Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Interessante reacties.

Ik heb gewoon geleerd om afstand te bewaren en te bewaken. Terug invoegen als je de ander in de achteruitrijspiegel kunt zien. Dat gedoe. Als hij inderdaad harder blijft rijden is er niks aan de hand, maar ik en hijzelf kunnen zijn snelheid niet garanderen. Dus ja, dan is het gas lossen voor mij, omdat iemand mij moet inhalen.

Omdat je het overal ziet is het blijkbaar normaal. Net als appen achter het stuur. Totdat je een keer geschept wordt, die ene keer dat het niet normaal was.

Even ter overdenking.

Je bent altijd de zwakste verliezende partij.
Dus denk altijd alleen maar om je eigen lijf en leden en gezondheid.
De rest interesseert dat toch geen bal.
Dus een keertje remmen of gas los is niet zo erg.
Je hebt er weinig aan als er op je grafsteen staat: maar ik had wel voorrang
 
Even ter overdenking.

Je bent altijd de zwakste verliezende partij.
Dus denk altijd alleen maar om je eigen lijf en leden en gezondheid.
De rest interesseert dat toch geen bal.
Dus een keertje remmen of gas los is niet zo erg.
Je hebt er weinig aan als er op je grafsteen staat: maar ik had wel voorrang
Gevonden op een grafsteen:

"Hier liggen boer Jan en zijn knechts,
ze hadden gelijk want ze kwamen van rechts." :+
 
Interessante reacties.

Ik heb gewoon geleerd om afstand te bewaren en te bewaken. Terug invoegen als je de ander in de achteruitrijspiegel kunt zien. Dat gedoe. Als hij inderdaad harder blijft rijden is er niks aan de hand, maar ik en hijzelf kunnen zijn snelheid niet garanderen. Dus ja, dan is het gas lossen voor mij, omdat iemand mij moet inhalen.

Omdat je het overal ziet is het blijkbaar normaal. Net als appen achter het stuur. Totdat je een keer geschept wordt, die ene keer dat het niet normaal was.
Claxonneren doe ik in zulke gevallen ook (meestal) niet meer. Maar er is mij ook absoluut geleerd om voldoende afstand te houden; ook zijdelings. En inderdaad niet terug in te voegen voordat je de ingehaalde partij in je spiegel ziet verschijnen.

Het lijkt misschien niet zo gevaarlijk, maar het voelt anders. En bovendien wordt de marge voor foutjes gewoon ontegenzeglijk minder. (en is het dus wél gevaarlijk) Daarbij is het wat mij betreft ook een kwestie van fatsoen, zo haal je gewoon niet iemand in. Zeker een motorrijder niet.

Dat de actie van de automobilist hier wordt gebagatelliseerd, is een teken des tijds op het Motor-Forum. Ik kijk nog met regelmaat hier, maar zeg steeds minder... want het is over het algemeen geen meepraten meer, maar meer een constant spel van aanvallen en verdedigen. Zo wil ik niet functioneren.
 
Interessante reacties.

Ik heb gewoon geleerd om afstand te bewaren en te bewaken. Terug invoegen als je de ander in de achteruitrijspiegel kunt zien. Dat gedoe. Als hij inderdaad harder blijft rijden is er niks aan de hand, maar ik en hijzelf kunnen zijn snelheid niet garanderen. Dus ja, dan is het gas lossen voor mij, omdat iemand mij moet inhalen.

Omdat je het overal ziet is het blijkbaar normaal. Net als appen achter het stuur. Totdat je een keer geschept wordt, die ene keer dat het niet normaal was.

Nee, je hebt zeker gelijk dat het niet ok was.

Echter je gaat de mist door je te laten verleiden de ander op te voeden.
Dat lokt meestal een tegenreactie uit waardoor het dreigt te escaleren en de situatie een veel hoger risico krijgt.
Zeker in deze situatie, ja het klopt niet, maar laat gaan, simpel oplosbaar.

Claxon gebruik ik echt alleen wanneer het echt misgaat/gevaarlijk is: bv dat ik nog naast iemand zit terwijl deze gaat inhalen.
Gevaar afwenden, niet opvoeden.
Het opvoeden gaat sowieso niet werken of denk je dat de volkswagen mijnheer het nu de volgende keer anders doet?
 
20210418_074258.jpg

Vanmorgen een allerliefst ritje gemaakt ,mezelf gecorrigeerd omdat zelfs t fun ding er goed de gang in had :+
alles onder t motto ,laat je lol in t :] niet vergallen door een ander
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Claxonneren doe ik in zulke gevallen ook (meestal) niet meer. Maar er is mij ook absoluut geleerd om voldoende afstand te houden; ook zijdelings. En inderdaad niet terug in te voegen voordat je de ingehaalde partij in je spiegel ziet verschijnen.

Het lijkt misschien niet zo gevaarlijk, maar het voelt anders. En bovendien wordt de marge voor foutjes gewoon ontegenzeglijk minder. (en is het dus wél gevaarlijk) Daarbij is het wat mij betreft ook een kwestie van fatsoen, zo haal je gewoon niet iemand in. Zeker een motorrijder niet.

Dat de actie van de automobilist hier wordt gebagatelliseerd, is een teken des tijds op het Motor-Forum. Ik kijk nog met regelmaat hier, maar zeg steeds minder... want het is over het algemeen geen meepraten meer, maar meer een constant spel van aanvallen en verdedigen. Zo wil ik niet functioneren.

De rol van de koekblikkert wordt helemaal niet gebagataliseerd maar de enige die er wat aan kan doen ben JIJ.
Die koekblikkert zijn gedrag kan je niet veranderen.
En aangezien je altijd verliest van een koekblikkert als motorrijder zijnde kun je beter je trots en ik heb gelijk inslikken en je verlies nemen.
Zolang als men dat niet kan inzien blijven hier van de verbolgen foto's en filmpjes gepost worden waar verder niemand wat aan heeft of aan kan veranderen. Alleen degene die het overkomt.
Maar goed dat leer je wel als je wat ouder en minder dom wordt. }) _O-
 
ba·ga·tel·li·se·ren
voorstellen als een bagatel
ba·ga·tel
kleinigheid

DuhhhhhhB|

Was toch ook maar een kleinigheidje wat die koekblikkert deed. Degene van de foto hoefde niet te remmen, uitwijken of andere manoeuvre te doen om zijn vege lijf te redden.
Oftewel stelde niets voor. Even op anticiperen zoals een goede weggebruiker met verkeersinzicht kan en door.
Zulke dingen zorgen bij mij niet eens voor een verhoogde hartslag.
Oftewel stelt niks voor.})
 
Ik denk dat jullie een goed punt hebben dat de beste man in kwestie hier niks van heeft geleerd. Door dit te delen heb ik wel wat opgestoken. Meer inzicht gekregen in wat men normaal vindt, wat een reactie uitlokt, wat wel en niet normaal is. Ik zal eens proberen mezelf er wat meegaander in op te stellen.

Aan de andere kant blijf ik het een lastig punt vinden. Mogen we niks van elkaars gedrag zeggen in het verkeer? Dat het gebruik van de claxon agressief overkomt is betreurenswaardig, maar het is wel zo'n beetje het enige communicatiemiddel wat je tot je beschikking hebt. De extreme alternatieven aan beide kanten van het spectrum: seinen (ziet niemand) of spiegels eraf trappen (nee, dat doe ik niet) laat ik even buiten de vergelijking. Merendeel van de rijdende massa haalt z'n rijbewijs rond het 18e levensjaar, gaat de weg op en leert daarna jarenlang enkel zijn eigen regels. Daar mag niks van gezegd worden?

Ik moet opeens denken aan een keer dat ik voor m'n voeten werd gereden door een ander busje terwijl deze afsloeg over mijn (recht doorgaande) looppad. In het gesprek wat volgde bleek dat zowel vader (passagier) als zoon (bestuurder) nooit hadden gehoord van "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor". Is dit het kennisniveau wat we angstvallig in stand moeten houden? Waarom zijn we zo bang iets fout te doen?

Tuurlijk kun je dit lezen als (weer) een zelfverdediging van mijn kant. Maar ik durf best te zeggen dat ik een eigenwijs stuk vreten ben op de weg en waarschijnlijk 99% van de mensen meer zal irriteren dan helpen. Dat is niet echt m'n beste kant, een karakterfout zeg maar.
 
Ik denk dat jullie een goed punt hebben dat de beste man in kwestie hier niks van heeft geleerd. Door dit te delen heb ik wel wat opgestoken. Meer inzicht gekregen in wat men normaal vindt, wat een reactie uitlokt, wat wel en niet normaal is. Ik zal eens proberen mezelf er wat meegaander in op te stellen.

Aan de andere kant blijf ik het een lastig punt vinden. Mogen we niks van elkaars gedrag zeggen in het verkeer? Dat het gebruik van de claxon agressief overkomt is betreurenswaardig, maar het is wel zo'n beetje het enige communicatiemiddel wat je tot je beschikking hebt. De extreme alternatieven aan beide kanten van het spectrum: seinen (ziet niemand) of spiegels eraf trappen (nee, dat doe ik niet) laat ik even buiten de vergelijking. Merendeel van de rijdende massa haalt z'n rijbewijs rond het 18e levensjaar, gaat de weg op en leert daarna jarenlang enkel zijn eigen regels. Daar mag niks van gezegd worden?

Ik moet opeens denken aan een keer dat ik voor m'n voeten werd gereden door een ander busje terwijl deze afsloeg over mijn (recht doorgaande) looppad. In het gesprek wat volgde bleek dat zowel vader (passagier) als zoon (bestuurder) nooit hadden gehoord van "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor". Is dit het kennisniveau wat we angstvallig in stand moeten houden? Waarom zijn we zo bang iets fout te doen?

Tuurlijk kun je dit lezen als (weer) een zelfverdediging van mijn kant. Maar ik durf best te zeggen dat ik een eigenwijs stuk vreten ben op de weg en waarschijnlijk 99% van de mensen meer zal irriteren dan helpen. Dat is niet echt m'n beste kant, een karakterfout zeg maar.
Gelukkig kun je altijd streven naar verbetering :t en zijn er ook altijd mensen bereid je te helpen.
Ik heb in de eerste tijd nadat ik mijn rijbewijs had gehaald ook de neiging gehad - en vaak daaraan toegegeven :$ - om de weggebruiker die in mijn ogen iets fout deed "eens flink op zijn nummer te zetten", soms zelfs ook als ik niet direct nadeel ondervond van de fout. Langzamerhand is die neiging uitgesleten. Ik werd me ervan bewust dat ik zelf ook wel eens wat fout doe en dat het dan prettig is als je op een vriendelijke manier of helemaal niet daarover wordt aangesproken. Ik probeer nu mijn ziel in lijdzaamheid te bezitten. Het verkeer is het meest gediend met kalmte, ook als iemand je het bloed onder de nagels vandaan haalt
 
Ik denk dat jullie een goed punt hebben dat de beste man in kwestie hier niks van heeft geleerd. Door dit te delen heb ik wel wat opgestoken. Meer inzicht gekregen in wat men normaal vindt, wat een reactie uitlokt, wat wel en niet normaal is. Ik zal eens proberen mezelf er wat meegaander in op te stellen.

Aan de andere kant blijf ik het een lastig punt vinden. Mogen we niks van elkaars gedrag zeggen in het verkeer? Dat het gebruik van de claxon agressief overkomt is betreurenswaardig, maar het is wel zo'n beetje het enige communicatiemiddel wat je tot je beschikking hebt. De extreme alternatieven aan beide kanten van het spectrum: seinen (ziet niemand) of spiegels eraf trappen (nee, dat doe ik niet) laat ik even buiten de vergelijking. Merendeel van de rijdende massa haalt z'n rijbewijs rond het 18e levensjaar, gaat de weg op en leert daarna jarenlang enkel zijn eigen regels. Daar mag niks van gezegd worden?

Ik moet opeens denken aan een keer dat ik voor m'n voeten werd gereden door een ander busje terwijl deze afsloeg over mijn (recht doorgaande) looppad. In het gesprek wat volgde bleek dat zowel vader (passagier) als zoon (bestuurder) nooit hadden gehoord van "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor". Is dit het kennisniveau wat we angstvallig in stand moeten houden? Waarom zijn we zo bang iets fout te doen?

Tuurlijk kun je dit lezen als (weer) een zelfverdediging van mijn kant. Maar ik durf best te zeggen dat ik een eigenwijs stuk vreten ben op de weg en waarschijnlijk 99% van de mensen meer zal irriteren dan helpen. Dat is niet echt m'n beste kant, een karakterfout zeg maar.
Als eerste, je hebt volkomen gelijk. Een hoop chauffeurs zijn lomp en horkerig en hebben na het behalen van het roze papiertje niks meer bijgeleerd.

Als ik in plaats van op een motor in een Leopard reed dan ging ik er even 'goed overheen' zeg maar. Maar ik heb geen 60 ton staal om me heen op de motor dus ben ik de kwetsbare in het verkeer. En dat is zover ik kan zien de tendens in de reacties op jouw post(s). Je hebt gelijk, maar realiseer je ook dat je kwetsbaar bent. En je hebt in het verkeer niks te winnen, alleen te verliezen.

Daarbij, echte horken opvoeden lukt naar mijn idee toch niet. Die hebben tijdens hun opvoeding alleen voeding genoten, meer niet.
 
Als eerste, je hebt volkomen gelijk. Een hoop chauffeurs zijn lomp en horkerig en hebben na het behalen van het roze papiertje niks meer bijgeleerd.

Als ik in plaats van op een motor in een Leopard reed dan ging ik er even 'goed overheen' zeg maar. Maar ik heb geen 60 ton staal om me heen op de motor dus ben ik de kwetsbare in het verkeer. En dat is zover ik kan zien de tendens in de reacties op jouw post(s). Je hebt gelijk, maar realiseer je ook dat je kwetsbaar bent. En je hebt in het verkeer niks te winnen, alleen te verliezen.

Daarbij, echte horken opvoeden lukt naar mijn idee toch niet. Die hebben tijdens hun opvoeding alleen voeding genoten, meer niet.

'Probleem' is wel dat het in het verkeer van kwaad tot erger gaat. Het begint met een keer per ongeluk te kort voor iemand invoegen en mondt uiteindelijk uit in 'ik gooi mijn raw naar rechts aan terwijl ik meteen mijn stuur naar rechts beweeg en iedereen die zich daar op dat moment toevallig bevindt mag maar zien hoe hij/zij/het het vege lijf redt'.
Nee, ik ben ook niet (meer) iemand die anderen meent te moeten opvoeden. Er lijkt echter niemand meer te zijn die dit wel mag en kan en ook doet. Van handhaving heeft de Nederlandse overheid echt al decennia niet meer gehoord.
En zelfs rijinstructeurs (ik ga er voor het gemak maar even van uit dat de bestuurder en tevens enige inzittende van een lesauto een instructeur is) doen af en toe dingen in het verkeer die toch echt niet kunnen.
Het is helaas een beetje de trend van deze tijd dat ieder maar voor zichzelf wat doet en niet meer nadenkt over of dit handig, verstandig, wenselijk, sociaal of zelfs wel echt nodig is :(
 
Zag vanmorgen nog een lesauto die enorm aan het scheuren was, zat maar 1 persoon in.... Goed voorbeeld ook..

Werd vanmiddag nog bijna van m'n scooter gereden door 2 finnen op een scooter.
Ik rijd rustig op het fietspad, zie al 1 met helm en 1 achterop zonder helm van rechts komen uit een autovrije straat/ vol over de stoep.
Dus ik verwachtte al iets.... En ja hoor.... Precies waar ik rijd schieten ze zo het fietspad op. Als ik niet was uitgeweken had ik gelegen.... :(
Stelletje.... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan