Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Het is ook verboden aan andermans spullen te komen
Dat is wel heel breed uitgedrukt. Ik weet weinig tot niets van regels hieromtrent, maar ik durf de discussie wel aan voor de rechter dat als jij je motor (of fiets of iets anders) voor een nooduitgang zet, dat ik die eigenhandig mag verplaatsen zonder jou daar daags vooraf schriftelijk kond van te doen. En zeker als ik dat voorzichtig doe en 'm gewoon twee meter verderop zet.

Zo heb ik vaak de neiging om fietsen en brommers te verplaatsen als ze op van die witte blindenrichels op de stoep staan. Ik doe het meestal niet, maar dat is ook zo'n naaistreek voor blinden.

Lichtelijk gerelateerd voorbeeld dat ik zelf heb gehad: mijn fiets had ik vastgezet aan zo'n nietje bij een treinstation. Toen had iemand anders zijn fiets ook vastgezet aan dat nietje, en (naar ik aanneem per ongeluk) met zijn slot ook mijn fiets vastgezet. De telefoonpolitie bij 0800-8844 vertelde me, bij navraag, dat ze het ook niet zo gauw zouden weten, maar dat ik volgens hun gewoon het recht had om mijn eigendom te ontdoen van een slot dat iemand anders eromheen had gelegd. Of hoe ze dat ook formuleerden.

Toen heb ik (na zelfs nog een dag gewacht te hebben) heel overdreven een enorme betonschaar gekocht en daarmee op klaarlichte dag middenin de spits dat slot losgeknipt. Vond ik leuk :) Er liepen nog twee agenten langs, die zagen mij, keken elkaar even aan, keken nog een keer naar mij, en liepen door. Waarschijnlijk zie ik er zo overstelpend weinig crimineel uit dat ze dachten, nou, 't zal wel voor een goede reden zijn _O-

Jammer dat dat van voor de tijd van de smartphone was, anders had ik 't opgenomen :)
 
...................heel overdreven een enorme betonschaar gekocht en daarmee op klaarlichte dag middenin de spits dat slot losgeknipt. Vond ik leuk :) Er liepen nog twee agenten langs, die zagen mij, keken elkaar even aan, keken nog een keer naar mij, en liepen door. Waarschijnlijk zie ik er zo overstelpend weinig crimineel uit dat ze dachten, nou, 't zal wel voor een goede reden zijn _O-

Jammer dat dat van voor de tijd van de smartphone was, anders had ik 't opgenomen :)
Over zo'n actie is wel eens een kort filmpje geweest op tv. Eerst een keurige meneer, blond, blank met betonschaar, klaar lichte dag, er werd hem zelfs aangeboden om te helpen. Later zelfde actie met donkere man in trainingspak, de commentaren waren niet van de lucht, 3 man met smartphone filmen, 112 bellers. Confronterend filmpje. Etnisch profileren heet dat als een agent dit doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook niet het idee dat de gemiddelde agent iets vind/doet met een fietsendiefstal..
Paar jaar terug was ik bij m'n zusje op bezoek in Amsterdam.
Toen te voet de stad verkend, ergens bij een voetgangers-verkeerslicht dat op rood stond gewacht, en op het moment dat ie groen werd begon ik met lopen.

Stond aan de andere kant een agent(e) met iemand te praten, en op het moment dat ik overstak wilde die mij staande-houden, echter zag toen dat het licht groen was geworden dus mocht ik door lopen.

Er zweeft op internet ook een filmpje rond van een "test" waarbij een gekleurd iemand een fiets van slot probeert te ontdoen en een blanke.
(waarbij de gekleurde gewaarschuwd word dat de politie gebeld word en de blanke ronduit kan verklaren dat het niet zijn/haar fiets was en zelfs nog geholpen werd de fiets te "jatten")
 
Dat is wel heel breed uitgedrukt. Ik weet weinig tot niets van regels hieromtrent, maar ik durf de discussie wel aan voor de rechter dat als jij je motor (of fiets of iets anders) voor een nooduitgang zet, dat ik die eigenhandig mag verplaatsen zonder jou daar daags vooraf schriftelijk kond van te doen. En zeker als ik dat voorzichtig doe en 'm gewoon twee meter verderop zet.

Zo heb ik vaak de neiging om fietsen en brommers te verplaatsen als ze op van die witte blindenrichels op de stoep staan. Ik doe het meestal niet, maar dat is ook zo'n naaistreek voor blinden.

Lichtelijk gerelateerd voorbeeld dat ik zelf heb gehad: mijn fiets had ik vastgezet aan zo'n nietje bij een treinstation. Toen had iemand anders zijn fiets ook vastgezet aan dat nietje, en (naar ik aanneem per ongeluk) met zijn slot ook mijn fiets vastgezet. De telefoonpolitie bij 0800-8844 vertelde me, bij navraag, dat ze het ook niet zo gauw zouden weten, maar dat ik volgens hun gewoon het recht had om mijn eigendom te ontdoen van een slot dat iemand anders eromheen had gelegd. Of hoe ze dat ook formuleerden.

Toen heb ik (na zelfs nog een dag gewacht te hebben) heel overdreven een enorme betonschaar gekocht en daarmee op klaarlichte dag middenin de spits dat slot losgeknipt. Vond ik leuk :) Er liepen nog twee agenten langs, die zagen mij, keken elkaar even aan, keken nog een keer naar mij, en liepen door. Waarschijnlijk zie ik er zo overstelpend weinig crimineel uit dat ze dachten, nou, 't zal wel voor een goede reden zijn _O-

Jammer dat dat van voor de tijd van de smartphone was, anders had ik 't opgenomen :)
Zo heb ik ooit mijn slot doorgeslepen omdat ze hem hadden geprobeert te jatten, klaar lichte dag op het station met een slijptol. Iemand vroeg zelfs of het lukte. Geen haan die ernaar kraait
 
.....

Er zweeft op internet ook een filmpje rond van een "test" waarbij een gekleurd iemand een fiets van slot probeert te ontdoen en een blanke.
(waarbij de gekleurde gewaarschuwd word dat de politie gebeld word en de blanke ronduit kan verklaren dat het niet zijn/haar fiets was en zelfs nog geholpen werd de fiets te "jatten")
zelfde filmpje gezien ;)
 
On topic maar weer. Ik reed eergisteren bijna een dikke file in op de A16 richting de Moerdijkbrug, kon nog net de oprit vermijden en via R'dam omrijden. Weg is een hele poos afgesloten geweest, geen pretje om daar in te staan.
Mensen zijn er goed vanaf gekomen, best knap als je de situatie ziet.

1661859999157.png
 
Over zo'n actie is wel eens een kort filmpje geweest op tv. Eerst een keurige meneer, blond, blank met betonschaar, klaar lichte dag, er werd hem zelfs aangeboden om te helpen. Later zelfde actie met donkere man in trainingspak, de commentaren waren niet van de lucht, 3 man met smartphone filmen, 112 bellers. Confronterend filmpje. Etnisch profileren heet dat als een agent dit doet.
Nee dat heet je werk professioneel doen op basis van je ervaring en statistieken.
 
Meen je dit serieus? Een man met een betonschaar anders behandelen afhankelijk van zijn huidskleur vind jij professioneel je werk doen?

Ik kan me voorstellen dat iemand met ervaring in 1 oogopslag kan zien of iemand met iets wat verboden is bezig is of niet.
En dan bedoel ik vooral de lichaamstaal en de reactie als hij aangesproken wordt.
De huidskleur die daar bij hoort zijn dan de statistieken.

Dus ja als jij daarmee een situatie goed kunt inschatten ben je professioneel daarin.
 
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Is de kans dat een willekeurig iemand van kleur een dader is dan zo groot? Of kunnen we stellen dat er hogere criminaliteitscijfers zijn bij mensen met een migratieachtergrond maar dat die dus niks zeggen over een individu? Los van het feit dat sommige agenten er helaas een handje van hebben om alleen "buitenlanders" eruit te pikken want die zijn er namelijk ook. Ook dat heeft invloed op de statistieken. Vervolgens is het niet vreemd dat je wel eens wat vindt. En laten onderzoeken niet zien dat als je gaat uitfilteren op sociaal en sociaal economische factoren er geen wezenlijk verschil zit?

Het staat overigens zelfs letterlijk in je link.
"Verschillen in criminaliteitscijfers tussen herkomstgroepen zijn voor een groot deel terug te leiden naar verschillen in demografische en sociaaleconomische kenmerken zoals geslacht, leeftijd en inkomen."

Ik als witte man word eigenlijk nooit gecontroleerd. Mensen met een ander kleurtje die ik ken echter wel. Niet omdat ze een spannende auto rijden, al rijden ze een Mondeo of Prius, maar gewoon puur omdat ze van bijvoorbeeld Marokkaanse afkomst zijn. Niet vanwege een melding, maar gewoon at random.

Dus ja. Iemand met een betonschaar anders behandelen vanwege zijn huiskleur is gewoon etnish profileren en heeft met goed politiewerk echt niks te maken. Er zijn een hoop nuances aan te brengen maar een casus als deze is toch letterlijk een zwart wit verhaal.

Dat jij een melding krijgt waarin ze zoeken naar twee jonge gasten met een bontkraag van Noord-Afrikaanse komaf en vervolgens twee jongens staande houdt die voldoen aan het signalement is dan weer geen ethnish profileren. Al zal dat in hun beleving hetzelfde voelen, de casus is wezenlijk anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: R-V
Terug
Bovenaan Onderaan