Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Bij mij was het een jaar geleden dat ik van binnenstad Brussel naar buiten wou, heb er een leuk filmpje van:

Zou ik het opnieuw doen? NEE! :+
Bwah, is een eitje om die route te doen :t
Maar, je schrijft, "van binnenstad Brussel naar buiten ...". Klopt toch niet? Je komt uit de richting van Tervuren (kwam je van Tervuren zelf, of vertrok je ergens in de regio Sint Pieters Woluwe, alwaar het filmpje begon?).
Enfin, je rijdt dus richting "kleine ring", de R20, je rijdt dus niet naar buiten, maar juist naar binnen, om dan vervolgens helemaal niet in de "inner city" te komen, want na over de Wetstraat* richting stad te rijden, volg je gewoon de "kleine ring" om er onder de Basiliek van Koekelberg weer uit te komen en richting E40 te rijden.
Kon je dan niet gewoon beter via de grote ring, de snelweg, rijden? Ja, is een aantal km verder, maar gaat vlotter.

Tenzij ... je gewoon deze route, mét de leuke tunneltjes, eens wilde ervaren natuurlijk, dan snap ik het.
De meeste automobilisten geven immers goed ruimte naar motorrijders daar.
Maar voor het plezier rijd ik daar niet meer, al lang niet meer.

* dat ze daar heden ten dage nog geen mega blokkades/acties (tot rellen aan toe) á la "gele hesjes" of "Hong Kong" op touw gezet hebben verbaast me wel, na wat de nieuwe regering nu weer allemaal doet ... toont toch aan wat voor watjes de Belgen zijn, als dappere Ambiorix nog leefde, hij zou zelfmoord plegen van schaamte :X
 
Bwah, is een eitje om die route te doen :t
Maar, je schrijft, "van binnenstad Brussel naar buiten ...". Klopt toch niet? Je komt uit de richting van Tervuren (kwam je van Tervuren zelf, of vertrok je ergens in de regio Sint Pieters Woluwe, alwaar het filmpje begon?).
Enfin, je rijdt dus richting "kleine ring", de R20, je rijdt dus niet naar buiten, maar juist naar binnen, om dan vervolgens helemaal niet in de "inner city" te komen, want na over de Wetstraat* richting stad te rijden, volg je gewoon de "kleine ring" om er onder de Basiliek van Koekelberg weer uit te komen en richting E40 te rijden.
Kon je dan niet gewoon beter via de grote ring, de snelweg, rijden? Ja, is een aantal km verder, maar gaat vlotter.

Tenzij ... je gewoon deze route, mét de leuke tunneltjes, eens wilde ervaren natuurlijk, dan snap ik het.
De meeste automobilisten geven immers goed ruimte naar motorrijders daar.
Maar voor het plezier rijd ik daar niet meer, al lang niet meer.

* dat ze daar heden ten dage nog geen mega blokkades/acties (tot rellen aan toe) á la "gele hesjes" of "Hong Kong" op touw gezet hebben verbaast me wel, na wat de nieuwe regering nu weer allemaal doet ... toont toch aan wat voor watjes de Belgen zijn, als dappere Ambiorix nog leefde, hij zou zelfmoord plegen van schaamte :X

Ik ken Brussel zelf niet zo goed en ik volgde gewoon de GPS :') Maar ik herinner mij dat ik van de EPHEC Woluwe kwam :)
Zou toch wel eens terug Brussel willen rijden als de tunnels allemaal weer open zijn :D
 
Ik ken Brussel zelf niet zo goed en ik volgde gewoon de GPS :') Maar ik herinner mij dat ik van de EPHEC Woluwe kwam :)
Zou toch wel eens terug Brussel willen rijden als de tunnels allemaal weer open zijn :D
Ja, om het een keertje te ervaren is het leuk, en nu ik een permanente dashcam voor en achter heb wil ik er ook nog wel eens doorheen tijdens de volle spits :]

Maar als ik er wegens woon werk dagelijks doorheen moest, dan zocht ik me toch snel iets anders. Ik werk op Brussels Airport, en dat vind ik verkeerstechnisch gezien al erg genoeg. Maar soms moet ik al eens op verschillende plaatsen in Brussel zelf zijn, maar als dat 10 dagen over een heel jaar zijn zal het veel zijn.

Ik wist zelfs niet eens dat er een deel van de tunnels dicht is? Onderhoudswerken wellicht?
Voor mij intussen van ergens begin zomer geleden dat ik er nog geweest ben.

Nou ja, het échte centrum van Brussel ken ik ook niet zo goed hoor, en het stukje ring dat jij genomen hebt is dan ook het belangrijkste (en dus drukste) deel. De noordelijke en oostelijke delen dus, de westelijke en zuidelijke delen zijn minder druk. De noordelijke en oostelijke delen zijn dus die tussen de verbinding met Tervuren en de E40 richting Gent.

Ik ben sowieso ook al geen stadsmens. Neem nu zelfs Leuven, geen haar op mijn hoofd dat er ook maar aan denkt opnieuw in centrum Leuven te gaan wonen, en zelfs Tienen niet! Ik woon nu op wat velen "den buiten" noemen, wel, mijn kleine nog te renoveren huisje staat te koop, het is zelfs hier te druk voor mij. Ik denk er serieus aan naar Wallonië te verhuizen.

Slechtere wegen, dat dan weer wel (behalve de provinciale wegen, die zijn tegenwoordig erg goed), maar veel rustiger, zowel het verkeer als de mentaliteit.
 
Vanmorgen in de lift naar boven (dus 'onderweg', naar m'n werkplek ;)) een mevrouw die tegen iemand anders klaagde over motorrijders in de file. Want soms komen ze van twee kanten en dan weet je niet welke kant je op moet sturen en dan gaan ze nog boos gebaren ook...
Ik heb gevraagd of ik haar een tip mocht geven. Dat mocht.
Ik zei: Vooral niet uitwijken voor een motorrijder in de file, gewoon lekker rechtdoor blijven rijden. Is gemakkelijker en veiliger voor iedereen. We komen er toch wel voorbij. :)
Zij: Ja maar dan gaan ze boos gebaren. Ik haalde m'n schouders op en trok een gezicht van: dus?
Ik geloof dat ze wel blij werd van 't idee om zich er minder druk om te hoeven maken. :P
 
Vanmorgen in de lift naar boven (dus 'onderweg', naar m'n werkplek ;)) een mevrouw die tegen iemand anders klaagde over motorrijders in de file. Want soms komen ze van twee kanten en dan weet je niet welke kant je op moet sturen en dan gaan ze nog boos gebaren ook...
Ik heb gevraagd of ik haar een tip mocht geven. Dat mocht.
Ik zei: Vooral niet uitwijken voor een motorrijder in de file, gewoon lekker rechtdoor blijven rijden. Is gemakkelijker en veiliger voor iedereen. We komen er toch wel voorbij. :)
Zij: Ja maar dan gaan ze boos gebaren. Ik haalde m'n schouders op en trok een gezicht van: dus?
Ik geloof dat ze wel blij werd van 't idee om zich er minder druk om te hoeven maken. :P
Ik stel het toch wel op prijs als iemand een beetje ruimte maakt (vanmorgen weer herhaaldelijk meegemaakt). Dus in het vervolg toch maar een ander soort tip geven! :Y
 
Over het algemeen is het niet nodig, tenzij iemand tegen de lijn aan staat. Ik maak vaker mee dat mensen juist doordat ze ruimte willen maken gevaarlijke acties uithalen. Dan heb ik liever dat ze rechtuit blijven rijden. ;)

Zeker als ze dat ook doet voor motorrijders die zich níét tussen de meest linker rijstroken bevinden. Want dan komt iemand die daar wél rijdt klem te zitten.
 
Ik stel het toch wel op prijs als iemand een beetje ruimte maakt (vanmorgen weer herhaaldelijk meegemaakt). Dus in het vervolg toch maar een ander soort tip geven! :Y

Als mensen op voorhand al niet strak tegen de lijn gaan staan dan is er niets aan de hand en leveren de bewegingen naar mijn idee alleen maar meer onrust en onveiligheid op :) Echter de lijnplakkers moeten wel aan de kant. Bij wegwerkzaamheden is het vaak helemaal ellende, maar goed spiegelen is er bij veel mensen ook niet bij. Valt me wel op dat bij de laatste ritten op de A1 de truckers wel ruimte voor me maken, ook de witte platen. Die krijgen daarom altijd een duimpje :D
 
...
Ik heb gevraagd of ik haar een tip mocht geven. Dat mocht.
Ik zei: Vooral niet uitwijken voor een motorrijder in de file, gewoon lekker rechtdoor blijven rijden. Is gemakkelijker en veiliger voor iedereen. We komen er toch wel voorbij. :)
...
:^
Als ik gesprekken heb met collega's of zo is dat ook wat ik hen uitleg. Vertel daarbij dat het bijvoorbeeld redelijk gevaarlijk is uit te wijken en op de rand van een fietspad te rijden (provinciale wegen). Het is heel tof dat je óns wel in het oog houdt, en plaats voor ons maakt, maar je zou zo een fietser of voetganger over het hoofd zien.

Ik besluit zulke gesprekken meestal met, "je hoeft geen rekening te houden met ons, wij houden immers al rekening met jullie :t ".

Meestal snappen ze het wel :Y
 
Het is inderdaad gruwelijk irritant als er weer eens zo'n motorrijder zich niet aan de file code houdt. Dat maakt het voor de rest erg onvoorspelbaar en ze brengen de rijders die het wel netjes proberen te doen in gevaar.

Wat ook zo irritant is: weggebruikers die op een parkeerplaats ineens het rondje linksom gaan maken. Ik heb altijd geleerd dat je rechts moet houden op de weg. Als je dat op een parkeerplaats nou ook doet heb je minder kans op brokken. Dan heb je ook nog van die pannekoeken die uitparkeren en dan in de verkeerde richting gaan rijden en dan boos gaan kijken omdat je je je niet in allerlei bochten gaat wringen om ze ruimte te geven.
 
ja, beetje ruk opgeschreven. Ik bedoel dus ipv tegen de wijzers van de klok in ineens met de wijzers mee gaan rijden.
 
:^
Ja, ik hoop dat iedereen toch netjes linksom rijdt op rotondes...
ja, beetje ruk opgeschreven. Ik bedoel dus ipv tegen de wijzers van de klok in ineens met de wijzers mee gaan rijden.
Eu ... wacht is effe ... ik vind dit verwarrend ... :P
(Heb wel niet alles terug gelezen, dus misschien iets gemist, kan ook :+ )
@Woekie , om met de wijzers mee de rotonde te nemen ga je best naar het Engeland denk ik :+
Ik vermoed dan ook dat @JaVaWa met "linksom" bedoelt, bij het voorbijsteken vóór de rotonde, links van de auto's te rijden. Toch?
 
Nee, het heeft niets met inhalen te maken. Tegen de wijzers in = linksom. Bij jullie in het Belgische heet dat blijkbaar "Tegenwijzerzin".
 
Nee. Tegen de wijzers in = linksom. Bij jullie in het Belgische heet dat blijkbaar "Tegenwijzerzin".
Nee hoor,, bij ons hetzelfde, maar ik lees in je zin, op het einde, "met de wijzers mee gaan rijden", wat dus neerkomt op het nemen van de rotonde op zijn Brits ;)
 
Het is inderdaad gruwelijk irritant als er weer eens zo'n motorrijder zich niet aan de file code houdt. Dat maakt het voor de rest erg onvoorspelbaar en ze brengen de rijders die het wel netjes proberen te doen in gevaar.

Wat ook zo irritant is: weggebruikers die op een parkeerplaats ineens het rondje linksom gaan maken. Ik heb altijd geleerd dat je rechts moet houden op de weg. Als je dat op een parkeerplaats nou ook doet heb je minder kans op brokken. Dan heb je ook nog van die pannekoeken die uitparkeren en dan in de verkeerde richting gaan rijden en dan boos gaan kijken omdat je je je niet in allerlei bochten gaat wringen om ze ruimte te geven.

Wat voor (soort) parkeerplaats is dit dan? Ik snap niet wanneer dit problemen gaat geven. De rijbaan op een parkeerplaats is toch altijd 2 auto’s breed? Anders heb je geen ruimte om in het vak te sturen. Of je linksom of rechtsom rond rijd maakt niet uit, als je maar rechts op de baan blijft.
 
Gewoon parkeerplaatsen in het algemeen waar je een rondje moet rijden en dus ook in het midden of zo kan parkeren. Bijv bij een supermarkt of bouwmarkt.
 
Vanochtend in Alphen ad Rijn een tegemoetkomende motorrijder die z'n groot licht met daarbij z'n aftermarket ultrastralers aan had gezet. Verblindend, irritant en kansloos. Ik heb naar hem geseind met groot licht en dat wordt begroet met een zwaai/duim, hij dacht vast dat ik hem een stoere mede-motorrijder vond met al z'n schijnwerpers.
 
Ik had vanmorgen op de A7 tussen Purmerend en Zaandam ook zo'n knurft achter me. Een of ander sjopper kabaal ding met en zelfgefabriekte Led koplamp. Ik heb hem maar snel voor laten gaan. Ik heb die ellende liever niet in mijn spiegel. Gelukkig reed hij als een ongeleid projectiel tussen de file door en had ik verder geen last van hem.
 
Ik hoor juist van iedereen dat die pleurisledzooi niet verblind...
 
Gewoon parkeerplaatsen in het algemeen waar je een rondje moet rijden en dus ook in het midden of zo kan parkeren. Bijv bij een supermarkt of bouwmarkt.

Dan ben ik denk ik zo’n pipo die rechtsom rijd omdat hij niet begrijpt wat daar niet goed aan is :+
 
Gisteren lekker door een stortbui gereden. Zelf was ik nog droog... de telefoon in m'n jaszak was 't er helaas niet mee eens en wilde vanmorgen nog steeds niet fatsoenlijk opstarten. Oeps...
 
Terug
Bovenaan Onderaan