DucBMW
MF veteraan
Zelfs als de motor daadwerkelijk uitbreekt zal-ie proberen de balans te herstellen, vooropgesteld dat-ie daar de kans voor krijgt. Dat is inherent aan de constructie. Maar het resultaat zal afhankelijk zijn van de combinatie snelheid, hellingshoek, bochtstraal, aslastverdeling (tractie) en natuurlijk de al dan niet ontspannen berijder. Het is meteen ook de reden waarom er meer motorrijders zijn die glijpartijen meemaken zonder te vallen, dan soortgenoten die met schade/letsel blijven zitten: 9 van de 10 keer heeft de motor grip hervonden voordat de berijder überhaupt iets kon uitrichten (behalve schrikken).Wel, dat deed ik dus, ga met redelijk/normaal tempo rotonde over en glibber haast onderuit (gleed echt weg) Dan leer je dat soort dingen erg af..
(gaan ook veel bussen over deze rotonde..)
Dat je je op zo'n moment de tandjes schrikt is volstrekt helder en logisch. De kunst is imho om zo snel mogelijk te begrijpen wat er mis ging, en wat je anders had kunnen doen. Daarna e.e.a. zo snel mogelijk van je af te schudden, zodat je weer ontspannen verder kunt rijden. Sowieso goed dat je je de dingen afvraagt die je je afvraagt n.a.v. zo'n incidentje, vind ik.
Voor de volgende keer : op rotondes wéét je dat het glad kan zijn, zeker als daar veel bus-, vracht- of landbouwverkeer overheen komt, of als er een tankstation in de buurt is. De grap is dat je ook weet wáár op die rotonde het glad kan zijn: door de wegverkanting is dat grofweg de buitenste helft van het wegdek. Dus als je ervoor zorgt dat je daar niet komt - domweg door op de rotonde aan de binnenkant te blijven - dan heb je een paar voordelen:
- grootste kans op (relatief) schoon wegdek, en verwijdert van de aannemelijke landingsplaats van gelekte brandstoffen
- je bent ver verwijdert van verkeer dat al dan niet onoplettend de rotonde op wil c.q. gaat
- de exit kun je vaak in een volmaakte rechte lijn doen als je het een beetje handig timed, en daar kun je desgewenst - veilig - heel veel snelheid maken
Natuurlijk zul je om de rotonde krap te rijden je snelheid mss iets omlaag moeten aanpassen (kleinere bochtstraal immers); heeft ook voordelen:
- andere weggebruikers hebben meer tijd om jou te zien én daadwerkelijk waar te nemen
- mochten ze dat niet doen (of gewoon hufterig zijn) en de rotonde op raggen, dan kun je gemakkelijker stoppen en/of uitwijken en/of toeteren en/of straatvocabulaire opfrissen en/of ... etc. Want daar heb je meer tijd en ruimte voor.
Laatst bewerkt: