Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Dat was het echt niet. Ik gun mensen echt wel wat hoor. Als een hardloper me kruist krijgen ze meestal een knikje dat ze door mogen rennen, hou ik wel even wat in. Dan gaat er meestal even een handje omhoog, iedereen blij en niks aan de hand. Maar dit was gewoon lomp gedrag. Je zal zo'n gek onder je motor krijgen. Dan ben je hoe dan ook de lul omdat het een zwakkere verkeersdeelnemer betreft. Voor zulke zou je gewoon met een camera moeten gaan rijden.

Misschien had ik moeten eindigen met een :+


:+
 
  • Haha
Waarderingen: HCx
Gistermiddag op weg naar huis sta ik voor het stoplicht te wachten bij een zebrapad. Staan er 2 van die pubermeiden te ouwehoeren op hun mobiel terwijl voor hun het voetganger stoplicht op groen staat. Zie ik die voor mij op groen springen en die van de voetgangers op rood staan. Wil ik optrekken, gaan die 2 leeghoofden ineens de straat oversteken, Dus ik in de remmen en zeg tegen die 2 meiden dat ze niet zomaar door rood moeten lopen en moeten opletten. Blijven ze midden op de zebrapad stil staan voor al het verkeer en staan mij daar schaapachtig aan te kijken met een blik van waar bemoei jij je mee.... En dan nog wat dingen roepen ook naar mij. Geen idee wat ze riepen, want ik heb a) een helm op wat best wel wat geluid dempt en b) ik heb van die oorpluggen in.

Maar wat ik me dan afvraag, is het een trend onder die snotaapjes vandaag de dag om zo asociaal te zijn of ligt het aan hun uiterst gebrekkige opvoeding??? Of hadden die 2 meiden gewoon een doodswens? In het geval van het laatste is een stuk touw bij de Gamma kopen stukken goedkoper dan achteloos een zebrapad oversteken terwijl je zelf rood hebt en het verkeer optrekt omdat die groen hebben met alle gevolgen van dien...
 
Laatst bewerkt:
Het is vast deels opvoeding - de ene ouder drillt z'n kinderen veel meer op verkeer dan de andere. Maar er is ook gewoon een zekere ontwikkeling in verkeersinzicht die te maken heeft met de groeifasen. Zie bijvoorbeeld: Verkeersgedrag van kinderen, de ontwikkelingsfasen | Veilig Verkeer Nederland

Pubers zitten in een fase dat ze vooral met zichzelf en elkaar bezig zijn, en dat kost ze alle energie die ze hebben. Ze hebben nog niet geleerd om breder te denken of te kijken en zich af te vragen wat hun gedrag betekent voor de beslissingen van een ander.

Zelf was ik op die leeftijd bijvoorbeeld vooral bezig met heel goed worden in BMX'en (/edit: meer fiets-stunten, niet op echte BMX'jes). Met een rotgang op je achterwiel op een rood licht afkomen, en dan met een stoppie turn stilstaan voor rood. IK wist dat ik het rood had gezien en zou gaan stoppen, maar wat ik me niet realiseerde was dat al die mensen bij dat kruispunt niet konden weten dat ik dat had gezien. Hoe veel hartverzakkingen ik moet hebben veroorzaakt toen? Ik moet er niet aan denken. Maar op een of andere manier nam ik die automobilisten kwalijk dat ze gingen toeteren. "Ja héé, ik STOP toch voor rood, wat zeur je nou..." Die gedachte. /edit: en wat ik me al helemáál niet afvroeg was wat er zou gebeuren als net op het verkeerde moment mijn voorremmetjes het zouden begeven... Onderhoud had ik nog nooit van gehoord.

Kan inderdaad heel onhandig zijn, en het voorbeeld van beppende meiden die niet opletten bij het oversteken is zeer bekend, maar ik ben bang dat je ermee zult moeten dealen :) Wat veel stommer is is beppende meiden in de categorie 35-50 - die doen vaak precies hetzelfde en die zouden wèl beter moeten weten.
 
Laatst bewerkt:
[...]
Maar wat ik me dan afvraag, is het een trend onder die snotaapjes vandaag de dag om zo asociaal te zijn of ligt het aan hun uiterst gebrekkige opvoeding??? [...]


Niet alleen vandaag de dag, dat is van alle tijden. Ooit het volgende citaat van Socrates (477 - 399 voor het begin van onze jaartelling) tegengekomen: “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

Waarschijnlijk werd er over jou en mij ook zo gesproken toen we jong waren. (Van mijzelf weet ik het in ieder geval zeker.)
 
Zelf was ik op die leeftijd bijvoorbeeld vooral bezig met heel goed worden in BMX'en. Met een rotgang op je achterwiel op een rood licht afkomen, en dan met een stoppie turn stilstaan voor rood. IK wist dat ik het rood had gezien en zou gaan stoppen, maar wat ik me niet realiseerde was dat al die mensen bij dat kruispunt niet konden weten dat ik dat had gezien. Hoe veel hartverzakkingen ik moet hebben veroorzaakt toen? Ik moet er niet aan denken. Maar op een of andere manier nam ik die automobilisten kwalijk dat ze gingen toeteren. "Ja héé, ik STOP toch voor rood, wat zeur je nou..." Die gedachte. /edit: en wat ik me al helemáál niet afvroeg was wat er zou gebeuren als net op het verkeerde moment mijn voorremmetjes het zouden begeven... Onderhoud had ik nog nooit van gehoord.
De BMXjes die ik ken hebben niet eens een voorrem.
 
Heden ten dage.
Een vervelo in een blikje.
Hij was de 3e in de rij voor het stoplicht.
De eikel had ten eerste 3 seconden nodig om z’n kut telefoon aan de kant te flikkeren om vervolgens na te gaan denken om het voertuig in beweging te brengen.
Vervolgens tergend traag over de kruising, waarbij het lampje alweer geel werd en de flitspaal zich al klaar maakte om mij als hekkensluiter erbij te lappen.
Na de kruising heb ik hem niet de tijd gegund om plaats te maken, en waarschijnlijk heeft hij geen flauw idee waarom ik zo “asociaal “ inhaalde.

Van de 10 keer dat ik mezelf in het rijtje voor het licht opstel, heb ik zeker de helft spijt.
Vooral het godsgruwelijke trage optrekken zodat je 2 keer voor hetzelfde licht sta , of gewoon niet opletten erger ik me kapot aan.

Vaak zijn dit enkel baans opstel stroken.
Om hier voorbij te kunnen moet je vaak over een andere strook of busbaan.
Vervolgens sta je naast de voorste auto met links naast je de baan die al mag gaan rijden.
Of je staat voor de stopstreep half op het fietspad of voetpad.
Meestal maak ik voor mezelf de keuze om aan te sluiten in plaats van een gevaarlijkere positie te kiezen.

Ga denk ik toch maar proberen om vaker vooraan te komen, dan maar minder sociaal.
Automobilisten zijn vaak zelf ook niet echt sociaal, net een beetje jouw richting op sturen als je de file voorbij rijdt :r klootzakken!!!!
 
Heden ten dage.
Een vervelo in een blikje.
Hij was de 3e in de rij voor het stoplicht.
De eikel had ten eerste 3 seconden nodig om z’n kut telefoon aan de kant te flikkeren om vervolgens na te gaan denken om het voertuig in beweging te brengen.
Vervolgens tergend traag over de kruising, waarbij het lampje alweer geel werd en de flitspaal zich al klaar maakte om mij als hekkensluiter erbij te lappen.
Na de kruising heb ik hem niet de tijd gegund om plaats te maken, en waarschijnlijk heeft hij geen flauw idee waarom ik zo “asociaal “ inhaalde.

Van de 10 keer dat ik mezelf in het rijtje voor het licht opstel, heb ik zeker de helft spijt.
Vooral het godsgruwelijke trage optrekken zodat je 2 keer voor hetzelfde licht sta , of gewoon niet opletten erger ik me kapot aan.

Vaak zijn dit enkel baans opstel stroken.
Om hier voorbij te kunnen moet je vaak over een andere strook of busbaan.
Vervolgens sta je naast de voorste auto met links naast je de baan die al mag gaan rijden.
Of je staat voor de stopstreep half op het fietspad of voetpad.
Meestal maak ik voor mezelf de keuze om aan te sluiten in plaats van een gevaarlijkere positie te kiezen.

Ga denk ik toch maar proberen om vaker vooraan te komen, dan maar minder sociaal.
Automobilisten zijn vaak zelf ook niet echt sociaal, net een beetje jouw richting op sturen als je de file voorbij rijdt :r klootzakken!!!!

Ik heb eens een Seat Mii meegekregen als leenauto. Sindsdien heb ik wat meer begrip voor traag optrekken bij groen. Hoe hard ik het ook probeerde, het ding wilde gewoon echt nauwelijks versnellen.

Maar mensen moeten inderdaad wel opletten en zorgen dat ze bij groen ook meteen gaan rijden.
 
Zo'n benzine spaarder :( als je daarachter zit moet je tot 4 keer in dezelfde versnelling optrekken
Precies! Jij snapt het 👍
Ik heb eens een Seat Mii meegekregen als leenauto. Sindsdien heb ik wat meer begrip voor traag optrekken bij groen. Hoe hard ik het ook probeerde, het ding wilde gewoon echt nauwelijks versnellen.

Maar mensen moeten inderdaad wel opletten en zorgen dat ze bij groen ook meteen gaan rijden.
Het was gewoon een seat leon/ golf station/dasieja superblurp :r

En dan nog, tot 30km moet dat toch wel vooruit gaan?
Ik moest bijremmen bij het optrekken om niet in zijn ( riante) kofferbak te verdwijnen.
 
Precies! Jij snapt het 👍

Het was gewoon een seat leon/ golf station/dasieja superblurp :r

En dan nog, tot 30km moet dat toch wel vooruit gaan?
Ik moest bijremmen bij het optrekken om niet in zijn ( riante) kofferbak te verdwijnen.

Hangt inderdaad van het voertuig af, maar ook luxe uitziende bakken hebben soms een lullig motortje. Als je maar een duur uitziende auto voor de deur kunt parkeren :r

Die Mii wilde gewoon echt niet fatsoenlijk versnellen, ook niet tot een nog min of meer fatsoenlijke snelheid.
Zal wel een milieugebakkie geweest zijn dat softwarematig op standje 'overdreven zuinig' was gezet B|
 
Zo'n benzine spaarder :( als je daarachter zit moet je tot 4 keer in dezelfde versnelling optrekken
lastig idd, maar wel begrijpelijk, gezien de prijzen vandaag de dag aan de pomp... :+

erger zijn vooral diegenen die aan dat ´nieuwe rijden´ doen :r
als er zo iemand voor je rijd, en je rijd op een kruispunt af is het vaak al ruk. (langdradig remmend, met het tempo van een containerschip)
voorbeeld: twee auto's staan al voor rood en het word groen: de nieuwe-rijden-blikker voor je rijd niet door, maar rolt langzaam op de motor remmend uit om vooral niet aan te sluiten en de koppeling in te hoeven trappen.
resultaat: die blikker houd een vrachtwagen-lengte aan ruimte tot zn voorligger, rijd dan nog net door orange, en jij staat door diens actie weer voor rood.
terwijl in diezelfde tijdspanne gemakkelijk nog de hele rits achter je mee had gekund als die blikker gewoon wat meer rekening met de omgeving had gehouden...
 
Ik heb eens een Seat Mii meegekregen als leenauto. Sindsdien heb ik wat meer begrip voor traag optrekken bij groen. Hoe hard ik het ook probeerde, het ding wilde gewoon echt nauwelijks versnellen.
motorproblemen, of verstopping/restricties in het filter/branstofsysteem??
bij fifthgear is al es naar buitengekomen dat de mii het traagste is van de drie.

ik heb de skoda-versie van dat wagentje, en eerlijk is eerlijk: echt krachtig zijn ze idd niet, maar als je de motor in z'n krachtigste toerengebied houd (3200T) wil zo'n ding best wel redelijk van zn plek komen. :Y
onder de 2700T is ie vooral geprogrammeerd om zo zuinig mogelijk te zijn.

misschien is jouw post wel het antwoord op waarom ik soms word nagestaard bij wegversmallingen als ´ze´ achter me moeten invoegen _O-
 
motorproblemen, of verstopping/restricties in het filter/branstofsysteem??
bij fifthgear is al es naar buitengekomen dat de mii het traagste is van de drie.

ik heb de skoda-versie van dat wagentje, en eerlijk is eerlijk: echt krachtig zijn ze idd niet, maar als je de motor in z'n krachtigste toerengebied houd (3200T) wil zo'n ding best wel redelijk van zn plek komen. :Y
onder de 2700T is ie vooral geprogrammeerd om zo zuinig mogelijk te zijn.

misschien is jouw post wel het antwoord op waarom ik soms word nagestaard bij wegversmallingen als ´ze´ achter me moeten invoegen _O-
Hier hetzelfde, Citigo en niet boven de 100 komen, rustig uitrollen. Heb dat ding om zo zuinig mogelijk te rijden en dat lukt best aardig. En 60PK is niet veel maar dat ding weegt 850 kg dus je kunt best meekomen
 
Ik reed vandaag het Belgische Hamont binnen om te tanken en zag dat er 2 jongens van circa 8 jaar mij aan t filmen waren met de smartphones.
Dus ik was daar even gestopt om te vragen wat de bedoeling was. Deze jongens maken voor de hobby korte filmpjes van motoren. We hebben even gebabbeld over de motor en motorrijden, en hebben telefoonnummers uitgewisseld, zodat ik "mijn filmpje" kon ontvangen via whatsapp.

Bij het tankstation zag ik nog een man met een FJR1300, en ik gaf aan dat we even via dat specifieke kruispunt terug moesten rijden. Deze man zag daar ook de fun wel van in. We hebben maar meteen wat extra geluidseffect toegevoegd met het rechter handvat.
Samen motiveren we de volgende generatie motorrijders. Ik heb nog steeds een vrolijke glimlach als ik er aan terugdenk.
 

Bijlagen

  • Motorspotters HAMONT 2022-05-05 at 9.31.42 PM.mp4
    4,3 MB
Terug
Bovenaan Onderaan