Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Dat mag je vinden, maar zolang het voldoet aan de wettelijke eisen/regelgeving zullen de fabrikanten niks van jou bevindingen aantrekken. En daarnaast, t'is ook voortschrijdende techniek en ontwerp mogelijkheden. Zolang het maar voldoet aan de wettelijke kaders...
Ik vind het wel leuk , al dat gevarieerde licht..der herkenning welk type/merk etc..*O*:W
 
Ik heb de pest aan automobilisten die met licht aan rijden als het zicht voldoende is.
Vroeger (ja, ik ben een oude l@l) reden alleen motorfietsen overdag met licht aan, en waren daardoor extra opvallend in het verkeer. Sinds koekblikkers ook met licht aan zijn gaan rijden (ergens begin jaren negentig) vallen wij veel minder goed op.
1571911494608.png
 
Een stuk familie had hetzelfde probleem met de VX800, begon op de grote weg opeens te ratelen omdat er geen olie meer in zat. Je moet volgens de manual dagelijks het oliepeil controleren bij de meeste motoren.
Dat is toch niet te doen als je woonwerk doet? Ga echt niet elke ochtend om 7u 5 minuten besteden aan oliepeilen voor ik vertrek. Ik ken m'n motor, doe zelf het onderhoud. En ondanks dat dit blok >140.000 gedraaid heeft gebruikt ie geen druppel olie. Blok wat er n half jaar geleden uit gegaan is met idem km-stand gebruikte ook nog geen druppel olie. Dus ga het ook niet elke dag peilen, zeker aangezien de oude Honda een peilstok heeft, en altijd op de jiffy binnen staat en niet op de middenbok.
Als je je motor kent, loopt het niet zo'n vaart. Bij twijfel kan het nooit kwaad, dat is dan ook wel weer waar.
 
Dat is toch niet te doen als je woonwerk doet? Ga echt niet elke ochtend om 7u 5 minuten besteden aan oliepeilen voor ik vertrek. Ik ken m'n motor, doe zelf het onderhoud. En ondanks dat dit blok >140.000 gedraaid heeft gebruikt ie geen druppel olie. Blok wat er n half jaar geleden uit gegaan is met idem km-stand gebruikte ook nog geen druppel olie. Dus ga het ook niet elke dag peilen, zeker aangezien de oude Honda een peilstok heeft, en altijd op de jiffy binnen staat en niet op de middenbok.
Als je je motor kent, loopt het niet zo'n vaart. Bij twijfel kan het nooit kwaad, dat is dan ook wel weer waar.
Maar dat is een Honda toch? Om de een of andere reden hoor ik meer verhalen over Suzuki's die verbruiken. Het is zeker aan te raden het glaasje te bekijken. Kan ook koud, maar dan de verwachtte olie die nog rondgepompt moet worden 'moet er nog af'. Als de olie niet zichtbaar is, bijvullen tot je hem weer ziet en tegen de F zetten.
 
Laatst bewerkt:
Waarom is het met peilglaasje lastiger?
Het peil moet warm gecontroleerd worden, dus dan moet je hem eerst 5 minuten laten idlen? Lijkt mij niet zo handig..
Zoals eerder gezegd moet je de motor verticaal houden, lastig met alleen een jiffy en dan moet je diep door de knieën om te kijken door dat glaasje, waarvan je mag hopen dat het niet aan de binnenkant vol zwarte meuk zit en je dus niets ziet.

Bij mijn Honda zit rechts een peilstokje wat je zittend op de motor kunt losdraaen, dus je rijdt hem naar buiten en het is geen minuut werk om even te peilen en je hoeft je niet in een onmogelijke bocht te wringen zoals bij sommige motoren.
 
Bij een glas moet je je motor rechtop zetten, ik vermoed dat dit ook geld voor een pijlstok, maar meestal zit die denk ik niet op het onderste gedeelte van je motor.
Ik vind het best een ongemakkelijk moment, de motor rechtop te houden en tegelijkertijd op mijn knieen zitten om het glaasje te kunnen bekijken.

ik zet hem op de middenbok, die moet je dan wel hebben natuurlijk. Of het scheelt met op de wielen peilen daar heb ik nooit over nagedacht, ik zal dat eens proberen. Maar ik vermoed dat het verschil nihil is.
En ja, met de peilstok moet hij ook rechtop staan.
 
Dat is toch niet te doen als je woonwerk doet? Ga echt niet elke ochtend om 7u 5 minuten besteden aan oliepeilen voor ik vertrek. Ik ken m'n motor, doe zelf het onderhoud. En ondanks dat dit blok >140.000 gedraaid heeft gebruikt ie geen druppel olie. Blok wat er n half jaar geleden uit gegaan is met idem km-stand gebruikte ook nog geen druppel olie. Dus ga het ook niet elke dag peilen, zeker aangezien de oude Honda een peilstok heeft, en altijd op de jiffy binnen staat en niet op de middenbok.
Als je je motor kent, loopt het niet zo'n vaart. Bij twijfel kan het nooit kwaad, dat is dan ook wel weer waar.

Ik zei alleen wat er in de manual staat. Ik ga ook zelf niet voor elke rit peilen, maar wel met enige regelmaat want een motor slopen door te weinig olie is zeer kostbaar.
 
Olie peilglaasje van mn thunderace is nooit echt een indicator geweest want het lampje ging al branden als hij volgens het peilglaasje nog helemaal vol zat, maar het blok was nog koud.
Normaliter betekende dat ik er ergens die week een halve liter bij moest gooien en het lampje ging weer uit. Laatste keer was zo'n 500km geleden, beetje de vaste interval voor wat extra olie is 1000km dus kon nog wel ff vooruit.
Van de week zelfde verhaal, lampje ging na 5min branden en 5min later ging ie weer uit toen de motor warm was. Dag later weer zelfde verhaal, maar op de terugweg bleef ie maar aan en uit gaan, dus rustig laatste stukje naar huis gereden(<4000rpm gebleven, want dan bleef het lampje uit) toch even gekeken en opeens was ie zelfs volgens het peilglaasje leeg :X
Nieuwe olie is binnen dus morgen meteen ff olie wissel doen en kijken of ik iets kan afzien aan de "oude" olie die er nu net 5000km in zit :/
 
Olie peilglaasje van mn thunderace is nooit echt een indicator geweest want het lampje ging al branden als hij volgens het peilglaasje nog helemaal vol zat, maar het blok was nog koud.
Normaliter betekende dat ik er ergens die week een halve liter bij moest gooien en het lampje ging weer uit. Laatste keer was zo'n 500km geleden, beetje de vaste interval voor wat extra olie is 1000km dus kon nog wel ff vooruit.
Van de week zelfde verhaal, lampje ging na 5min branden en 5min later ging ie weer uit toen de motor warm was. Dag later weer zelfde verhaal, maar op de terugweg bleef ie maar aan en uit gaan, dus rustig laatste stukje naar huis gereden(<4000rpm gebleven, want dan bleef het lampje uit) toch even gekeken en opeens was ie zelfs volgens het peilglaasje leeg :X
Nieuwe olie is binnen dus morgen meteen ff olie wissel doen en kijken of ik iets kan afzien aan de "oude" olie die er nu net 5000km in zit :/
Bizar dat je dit vaker leest bij 600 - 1.000 cc Yamaha's - verhalen over de sensor en het olieverbruik. 8)7

Bij BMW's helpt iets dikkere olie. Volgens de oliewijzer mag dat hier ook in..
 
Bizar dat je dit vaker leest bij 600 - 1.000 cc Yamaha's - verhalen over de sensor en het olieverbruik. 8)7
Ik lees het niet, ik schrijf het zelf... Meer de 1000's hoor en wat @smeck zegt: het peilglaasje??? waar zit dat? Kouwe motor en pittig wegrijden, met name meteen de snelweg op, wordt onmiddelijk afgestraft met een vette rode pit op het dashboard... En daar hebben wij Yamaha1000 rijders maling aan... de Regelunit zorgt ervoor dat het lampje nog even blijft branden en zodra het lampje op de lange rit niet meer uitgaat komt de literfles uit de rugzak en gaat er een 1/4 liter in... Whatever kijkglaasje
 
Ik lees het niet, ik schrijf het zelf... Meer de 1000's hoor en wat @smeck zegt: het peilglaasje??? waar zit dat? Kouwe motor en pittig wegrijden, met name meteen de snelweg op, wordt onmiddelijk afgestraft met een vette rode pit op het dashboard... En daar hebben wij Yamaha1000 rijders maling aan... de Regelunit zorgt ervoor dat het lampje nog even blijft branden en zodra het lampje op de lange rit niet meer uitgaat komt de literfles uit de rugzak en gaat er een 1/4 liter in... Whatever kijkglaasje
Aha vandaar dat die Yammies zoveel olie lusten.
Zelf rij ik altijd eerst rustig warm. 8)7 :+
 
Hey, alles binnen de marges... maar wel aan de randen, en ze melden zich al bij 4000 rpm hoor
Ja, ken het al van de FZR1000.
Iets met verkeerd gehoonde cylinders.
Maar de Thunderace verschilt dus niet zoveel. :?
 
Dank voor je inspanning om dit voor me op te zoeken! Mijn R is van bouwjaar 2000. Ik heb al die symbolen niet. Op die van mij is er één rood lampje voor problemen met de olie. Er is ook een (geel) lampje voor de benzine; dat knippert niet als de reserve bereikt is, maar brandt constant. "EWS actief" heb ik niet. Een geel lampje voor motorelektronica en verklikkerlampjes voor verlichting defect ook niet, ik vermoed dat dat allemaal bij model 2002 ingevoerd is.

Wat het peil betreft hou ik het erop dat, als ik geen streep in het kijkglas zie (wat de zeldzame keren dat ik gekeken heb het geval is), er genoeg olie in zit. Het niveau zal dan wel boven het glaasje staan. Als het eronder zou staan zou het lampje wel aan gaan, neem ik aan.
Je hebt dus een oudere model dan wat ik heb dusm. Dan zal er ergens verschil zitten in de manier van waarschuwingen op de dashboard.
 
Olie lampje is inderdaad heel paniekerig, maar nu was ik er wel blij mee. Heb em nog nooit zonder olie in 't peilglaasje gezien, warmbof koud.
Morgen maar ff verversen.
Vandaag dagje met een Zero DS, blijft apart rijden, maar zo'n ding kan bizar hard door de bochten zonder dat je em plat hoeft te leggen...en hij verbruikt geen olie :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan