijven
 
Terug
Bovenaan Onderaan