Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Vanmiddag met het koekblik weliswaar geen voorrang verleend gekregen door een litouwse vragtwaggel bediener bij ons werk op het terrein waar de gewone Nederlandse verkeers regels van toepassing zijn.
Bediener daar op aangesproken en deze was totaal verbijsterd dat men bestuurders die van rechts komen op een gelijkwaardige kruising voorrang moet verlenen.
Geeft toch een veilig gevoel dat dit soort bedieners hier op onze Europese wegen mogen rijden :X :(
 
Ik had dat pas met die auto zonder verl ,Deze mevr was erg blij dat ik t ff melde .
, Worden ze boos dan weten ze t iig .en voor de rest zoeken ze t dan maar uit.
Ik moet er niet aan denken dat er omdat ik niets gezegd zou hebben er brokken gemaakt zouden zijn.
Ik heb het ook wel eens gehad. Om een of andere reden vind de monteur waar ik mijn motor breng voor reparatie/onderhoud het nodig om de verlichting uit te zetten. Daardoor al eens aardig wat geknipper gehad voor ik in de gaten had dat ik zonder verlichting reed. (was nog niet heel donker, het begon wat te schemeren).

Ook al eens met de auto gehad dat ik bij de supermarkt weg reed. Dat parkeerterrein is natuurlijk goed verlicht en daardoor had ik eerst niet in de gaten dat ik geen verlichting aan had. Dat viel me pas op toen er na zo'n honderd meter minder lantaarnpalen waren. Uiteraard toen direct de verlichting aan gezet.

p.s. ik rij bijna altijd met verlichting, ook overdag. maar nu dus een keer vergeten aan te doen.
 
Problemen begonnen als je meerdere auto's hebt en de ene automatische verlichting heeft en de andere niet. Valt wel mee in Frankrijk... bikdonker nietwaar...
 
Ik heb het ook wel eens gehad. Om een of andere reden vind de monteur waar ik mijn motor breng voor reparatie/onderhoud het nodig om de verlichting uit te zetten. Daardoor al eens aardig wat geknipper gehad voor ik in de gaten had dat ik zonder verlichting reed. (was nog niet heel donker, het begon wat te schemeren).

Ook al eens met de auto gehad dat ik bij de supermarkt weg reed. Dat parkeerterrein is natuurlijk goed verlicht en daardoor had ik eerst niet in de gaten dat ik geen verlichting aan had. Dat viel me pas op toen er na zo'n honderd meter minder lantaarnpalen waren. Uiteraard toen direct de verlichting aan gezet.

p.s. ik rij bijna altijd met verlichting, ook overdag. maar nu dus een keer vergeten aan te doen.
Tip: altijd verlichting uit doen als je de motor uit zet.
Dan start je ook altijd zonder verlichting. Beter voor de lampen, beter voor de belasting van je accu tijdens het starten.
 
Gaat er tegenwoordig/laatste 15 jaar niet een pieper af als je je verlichting aan laat staan en de auto wenst te verlaten met de verlichting nog aan?
 
Tip: altijd verlichting uit doen als je de motor uit zet.
Dan start je ook altijd zonder verlichting. Beter voor de lampen, beter voor de belasting van je accu tijdens het starten.

Die opmerking kreeg ik ook eens toen mijn motor niet wilde starten. De verlichting op het (uit Nood-Amerika geïmporteerde) ding kon echter niet uit.
Leuk detail: degene van wie de opmerking kwam, was de vorige eigenaar van de motor :+
(en ja, hij meende het serieus)

Bij (nieuwere) auto's zie je vaak dat tijdens het starten de verlichting automatisch uit gaat. Is dat bij nieuwere motoren niet ook het geval?
(Nieuwste motor hier is van 2002 en is daarmee niet echt een maatstaf...)
 
Als die al 15 jaar staat te piepen is de accu ook wel leeg.:+

... en zijn de buren verhuisd, dus niemand om je te helpen met startkabels :P

Die opmerking kreeg ik ook eens toen mijn motor niet wilde starten. De verlichting op het (uit Nood-Amerika geïmporteerde) ding kon echter niet uit.
Leuk detail: degene van wie de opmerking kwam, was de vorige eigenaar van de motor :+
(en ja, hij meende het serieus)

Bij (nieuwere) auto's zie je vaak dat tijdens het starten de verlichting automatisch uit gaat. Is dat bij nieuwere motoren niet ook het geval?
(Nieuwste motor hier is van 2002 en is daarmee niet echt een maatstaf...)
Bij mijn motor en auto, beide van bouwjaar 2000, is dat ook zo, en zelfs bij mijn vorige auto, 1997, was dat zo.
 
Die opmerking kreeg ik ook eens toen mijn motor niet wilde starten. De verlichting op het (uit Nood-Amerika geïmporteerde) ding kon echter niet uit.
Leuk detail: degene van wie de opmerking kwam, was de vorige eigenaar van de motor :+
(en ja, hij meende het serieus)

Bij (nieuwere) auto's zie je vaak dat tijdens het starten de verlichting automatisch uit gaat. Is dat bij nieuwere motoren niet ook het geval?
(Nieuwste motor hier is van 2002 en is daarmee niet echt een maatstaf...)
Jawel, en dat is inderdaad beter voor de accu.
Maar je hebt nog steeds dat het licht aangaat bij het aanzetten van het contact, dan weer uit tijdens het starten, en daarna weer aan zodra hij loopt. Ofwel dus een extra aan/uit-cyclus, elke keer dat je start. Niet goed voor de lamp, zeker niet als je een xenon- of een led-lamp gemonteerd hebt.
 
Die opmerking kreeg ik ook eens toen mijn motor niet wilde starten. De verlichting op het (uit Nood-Amerika geïmporteerde) ding kon echter niet uit.
Leuk detail: degene van wie de opmerking kwam, was de vorige eigenaar van de motor :+
(en ja, hij meende het serieus)

Bij (nieuwere) auto's zie je vaak dat tijdens het starten de verlichting automatisch uit gaat. Is dat bij nieuwere motoren niet ook het geval?
(Nieuwste motor hier is van 2002 en is daarmee niet echt een maatstaf...)

ja dat is bij een k100 ook, die zijn er al vanaf eerste helft jaren 80.


Jawel, en dat is inderdaad beter voor de accu.
Maar je hebt nog steeds dat het licht aangaat bij het aanzetten van het contact, dan weer uit tijdens het starten, en daarna weer aan zodra hij loopt. Ofwel dus een extra aan/uit-cyclus, elke keer dat je start. Niet goed voor de lamp, zeker niet als je een xenon- of een led-lamp gemonteerd hebt.

is de levensduur van een gloeilamp afhankelijk van het aantal keren aan zetten? Ik dacht dat dit gewoon branduren waren.
Er zijn auto's en motoren die dit af fabriek zo hebben, dus ik denk dat het wel meevalt.
Ik zet de lampen nooit uit bij mijn motoren.
 
is de levensduur van een gloeilamp afhankelijk van het aantal keren aan zetten? Ik dacht dat dit gewoon branduren waren.
Er zijn auto's en motoren die dit af fabriek zo hebben, dus ik denk dat het wel meevalt.
Ik zet de lampen nooit uit bij mijn motoren.

D'r is/was ergens een gloeilamp die 1x aan is gezet en al tig jaar brand...
Die is/was nog steeds heel na heel wat meer branduren dan die andere gloeilampen zien voor ze stuk gaan.
Toegegeven die brande wel heel zwak in vergelijking.
 
Jawel, en dat is inderdaad beter voor de accu.
Maar je hebt nog steeds dat het licht aangaat bij het aanzetten van het contact, dan weer uit tijdens het starten, en daarna weer aan zodra hij loopt. Ofwel dus een extra aan/uit-cyclus, elke keer dat je start. Niet goed voor de lamp, zeker niet als je een xenon- of een led-lamp gemonteerd hebt.
Van Xenon weet ik dat, gasontladingslampen vinden dat "nie leuk nie" om kort na uitschakelen weer aangezet te worden. Maar van leds kan ik het me slecht voorstellen, aangezien die ook met Pulse-width-modulation gedimd worden, waarbij ze in feite heel snel flikkeren. Led wordt sowieso veel gebruikt in toepassingen waarbij veel geschakeld moet worden.

Maar ik vind dat niet zo'n issue met halogeenlampen, houdt de economie een beetje op gang.

is de levensduur van een gloeilamp afhankelijk van het aantal keren aan zetten? Ik dacht dat dit gewoon branduren waren.
Er zijn auto's en motoren die dit af fabriek zo hebben, dus ik denk dat het wel meevalt.
Ik zet de lampen nooit uit bij mijn motoren.

Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen, het materiaal van de gloeidraad zal bij aan- en uitzetten steeds uitzetten en weer krimpen. Kijk er niet raar van op dat zo'n spiraal sneller breekt wanneer hij meer uitzet- krimpcycli ondergaan heeft.
 
Modernere fietsen hebben het probleem al dat de injectie en ecu als eerste al veel vraagt om te kunnen starten, ondertussen branden er ook al allerlei lampjes maar vaak de koplamp nog niet.
De tip van Superblackbird is echt een goeie mits je een schakelaar hebt.

Ik heb zelf de verlichting zekering gelust naar de buddy zodat ik de zekering makkelijk kan verwijderen, dit doe ik tijdens circuit dagen maar ook om bij de 1ste keer starten na de winter geen stroom te verliezen aan de verlichting
 
In de winter is er de truc om eerst de verlichting aan te zetten om de accu een beetje op te warmen.
Waardoor die meer stroom kan leveren tijdens de start.
Iedere motor sinds het jaar kruik schakelt de randzaken uit tijdens de start, bij de uitzonderingen is het niet nodig geacht.
Voor iedereen die zelf allerlei kunstgrepen uitvoert: koop gewoon een nieuwe accu.
Uch.
 
Ik kwam laatst op de motor teug van een avondritje en onderweg naar Den Haag merkte ik in het stekedonker bij Austerlitz dat ik idd zonder licht reed, ik dacht: nou rij ik al zo lang zonder, nou vertik ik het voor die laatste 70 kilometer om het aan te zetten ook, bekijk het maar B|
 
Wat lampen betreft:
- Halogeenlampen slijten van aan en uitzetten. Maar je kan ze vele duizenden keren inschakelen, dus het zal jaren duren voordat je lamp daar aan stuk gaat.
- Als je je lampen uitschakelt voor het starten, dan heb je een paar ampere minder verbruik, dus houd je meer over voor het starten. Maar als je je lampen uit moet zetten om te kunnen starten, is je accu echt al versleten. De verlichting verbruikt grofweg 5 ampere, de startmotor vele tientallen, soms wel honderd ampere trekken, dus het zou eigenlijk weinig uit moeten maken.

Verder:
Tijdens het starten kan de startmotor en solenoid bij het uitschakelen van de startmotor, een grote spanningspiek genereren tot wel honderden volts. Elektronica houdt daar niet van. LED en xenonlampen hebben elektronica om de lamp aan te sturen.
Veel voertuigelektronica is daarop ontworpen, maar als het aftermarket spul is, kan je daar helaas niet van uitgaan omdat we nu eenmaal leven in een tijdperk waarin de meeste fabrikanten liever kiezen om 25 cent per apparaat te besparen, dan om de boel langer mee te laten gaan.
Daarom is het verstandig om led en xenonlampen voor het starten uit te schakelen.
De xenonlamp zelf vindt in/uitschakelen ook niet erg fijn, de lamp heeft een beperkt aantal ontsteekcycli.

Met een tranzorb/TVS diode/varistor over de spoelen van de startmotor en van de solenoid, kan je die spanningspieken onderdrukken.
 
Ik vind het jammer dat je goede dingen gaat laten omdat anderen er slecht op reageren.

Hou de eer aan jezelf, uiteindelijk kom je ook mensen tegen die je wel dankbaar zijn en zonder het ooit te weten voorkom je er misschien een zwaar ongeval mee.
ach... heb echt geen zin meer in zo'n botte achterlijke reactie. jammer voor degene die het wel waarderen als ze erop geattendeerd worden maar ik doe het niet meer. de hufterigheid in de maatschappij is groter dan de dankbaarheid geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan