Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Vanochtend kwam ik een motorrijder tegen die blikkers in aan het halen was op dezelfde rijstrook, terwijl er ruimte zat was. Ik was ook ingeblikt en volgens mij zat er nog geen halve meter tussen mijn blik en zijn brik. Door de file heen ging ook met onverminderde snelheid.

Hij had wel een italiaans kenteken, dus misschien is hij gewend om zo te rijden?
Ik heb regelmatig dat auto's of busjes helemaal rechts gaan rijden met de wielen bijna in de berm als ik er achter rijd met de motor. Gewoon op N-wegen etc wanneer het verkeer rustig is.

Lijkt alsof ze dan ruimte maken zodat ik er voorbij kan, sommige wuiven mij zelfs voorbij. Zijn er echt zo veel motorrijders die auto's inhalen op dezelfde rijstrook? Ik bedank dan altijd want ik haal "nooit" in via dezelfde rijstrook, files daargelaten.

En nee, ik ben niet aan t kleven of opdringerig aan het rijden. Ik rijd wel vaak wat links op de baan.

Ik verbaas mij er wel over dat het zo vaak gebeurt. Lijkt mij ook niet toegestaan dat je op zo'n manier inhaalt.
 
Ik heb regelmatig dat auto's of busjes helemaal rechts gaan rijden met de wielen bijna in de berm als ik er achter rijd met de motor. Gewoon op N-wegen etc wanneer het verkeer rustig is.

Lijkt alsof ze dan ruimte maken zodat ik er voorbij kan, sommige wuiven mij zelfs voorbij. Zijn er echt zo veel motorrijders die auto's inhalen op dezelfde rijstrook? Ik bedank dan altijd want ik haal "nooit" in via dezelfde rijstrook, files daargelaten.

En nee, ik ben niet aan t kleven of opdringerig aan het rijden. Ik rijd wel vaak wat links op de baan.

Ik verbaas mij er wel over dat het zo vaak gebeurt. Lijkt mij ook niet toegestaan dat je op zo'n manier inhaalt.
Technisch gezien is het toegestaan. Is hetzelfde als tussen de file door.

Alleen dan hou je je niet aan de gedragsregels. En het is gewoon gevaarlijk, dus artikel 5.
 
Je mag wettelijk gewoon inhalen, indien er geen inhaalverbod geld. Dat dat inhalen dan op dezelfde strook is, maakt niet uit.
Ben ooit eens bekeurd omdat ik op de afgekruisde strook met +5km/h langs de file ben gegaan... Volgende keer dus heel irritant op diezelfde strook als de auto's dan maar inhalen. Of dat veiliger en handig is, laat ik dan in het midden....
 
Paar weken op vakantie geweest in Drenthe en vielen toch wel een aantal zaken op:
  • Worden alleen auto's verkocht met aan/uit gaspedalen (uitparkeren, achteruit en wegrijden schijnt alleen volgas te kunnen)
  • Electrische fietsen kunnen alleen in de hoogste ondersteuningsstand.
Lompe boeren geldt daar voor alle leeftijden 0-88.
Wellicht komt deze oma ook uit Drenthe :+

Elke Golf is even betrouwbaar _O- _O- Dat is de beste grap die ik in jaren heb gehoord.

En oude vrouwtjes... Mijn moeder is een oud vrouwtje, en absoluut geen wegpiraat. Wel iemand die regelmatig in z'n 3 weg wil rijden en de motor af laat slaan, of juist vergeet om door te schakelen boven de 3 bij het oprijden van de snelweg. Eigenlijk staat die auto gewoon altijd in z'n 3, is mijn punt. Oplossing: KEIHARD gasgeven, en dan hééééél langzaam de koppeling laten opkomen. Tsja.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb regelmatig dat auto's of busjes helemaal rechts gaan rijden met de wielen bijna in de berm als ik er achter rijd met de motor. Gewoon op N-wegen etc wanneer het verkeer rustig is.

Lijkt alsof ze dan ruimte maken zodat ik er voorbij kan, sommige wuiven mij zelfs voorbij. Zijn er echt zo veel motorrijders die auto's inhalen op dezelfde rijstrook? Ik bedank dan altijd want ik haal "nooit" in via dezelfde rijstrook, files daargelaten.

En nee, ik ben niet aan t kleven of opdringerig aan het rijden. Ik rijd wel vaak wat links op de baan.

Ik verbaas mij er wel over dat het zo vaak gebeurt. Lijkt mij ook niet toegestaan dat je op zo'n manier inhaalt.
Toch iets minder links aanhouden is mijn ervaring, want als je alleen zichtbaar bent in de linker buiten spiegel (met name met licht aan) wordt dat vaak opgevat als een signaal dat je er langs wil. Krijg je dan de ruimte en een wuif, pak die dan ook (op een nette manier) want anders frustreer je de boel alleen maar. Of blijf zodanig achter de voorganger (in het spoor van zijn wielen of iets rechts daarvan) dat je zichtbaar blijft in de binnenspiegel. Dan is het duidelijk dat je blijft waar je liever rijdt en geen inhaal intenties hebt.
 
Je mag wettelijk gewoon inhalen, indien er geen inhaalverbod geld. Dat dat inhalen dan op dezelfde strook is, maakt niet uit.
Ben ooit eens bekeurd omdat ik op de afgekruisde strook met +5km/h langs de file ben gegaan... Volgende keer dus heel irritant op diezelfde strook als de auto's dan maar inhalen. Of dat veiliger en handig is, laat ik dan in het midden....
Dat moet je dan ook maar niet doen....

Heb ik ook een keer gedaan, totdat Oom Rijkswaterstaat naast mij reed en even op zijn 010's vertelde wat en hoe hij er over dacht..
Ben ook maar niet in discussie gegaan met hem.
Anders had ik geheid een sponsoring voor de Roverheid kunnen over maken...
 
Was inderdaad overschrijding van de maximum snelheid met een aanzienlijke waarde. Ook eigen schuld en het zat er aan te komen. Dus ben niet zielig, alleen dom geweest. Officier van justitie moet binnen 10 dagen beslissen of ik mijn rijbewijs voorlopig terug krijg. Ik heb zelf een verzoek tot voorlopige teruggaaf gedaan i.v.m rijbewijs nodig voor werk. Nu afwachten wat de beslissing wordt. Ik heb zelf geen historie van verkeersongelukken, overtredingen of eerdere invorderingen. Dat pleit voor me. Krijg ik mijn rijbewijs voorlopig terug dan kan later op de zitting alsnog besloten worden tot invordering. Krijg ik hem niet terug dan ben ik hem 4 maanden kwijt.
Er wordt ook melding gemaakt bij het CBR. Die kijkt ook naar de history en de hoogte van de overtreding, en beslissen dan of ik een EMG krijg.

Dus nu even de brievenbus in de gaten houden, en dan maar afwachten hoe lang ik op de blaren moet zitten.

Goed nieuws voor nu dan, ik krijg mijn rijbewijs voorlopig terug.

Zoals eerder gemeld moet de OVJ binnen 10 dagen beslissen of ik mijn RBW voorlopig terug krijg of dat ze hem inhouden. Heb je binnen die 10 (werk?)dagen geen bericht ontvangen dan krijg je hem sowieso voorlopig terug. Nu 17 dagen later nog geen beslissing van de OVJ gehad.

Het CJIB gebeld en die konden inderdaad zien dat die termijn verlopen was en dat ik daarom het rijbewijs voorlopig terug krijg. Die beslissing was al genomen, alleen het rijbewijs hadden ze nog steeds niet ontvangen van de politie en daarom niet op kunnen sturen. Was ook de reden dat die termijn van 10 dagen niet was gehaald.

Politie gebeld, was door vakantie van de verantwoordelijke blijven liggen, is deze week opgestuurd naar de OVJ. Die sturen het dan weer door naar mij.

Ik moet nog op de zitting verschijnen en dan kan nog steeds besloten worden tot een onvoorwaardelijke rijontzegging (wel met aftrek van de dagen die ik nu al zonder zit) en een flinke boete, maar mijn vakantie kan doorgaan als ze hem een beetje snel opsturen. Was nu onzeker of ik de fiets of de motorbandjes moest oppompen. :)
 
Goed nieuws voor nu dan, ik krijg mijn rijbewijs voorlopig terug.

Zoals eerder gemeld moet de OVJ binnen 10 dagen beslissen of ik mijn RBW voorlopig terug krijg of dat ze hem inhouden. Heb je binnen die 10 (werk?)dagen geen bericht ontvangen dan krijg je hem sowieso voorlopig terug. Nu 17 dagen later nog geen beslissing van de OVJ gehad.

Het CJIB gebeld en die konden inderdaad zien dat die termijn verlopen was en dat ik daarom het rijbewijs voorlopig terug krijg. Die beslissing was al genomen, alleen het rijbewijs hadden ze nog steeds niet ontvangen van de politie en daarom niet op kunnen sturen. Was ook de reden dat die termijn van 10 dagen niet was gehaald.

Politie gebeld, was door vakantie van de verantwoordelijke blijven liggen, is deze week opgestuurd naar de OVJ. Die sturen het dan weer door naar mij.

Ik moet nog op de zitting verschijnen en dan kan nog steeds besloten worden tot een onvoorwaardelijke rijontzegging (wel met aftrek van de dagen die ik nu al zonder zit) en een flinke boete, maar mijn vakantie kan doorgaan als ze hem een beetje snel opsturen. Was nu onzeker of ik de fiets of de motorbandjes moest oppompen. :)
Voordeel van het personeelstekort :+ .
 
Toch iets minder links aanhouden is mijn ervaring, want als je alleen zichtbaar bent in de linker buiten spiegel (met name met licht aan) wordt dat vaak opgevat als een signaal dat je er langs wil. Krijg je dan de ruimte en een wuif, pak die dan ook (op een nette manier) want anders frustreer je de boel alleen maar. Of blijf zodanig achter de voorganger (in het spoor van zijn wielen of iets rechts daarvan) dat je zichtbaar blijft in de binnenspiegel. Dan is het duidelijk dat je blijft waar je liever rijdt en geen inhaal intenties hebt.
Precies, dit klinkt toch een beetje alsof je, al dan niet bewust, rijdt alsof je er heel graag langs wilt (althans in de ogen van die bestuurders). Afgezien van de plaats op de rijstrook kan @Mophius bijvoorbeeld ook eens kijken of zijn/haar volgafstand misschien toch wat krapper is dan 2 à 3 seconden in die gevallen.
 
Kijkende naar de fotos zie ik geen afgebroken bouten zitten ofzo, en schroefgaten zien er uit zoals ik zou verwachten.

Als ik moest gokken dan zet ik mijn geld op een gevalletje 'Ik heb geen momentsleutel nodig'.

Die bouten moeten op 105 Nm. Als je dat met een standaard dopsleutel van 30-40 cm doet moet je behoorlijk kracht ztten.
 
Kijkende naar de fotos zie ik geen afgebroken bouten zitten ofzo, en schroefgaten zien er uit zoals ik zou verwachten.

Als ik moest gokken dan zet ik mijn geld op een gevalletje 'Ik heb geen momentsleutel nodig'.

Die bouten moeten op 105 Nm. Als je dat met een standaard dopsleutel van 30-40 cm doet moet je behoorlijk kracht ztten.
Mogelijk 105 Nm bij die typen en/of bouwjaren, maar bij mijn nieuwere R1250RT toch echt maar 60 Nm

0C61E881-5137-452C-9F9D-FED128E8A242.jpg
 
Kijkende naar de fotos zie ik geen afgebroken bouten zitten ofzo, en schroefgaten zien er uit zoals ik zou verwachten.

Als ik moest gokken dan zet ik mijn geld op een gevalletje 'Ik heb geen momentsleutel nodig'.

Die bouten moeten op 105 Nm. Als je dat met een standaard dopsleutel van 30-40 cm doet moet je behoorlijk kracht ztten.
Dit soorten ongemak is al vaker gebeurd. Toen de K100 op de weg kwam is iemand al eens een achterwiel ‘verloren ‘ en kwam zonder letsel rechtop op de vluchtstrook tot stilstand. Ongelofelijk. Er zitten vier bouten in en wanneer die niet vast genoeg aangetrokken zijn, dan doen die er best een poosje over om de draadgaten te verlaten. De berijder moet zoiets toch aan voelen komen?
 
Dit soorten ongemak is al vaker gebeurd. Toen de K100 op de weg kwam is iemand al eens een achterwiel ‘verloren ‘ en kwam zonder letsel rechtop op de vluchtstrook tot stilstand. Ongelofelijk. Er zitten vier bouten in en wanneer die niet vast genoeg aangetrokken zijn, dan doen die er best een poosje over om de draadgaten te verlaten. De berijder moet zoiets toch aan voelen komen?
Net als rijden met een aanhanger, 'ze merken niets'.
 
ik wil ooit wegrijden met de auto en vond hem al wat vreemd staan, iets scheef. Loop eromheen, rechterachternband letterlijk aan flarden
ik vraag aan mijn vrouw “ heb jij niets gemerkt of gehoord?”

Nee hoezo, is er iets met de auto ???????
 
Terug
Bovenaan Onderaan