Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Daarom rij ik altijd met alcohol op. Bij 23% van alle ongelukken is alcohol in het spel. Dat betekent dat bij 77% van de ongelukken géén alcohol is genuttigd. Het krijgen van een ongeluk in nuchtere toestand is dus meer dan 3x zo groot dan wanneer je dronken bent.



:+
En daarom zitten er 24 flesjes bier in een krat. Omdat er 24 uur in een dag zitten.
 
Vandaag lekker een stukkie gereden rond het middaguur. Beetje warm in mijn leren pak, maar met rijwind erbij toch goed te doen en zeker geen spijt van :]
 
Google voor de grap eens... Ambulance op z'n kant.
Pagina's vol met ambulance 's die over het hoofd z'n gezien. Wij gaan er al niet meer van uit dat we gezien worden. 40M2 geel, blauwe knipperende lampen en een bak vol herrie. En bijna dagelijks hebben we een "bijna dood" ervaring -O-

Nu rijd ik ook dagelijks met zo’n geel busje, en ik kan me in de basis van jouw opmerking ook zeker vinden. Kanttekening is wel dat bij de nodige casussen van die pagina’s vol ongelukken de betreffende bestuurder ook niet geheel, of soms zelfs geheel niet, zonder schuld is. Een treffend voorbeeld (van in dit geval een brandweerwagen) die ik collega’s in opleiding vaak laat zien is deze. Ondanks de opvallende kleur, lampjes en herrie kun je in dit voorbeeld de automobilisten mijns inziens toch erg weinig kwalijk nemen. Natuurlijk zijn er zeker ook situaties waarbij de bestuurder van het voorrangsvoertuig er weinig tot niks aan kon doen, maar in veel gevallen ligt het toch een stuk genuanceerder is mijn ervaring.

Nu wil ik zeer zeker niet beweren zelf altijd foutloos te rijden! Ondanks dat je zoveel mogelijk anticipeert op dat “onvoorspelbare” maak ook ik fouten en heb ook ik met enige regelmaat WTF/Oeps-momentjes. Maar ik ben wel blij dat je je dagelijkse “bijna dood”-ervaringen tussen haakjes zet, want als dat geen sterke overdrijving is dan zou er iets goed mis zijn met de instelling en/of vaardigheden van je directe collega’s (of van jouw eigen risicoperceptie :+, maar van beide ga ik eigenlijk niet uit). ;):t
 
Ondanks de opvallende kleur, lampjes en herrie kun je in dit voorbeeld de automobilisten mijns inziens toch erg weinig kwalijk nemen.

Nou, er zijn een hoop automobilisten die dat allemaal negeren en gewoon hun eigen ding (willen) blijven doen.
Als ik die herrie al hoor dan kijk ik om mij heen om te zien of ik 'm al kan spotten, zodat ik er op kan anticiperen.
Bij een verkeerslicht betekend dat idd wel eens dat ik stil blijf staan ook al heb ik groen!
En ja, al eens een auto achter mij toeterend gehad omdat ik 2 tellen lang stil bleef staan bij groen, terwijl net op dat moment van links ook een voorrangs-voertuig met toeters en bellen 't kruispunt op sjeesde.
Ben toen iets schuin naar voren gerold en met een handgebaar de auto achter mij naar voren gebaard...
"gek genoeg" bleef ie toen wel stil staan. (toen Ambulance en Politie vol in zicht waren....)
Toen die voorbij waren was 't voor mij gas er op zoals gewoonlijk. Meneer/mevrouw ongeduld en geen oog voor voorrangsvoertuigen trok overigens als een slak op....

Edit:
Kijk ik naar dat voorbeeld filmpje, je ziet duidelijk de bus inhouden en de 2 auto's de herrie negeren en gewoon doorrijden.
 
Edit:
Kijk ik naar dat voorbeeld filmpje, je ziet duidelijk de bus inhouden en de 2 auto's de herrie negeren en gewoon doorrijden.
Als bestuurder van een voorrangsvoertuig wordt je geleerd om te letten op een zogeheten "afdekongeval". De bus had mogelijk wel zicht, maar door de bus zagen de automobilisten het niet meer. Snelheid eruit tot er volledig zicht was op al het verkeer op de kruispunt was in dit geval beter geweest.

Maargoed, shit happens en fouten worden gemaakt.
 
Als ik die herrie al hoor dan kijk ik om mij heen om te zien of ik 'm al kan spotten, zodat ik er op kan anticiperen.
Bij een verkeerslicht betekend dat idd wel eens dat ik stil blijf staan ook al heb ik groen!
Zodra ik ze zie of hoor komen probeer ik ook gelijk te kijken waar ze heen gaan en hoe ik het snelst aan de kant kan.
Heb ik keer gehad dat ik met de auto nergens heen kon behalve een stoep op, keuze was dan ook snel gemaakt en gelijk de stoep op zodat hun genoeg ruimte hadden om door te kunnen.

Maar moet eerlijk zeggen dat het mij ook al is overkomen dat ze achter mij reden met alle toeters en bellen en ik het niet gelijk doorhad. Terwijl ik zeer zeker genoeg in mijn spiegels kijk.
 
Daarom draait Flitsmeister bij mij altijd mee, die waarschuwt ook. Ideaal als je radio eigenlijk te hard staat om een sirene te horen.
 
Maar moet eerlijk zeggen dat het mij ook al is overkomen dat ze achter mij reden met alle toeters en bellen en ik het niet gelijk doorhad. Terwijl ik zeer zeker genoeg in mijn spiegels kijk.
Nóg een voordeel van Flitsmeister: als je die aan hebt, zul je nooit meer een ambulance missen.

Edit: zie nu (achteraf) pas het bijna gelijktijdige, maar iets eerdere bericht hierboven. Geplaatst toen ik nog zat te typen 😄
 
Laatst bewerkt:
Vandaag van Beek (Montferland) naar Beek (Limburg) gereden, lekker binnendoor en deels via Duitsland. De sigarettenautomaten op random plekken langs de weg daar blijf ik bijzonder vinden. Maar bij het tanken zag ik dat de shop tegenwoordig (of al langer, geen idee, ik tank niet zo vaak in Duitsland) ook wiet verkoopt :? En een eind verder op de route reed ik een poosje in de wietlucht van de auto voor mij. Persoonlijk vind ik het een bijzondere keuze om in zo'n winkeltje van het tankstation, waar doorgaans overwegend weggebruikers komen, zo openlijk softdrugs te verkopen. Uiteraard kan je over de verkoop van alcohol hetzelfde zeggen...
 
Vandaag van Beek (Montferland) naar Beek (Limburg) gereden, lekker binnendoor en deels via Duitsland. De sigarettenautomaten op random plekken langs de weg daar blijf ik bijzonder vinden. Maar bij het tanken zag ik dat de shop tegenwoordig (of al langer, geen idee, ik tank niet zo vaak in Duitsland) ook wiet verkoopt :? En een eind verder op de route reed ik een poosje in de wietlucht van de auto voor mij. Persoonlijk vind ik het een bijzondere keuze om in zo'n winkeltje van het tankstation, waar doorgaans overwegend weggebruikers komen, zo openlijk softdrugs te verkopen. Uiteraard kan je over de verkoop van alcohol hetzelfde zeggen...
Als bij Albert Heijn een fles wijn koop, drink ik die onderweg naar huis niet direct leeg. Dat is dus niet hetzelfde.
 
Als bij Albert Heijn een fles wijn koop, drink ik die onderweg naar huis niet direct leeg. Dat is dus niet hetzelfde.
Nou ja, iemand hoeft de wiet die hij/zij koopt bij het tankstation ook niet meteen op te roken tijdens het rijden. Toch gebeurt het in beiden gevallen wel (eens)
 
Er is een verschil tussen een instructeur die zegt "je moet hier minimaal N rijden", en zeggen dat iets een wettelijk minimum is. Zei hij letterlijk het tweede dan had hij het simpelweg fout, zei hij meer het eerste dan leerde hij jou om in te schatten wat de juiste snelheid op die plek in die situatie was.

Moet ik meteen bij zeggen dat dit wel echt zo'n beetje het meest voorkomende misverstand is, vooral omdat vroeger (vanaf 1974) wel degelijk een minimum snelheid op de snelweg gold (1974), die pas in 1990 weer is afgeschaft (zie hier voor een leuk historisch overzichtje). Je hoort dit misverstand dan ook vaak terug bij wat oudere mensen (50+) wier rijbewijs nog uit die tijd stamt. /edit: nog zo'n schoolvoorbeeld: de voorrang op/rond rotondes, die was in dat tijdvak ook anders dan daarna.

Nog een leuk weetje: de algemene maximum snelheid op snelwegen bestaat pas sinds 1974.
Werd echt als wettelijk voor gedaan.
Dat is correct. Uiteraard is dat wel afhankelijk van de situatie, en ter beoordeling aan de diender die daar toevallig achter rijdt.

Het is jammer dat dienders er niks aan doen. Die lijken het wel best te vinden.
Behalve dan dat zij vrijstelling hebben van het RVV als dat nodig is voor uitoefening van hun functie. (De vraag is of ze op dat moment hun functie aan het uitoefenen waren, maar daar gaan wij simpele burgers niet over.)
Op het moment dat jij zo gaat demonsteren ben je eerlijk gezegd in mijn ogen niet in functie.

Enige echt niemenswaardig van vandaag. Auto dacht voorrang te kunnen nemen. Reed zelf al op het blauwe kruis. Is daar 60…
4F611C3F-1E0F-412F-8EAD-1C574A4B069E.jpeg
 
Net naar huis, rij op een T splitsing af, rij op de linker baan, om linksaf te slaan, komt er een Audi A3 nog ff met een rotgang rechts er langs, en vlak voor me langs naar links, mijn baan in
Rustig voor verkeerslicht wachten, ik sta 4e na de Audi , licht groen, alles rijd vlot weg, maar die Audi kon dus amper de bocht ronden, moest dus in de bocht flink remmen, volgende licht ik rechts, hij rechtdoor, dus op de rechtsaf strook er vlot langs, t sletje rijd best als een kart
 
Nou, er zijn een hoop automobilisten die dat allemaal negeren en gewoon hun eigen ding (willen) blijven doen.
Als ik die herrie al hoor dan kijk ik om mij heen om te zien of ik 'm al kan spotten, zodat ik er op kan anticiperen.

Edit:
Kijk ik naar dat voorbeeld filmpje, je ziet duidelijk de bus inhouden en de 2 auto's de herrie negeren en gewoon doorrijden.

Ik snap oprecht dat je dit zegt, maar wat je op het filmpje ziet is, zoals @Sierra November al uitlegde, zowat het klassieke voorbeeld van een afdeksituatie. Daar wordt bij een reguliere rijopleiding als het goed is ook aandacht aan besteed, maar bij de diverse aanvullende rijopleidingen worden die er (in dit geval letterlijk :+) in geramd. Achter die bus zit nog een trekker-opleggercombinatie, dus in totaal minimaal zo’n 25 meter die niet alleen zicht maar ook een niet te onderschatten hoeveelheid geluid wegneemt bij de betreffende automobilisten. Absoluut zijn er bestuurders die hier adequater op reageren, en ik geloof direct dat jij daar een van zal zijn, maar het punt is dat er geleerd wordt (en je uit ervaring weet) dat er OOK bestuurders zijn die dat in de gegeven situatie niet (kunnen) doen. En juist op die bestuurders zul je als bestuurder van een voorrangsvoertuig dus MOETEN anticiperen! En natuurlijk worden er, nogmaals ook door mij!, fouten gemaakt. Maar deze aanrijding is volledig, ook juridisch, verwijtbaar aan de bestuurder van het voorrangsvoertuig (en ja, als het onderschrift dat er hier sprake was van rijinstructie klopt dan mogelijk (ook) de instructeur maar die zijstap is voor mijn verhaal niet relevant).

Mijn punt is dus juist dat ondanks alle afmetingen, felle kleurtjes, lampjes en geluid, voorrangsvoertuigen door snelheid en/of positiekeuze van diens bestuurder soms simpelweg niet tijdig gezien en slechts beperkt gehoord kunnen worden! Het is dus lang niet altijd aan “de andere partij” te wijten dat er een ongeval met een voorrangsvoertuig gebeurd.
 
Er is toch ook zo'n waarschuwingssysteem dat de autoradio (en telefoon?) tijdelijk stil legt zodat je hulpdiensten eerder aan hoort komen? Daarmee wordt bovengenoemde "afdekking" natuurlijk niet voorkomen, maar t kan n extra waarschuwing zijn.
 
Er is toch ook zo'n waarschuwingssysteem dat de autoradio (en telefoon?) tijdelijk stil legt zodat je hulpdiensten eerder aan hoort komen? Daarmee wordt bovengenoemde "afdekking" natuurlijk niet voorkomen, maar t kan n extra waarschuwing zijn.

Dat klopt, daar zijn in elk geval diverse testen mee geweest. Het betreffende voorrangsvoertuig moet daar dan wel een specifieke zender voor ingebouwd hebben. Ik heb me er nooit echt in verdiept dus ken de details en uitkomsten van de diverse testen dan ook niet. Ik sluit niks uit maar bij mijn weten heeft onze ambulancedienst die zenders in elk geval niet ingebouwd. Wij hebben dan wel weer een systeem die, indien de VRI/verkeerslichten daarop zijn aangesloten, een soort groene golf creëert. Ook daarmee kun je dergelijke ongelukken natuurlijk voorkomen.
 
Het is jammer dat dienders er niks aan doen. Die lijken het wel best te vinden.
Mwoah... We mogen misschien ook wel blij zijn dat de politie niet bij iedereen die een beetje onhandig rijdt, meteen van hinder of gevaar spreekt in die mate dat erop ingegrepen moet worden. Ze zouden aan de gang blijven. Trouwens ook met veel van ons.

Er zit nou eenmaal een zekere mate van leven en laten leven in het verkeer, en het is aan de inschatting van de agent of de hinder/gevaar ernstig genoeg is voor een ingreep. Daar zit natuurlijk willekeur in, maar ook een vrijheid voor een agent om, bijvoorbeeld, iets met een educatief gesprekje of strenge waarschuwing af te doen in plaats van handhaving.

Op het moment dat jij zo gaat demonsteren ben je eerlijk gezegd in mijn ogen niet in functie.
Dat zullen velen met je eens zijn. Maar het punt is, jij en ik bepalen dat simpelweg niet :)
 
Zodra ik ze zie of hoor komen probeer ik ook gelijk te kijken waar ze heen gaan en hoe ik het snelst aan de kant kan.
Heb ik keer gehad dat ik met de auto nergens heen kon behalve een stoep op, keuze was dan ook snel gemaakt en gelijk de stoep op zodat hun genoeg ruimte hadden om door te kunnen.

Maar moet eerlijk zeggen dat het mij ook al is overkomen dat ze achter mij reden met alle toeters en bellen en ik het niet gelijk doorhad. Terwijl ik zeer zeker genoeg in mijn spiegels kijk.
Ik zat eens bij iemand in de auto die reed door Amsterdam, ook ergens sirenes maar nog niks te zien. Volledig in paniek al het verkeer blokkerend en toen bleek dat er een motoragent aan kwam in tegenovergestelde richting over de busbaan...
 
Voor wat ik (ook) doe houden we de Vmax + maximaal 30 kmh aan, is dat bij Ambu ook zo?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan