Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Wel, dat deed ik dus, ga met redelijk/normaal tempo rotonde over en glibber haast onderuit (gleed echt weg) Dan leer je dat soort dingen erg af..
(gaan ook veel bussen over deze rotonde..)
Zelfs als de motor daadwerkelijk uitbreekt zal-ie proberen de balans te herstellen, vooropgesteld dat-ie daar de kans voor krijgt. Dat is inherent aan de constructie. Maar het resultaat zal afhankelijk zijn van de combinatie snelheid, hellingshoek, bochtstraal, aslastverdeling (tractie) en natuurlijk de al dan niet ontspannen berijder. Het is meteen ook de reden waarom er meer motorrijders zijn die glijpartijen meemaken zonder te vallen, dan soortgenoten die met schade/letsel blijven zitten: 9 van de 10 keer heeft de motor grip hervonden voordat de berijder überhaupt iets kon uitrichten (behalve schrikken).
Dat je je op zo'n moment de tandjes schrikt is volstrekt helder en logisch. De kunst is imho om zo snel mogelijk te begrijpen wat er mis ging, en wat je anders had kunnen doen. Daarna e.e.a. zo snel mogelijk van je af te schudden, zodat je weer ontspannen verder kunt rijden. Sowieso goed dat je je de dingen afvraagt die je je afvraagt n.a.v. zo'n incidentje, vind ik.

Voor de volgende keer ;) : op rotondes wéét je dat het glad kan zijn, zeker als daar veel bus-, vracht- of landbouwverkeer overheen komt, of als er een tankstation in de buurt is. De grap is dat je ook weet wáár op die rotonde het glad kan zijn: door de wegverkanting is dat grofweg de buitenste helft van het wegdek. Dus als je ervoor zorgt dat je daar niet komt - domweg door op de rotonde aan de binnenkant te blijven - dan heb je een paar voordelen:

- grootste kans op (relatief) schoon wegdek, en verwijdert van de aannemelijke landingsplaats van gelekte brandstoffen
- je bent ver verwijdert van verkeer dat al dan niet onoplettend de rotonde op wil c.q. gaat
- de exit kun je vaak in een volmaakte rechte lijn doen als je het een beetje handig timed, en daar kun je desgewenst - veilig - heel veel snelheid maken

Natuurlijk zul je om de rotonde krap te rijden je snelheid mss iets omlaag moeten aanpassen (kleinere bochtstraal immers); heeft ook voordelen:

- andere weggebruikers hebben meer tijd om jou te zien én daadwerkelijk waar te nemen
- mochten ze dat niet doen (of gewoon hufterig zijn) en de rotonde op raggen, dan kun je gemakkelijker stoppen en/of uitwijken en/of toeteren en/of straatvocabulaire opfrissen en/of ... etc. :+ Want daar heb je meer tijd en ruimte voor.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn woorden van een motorrijder....
Iedereen die aan bovenstaande twijfelt: zet m zo snel mogelijk op marktplaats. Er is namelijk maar 1 waarheid en die staat hierboven
Die over uitgebreide rijvaardigheid beschikt, kan verkregen worden door rijvaardigheidstraining.
 
@DucBMW ja!

uhh, ook @DucBMW spreekt de wijze woorden van de VRO tegen om een bocht zo ver mogelijk aan de buitenkant te nemen...
Geen VRO/KGI instructeur zal je leren om altijd en overal hetzelfde kunstje te doen. Hij/zij zal je wel leren welke keuzes je hebt, welke voor- en nadelen dat heeft, en dat het handig is om erg goed te blijven opletten.

Want er is theorie en er is praktijk. Op de openbare weg veranderen omstandigheden continue, en elke omstandigheid vraagt om compromissen. Je kunt 1 en dezelfde weg 10 keer achter elkaar rijden, en vette kans dat je 10 keer andere keuzes zult moeten maken v.w.b. snelheid, rijlijn en wat dies meer zij. Allemaal afhankelijk van het verkeer en andere externe factoren die je er treft.

Mijn bericht was niet bedoelt om een soort absolute waarheid neer te pennen, want die bestaat imho (meestal) niet. Ik kan er zelf zo nog honderd variabelen bij bedenken die het hele verhaal weer anders maken, maar zoals geschetst klopt het wel. Het episteltje was wél bedoelt om aan te geven dat je keuzes hebt, wat die opgeschreven keuzes in de geschetste situatie opleveren, en dat het volstrekt normaal is dat je na een flinke zwieper even de schrik te pakken hebt. En als dat laatste het geval is, dan helpt het om te evalueren, begrijpen, weten, en weer door.

Verder mag iedereen zelf weten wat-ie ermee doet.
 
Laatst bewerkt:
uhh, ook @DucBMW spreekt de wijze woorden van de VRO tegen om een bocht zo ver mogelijk aan de buitenkant te nemen...


Buitenbocht pakken heeft te maken met zicht, en de risicos van met je lichaam over de middenlijn heenhangen. Beide zaken die op de meeste rotondes geen rol spelen.

Verder hebben de meeste rotondes een negatieve wegverkanting, zodat vuil zoals @DucBMW aangeeft naar buiten zal gaan. Een normale bocht zal meestal een positieve verkanting hebben, waardoor juist de buitenbocht schoner is.

Dus mijn VRO spreekt hij iig niet tegen...
 
Vanmorgen vroeg, rond half 7, kwam ik onderaan de afrit Werkendam aan de A27. Het regende aardig, het was nog hartstikke donker, zicht was dus niet geweldig. Er stonden twee auto's voor het verkeerslicht te wachten, op het moment dat ik af ging wegen of ik vooraan zou gaan staan ging het licht op groen dus gewoon achteraan aangesloten.

Omdat de eerste auto wat later ging rijden dan ik verwachtte keek ik even naar voren en daar vertrok net een andere motorfiets. "Hé dacht ik, die had ik niet opgemerkt. Wat leuk, blauwe platen. Die is lekker aan het bikkelen met dat ouwe beestje door het hondenweer."

Toen viel me eigenlijk pas op waarom ik hem (of haar natuurlijk) niet eerder opgemerkt had ondanks de felgele regenbroek. De motor reed zonder verlichting! Hij reed bij de voorste auto weg zo de donkerte van de polder in! In ieder geval achter geen verlichting, maar voor de motor was volgens mij ook geen licht te zien. Ik twijfelde nog even de auto's voor me in te halen om te gaan waarschuwen, maar de slechte omstandigheden in combinatie met een inhaalverbod hebben me hier toch maar van weerhouden.

Ik dacht dat ik hem verderop het industrieterrein op zag draaien, ach als ie de Merwedebrug overleeft heeft zal het laatste stukje 'm ook wel gelukt zijn denk ik 8)7
 
Zijdelings aan dit topic gerelateerd; voor wie het interessant vind, ik kwam een leuk artikeltje tegen over waarneming door automobilisten in het verkeer, naar aanleiding van een nieuwe studie: klik

Kort samengevat: we kenden i.r.t. ongevallen - waarbij motorrijders zonder verklaarbare oorzaak van de sokken worden gereden - al het Look-but-Fail-to-See syndroom (wel kijken maar niet zien), en kennelijk is er nu ook een probleem met het kortetermijngeheugen: Saw-but-Forgot.

Ik denk dat dat klopt, want ik las kort erna ook dat steeds automobilisten bij het tanken de verkeerde brandstof in hun voertuig mikken _O-
 
Er is ook nog een dingetje "ik zie hem wel maar ik ga toch", heeft te maken met pressie en stress. Merk wel eens dat "als het niet snel genoeg gaat" dat ze achter me gaan lopen te toeteren".
 
Afgezien van het gebruikelijke koekblikje dat 10 km te langzaam voor mij rijdt, zonder inhaalmogelijkheden, geen rare of irritante dingen meegemaakt. Wel een karretje met 4 leuke dames die uitgebreid naar mij zaten te zwaaien toen ik achter ze kwam te staan voor het stoplicht. Ook wel eens leuk om mee te maken :+
 
Afgezien van het gebruikelijke koekblikje dat 10 km te langzaam voor mij rijdt, zonder inhaalmogelijkheden, geen rare of irritante dingen meegemaakt. Wel een karretje met 4 leuke dames die uitgebreid naar mij zaten te zwaaien toen ik achter ze kwam te staan voor het stoplicht. Ook wel eens leuk om mee te maken :+
En dat ga je hier zitten posten in plaats van met die meiden aan de rol te gaan ... |(:+
 
Dat is helemaal niet erg, jullie mogen tegenwoordig ook trouwen en je kan evengoed een knuffel van me krijgen..;)
Ik kan nergens vinden of je een meneer of een mevrouw of nog iets anders bent, dus voorshands zie ik ervan af, hoe aardig ik het aanbod ook vind :t Ik discrimineer er in dit opzicht lustig op los, zie je! _O-
 
Lachen. Ik moet over de Utrechtse Baan. Die is aan het einde afgesloten waardoor alles over één strookje de weg af moet. Staat dus goed vol inclusief het deel automobilisten dat geen ruimte geeft of misschien wel bewust blokkeert '(.
Komt er aan het begin een politiemotor met blauw/blauw achter me rijden. Scubarider netjes aan de kant en vervolgens achter die wout heerlijk door de file naar voren gebracht. Komen ook de Dire Straits nog in mijn helm voorbij 🎼 That ain't workin', that's the way you do it 🎼 dus Scuba helemaal blij.

Dit verhaal lijkt een beetje te schuren bij mijn collega's die met het blik komen 😇
 
Lachen. Ik moet over de Utrechtse Baan. Die is aan het einde afgesloten waardoor alles over één strookje de weg af moet. Staat dus goed vol inclusief het deel automobilisten dat geen ruimte geeft of misschien wel bewust blokkeert '(.
Komt er aan het begin een politiemotor met blauw/blauw achter me rijden. Scubarider netjes aan de kant en vervolgens achter die wout heerlijk door de file naar voren gebracht. Komen ook de Dire Straits nog in mijn helm voorbij 🎼 That ain't workin', that's the way you do it 🎼 dus Scuba helemaal blij.

Dit verhaal lijkt een beetje te schuren bij mijn collega's die met het blik komen 😇
:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan