Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Dus als ik op de A1 met 150 op een 130 weg wil rijden moet ik maar tegen een boom? 😳

Kom ik wel naast je hangen...

Met die tractor van mij kom ik sowieso nooit op de snelweg, maar met de auto mag ik inderdaad graag een stukje doorpoken. Meestal hanteer ik op de snelweg Vmax+20/30, afhankelijk van de verkeerssituatie en de medeweggebruikers. Het hangt er mijns inziens ook vanaf hoe je die snelheid aanhoudt; je zult mij nooit zien bumperkleven, over het puntstuk nog even die laatste auto zien inhalen, of op het laatste moment remmen/grootlichtflitsen als er iemand voor mij invoegt die me te langzaam rijdt. Ik ga ook gerust nog een kilometer achter een vrachtwagen hangen als ik een afslag moet hebben en van tevoren al kan zien dat het dusdanig druk is dat ik beter eerder naar rechts kan i.p.v. op het laatste moment invoegen tussen twee auto's die daardoor op de rem moeten. Als ik echter een nagenoeg lege weg voor me heb vind ik het lekker om even op het gas te stampen. Sommigen zullen dit asociaal vinden, maar als je gewoon rekening houdt met je medeweggebruikers en correct anticipeert is er mijns inziens weinig aan de hand. Ja, ik ben me ervan bewust dat dit amper tijdswinst oplevert. Ik vind het gewoon lekkerder rijden.

Om nou gelijk te zeggen dat ik mezelf dan maar om de dichtstbijzijnde boom moet gaan vouwen of een betonblok moet gaan koppen vind ik eerlijk gezegd een nogal idiote opmerking. Ik ga ook niet vloeken en tieren op iedereen die op of onder de maximumsnelheid rijdt. Zolang we allemaal maar een beetje rekening met elkaar houden komen we prima vooruit.
 
Heerlijk gereden vanochtend, lekker rustig en wat een weertje....

Wat me wel opvalt is dat hoe rustiger het is, hoe meer onnodig linksplakkers er zijn hiero in de Randstad.... Vijf (!) banen breed, leeg, en dan toch stug kilometers lang op de linkerbaan blijven hangen.

Oh well, ruimte zat om er langs te gaan :]
Rechts inhalen???? Ik hoor alweer een jou bekende rijinstructeur in je oor tetteren 🤣🤣🤣
 
Vanochtend door een 30 zone een automobilist die continue op mijn bumper zat als ik ook maar richting de 30 ding. Vervolgens de 30 zone uit gas erop en richting de 60 (buiten de bebouwde kom 60 zone). Hier blijft meneer wel op afstand, zelfde geldt voor de 80 weg die hierna komt. Weer terug binnen de bebouwde kom zit ik achter iemand die rechtsaf wil. Ik bleef rustig erachter om het laatste stukje tijdens zijn afslagactie achter hem langs te gaan en mijn weg te vervolgen. Helaas dacht de meneer in de Renault hier anders over. Die haalde mij en mijn (in middels half afgeslagen) voorganger in omdat het hem allemaal te langzaam ging. 300 meter verderop was een stoplicht waar meneer weer voor moest remmen waar ik weer achter hem stond. Eenmaal op de volgende weg vloog hij er vandoor met 60-70 (bebouwde kom 50 zone).

Kunnen we even allemaal over het volgende nadenken: Waarom zijn er maximale snelheden, voorrangsregels en inhaalactie-regels bedacht?

Ik heb al heel vaak met mensen discussies over dit soort onderwerpen gehad. Als je standaard 20-30 km/u te hard rijdt, je graag 150 km/u rijdt op een 100-130 km/u weg en/of altijd op iemand zijn bumper zit mag je je van mij heel hard om de volgende betonblok of boom (lees boom, niet boompje) vouwen. Helaas zal dit nooit bij dit soort figuren gebeuren maar bij de mensen die zich wel netjes aan de regels houden en veiligheid vooropstellen en door dit soort figuren fouten gaan maken.


Ik vind dat er een jacht vergunning afgegeven mag worden op mensen die zich altijd netjes aan de regels houden en mij daar ook denken toe te kunnen dwingen door hun weggedrag. En ook voor moraalridders.
Door dit soort mensen gaat ons mooie land volledig naar de klote:(
 
Ik vind dat er een jacht vergunning afgegeven mag worden op mensen die zich altijd netjes aan de regels houden en mij daar ook denken toe te kunnen dwingen door hun weggedrag. En ook voor moraalridders.
Door dit soort mensen gaat ons mooie land volledig naar de klote:(

Ik probeer me altijd netjes aan de regels te houden; is er een mogelijkheid om de jacht op mij over te slaan?

Heb er niets op tegen dat mensen te snel rijden of iets dergelijks, maar in gevallen van geen voorrang verlenen, geen richting aangeven, etc. ben ik juist degene die gedwongen wordt zich aan te passen.
 
Ben net door een mafketel gepasseerd.

Rij met ca 50 op een 50 weg bbk, ja sorry, brommer gaat niet heel veel harder, dus dat overtreden valt nogal tegen..
Ik rij net links van het midden, in mijn spiegels zie ik een motorrijder aankomen, allroad model met extra schijnwerpers,die uiteraard branden.
Passeert me links terwijl k langs een middengeleider rij, dus niet heel veel ruimte, nou prima als dat echt moet, maar om dat nou met ca 90km/u te doen........

Wilde hem bij het rode verkeerslicht aanspreken, maar hij vond het nodig met die snelheid ff flink door te trekken en vol diep rood te pakken, reed met 100+ verder

Sorry,maar wat ben je dan een LUL
 
Natuurlijk gebeuren de beste en vreemdste dingen als de camera het niet doet :')
Ik zag een enorme rookwolk, en het rook toch wel wat verbrand.
Reed ik even verder wordt de rookwolk dikker en dikker tot ik helemaal niets meer zie. Tot er een paar oliesporen, mistlampen en alarmlichten opduiken.

Een auto met waarschijnlijk een olielek/gescheurde koppakking rijdt zomaar verder met z'n persoonlijk rookgordijn. Ik dacht Jezus man, zet dat ding uit en laat die kar takelen.
Het oliespoor was een 200-tal meter lang dus ik let ook op dat ik zelf niet uit ga glijden.
Snel die gast maar ingehaald want anders stierf ik door de rook :(
 
Ben er van de week al 3 tegen gekomen met grote witte wolken achter zich, en een lucht.............
(turbo overleden) en dan inderdaad gewoon doorrijden :? :? :? :N
 
Zullen wel te druk bezig zijn geweest met appen om te merken wat er gaande is... (/sarcasme)

Meeste mensen in mijn omgeving of collega's die ik spreek hebben echt geen idee van turbo motoren, warmrijden, olie pijlen en dat soort zaken, die rijden er hetzelfde mee als de 1600 en 2 liters van weleer met cilinderwanden en cilinderkoppen die nog wat konden lijden. Die tijd is echt geweest. :X
 
Zullen wel te druk bezig zijn geweest met appen om te merken wat er gaande is... (/sarcasme)

Meeste mensen in mijn omgeving of collega's die ik spreek hebben echt geen idee van turbo motoren, warmrijden, olie pijlen en dat soort zaken, die rijden er hetzelfde mee als de 1600 en 2 liters van weleer met cilinderwanden en cilinderkoppen die nog wat konden lijden. Die tijd is echt geweest. :X

En eigenlijk zou dat ook niet uit moeten maken.

Maar goed, aangezien je tegenwoordig al na 1 rotonde kunt zien of iemand uitleg heeft gekregen hoe je met een automaat moet rijden, hoef je echt niet te verwachten dat uitgelegd wordt dat een opgevoerde grasmaaier ff wat rustiger warm gereden moet worden.
 
Ik vind dat er een jacht vergunning afgegeven mag worden op mensen die zich altijd netjes aan de regels houden en mij daar ook denken toe te kunnen dwingen door hun weggedrag. En ook voor moraalridders.
Door dit soort mensen gaat ons mooie land volledig naar de klote:(
Je bedoelt dat mensen die zich aan wetten en regels houden dit land naar de kl#te helpen, en dat mensen als jij die gewoon doen wat ze zelf willen dit land opbouwen? OK, dan heb ik dat toch altijd verkeerd begrepen..... :+
 
En eigenlijk zou dat ook niet uit moeten maken.

Maar goed, aangezien je tegenwoordig al na 1 rotonde kunt zien of iemand uitleg heeft gekregen hoe je met een automaat moet rijden, hoef je echt niet te verwachten dat uitgelegd wordt dat een opgevoerde grasmaaier ff wat rustiger warm gereden moet worden.
Die snap ik niet helemaal, ik rij zelf al jaren een automaat maar ik heb blijkbaar die uitleg ook gemist.
 
Die snap ik niet helemaal, ik rij zelf al jaren een automaat maar ik heb blijkbaar die uitleg ook gemist.

Veel mensen met een automaat hebben niet door dat wanneer je je gas los laat de motor geen remmende werking heeft, wat ze dan doen is op de rotonde de rem vasthouden tot de eerste kwart en daarna gaan de remlichten uit. Vooral dat wisselmoment van remmen naar gas geven is heel typisch bij de eerste afslag (wanneer ze rechtdoor of driekwart gaan)

Wat beter is: Iets harder doorremmen en dan voor de rotonde een teentje gas erop, zodat je trekkend de rotonde over gaat. Alleen mensen die altijd schakel gereden hebben remmen even hard als met een handgeschakelde auto en durven geen gas te geven als ze de rotonde op gaan. Je trapt tenslotte ook niet de koppeling in om de rotonde over te gaan wanneer je een schakelauto hebt.
 
Veel mensen met een automaat hebben niet door dat wanneer je je gas los laat de motor geen remmende werking heeft, wat ze dan doen is op de rotonde de rem vasthouden tot de eerste kwart en daarna gaan de remlichten uit. Vooral dat wisselmoment van remmen naar gas geven is heel typisch bij de eerste afslag (wanneer ze rechtdoor of driekwart gaan)

Wat beter is: Iets harder doorremmen en dan voor de rotonde een teentje gas erop, zodat je trekkend de rotonde over gaat. Alleen mensen die altijd schakel gereden hebben remmen even hard als met een handgeschakelde auto en durven geen gas te geven als ze de rotonde op gaan. Je trapt tenslotte ook niet de koppeling in om de rotonde over te gaan wanneer je een schakelauto hebt.


Je houdt met een automaat bij het verkeerslicht toch ook de rem ingetrapt?
Snap werkelijk niet waar je jezelf druk over maakt.
Automaat rijden is anders als schakel rijden en je moet idd je rem meer gebruiken.

Zijn er btw maar weinig die op een rotonde mijn slagschip V70 automaat bij kunnen houden.
 
Telt tegelijk remmen en gasgeven ook?

Waarom zou je dat doen?

Je houdt met een automaat bij het verkeerslicht toch ook de rem ingetrapt?
Snap werkelijk niet waar je jezelf druk over maakt.
Automaat rijden is anders als schakel rijden en je moet idd je rem meer gebruiken.

Zijn er btw maar weinig die op een rotonde mijn slagschip V70 automaat bij kunnen houden.

Het gaat niet om snel of langzaam de rotonde over rijden he? Ik doelde meer op het feit dat dat niet verteld wordt wanneer mensen een automaat kopen, net als de downsizing van motoren en turbo's etc. In transportland zijn automaten al veel langer gemeengoed aan het worden en daar wordt ook in bijgeschoold, waarbij je bovenstaande uitgelegd krijgt. Natuurlijk zijn die veel groter, zwaarder, etc, maar het principe van de koppeling intrappen in een bocht of op een rotonde wordt je ook niet bij je rijlessen geleerd en trekkend de bocht door of de rotonde over heeft een nut he?
 
'Je hebt t ding toch al voor de rotonde in de goeie versnelling staan :?
 
ook al lijkt het dat een automaat niet afremt op de motor maar dat is niet zo. Hij remt gewoon alleen minder. Dus niet vergelijkbaar met ingetrapte koppeling.
Kom je al snel achter als je een keer in een gladde situatie terecht komt.
Dan moet je een automaat in zijn vrij zetten om nog enigszins baas te blijven
Op het circuit rem je toch ook tot in de apex?
 
Remde vroeger op de heftruck altijd met links en gas geven met rechts. Als je dat eenmaal gewend bent, rijdt het prima.
 
:^ Met de auto al helemaal niet anders... Achteruit in de sneeuw is wel effe wennen, met een Mercedes met achterwielaandrijving... Die rijdt gewoon door als je remt
 
Terug
Bovenaan Onderaan