Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ingeblikt naar huis.... en... schade. HIER stond ik "rechts" (gewoon camera standpunt) voor rechtdoor.
Auto nog eens rechts van mij (ja op de "uitvoeg strook"), trekt met mij tegelijkertijd op met groen licht en stuurt de auto naar links. (tegen mij aan)
En ipv na het kruispunt even de parkeerplaats op te gaan rijd mr/mvr gewoon door naar huis...

Dashcam dus... prima...
Iig politie erbij gehaald en die zijn even bij persoon thuis op bezoek geweest om verhaal te halen.

Agenten bij mij hebben dascam beeld bekeken en vonden het al duidelijke wie de fout in is gegaan.

Achteraf praat, wellicht had ik een gat voor mij kunnen laten vallen zodat mr/mvr voor mij ertussen kon, maar dat kon ook prima achter mij.
Antwoord agent: Bijzondere verrichting moet voorrang verlenen....

Ben eigenlijk ook veel te soft, heb tegen agenten ter plaatse gezegd, bemiddel maar... ipv aangifte verlaten plaats ongeval te doen.

Helaas kost dit gewoon geld... en gezien het een lease-auto is, kost het me minstens eigen risico,
en mogelijk draai ik helemaal op voor de schade als de lease-maatschappij geen moeite doet om gegevens tegenpartij bij de politie op te gaan vragen.

wait, whut? Waarom zou jij voor kosten opdraaien als dader bekend is en er bewijs is?
 
wait, whut? Waarom zou jij voor kosten opdraaien als dader bekend is en er bewijs is?

Omdat ik net belde met de lease-maatschappij
Als ik de gegevens van de tegenpartij niet weet//invul dan zien zij het als eenzijdige schade en draai ik er zelf voor op.

In dit geval weet ik alleen kenteken van de auto en de rest is bij/met de politie geregeld.
 
Ingeblikt naar huis.... en... schade. HIER stond ik "rechts" (gewoon camera standpunt) voor rechtdoor.
Auto nog eens rechts van mij (ja op de "uitvoeg strook"), trekt met mij tegelijkertijd op met groen licht en stuurt de auto naar links. (tegen mij aan)
En ipv na het kruispunt even de parkeerplaats op te gaan rijd mr/mvr gewoon door naar huis...

Dashcam dus... prima...
Iig politie erbij gehaald en die zijn even bij persoon thuis op bezoek geweest om verhaal te halen.

Agenten bij mij hebben dascam beeld bekeken en vonden het al duidelijke wie de fout in is gegaan.

Achteraf praat, wellicht had ik een gat voor mij kunnen laten vallen zodat mr/mvr voor mij ertussen kon, maar dat kon ook prima achter mij.
Antwoord agent: Bijzondere verrichting moet voorrang verlenen....

Ben eigenlijk ook veel te soft, heb tegen agenten ter plaatse gezegd, bemiddel maar... ipv aangifte verlaten plaats ongeval te doen.

Helaas kost dit gewoon geld... en gezien het een lease-auto is, kost het me minstens eigen risico,
en mogelijk draai ik helemaal op voor de schade als de lease-maatschappij geen moeite doet om gegevens tegenpartij bij de politie op te gaan vragen.
Persoonlijk zou ik gewoon aangifte doen van het verlaten plaats van de plaats van een ongeval (en het veroorzaken van dat ongeval), maar dat moet je zelf weten. Als je het niet doet maak je het jouw verzekeraar wel een beetje lastig, en dat zal-ie meestal niet leuk vinden.

In elk geval moet je aan de verzekeraar / leasemaatschappij (idealiter een procesverbaal kunnen overleggen en) - in dit geval - een eenzijdig ingevuld Europees schadeformulier. En als het zo gegaan is zoals jij schrijft, en je hebt ook nog de beelden als bewijslast, dan zie ik niet goed hoe dit jou geld gaat kosten. Hooguit zal de verzekeraar vragen waarom je geen aangifte deed, zeker als het kenteken van de tegenpartij herkenbaar op de beelden staat...

Maar als je niets doet, tja, dan heb je kans dat het je inderdaad geld gaat kosten.
 
Persoonlijk zou ik gewoon aangifte doen van het verlaten plaats van de plaats van een ongeval (en het veroorzaken van dat ongeval), maar dat moet je zelf weten. Als je het niet doet maak je het jouw verzekeraar wel een beetje lastig, en dat zal-ie meestal niet leuk vinden.

In elk geval moet je aan de verzekeraar / leasemaatschappij (idealiter een procesverbaal kunnen overleggen en) - in dit geval - een eenzijdig ingevuld Europees schadeformulier. En als het zo gegaan is zoals jij schrijft, en je hebt ook nog de beelden als bewijslast, dan zie ik niet goed hoe dit jou geld gaat kosten. Hooguit zal de verzekeraar vragen waarom je geen aangifte deed, zeker als het kenteken van de tegenpartij herkenbaar op de beelden staat...

Maar als je niets doet, tja, dan heb je kans dat het je inderdaad geld gaat kosten.

Omdat politie bij tegenpartij is geweest en heeft aangeboden te bemiddelen.
En ik op moment van kijken van de beelden ter plaatsen ook dacht van,
mjah misschien had ik 'm ook voor kunnen laten gaan, maar goed we trokken tegelijkertijd op, laten we er geen welles/nietes van maken.
 
Omdat politie bij tegenpartij is geweest en heeft aangeboden te bemiddelen.
En ik op moment van kijken van de beelden ter plaatsen ook dacht van,
mjah misschien had ik 'm ook voor kunnen laten gaan, maar goed we trokken tegelijkertijd op, laten we er geen welles/nietes van maken.
Nou ja, hopen dan maar dat de tegenpartij van goede wil is. Ik zou het niet al te veel tijd geven, want dan kun je eventueel alsnog proberen aangifte te doen. Heeft de politie proces verbaal opgemaakt?
 
Omdat politie bij tegenpartij is geweest en heeft aangeboden te bemiddelen.
En ik op moment van kijken van de beelden ter plaatsen ook dacht van,
mjah misschien had ik 'm ook voor kunnen laten gaan, maar goed we trokken tegelijkertijd op, laten we er geen welles/nietes van maken.


Er is geen sprake van welles/nietus.
Wisselen van rijstrook - bijzondere manoeuvre - alle het overige verkeer voor laten gaan.

Ja had idd aangifte kunnen doen van verlaten plaats ongeval. Dat heeft geen voordeel voor jouw afwikkeling maar wel de maatschappelijke genoegdoening dat zo iemand er niet zomaar mee weg komt. Had je geen beelden gehad had je pech en had je 100% voor de schade kunnen opdraaien.



Dat lijkt mij dus ook. Lijkt mij dat de verzekering dan gewoon persoonsgegevens op kan vragen bij de politie. Al kan jij dat als persoon niet. @MeanBlueMan ?

De verzekering kan idd de gegevens kentekenhouder bij het kenteken zelf inzien bij het RDW.

Maar dat is allemaal niet nodig. De politie is bij de andere partij geweest, als het goed is hebben zij daar aangegeven de gegevens uit te wisselen.
Even bellen en daar de gegevens krijgen. Invullen op europees schadeformulier, zelf briefje bij schrijven en filmpje erbij, opsturen en de rest zou de verzekering moeten gaan regelen.

De afhandeling is eigenlijk altijd hetzelfde. Problemen komen vooral als er onduidelijkheid is in de aansprakelijkheid. Als alles zo gegaan is zoals geschetst, dan zou dit appeltje/eitje moeten zijn :)
 
Nu ben ik er ooit getuige van geweest dat de voor mijn woning geparkeerde leaseauto in elkaar gebeukt werd door een onhandig uitparkerend aannemersbusje: voor- en zijkant (hele lengte) zwaar beschadigt, terwijl ik al tandenpoetsend uit het raam stond te kijken. Schadebedrag circa 15k€. Er was een getuige, er was een kenteken, een aangifte, en toch gingen de verzekeraars handjeklappend aan het werk, en "regelden" onderling de schade. Als leaserijder kon ik mooi opdraaien voor het eigen risico, want de tegenpartij ontkende ooit in de buurt te zijn geweest... Gelukkig heb ik dat probleem niet meer, want al een poosje geen leaserijdert meer.
 
Nu ben ik er ooit getuige van geweest dat de voor mijn woning geparkeerde leaseauto in elkaar gebeukt werd door een onhandig uitparkerend aannemersbusje: voor- en zijkant (hele lengte) zwaar beschadigt, terwijl ik al tandenpoetsend uit het raam stond te kijken. Schadebedrag circa 15k€. Er was een getuige, er was een kenteken, een aangifte, en toch gingen de verzekeraars handjeklappend aan het werk, en "regelden" onderling de schade. Als leaserijder kon ik mooi opdraaien voor het eigen risico, want de tegenpartij ontkende ooit in de buurt te zijn geweest... Gelukkig heb ik dat probleem niet meer, want al een poosje geen leaserijdert meer.

ik kan me wel voorstellen dat louter en alleen een getuige minder zwaar weegt dan videobeelden...
 
Nu ben ik er ooit getuige van geweest dat de voor mijn woning geparkeerde leaseauto in elkaar gebeukt werd door een onhandig uitparkerend aannemersbusje: voor- en zijkant (hele lengte) zwaar beschadigt, terwijl ik al tandenpoetsend uit het raam stond te kijken. Schadebedrag circa 15k€. Er was een getuige, er was een kenteken, een aangifte, en toch gingen de verzekeraars handjeklappend aan het werk, en "regelden" onderling de schade. Als leaserijder kon ik mooi opdraaien voor het eigen risico, want de tegenpartij ontkende ooit in de buurt te zijn geweest... Gelukkig heb ik dat probleem niet meer, want al een poosje geen leaserijdert meer.

Civielrechtelijke afhandeling. Dan komen er andere spelregels tevoorschijn, spelregels die jij en ik niet terug zullen kunnen vinden.
 
ik kan me wel voorstellen dat louter en alleen een getuige minder zwaar weegt dan videobeelden...
Kan, al bestaat formeel dat onderscheid voor zover ik weet niet. Maar op de avond van dezelfde dag stond diezelfde bus opnieuw in de straat geparkeerd, met schade (logisch), en "mijn" Volvo-lak op de zijkant. Toen heeft de politie het ding even bekeken en vastgesteld dat het inderdaad erg aannemelijk was dat die bus de schade aan mijn leaseauto had veroorzaakt. Maar de eigenaar/bestuurder was niet te achterhalen: in het huis waar de bestuurder logeerde kende ineens niemand die bus.
Maakte voor de schadeafhandeling niets uit, want dat is iets wat verzekeraars onderling doen. En gelet op mijn ervaringen met verzekeraars en schadeafhandeling, sluit ik niet uit dat er een subtiel verschilletje is tussen de behandeling van leaserijders en particuliere bezitters. Maar omdat ik slechts aan mijn ervaring kan refereren zou dat natuurlijk een - weliswaar herhaald - toeval kunnen zijn.
Civielrechtelijke afhandeling. Dan komen er andere spelregels tevoorschijn, spelregels die jij en ik niet terug zullen kunnen vinden.
Inderdaad, dat dus. Verzekeraars bepalen zelf hun onderlinge spelregels, en soms is de verzekerde daar de dupe van. Vandaar dat ik het woord "handjeklappen" gebruikte.

Mijn boodschap aan @Okami_Xci was om die reden dus ook: gewoon even een beetje werk maken van het zorgvuldig rondbreien van je "dosssier" in plaats van het erbij te laten zitten, om wat voor respectabele redenen dan ook. Want - in mijn ervaring dus - maken schadebehandelaars soms keuzes die niet altijd even logisch zijn, zeker als dat gevoed wordt door een tegenpartij die ontkent. Dus kun je ze maar beter zo goed mogelijk bewapenen met alle onweerlegbare en niet te ontkennen feiten die je hebt en die in jouw voordeel spreken, want uit zichzelf gaan ze zich daar niet perse voor inspannen. Dat is het kudte van schade, zeker als je die niet zelf veroorzaakte: je bent er eventjes druk mee, maar het is niet anders.
 
Inderdaad, dat dus. Verzekeraars bepalen zelf hun onderlinge spelregels, en soms is de verzekerde daar de dupe van. Vandaar dat ik het woord "handjeklappen" gebruikte.
En bij deze civielrechtelijke afhandeling kan de politie je verder niet helpen, want die doet niet aan civiel recht.
 
Dit kwam ik tegen op facebook:

Mooi meisje op je zwarte fiets met je zwarte skinny en je zwarte jas.
Ik zag je op het laatste nippertje omdat je blonde staart eigenlijk het enige was wat ik zag bewegen op deze donkere regenachtige morgen.
Ik remde gelukkig af omdat ik het fietspad naderde.
Maar ik zag je niet.
Je had namelijk je licht niet aan op je fiets.
Ik heb mijn raam open gedaan en naar je geroepen :
Meisje doe alsjeblieft je licht aan ik zag je niet.
Je draaide je hoofd wel even naar me toe maar fietste door.
Je zult vast gedacht hebben wat moet dat mens.
Maar dat mens heeft het beste met je voor.
Dat mens heeft ook 2 zonen waar ze bij dit weer tegen zegt doe alsjeblieft je licht aan.
Misschien heeft je moeder het vanmorgen ook tegen je gezegd.
Maar in deze tijd van elektrische verlichting en zelfs automatische verlichting zou dit toch niet meer nodig hoeven zijn.
Mooi meisje ik hoop dat je veilig op school bent aangekomen op deze vrijdag de 13e.
En ik hoop dat je toch hoorde wat ik riep en voortaan denkt ik doe toch maar mijn licht aan.
 
Ik heb nog niet veel meegemaakt laatste weken ... oftewel ben ik veel verdraagzamer sinds mijn laatste vakantie :+

Maar vanochtend wel een zeer irritante Audi rijder gehad ...
Wat ik (in de auto) ooit heb ontdekt als ik over de sluizen van IJmuiden reed 's morgens vroeg is dat een deel van die mensen gewoon nog slapen. Vol op de bumper over die crisis weg waar iedereen te snel reed en liefst nog sneller wil.
Oplossing was heel simpel. Klein tikje op het rempedaal zodat het remlicht verschijnt en hop zo zitten ze 10 meter achter je en geen enkel geduw meer.
Heel soms doe ik dit ook op de snelweg, en heel vaak werkt het ook nog. Is misschien niet heel netjes maar de poging is het waard, zeker als het druk is en in de verte de remlichten verschijnen.
 
Wat ik (in de auto) ooit heb ontdekt als ik over de sluizen van IJmuiden reed 's morgens vroeg is dat een deel van die mensen gewoon nog slapen. Vol op de bumper over die crisis weg waar iedereen te snel reed en liefst nog sneller wil.
Oplossing was heel simpel. Klein tikje op het rempedaal zodat het remlicht verschijnt en hop zo zitten ze 10 meter achter je en geen enkel geduw meer.
Heel soms doe ik dit ook op de snelweg, en heel vaak werkt het ook nog. Is misschien niet heel netjes maar de poging is het waard, zeker als het druk is en in de verte de remlichten verschijnen.

Stoer joh duidelijk en lekker kort....thumbs up, de redder van de automobilist
 
Vanochtend op de trapfiets reed ik een heel stuk op met een rijtje auto's. Op den duur ging het wat harder voor me, dus achter me wilde er iemand voorbij. Nou prima, ga maar.

Haalt ie in, gaat ie op de rem om meteen rechtsaf te slaan.. |( Blijf er dan gewoon even achter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan