Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ze kunnen toch niet het land op de komende dagen, iets met doorweekte grond.
Het weer werkt in ieder geval wel mee voor hen.
Gisteren, thv Lelystad, langs de A6 was er een boer die een kar met gesealde balen, op een veld aan het plaatsten. Met daarop een tekst.
Kon er enkel niet veel van lezen maar was duidelijk een protest tekst.
Je eigen boos maken over dat beetje hinder, geeft de kortzichtigheid van het volk en de politiek al aan.
Waar moet ons voedsel dan vandaan komen, als het niet meer in ons relatief vruchtbaar landje verbouwd of gefokt mag worden?
Het rolt toch echt niet op eigen kracht of zwaartekracht ons land in als het uit andere landen komen moet.
Aan vrachtvervoer is ook al een broertje dood........... 8)7
Precies. Dan halen we het toch uit landen waar de boeren zich niet aan milieu en dierenwelzijnsregels hoeven te houden? Wat leid tot meer boskap etc. wat zijn we toch weer goed bezig in Nederland
 
Met de regen zie je toch weer mooie oliesporen. Kwam er eentje tegen van een halve kilometer (en toen moest ik afslaan, dus kan langer zijn).
Sorry voor de druppel op de lens, het was nat vandaag. :)
Het zal toch niet van één van die trekkers van gister zijn, hè? :+
Heb er wel een melding van gemaakt, weet niet of het zo fijn is als je hier overheen gaat op twee wielen en als ik een andere motorrijder een valpartij kan besparen, is dat mooi meegenomen.

oliespoor.jpg


oliespoor2.jpg
 
Heb je deze aandoening aan beide ogen of maar aan een?

Nu blijkt maar al te goed wie er hier maar wat zit te typen zonder het eens geprobeerd te hebben, en wie uit ervaring met kennis van zaken praat O-) .

Overigens (zonder stoer te willen klinken), dat is een techniek om je nachtzicht niet te bederven die ook in het leger ook gebruikt wordt, en ik gebruik het ook wanneer ik de doka in en uitga (ik ben amateurfotograaf en amuseer me nog met analoge fotografie met zelf ontwikkelen en afdrukken).
 
Nu blijkt maar al te goed wie er hier maar wat zit te typen zonder het eens geprobeerd te hebben, en wie uit ervaring met kennis van zaken praat O-) .

Overigens (zonder stoer te willen klinken), dat is een techniek om je nachtzicht niet te bederven die ook in het leger ook gebruikt wordt, en ik gebruik het ook wanneer ik de doka in en uitga (ik ben amateurfotograaf en amuseer me nog met analoge fotografie met zelf ontwikkelen en afdrukken).
Lichtreflex[bewerken]

De lichtreflex van de pupil bestaat uit pupilvernauwing als reactie op licht. De pupillen van beide ogen worden nauwer, ook al wordt slechts een van beide ogen belicht. De reactie van het oog dat wordt belicht, wordt de directe pupilreflex genoemd. De daarnaast optredende vernauwing van de pupil van het niet belichte oog wordt de indirecte of consensuele pupilreflex genoemd. Bij intacte hersenzenuwbanen treden beide reacties op.
 
Lichtreflex[bewerken]

De lichtreflex van de pupil bestaat uit pupilvernauwing als reactie op licht. De pupillen van beide ogen worden nauwer, ook al wordt slechts een van beide ogen belicht. De reactie van het oog dat wordt belicht, wordt de directe pupilreflex genoemd. De daarnaast optredende vernauwing van de pupil van het niet belichte oog wordt de indirecte of consensuele pupilreflex genoemd. Bij intacte hersenzenuwbanen treden beide reacties op.
Niet gehinderd door teveel aan kennis van zaken, denk ik dat nachtzicht op 2 effecten gebaseerd is:
- Grote pupil opening
- Adaptatie netvlies op duisternis
(dit effect is volledig dominant; met de pupil diafragma alleen kan je de lichtsterkte omvang van zonlicht -> duisternis nooit overbruggen.
Zonlicht > 100000lux, nachtzicht 0.1 lux)
Een oog dichthouden om verblinding te voorkomen werkt, ondanks de gekoppelde pupillen.
 
Niet gehinderd door teveel aan kennis van zaken, denk ik dat nachtzicht op 2 effecten gebaseerd is:
- Grote pupil opening
- Adaptatie netvlies op duisternis
(dit effect is volledig dominant; met de pupil diafragma alleen kan je de lichtsterkte omvang van zonlicht -> duisternis nooit overbruggen.
Zonlicht > 100000lux, nachtzicht 0.1 lux)
Een oog dichthouden om verblinding te voorkomen werkt, ondanks de gekoppelde pupillen.
Je moet niet te veel denken. Dat kun je pas doen wanneer je genoeg weet.
 
Het denken gaat het weten vooraf.
Veelal is het voldoende om te denken: Laat ik me vol laten gieten met wetenschap (in de zin van kennis). En dan geht 's los :+
Ik zie de falsificatie van mijn stelling met vertrouwen tegemoet.
Wie die ervaring niet kent heeft vermoedelijk een oogafwijking. Ik kan het trucje niet van een willekeurige sergeant geleerd hebben als het niet werkt, alsof het alleen bij hem en mij zou werken.
 
Er zit per persoon ook zeker een verschil in de ogen, ik kan mij goed voorstellen dat voor een deel van de mensen de oplossing niet werkt.
Zelf ervaar ik vrij snel een soort pijn bij een lichte lucht, de meeste mensen om mij heen hebben dit niet. Dit is een bekend verschijnsel (maar geen garantie) bij licht gekleurde ogen die gevoeliger zijn voor het zelfde licht (minder pigment). Iemand die 'nachtblind' is heeft ogen die niet goed (meer) reageren op een veranderende lichtinval.

Als ik de achtergronden hiervan lees kan ik mij goed voorstellen dat dit effect heeft op het truckje. Ik ga het in ieder geval eens proberen ;-)
 
Dit
Er zit per persoon ook zeker een verschil in de ogen [...] Iemand die 'nachtblind' is heeft ogen die niet goed (meer) reageren op een veranderende lichtinval.
en dit dus
Allebei de beweringen zijn waar.
Ik heb hetzelfde truukje geleerd en veelvuldig toegepast, in militaire dienst inderdaad, en bij mij werkt het. Alvorens je bij defensie voertuigen mag besturen moet je eerst je militaire rijbewijs halen, en daar gaat een keuring aan vooraf. Onderdeel van die keuring - feitelijk tijdens de selectie al - is het testen op eventuele nachtblindheid. Als nachtblind, dan wordt je geen chauffeur of motorrijder bij defensie.
 
:^

Daarbij moet je ook best leren met nacht om te gaan...

De meesten leren het zichzelf met al die rare verlichting af...
Dat lampengedoe is dus helemaal niet nodig, meer overkill, overbodig!

Ik ben een keer snachts met regen naar oostenrijk gereden voor de wintersport, nog voor Goude begaf die ene ruitewisser van een Mercedes het... Ben de hele nacht doorgereden met regen wind sneeuw, en op het einde miste ik hem eigenlijk niet eens meer...
 
Dit

en dit dus

Ik heb hetzelfde truukje geleerd en veelvuldig toegepast, in militaire dienst inderdaad, en bij mij werkt het. Alvorens je bij defensie voertuigen mag besturen moet je eerst je militaire rijbewijs halen, en daar gaat een keuring aan vooraf. Onderdeel van die keuring - feitelijk tijdens de selectie al - is het testen op eventuele nachtblindheid. Als nachtblind, dan wordt je geen chauffeur of motorrijder bij defensie.
Ik kan me dat van vroeger niet meer herinneren, ik ging de rij-opleiding bij de harskamp in en 1,5 week later had ik me rijbewijs op de 4 tonner gehaald... en ik heb wel een beetje last van nachtblindheid...
 
DiPli???

Ik ging voor BOT, ben 5 dagen onder de loep genomen
De keuringen bij defensie zijn omgekeerd evenredig streng aan de behoeftes...

Op het moment dat Afghanistan belangrijk werd kwamen invaliden met downsyndrome glansrijk door de keuring, nu zou Max Verstappen en niet eens doorheen komen.
 
DiPli???

Ik ging voor BOT, ben 5 dagen onder de loep genomen
De keuringen bij defensie zijn omgekeerd evenredig streng aan de behoeftes...

Op het moment dat Afghanistan belangrijk werd kwamen invaliden met downsyndrome glansrijk door de keuring, nu zou Max Verstappen en niet eens doorheen komen.
Ze hebben bij defensie ook geen snelheidsduivels nodig, maar lui die kunnen rijden!
 
Ik kan me dat van vroeger niet meer herinneren, ik ging de rij-opleiding bij de harskamp in en 1,5 week later had ik me rijbewijs op de 4 tonner gehaald... en ik heb wel een beetje last van nachtblindheid...
Misschien hadden ze een tekort aan chauffeurs, toen? Geen idee hoe defensie haar selectiebeleid bepaald en evt. aanpast, t.t.v. mijn lichting (begin negentiger jaren) werkte het zo.
 
Van werk naar huis:
Amersfoort West rijdt ik de straat uit, wat rijdt er op de A1, trekkers.
Twee afslagen verder zit ik op de A28, trekkers.
Ik nader Utrecht, ik draai de A12 op, trekkers.
A2 was (uiteraard) vrij van trekkers.

Echt een heeeel bijzonder fenomeen om zo ontzettend veel trekkers op de snelweg te zien. Bij de A28 Utrecht aan het begin was het 't drukste met trekkers, daar reden ook vier arrestatiebussen (reguliere anti-hufter bussen, geen donkerblauw ME) met blauwe zwaailicht, geen idee of die de voorkant van de trekkers probeerde te bereiken. Op de A12 zag ik op een gegeven moment ook een interventieauto met zwaailicht.

Ik vind het prima wat de boeren doen, eenieder heeft tenslotte het recht om te demonstreren en staken in Nederland, maar eerlijk gezegd vind ik het niet verantwoord dat je dan maar met de trekker op de snelweg rijdt. Ik zag trekkers rijden waarbij volbeladen vrachtwagens met een snelheid van twee keer zo hoog voorbij razen. Zet lekker je navigatie op de telefoon aan en kies een snelwegen vermijden route of iets dergelijks. Dan kom je alsnog op 80 en 100 wegen waar je niet mag rijden maar dan heb je in ieder geval íets gedaan om het nog zo netjes mogelijk te doen.

Het scheelt, ze hebben wel allemaal een zwaailichtje.

Het risico van binnendoor rijden met zo'n colonne is natuurlijk wel dat je binnen de bebouwde kom veel problemen gaat krijgen. Mensen kunnen zo'n rij niet inhalen bijv. Ook kunnen kruisingen vast komen te staan, omdat men toch in een kolonne wil blijven rijden. Ik denk zelf dat de snelweg de beste keus was. Dus niet alleen vanuit het media oogpunt, maar uiteindelijk ook vanwege de veiligheid.

(En ja, natuurlijk moet, net als met motorrijden in een groep, iedereen voor zichzelf rijden en de verkeersregels in acht houden. Maar of dat met zoveel een wenselijke verkeerssituatie gaat brengen betwijfel ik)
 
Terug
Bovenaan Onderaan