Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ach, ik ben net de paus. Zwaai overal naar.
En gelukkig hoef ik geen echte motorrijder meer te zijn, toen ik nog geen geld had voor een koekblik ging ik ook op m’n cb400f-je naar het werk. Brrrr , ja ook in de winter. Daarna dagje op de bouw werken Brrr en weer terug op de Honda Brrr :P
 
Ik rij ook rustig door. Heb wel een koekblik, maar die gebruik ik voornamelijk als ik teveel zooi of de hond mee moet nemen. Als het even kan neem ik de motorfiets, en dan is het weer meestal geen reden om hem te laten staan.

Kou en regen kan je je op kleden. Als het echt hoost bij vertrek thuis twijfel ik wel eens tussen autosleutel en regenpak, maar wat de uitkomst is is dan nog 50/50 8-)
 
Ik moet altijd lachen als ik zo’n echte motorrijder zie.
Terwijl de hagel met bakken de lucht uit komt of de sneeuwvlokken om je oren vliegen.
Zet ik de kachel nog wat hoger en de ruitenwisser een tandje sneller.
Ik zwaai dan ook altijd maar ze zijn waarschijnlijk te verkleumd om terug te zwaaien want dat doen ze nooit -O-
Als ik niet op de motor maar eens wel in de auto zit en ik zie zo'n motorrijder verkleumd door slecht weer ploegen.......ben ik gewoon jaloers
 
Ja dat werd al verteld door de motorzaak.
Ze kijken hoe groot het gat is en of er een paraplu in kan. Anders ga ik gewoon voor veilig en een nieuwe band erop.
Rij bijna elke dag woon werk, dus ik neem geen risico daarmee.
Ik heb er nu S22 onder liggen, maar ik zal eens navraag doen voor een garantie op lekrijden dan
Helaas niet gelukt om de band te fixen met een paraplu.
Bij het wegbrengen al even over de banden gehad en toen bleek ook de voorband al aardig te cuppen. Had er tijdens het rijden nog geen last van. Maar ja, heb ook nog geen jaar ervaring.
Dus om alles gelijk maar goed te doen voor en achter laten vervangen.
Banden worden nu besteld en met beetje mazzel kan ik die dinsdag dan ophalen.
Nu voor een iets meer toergerichte band gegaan. De S22 vind ik zeer fijn, maar voor elke dag woon werk en vooral rechtdoor misschien niet het meest geschikt.
Nu gekozen voor de Metzeler Roadtec 01 SE.
Ben benieuwd hoe die bevallen en hoe die in maart aanvoelen op het Midland circuit
 

Bijlagen

  • mr bean.png
    mr bean.png
    131,1 KB · Weergaven: 4
Ik heb de ANWB dat ook weleens als advies zien geven.

Maar als ik achter de meeste grip heb, wat kan ik daar nog mee wanneer de wielen waarmee ik de auto controleer, geen grip meer hebben?
In principe komen de achterwielen vanzelf weer achter de voorwielen aan, wanneer ze weer grip krijgen. Ook omdat het zwaartepunt meestal aan de voorkant van een auto ligt.

En in mijn ervaring is het serieus verliezen van grip achter, alleen een echt risico bij achterwiel aangedreven auto's. En dan heb je dat ook nog voor een groot deel zelf in de hand.
De banden met het meeste profiel gaan achter, en wel om de volgende reden; als je op nat wegdek rijd, en de banden met het meeste profiel liggen voor, als je dan aan de voorkant aquaplaneert, wat denk je dan dat de achterkant van de auto doet? Juist, hetzelfde. Gevolg is dat je de auto op dat moment niet meer controleert en letterlijk passagier bent geworden.
Als hetzelfde gebeurt als de beste banden achter liggen, dan zullen de achterbanden nog contact hebben en is de aquaplaning in een oogwenk gecontroleerd; koppeling in en de auto gaat vanzelf rechtdoor.
DAT is de reden dat de beste banden achter moeten.
 
De banden met het meeste profiel gaan achter, en wel om de volgende reden; als je op nat wegdek rijd, en de banden met het meeste profiel liggen voor, als je dan aan de voorkant aquaplaneert, wat denk je dan dat de achterkant van de auto doet? Juist, hetzelfde. Gevolg is dat je de auto op dat moment niet meer controleert en letterlijk passagier bent geworden.
Als hetzelfde gebeurt als de beste banden achter liggen, dan zullen de achterbanden nog contact hebben en is de aquaplaning in een oogwenk gecontroleerd; koppeling in en de auto gaat vanzelf rechtdoor.
DAT is de reden dat de beste banden achter moeten.
zou dat dan een pleidooi zijn om ook de sneeuwkettingen bij je voorwielaandrijver maar achter te monteren?

Ik vind dat je verhaal best wel plausibel is. En ik heb de mazzel dat mijn banden gelijkmatig slijten doordat mijn lading achterin zit, een hoofdbreken minder.
 
d'r zit nog meer achter, (niet de sneeuwkettingen)

Hydroplaning is afhankelijk van de capaciteit om water af te voeren en van de aslast.

Een band met een aslast van 800 kilo en 2 mm profiel kan misschien meer water afvoeren dan dezelfde band met 6 mm profiel en 200 kilo aslast (fictieve getallen)

Verder, als je achterbanden geen grip hebben willen ze naar voren, dus de auto wil omdraaien, ooit op school dat proefje gedaan, neem een speelgoed auto en plak de achterste wielen af met plakband, zet hem op een brede lat en til 1 zijde op zodat de auto voorwaarts naar beneden gaat rollen, het autootje zal altijd willen omdraaien.

db
 
De voorbanden maken de weg vrij van water voor de achterbanden.
En dat is voor mij de reden om eigenlijk met de voorwielaandrijver de beste gummen voor te hebben. Gevoelsmatig zit ik er wat aan de grond houden nooit zo ver naast. En ook al mijn aquaplaningmomenten heb ik overleefd... ik hou mijn beste banden wel voor. Temeer omdat ik nooit met minder dan 5 mm profiel rij
 
De banden met het meeste profiel gaan achter, en wel om de volgende reden; als je op nat wegdek rijd, en de banden met het meeste profiel liggen voor, als je dan aan de voorkant aquaplaneert, wat denk je dan dat de achterkant van de auto doet?
Niets, want je gaat dan ineens rechtuit.
Juist, hetzelfde. Gevolg is dat je de auto op dat moment niet meer controleert en letterlijk passagier bent geworden.
Als hetzelfde gebeurt als de beste banden achter liggen, dan zullen de achterbanden nog contact hebben en is de aquaplaning in een oogwenk gecontroleerd; koppeling in en de auto gaat vanzelf rechtdoor.
Nee, je ging al rechtuit, op het moment dat je de aandrijfkrachten van de voorwielen afhaalt, bestaat de kans dat het voertuig juist weer bestuurbaar wordt.
DAT is de reden dat de beste banden achter moeten.
En als je voorbanden (66% van de remkracht van een auto, veruit de meeste stuurkracht en niet te vergeten, bij een voorwielaandrijver 100% aandrijfkracht) geen contact met het wegdek hebben, dan ben je geen passagier van je eigen auto?

Er zijn meer situaties bedenkbaar dan alleen te hard met je auto een bocht in te gaan waardoor de achterwielen grip verliezen en je gelukkig genoeg uitloopmogelijkheden hebt in een bocht waardoor je misschien de meeste grip wil hebben met je voorwielen.
 
Niets, want je gaat dan ineens rechtuit.

Nee, je ging al rechtuit, op het moment dat je de aandrijfkrachten van de voorwielen afhaalt, bestaat de kans dat het voertuig juist weer bestuurbaar wordt.

En als je voorbanden (66% van de remkracht van een auto, veruit de meeste stuurkracht en niet te vergeten, bij een voorwielaandrijver 100% aandrijfkracht) geen contact met het wegdek hebben, dan ben je geen passagier van je eigen auto?

Er zijn meer situaties bedenkbaar dan alleen te hard met je auto een bocht in te gaan waardoor de achterwielen grip verliezen en je gelukkig genoeg uitloopmogelijkheden hebt in een bocht waardoor je misschien de meeste grip wil hebben met je voorwielen.
Je wil het niet snappen hè?
Monteer jij ze maar waar je ze wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan