Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Zeeland wordt vooral in ‘t weekend overspoeld met toeristen, die hebben geen haast. Bovendien is het hier vergeven van de bermkassa’s en trajectcontroles. En stukjes waar je 100 mag worden steeds zeldzamer.
Hier ook de laatste tijd...
Overal traject controles, vooral op n wegen (2 rijstroken met gescheiden middenberm) waar al 30+j te hard gereden wordt en zo goed als nooit ongevallen gebeuren.
En in de Vlaamse Ardennen hebben ze kleine camera's die in de auto verstopt zitten. (Soms zelfs in een vuilnisbak)
Normaal heb ik nauwelijks boetes (max 1 per jaar) en nu heb ik al 3 keer prijs...

Voorzichtig zijn is prima maar bij iedere rotonde waar de auto's voorrang hebben op de fietser voor in de ankers gaan voor het fietspad zelfs als er geen fietser aankomen gaat me toch wat ver..
Doen ze in de stad/gemeentes ook, stoppen midden op de weg omdat er iemand wil oversteken met de fiets/te voet. (Zonder zebrapad of andere vorm van voorrangstekens)
En dan flikkeren met hun grootlichten als ze in een zone 70 vlot voorbijgestoken worden aan 78km/u. (Omdat ze zelf 52 rijden...)
 
1,5 week gelden in Nieuwpoort België.

Bekijk bijlage 1763835
Ik woonde vroeger in die regio.
Koksijde, Oostduinkerke, Nieuwpoort.
De West kust is een ramp qua verkeer.
Mogelijks ligt het aan de gemiddelde leeftijd (54j in Koksijde).
Niemand heeft haast/is heel traag onderweg in het verkeer.
Maar als je ze in de winkels bezig ziet of op restaurant denk je dat de wereld morgen ten einde komt.
Daar hebben ze dan geen minuutje geduld.
De hoeveelheid ramptoeristen en wielerterorristen ligt daar ook gevoelig veel hoger dan in de rest van het land.
 
1,5 week gelden in Nieuwpoort België.

Bekijk bijlage 1763835

Er staan duidelijk haaientanden en borden dat de fietsers voorrand moeten verlenen.
Ik kom op de motor aan en natuurlijk rij ze niet plat.

Wel een "beschaaft" rev'bommetje gegeven met mijn volledig standaard uitlaat.

Dat resulteerde in een enorme scheldkanonnade van de fiets boomers.
Ach, dat gebeurt me hier dagelijks in de wijk al. Fietsers, vaak met telefoon in de hand, die gewoon doorfietsen terwijl ik van rechts kom met de motor of koekblik. Vaak kijken ze niet, of gewoon veel te laat.
 
Reed vandaag met het koekblik naar Ede voor werkoverleg en op de terug op de Rijksweg ter hoogte van landgoed Kernhem (voor de kenners) een hele klas met kinderen en leraren die via een geitepaadje de drukke weg willen oversteken. Je zal maar 200m naar links of naar rechts moeten om via het stoplicht te gaan.......
 
...
Een aantal maanden geleden ook zo'n soort discussie gehad met een wielrenner die uit het niets bijna op mijn motorkap lag.
Ik toeteren, hij met een lulverhaal dat als het mis gaat het toch altijd mijn fout is.
Meneer verwart even risico aansprakelijkheid van motorvoertuigen versus fietser en wie er fout is.

Dit zie je de laatste tijd zo veel dat je je afvraagt of deze regel niet heel erg is doorgeschoten.
Ze denken het vooral.

Ook eens aangereden door een wielrenner, hoop lawaai enz enz. En hij moest ook een nieuw frame want deze was nu krom.
Die <censuur> wielrenner reed mij aan in het achterportier en dan nog beweren dat ik hem bewust wilde aanrijden. De politie die wel kwam was daar snel klaar mee: lag u op de motorkap mijnheer? euh nee...
Dit was in een 30 km/h wijk maar blijkbaar geld dat niet voor wielrenners..

Einde verhaal:
Ik heb mijn schade vergoed gehad en hij kreeg niets.
 
Reed vandaag met het koekblik naar Ede voor werkoverleg en op de terug op de Rijksweg ter hoogte van landgoed Kernhem (voor de kenners) een hele klas met kinderen en leraren die via een geitepaadje de drukke weg willen oversteken. Je zal maar 200m naar links of naar rechts moeten om via het stoplicht verkeerslicht te gaan.......

Misschien was het een oefening in goed opletten :?
Of 'survival of the fittest' :+
 
Wel een beetje geluk gehad ook met de agenten.

Kennis laatst vergelijkbaar geval en de agente ter plaatsen beweerde dat je als auto nu eenmaal altijd een fiets voorrang moet geven. 8)7
Dat je geacht er vanuit te gaan dat ze levensmoe zijn en extra moet oppassen snapt iedereen.

Maar weer dat ze hebben altijd voorrang verhaal begint echt door te slaan.

Uiteindelijk komt het er wel op neer ... als je aan je knip denkt |(

In de tijd dat deze regel werd ingevoerd, verplaatste ik mij nog voornamelijk op de fiets door de stad, en ook toen al vond ik het echt een belachelijke regel. Puur ingegeven door economische motieven, en het zoveelste voorbeeld van het wegnemen van verantwoordelijkheid bij degene bij wie deze hoort te liggen: degene die de stomme actie begaat!
 
Uiteindelijk komt het er wel op neer ... als je aan je knip denkt |(

In de tijd dat deze regel werd ingevoerd, verplaatste ik mij nog voornamelijk op de fiets door de stad, en ook toen al vond ik het echt een belachelijke regel. Puur ingegeven door economische motieven, en het zoveelste voorbeeld van het wegnemen van verantwoordelijkheid bij degene bij wie deze hoort te liggen: degene die de stomme actie begaat!
Artikel 185 inderdaad.
Er zit wel een "knip" in hoor. Tot 14 jaar is het sowieso bingo. (hoge bescherming kind)
Doorboven zit je met het bewijzen van "overmacht"
Je moet echt kunnen aangeven dat je helemaal niets aan het ongeval kan doen, dat is in de praktijk zeer lastig.
 
Artikel 185 inderdaad.
Er zit wel een "knip" in hoor. Tot 14 jaar is het sowieso bingo. (hoge bescherming kind)
Doorboven zit je met het bewijzen van "overmacht"
Je moet echt kunnen aangeven dat je helemaal niets aan het ongeval kan doen, dat is in de praktijk zeer lastig.

Daarom dashcam! Kost wat, maar één zo'n gevalletje en hij is terug verdiend.
 
heerlijk om te lezen dat in zo'n geval de fietser zich op harde wijze realiseert dat ´bewijslast´ niet synoniem is voor ´schuld´. :)
dit zou m.i. wat meer bekend mogen worden bij de massa, aangezien die juist deze mythe als excuus gebruikt om de hufter uit te hangen.

had er vandaag ook één op de fiets van rechts, (reed in een 30km zone op een T splitsing af, en rustig op mn weghelft) die zonder te kijken en al babbelend met een fietser naast zich, over mijn weghelft aan kwam rijden.
ik zag al aankomen hoe dit zou eindigen, en remde af en stond stil.
mevrouw heeft nop in de gaten en rijd me gewoon tegemoet.
pas op een halve meter afstand van mn voorwiel heeft ze door dat er nog meer mensen zijn in het verkeer, en is het gauw terug naar rechts...

ik snap dat het menselijk is als je soms effe je kop er niet bij hebt, maar kwebbelen (of telefoon) zonder op je omgeving te letten.... zucht 🙄

om over de boze blik van die muts bij de winkelstraat in Amersfoort maar te zwijgen:
ze was te beroerd om even +/- 205 meter verder naar t zebrapad te lopen, keek alleen naar rechts en liep gelijk door de straat op, recht voor mn neus.
ik vlug remmen en 1 keer kort mn duim op de toeter, krijg ik een ´als blikken konden doden´ blik terug en mevrouw loopt koppig door...
tja.. sommigen overleven door hun oplettendheid, anderen overleven a.g.v. de oplettendheid van anderen.
 
Artikel 185 inderdaad.
Er zit wel een "knip" in hoor. Tot 14 jaar is het sowieso bingo. (hoge bescherming kind)
Doorboven zit je met het bewijzen van "overmacht"
Je moet echt kunnen aangeven dat je helemaal niets aan het ongeval kan doen, dat is in de praktijk zeer lastig.
Het gaat verder dan dat, Het gedrag van de fietsen moet grenzen aan roekeloos gedrag. Wat er vrijwel op neerkomt dat iemand een snelweg gaat oversteken wil je overmacht hebben
 
Je vraagt je stilaan toch af waarom zwakke weggebruikers minder verondersteld worden de verkeerswetten te kennen en hun gezond verstand te gebruiken. Dat zie je ook met die dode hoek ongevallen. Soms zie ik mensen tussen stoeprand en vrachtwagen fietsen en begin ik hem al te knijpen. Het lijkt erop dat politici de gemakkelijke optie gekozen hebben, nl. "de chauffeur is altijd fout" ipv "we zullen de zwakke weggebruiker beter moeten opvoeden".
 
Voor het ingaan van deze maatregel leken automobilisten wel heilig, en ze beschouwden zichzelf ook als zodanig, konden alles flikken.
Ik ben dus een voorstander van deze aansprakelijkheid.
 
Je moet echt kunnen aangeven dat je helemaal niets aan het ongeval kan doen, dat is in de praktijk zeer lastig.

Dat is al een stuk makkelijker als die fietser in jouw achterportier is geklapt. Artikel 19 geldt immers ook voor fietsers.

RVV Artikel 19 “De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is”
 
Voor het ingaan van deze maatregel leken automobilisten wel heilig, en ze beschouwden zichzelf ook als zodanig, konden alles flikken.
Ik ben dus een voorstander van deze aansprakelijkheid.
En nu is de klepel helemaal naar de andere kant doorgeslagen en zijn fietsters/voetgangers heilig. Dat klopt toch ook niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan