Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Even inpikken op al dat vrachtwagen geneuzel ...

Ik houd mij niet echt bezig met het oordelen of een vrachtwagen een maneuver maakt dat wel of niet goed is, ik probeer gewoon rekening te houden met hun situatie, en daar waar ik het kan op een veilige manier, geef ik hen de nodige ruimte. En doen ze echt te gevaarlijk, zorg ik dat ik weg ben uit hun buurt. Ik verlies liever wat meer tijd dan mij in een gevarenzone te houden omdat ik "in mijn recht" ben.

Nu ik tijdelijk in de Antwerpse haven werk maak ik het regelmatig mee dat een vrachtwagen een kruising niet tijdig kan vrijmaken voor de dwarsrichting alweer groen heeft, en dat ligt lang niet altijd aan het door donkerrood te rijden.
Als die opgejaagde Volvo/Mercedes/BMW/Audi/Tesla/enz rijders heetgestookt zijn door de duivel en door elkaar toeterend vlak langs de achterkant van die vrachtwagen doorschieten, invoegen tussen elkaar met enkele cm's ertussen, wacht ik wel 20 sec, kan ik daarna weer veilig mijn weg verder zetten, en aan de volgende lichten rijd ik hun weer tussendoor voorbij. Eens de snelweg op komen ze dan aan 431km/u weer langs je door om je te bewijzen dat ze sneller zijn ... tot je verderop weer file hebt ...




Maar even een vraag aan alle vrachtwagenchauffeurs onder ons:
Ik zie tegenwoordig vrachtwagens rondom volgeplakt met deze stickers:
Bekijk bijlage 1619207

Is dat een nieuwe verplichting? Of eerder een soort opkomend advies?

Verder zie ik ook meer en meer vrachtwagens met een soort van CO2 sticker, een max snelheid sticker van 83km/u, of 87km/u, met daaronder een symbooltje dat aanduid dat ze daardoor minder CO2 uitstoten. Ze rijden ook effectief die snelheid die ze aangeven (gezien op GPS).
Geen vrachtwagen chauffeur hier, maar is sinds kort als je me je vrachtwagen frankrijk in wilt verplicht. Sinds wanneer weet ik niet precies
 
Geen vrachtwagen chauffeur hier, maar is sinds kort als je me je vrachtwagen frankrijk in wilt verplicht. Sinds wanneer weet ik niet precies
Snelwegen nog niet, binnensteden en binnenwegen verplicht, geloof dat ze er vanaf 1 april ook echt op handhaven
 
Ja, inderdaad een ongeluk, ik denk dat @Rob RD dit ongeluk bedoeld..
Dat is niet best, en dan schijnen er ook nog zeer schokkende beelden verspreid te zijn door ramptoeristen.
 
Ja, inderdaad. ik heb er niet op gezocht, dat soort beelden zie ik liever niet.
De feiten spreken voor zich helaas.
 
Hoi :W

Gisterenavond na 10 jaar niet, weer eens tussen de file doorgereden met een motor, tussen 2 vrachtwagens door is dan ineens wel weer wennen, maar er gaven ook nog veel chauffeurs en automobilisten extra ruimte (met een voet/hand op van mij daarna). :t

Sinds 2 weken nu weer op de motor en 500km verder, maar alsof de motor het aantrekt (lees = meer het niet gezien worden door de automobilisten), want ik kan op 2 handen al niet meer tellen hoeveel keer er voorrang is genomen terwijl ik aan kom rijden van rechts, bij een versmalling en rode pijl gewoon door blijven rijden en maar wiel-kleven bij mij.
Dat laatste was vandaag wel een mooie, op een dijk doorgetrokken streep, 50km/h max, reed ik zo ongeveer ook en het ging over naar 60km/h reed ik ook ongeveer. Kwam er een auto naar mij toegereden in de spiegels en kwam tot 1mtr van mij vandaan. WTF! :X
Ik kijk achterom, blijkbaar was dat genoeg en ineens kwamen er 4 autolengtes tussen, daarna toch mijn duim opgestoken. :)

Al die actiegroepen met dat 'wij' (zijn er natuurlijk een paar) te hard rijden en te luid zijn, krijg ik dit achter mij, voelt als de omgekeerde wereld.

Er is dus niets veranderd in 10 jaar tijd, zo lijkt. :+
 
Even inpikken op al dat vrachtwagen geneuzel ...

Maar even een vraag aan alle vrachtwagenchauffeurs onder ons:
Ik zie tegenwoordig vrachtwagens rondom volgeplakt met deze stickers:
Bekijk bijlage 1619207

Is dat een nieuwe verplichting? Of eerder een soort opkomend advies?
Was mij ook al opgevallen en gezien de tekst had ik al een verplicht gevoel voor goederenvervoer naar en door Frankrijk.
 
Reed op de 's Gravelandseweg in Schiedam (2 x 2 banen) en naderde een busje dat eigenlijk in geen enkele van de voor hem beschikbare banen reed. Driekwart van de auto op de linkerbaan, dan weer driekwart op de rechterbaan, hup over het verdrijvingsvlak en ook niet heel snel. Na er even verbaasd achter gereden te hebben gauw erlangs en gelijk hoofdschuddend een blik geworpen op de chauffeur die verbazingwekkend genoeg niet eens afgeleid leek te zijn door zijn telefoon.
Komt bij het stoplicht naast me staan, raampje open; ''Ik had je niet gezien man!''
Ik: ''Geen zorgen, u hebt me niet in direct in gevaar gebracht maar u zwalkt nogal, alles lekker?''
Meneer: ''Ja, ik dacht dat ik alleen op de weg was.''
Ik vriendelijk lachend: ''Dus dan gaat u maar zwalken over de weg?''
Meneer: ''Haalt schouders op.''

En daarna hebben we elkaar vriendelijk een fijne avond en een veilige reis gewenst.
Ik ben absoluut niet de persoon om andermans rijkunsten te gaan beoordelen,
maar naar de beweegredenen achter het rijgedrag van deze meneer was ik wel nieuwsgierig.
Ik snap meneer ergens wel, als je wegenbelasting betaalt wil je toch zoveel mogelijk vierkante meters asfalt benutten..
Maar gaan rijden alsof je straalbezopen bent omdat je toch ''alleen'' bent, tja die kom ik niet zo vaak tegen.
 
...

En daarna hebben we elkaar vriendelijk een fijne avond en een veilige reis gewenst.
Ik ben absoluut niet de persoon om andermans rijkunsten te gaan beoordelen,
maar naar de beweegredenen achter het rijgedrag van deze meneer was ik wel nieuwsgierig.
......

Zo zou het moeten zijn naar elkaar toe, maar vaak is er onbegrip en ongemak wat de toon voert.

Ik sta er ook in van 1 vinger naar de ander wijzen, maar 3 vingers wijzen naar mijzelf. Dus eerst bij mij zelf te rade gaan, zou dit mij ook kunnen gebeuren? Vandaag ook een heftige app'er rechts gepasseerd en even getoeterd, hij was gelijk weer bij de les (gelukkig).

Vriendelijkheid brengt je ver, maar soms is de ander zo ver heen, dan houd het voor mij op en dan is het voor mij :W.

*edit* En ik bezit het A, B en C rijbewijs en heb al ruim 20 jaar rijervaring in die categorieën opgebouwd en dus ook het respect voor allen.
 
Laatst bewerkt:
Onlangs, maandje geleden of zo, had ik een vervelende ervaring met een beroepschauffeur.

Ik houd altijd rekening met anderen op de weg, probeer niemand tot last te zijn, en zeker geen trucks. Soms houd ik bijvoorbeeld in zodat een vrachtwagen achter me nog net mee kan door groen.
Hoewel verreweg de meesten naar mijn idee prima rijden had ik laatst dus een encounter met een exemplaar uit die ene promille knurften in die beroepsgroep.

Even een situatieschets; het waaide hard, de provinciale weg weg was nat en ik kwam aanrijden bij een grote dubbelbaans stoplichtkruising waar vier grote vrachtwagens rechts stonden, het werd net groen. Ik heb een snel motortje en ga daar niet achter blijven, haalde alles in maar het verkeer voor me reed niet echt door en de voorste truck was best rap op snelheid, die kon ik niet voorbij dus ging ik er netjes achter op 2 a 3 seconden. De vrachtwagen achter me was niet zo snel dus ruimte zat.

Nou, dat duurde niet lang, de truck achter me naderde rap en kwam wel erg dichtbij, daar paste geen auto meer tussen, bij 80 km/h... Ik kon niet weg, zat op normale afstand tot mijn voorligger, kon en mocht niet inhalen. Heb geprobeerd iets afstand te maken door me even te laten afzakken en weer snel op te trekken; daarop kwam de truck nog dichter bij. Toen heb ik gewenkt dat ie afstand moest maken, daarop ging ie toeteren, vlak achter m’n rug. En ik reed 80 op een natte weg met harde wind, achter een oplegger, zat er een Scania in m’n nek, echt heel dichtbij.

Ik was helemaal klaar met die idioot, dit kun je als motorrijder niet winnen; er was een korte uitvoegstook en daar heb ik hem er meteen langs gelaten.
Hij ging voorbij en ging toen z’n nieuwe voorligger opdrukken, de truck met lege oplegger waar ik eerst achter zat, z’n nieuwe prooi. Ik kon het in een flauwe bocht mooi zien, hij zat er minder dan een autolengte achter, met 80 km/h.... Het is dan wel een lege oplegger en hij keek er overheen maar de afstand was echt iets van 4 meter of minder, en datzelfde deed ie bij mij dus ook.

Ik dacht dat ik niet bang uitgevallen was maar dit heeft me toch wel even gereset.
Een paar kruisingen verder sloeg hij af en vond ie het nodig mij de huid vol te schelden. Geen idee wat die gesnoven had, wat mij betreft mag zo iemand z’n rijbewijs acuut inleveren.

Thuisgekomen heb ik een Jorritsmaatje gedaan, het bedrijf gebeld; ik heb niet de illusie dat er iets mee gebeurt maar meer kan ik niet doen.
 
Stickers of niet, de verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij de vrachtwagenbestuurder.
Lekker gezegt heb je wel eens gekeken hoe achterlijk mensen rondom een vrachtwagen bewegen . .bij mijn werk vaak genoeg achteruitrijdend er nog even achterlangs met fiets auto wandelwagen lopend voorbij willen. Kut volk en een chauffeur moet het allemaal kunnen zien tijdig ingrijpen ik zeg plat rijden........
 
Lekker gezegt heb je wel eens gekeken hoe achterlijk mensen rondom een vrachtwagen bewegen zijn.
Stickers of niet, de verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij de vrachtwagenbestuurder.
En dat is niet altijd correct.
Zoals anderen al opgemerkt hebben mensen gaan bijna met opzet in je dode hoek zitten of net achter je langs passeren als je achteruit aan het manoeuvreren bent.

Vorige week nog gezien dat een vrachtwagen stopt om te kijken of hij veilig rechts af kan slaan.
Net op het moment dat hij wil vertrekken wil een fietser de vrachtwagen langs rechts passeren en stopt ter hoogte van de koppels hotel omdat hij niet tussen de vrachtwagen en de weg past.

De chauffeur heeft hem gelukkig gezien en direct gestopt anders was de fietser weer een pannenkoek in het verkeer.
Maar een beetje verstrooidheid of laagstaande zonin de rug/mist en hij zou de fietser gemist kunnen hebben.
(net zonsopgang en het schemerde nog en de fietser had geen licht)
 
Lekker gezegt heb je wel eens gekeken hoe achterlijk mensen rondom een vrachtwagen bewegen . .bij mijn werk vaak genoeg achteruitrijdend er nog even achterlangs met fiets auto wandelwagen lopend voorbij willen. Kut volk en een chauffeur moet het allemaal kunnen zien tijdig ingrijpen ik zeg plat rijden........
Dat achterlangs lopen of rijden is natuurlijk zeer onverstandig, maar de chauffeur is verantwoordelijk en wordt (terecht) aan de hoogste boom opgehangen.
 
En dat is niet altijd correct.
Zoals anderen al opgemerkt hebben mensen gaan bijna met opzet in je dode hoek zitten of net achter je langs passeren als je achteruit aan het manoeuvreren bent.

Vorige week nog gezien dat een vrachtwagen stopt om te kijken of hij veilig rechts af kan slaan.
Net op het moment dat hij wil vertrekken wil een fietser de vrachtwagen langs rechts passeren en stopt ter hoogte van de koppels hotel omdat hij niet tussen de vrachtwagen en de weg past.

De chauffeur heeft hem gelukkig gezien en direct gestopt anders was de fietser weer een pannenkoek in het verkeer.
Maar een beetje verstrooidheid of laagstaande zonin de rug/mist en hij zou de fietser gemist kunnen hebben.
(net zonsopgang en het schemerde nog en de fietser had geen licht)
En een laagstaande zon is natuurlijk helemaal geen excuus, die chauffeur wordt eerst gecastreerd voordat hij wordt opgehangen.:+
 
En een laagstaande zon is natuurlijk helemaal geen excuus, die chauffeur wordt eerst gecastreerd voordat hij wordt opgehangen.:+
Ik hoop dat jij nooit iemand in het ziekenhuis (of erger rijdt) per ongeluk.
Dit is gebeurt bij een kennis van mij en die man is nauwelijks te herkennen voor en na het ongeval.
Hij heeft met een camionet met aanhangwagen over een fietser gereden die in de verkeerde richting aan het rijden was.
De hoek om de weg op te geraken is 160°.
Je kan met een camionet niet zien of er een fietser uit de verkeerde richting komt zonder het fietspad over te rijden. (zelfs niet aan 1 km/u)
Als je het fietspad oprijdt zodat je de fietsers zou kunnen zien staat je neus al over de rijbaan.
 
Ik hoop dat jij nooit iemand in het ziekenhuis (of erger rijdt) per ongeluk.
Dit is gebeurt bij een kennis van mij en die man is nauwelijks te herkennen voor en na het ongeval.
Hij heeft met een camionet met aanhangwagen over een fietser gereden die in de verkeerde richting aan het rijden was.
De hoek om de weg op te geraken is 160°.
Je kan met een camionet niet zien of er een fietser uit de verkeerde richting komt zonder het fietspad over te rijden. (zelfs niet aan 1 km/u)
Als je het fietspad oprijdt zodat je de fietsers zou kunnen zien staat je neus al over de rijbaan.
Ik had het over verantwoordelijkheid, blijkbaar is het soms nodig om dit te illustreren. Simpel gezegd: groot / dodelijk voertuig= grote verantwoordelijkheid. Daar kun je niet aan ontkomen. De enige die precies weet waar de beperkingen van de vrachtwagen liggen, is de chauffeur. De eerder genoemde stickers zijn een poging tot Kloten Klaren.
 
Dat achterlangs lopen of rijden is natuurlijk zeer onverstandig, maar de chauffeur is verantwoordelijk en wordt (terecht) aan de hoogste boom opgehangen.
Ik denk dat een dagje meerijden , het fietsers een stuk duidelijker zou maken hoe gevaarlijk ze soms bezig zijn.

Wat een stressberoep als je continu in de binnenstad moet rijden, ik zou er heel ongeschikt voor zijn.
 
Onlangs, maandje geleden of zo, had ik een vervelende ervaring met een beroepschauffeur.

Ik houd altijd rekening met anderen op de weg, probeer niemand tot last te zijn, en zeker geen trucks. Soms houd ik bijvoorbeeld in zodat een vrachtwagen achter me nog net mee kan door groen.
Hoewel verreweg de meesten naar mijn idee prima rijden had ik laatst dus een encounter met een exemplaar uit die ene promille knurften in die beroepsgroep.

Even een situatieschets; het waaide hard, de provinciale weg weg was nat en ik kwam aanrijden bij een grote dubbelbaans stoplichtkruising waar vier grote vrachtwagens rechts stonden, het werd net groen. Ik heb een snel motortje en ga daar niet achter blijven, haalde alles in maar het verkeer voor me reed niet echt door en de voorste truck was best rap op snelheid, die kon ik niet voorbij dus ging ik er netjes achter op 2 a 3 seconden. De vrachtwagen achter me was niet zo snel dus ruimte zat.

Nou, dat duurde niet lang, de truck achter me naderde rap en kwam wel erg dichtbij, daar paste geen auto meer tussen, bij 80 km/h... Ik kon niet weg, zat op normale afstand tot mijn voorligger, kon en mocht niet inhalen. Heb geprobeerd iets afstand te maken door me even te laten afzakken en weer snel op te trekken; daarop kwam de truck nog dichter bij. Toen heb ik gewenkt dat ie afstand moest maken, daarop ging ie toeteren, vlak achter m’n rug. En ik reed 80 op een natte weg met harde wind, achter een oplegger, zat er een Scania in m’n nek, echt heel dichtbij.

Ik was helemaal klaar met die idioot, dit kun je als motorrijder niet winnen; er was een korte uitvoegstook en daar heb ik hem er meteen langs gelaten.
Hij ging voorbij en ging toen z’n nieuwe voorligger opdrukken, de truck met lege oplegger waar ik eerst achter zat, z’n nieuwe prooi. Ik kon het in een flauwe bocht mooi zien, hij zat er minder dan een autolengte achter, met 80 km/h.... Het is dan wel een lege oplegger en hij keek er overheen maar de afstand was echt iets van 4 meter of minder, en datzelfde deed ie bij mij dus ook.

Ik dacht dat ik niet bang uitgevallen was maar dit heeft me toch wel even gereset.
Een paar kruisingen verder sloeg hij af en vond ie het nodig mij de huid vol te schelden. Geen idee wat die gesnoven had, wat mij betreft mag zo iemand z’n rijbewijs acuut inleveren.

Thuisgekomen heb ik een Jorritsmaatje gedaan, het bedrijf gebeld; ik heb niet de illusie dat er iets mee gebeurt maar meer kan ik niet doen.
Sommige vrachtwagenchauffeurs zijn inderdaad minder prettig.
Gister kom ik het dorp binnen, waren de slagbomen van de spoorwegovergang dicht (er ligt een kruisende weg vlak voor de spoorwegovergang). Vrachtwagen was 1e voertuig (stond stil toen ik aankwam), ik was 2e voertuig. Normaal gesproken stoppen vrachtwagens en andere grote voertuigen niet voor de stopstreep, maar voor de kruising, zodat die niet geblokkeerd raakt (en dat laat voor de stopstreep direct ruimte voor fietsers, brommers enz.) Dat deed ook deze vrachtwagenchauffeur.
Ik kom aanrijden, schuif naar links om voorbij de vrachtwagen te kijken of er ruimte was (die was er dus) en ga voorbij de vrachtwagen. Gaat die chauffeur ook opeens naar voren en rijdt zo de vrije ruimte dicht.
Stond ik daar op de linker weghelft naast de vrachtwagen. Toen dus maar gekozen om op de kruising linksaf te slaan.
 
Gisteren (in t koekblik), tot mijn spijt in een bijna stilstaande file op de A20. Ik op de middelste baan zie een vrachtwagen met losse lading onder een dekzeil, 4-5 van de 10 spanbanden hangen los en hij rijd er zelf steeds net niet over heen. Dekzeil fladdert er rustig achteraan rechts achter. Chauffeur had z'n raam open, dus ik heb m even aangeroepen. Hij draaide gelijk de vluchtstrook op (file stond toch zo goed als stil) en hij ging alles even vastzetten. 👍
 
Ik denk dat een dagje meerijden , het fietsers een stuk duidelijker zou maken hoe gevaarlijk ze soms bezig zijn.

Wat een stressberoep als je continu in de binnenstad moet rijden, ik zou er heel ongeschikt voor zijn.
Over dat meerijden; toen ik nog op de basisschool zat, bijna 2 decennia geleden kwam er voor 'verkeersles' een vrachtwagen langs. Groepje kinderen in de cabine, andere groepjes vlak voor de cabine en in de dode hoek. En zo gerouleerd totdat elk groepje in de cabine had gezeten. Weten dat er tien van je vriendjes direct voor en naast de cabine staan maar je er vanachter het stuur geen enkele ziet; dat maakt indruk en kweekt inzicht en begrip. Doen ze dit niet overal? Wijze les van de dag; begeef je je dichtbij de cabine/truck? Dan kijk even of je de chauffeur kan zien en ga voor het wederzijds opgestoken duimpje, iets wat ik nog altijd doe als ik bij een stoplicht 'voorkruip'. Wieweet hoevaak me dat al een enkeltje in de lifeliner bespaard heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan