Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Als ik gewoon de maximum snelheid rij en jij sneller, en ik wil een vrachtwagen inhalen dan moet ik op jou wachten? Dacht het toch niet! In feite ben je mij dan aan het hinderen, want omdat jij sneller wil rijden dan toegestaan moet ik op jou wachten.

Technisch gezien is de vrachtwagen de eerste die je aan het hinderen is omdat jij zo nodig harder moet rijden;)
 
Dat ik sneller wil rijden dan toegestaan is een nieuw feit dat jij ineens toevoegd aan het verhaal. Het veranderd niks aan de regels trouwens.
Jij gaat van rijstrook wisselen dus jij moet iedereen voor laten en kennelijk ben je te laat met kijken of er plek is.
Ik ben jou niet aan het hinderen, want jij bent van plan een bijzondere manoeuvre te maken. Ik blijf rijden waar ik rijd.
Dat ik voor jou in de weg rij dat snap ik heel goed.
Maar dat doe ik ook als ik op een gelijkwaardige kruising van rechts kom en jij mij voor moet laten. Dan zul je gas los moeten laten of remmen of juist gas bij als je denkt dat je dat haalt.
Maar als jij blijft rijden waar je reed ben je dus in overtreding met het artikel van Mike, want je moet tenslotte zoveel mogelijk rechts rijden. Of geldt dat hier dan ineens niet?

Maar goed dit geeft precies weer wat er op de weg ook gebeurt. Sommigen snappen dat doorstroom belangrijk is zijn beetje sociaal en houden rekening met anderen op de weg en sommigen niet.

En daarnaast zijn er ook mensen op de weg met het wetboek onder hun arm en die wijken nooit een letter af van wat er in dit boek staat. Knap.

Dan zijn we eruit toch? 😂
 
Maar als jij blijft rijden waar je reed ben je dus in overtreding met het artikel van Mike, want je moet tenslotte zoveel mogelijk rechts rijden. Of geldt dat hier dan ineens niet?

Als je sneller rijdt dan die auto op de strook rechts voor je dan ben je aan het inhalen. En dan mag je dus links rijden.
 
Dat is toch maar ongeveer 30 kilo op 30 cm?
Lijkt me niet heel spannend.
Het gaat idd niet om enorme waardes. Maar 'normale' momenten voor bouten van die maat zijn meer in de 40-60 range, dus je moet hem flink harder aandraaien dan je gewend bent. Als je dat op gevoel doet (of uberhaubt niet weet dat dat moet), gaat het snel fout.
 
Als je wilt invoegen, of gewoon naar een andere rijstrook wilt opschuiven moet je eerst zelf je snelheid aanpassen zodat je ertussen past.
Daarvoor kan het nodig zijn om extra afstand van je voorganger te maken zodat je ruimte hebt om te versnellen waarna je van baan kunt wisselen. Alleen op die manier doe je het goed.

Degene die verwacht dat een ander een rijstrook opschuift doet het dus niet goed, die maakt vooraf blijkbaar geen snelheid wellicht doordat ie niet genoeg afstand houdt.
Als je dan gaat “helpen” door voor zo iemand aan de kant te gaan beloon je dat ook nog, leren ze het nooit.
 
God voor ons alles en ik voor mezelf |(

het gaat er niet om dat iemand wil rijden waar jij rijdt. Het gaat er om dat je opschuift naar de derde baan(als daar plaats is) als je ziet dat iemand langzamer verkeer (vrachtwagen bijvoorbeeld) wil gaan inhalen. Grootste voordeel: iedereen blijft zijn eigen snelheid rijden, dus betere doorstroming. Kleiner voordeel: misschien krijg je een glimlach als bedankje terug (ook al veel waard tegenwoordig in het verkeer)
:t :Y
 
Maar als jij blijft rijden waar je reed ben je dus in overtreding met het artikel van Mike, want je moet tenslotte zoveel mogelijk rechts rijden. Of geldt dat hier dan ineens niet?

Maar goed dit geeft precies weer wat er op de weg ook gebeurt. Sommigen snappen dat doorstroom belangrijk is zijn beetje sociaal en houden rekening met anderen op de weg en sommigen niet.

En daarnaast zijn er ook mensen op de weg met het wetboek onder hun arm en die wijken nooit een letter af van wat er in dit boek staat. Knap.

Dan zijn we eruit toch? 😂

Nee ik ben die vrachtwagen aan het inhalen.
 
Ik dacht vanavond "ik ga een ff een stukkie rijden op de motor".
De regen was gestopt, de wegen waren bijna droog. Dus ik naar de garage box toe op de snor. Pak de motor en rij hem ff een rondje om warm te rijden. Mn tank was bijna leeg dus moet tanken. Normaal rij ik altijd naar de bp maar vandaag rij ik naar santpoort toe (is dichterbij).
Tank hem vol. Ik draai de sleutel om, de lampjes neutraal en olie gaan branden en gaan weer uit????.
Ik denk meteen " nee toch!!!"
Contact uit en weer aan, geen lampjes. Dan beginnen de lampjes langzaam feller te branden maar zodra ik de remhendel aanraak meteen weer uit. KUDT!!!
Probeer hem aan te duwen maar doet helemaal niks.
Daar sta je dan in een warme lange broek en vest met 24 graden in de zon.
Had ook geen zin om mensen te gaan bellen dus heb hem maar 2 km terug geduwd naar de box.
Ben zelf 1.98 lang en een lage zx9 duwen is dan best zwaar voor je rug.
Bezweet terug in de box de accu gemeten en die schommelde tussen de 4, 6en 9 volt.
Ik ga maar een nieuwe bestellen.
Dit is echt de eerste keer sinds ik hem heb in 20 jaar dat ie zegt zoek het maar uit.
Meestal zit het mee en af en toe zit het tegen.
 
Van een invoegstrook de rijbaan oprijden of van rijstrook wisselen zijn gelijksoortige handelingen die onder dezelfde verkeersregels vallen. En ook daar vind ik het irritant als ik mijn spiegel zie dat iemand achterop kant, ik snelheid verhoog of verlaag om voor of achter dat voertuig te komen, en plotseling is hij weg uit mijn spiegels. Volg gewoon je route.

Dit is net zo irritant en potentieel gevaarlijk als de automobilist die gaat remmen om een fietser voor te laten die geen voorrang heeft.
Dat is niet helemaal waar: als je van een invoegstrook de blokmarkering over wil om in te voegen, moet je voorrang geven aan de persoon die van de linkerrijbaan terug naar rechts wil. Bij het invoegen verander je niet van rijstrook maar wil je een voorrangsweg op rijden en dien je al het verkeer op de voorrangsweg voorrang te verlenen
 
Dat is niet helemaal waar: als je van een invoegstrook de blokmarkering over wil om in te voegen, moet je voorrang geven aan de persoon die van de linkerrijbaan terug naar rechts wil. Bij het invoegen verander je niet van rijstrook maar wil je een voorrangsweg op rijden en dien je al het verkeer op de voorrangsweg voorrang te verlenen
Nee, dat was vroeger zo. Tegenwoordig valt het allebei onder de bijzondere manoeuvres waarbij je het overige verkeer voor moet laten gaan. Wat ook een belangrijk verschil is, is dat je vroeger bij een weefvak als uitvoeger voorrang had terwijl je tegenwoordig degene die op het weefvak blijft rijden voor moet laten gaan.

RVV Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
 
Nee, dat was vroeger zo. Tegenwoordig valt het allebei onder de bijzondere manoeuvres waarbij je het overige verkeer voor moet laten gaan. Wat ook een belangrijk verschil is, is dat je vroeger bij een weefvak als uitvoeger voorrang had terwijl je tegenwoordig degene die op het weefvak blijft rijden voor moet laten gaan.

RVV Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Wanneer zou dit dan veranderd zijn? Ik heb mijn theorie zo'n 20 jaar geleden gehaald en toen was het nog zeker wel het geval. Sterker nog het was nog een vraag in mijn theorie-examen volgens mij...
 
Wanneer zou dit dan veranderd zijn? Ik heb mijn theorie zo'n 20 jaar geleden gehaald en toen was het nog zeker wel het geval. Sterker nog het was nog een vraag in mijn theorie-examen volgens mij...
1994.

De vraag in jouw theorie examen zal zijn geweest of je voorrang moet verlenen bij het invoegen. Niet wat de letterlijke wettekst is.
 
Is in meer landen zo. In Fr. mag je bijv. de ce labels niet uit je motorkleding knippen op straffe van... een boete.
Snap ik. Want als het CE label belangrijk is dan is het ook wel zo fijn als ze er op kunnen controleren. Al zal het vast niet zo zwart/wit zijn in de praktijk. Het idee is gewoon dat je veilige kleding draagt.

Ps. Ik kan nergens vinden dat je CE motorkleding moet hebben in Frankrijk. Wel handschoenen, maar ik vind niks over boetes van andere kledingstukken zonder CE. Bron?
 
Niet zo zeer 'wat ik onderweg heb meegemaakt' Maar meer 'wat ik onderweg tegenkwam'
Vandaag was de start van de Vuelta (de Ronde van Spanje) in Nederland. Voor de mensen die niet weten wat dat is:
Een wielerwedstrijd, die zoals de naam al zegt voornamelijk in Spanje plaatsvind.
Mede daarom reed er tijdens de koers ook enkele spaanse motoragenten mee.
tot mijn verbazing zag ik dat deze voorzien zijn van een brandblusser op de motor
wRMm9j1.jpg
 
Niet zo zeer 'wat ik onderweg heb meegemaakt' Maar meer 'wat ik onderweg tegenkwam'
Vandaag was de start van de Vuelta (de Ronde van Spanje) in Nederland. Voor de mensen die niet weten wat dat is:
Een wielerwedstrijd, die zoals de naam al zegt voornamelijk in Spanje plaatsvind.
Mede daarom reed er tijdens de koers ook enkele spaanse motoragenten mee.
tot mijn verbazing zag ik dat deze voorzien zijn van een brandblusser op de motor
wRMm9j1.jpg

Ook bij de Nederlandse politie is het niet ongebruikelijk dat een politiemotor is uitgerust met een brandblusser. Ik ben er inmiddels al ruim 8 jaar weg, maar destijds hadden wij (wellicht dat dat per regio scheelt?) standaard een brandblusser IN de zijkoffer. Toen ik bij de politie begon (maar zelf nog geen motoragent was) hadden “we” dienstmotoren met de montage AAN de zijkoffer zoals ongeveer op jouw foto.

Even opgezocht, zelfs bij de “lichte” dienstmotoren zit kennelijk een brandblusser in de topkoffer:
25209DC4-1399-4BEE-921B-21A56D02C4FD.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Met de bezorgscooter boodschappen doen Ding ging steeds langzamer rijden, dacht aan een vesleten vario ofzo, moest toch bij de scooterzaak langs, remblokken en contactslot, voelde bij een bocht, is niet de vario, lekke band
Dus daar ff opgepomt, nou, niet dus, zitten wel 3-4 gaten in, je hoorde het er op meer plekken uit lopen

Wordt ff wat meer werk, heb een hogere band meegenomen, die komt op de langzaamste e scooter, rijdt die wat harder, en die van de e scooter moet dan op deze, een dubbele wissel dus
Morgen maar heel vroeg naar de zaak, kijken hoe ver ik kom (gereedschap ligt thuis, dus vanavond wordt nix
 
Terug
Bovenaan Onderaan