Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Het zijn de excessen die jij beschrijft. Niet iedereen die voorzichtiger gaat rijden doet direct zijn snelheid halveren.
En wie zegt dat die ongevallen worden veroorzaakt door mensen die “plotseling niet meer kunnen rijden” en niet doe de mensen die gewoon doen alsof er niets aan de hand is?
 
Het zijn de excessen die jij beschrijft. Niet iedereen die voorzichtiger gaat rijden doet direct zijn snelheid halveren.
En wie zegt dat die ongevallen worden veroorzaakt door mensen die “plotseling niet meer kunnen rijden” en niet doe de mensen die gewoon doen alsof er niets aan de hand is?
Doen alsof er niets aan de hand is classificeert ook als niet weten hoe je moet rijden.
 
Vaak is het een combinatie, degenen die overdreven voorzichtig rijden irriteren andere weggebruikers die dan vervolgens gaan inhalen waar het eigenlijk niet kan. Of te hard gaan rijden als ze er eindelijk voorbij zijn.
 
Vaak is het een combinatie, degenen die overdreven voorzichtig rijden irriteren andere weggebruikers die dan vervolgens gaan inhalen waar het eigenlijk niet kan. Of te hard gaan rijden als ze er eindelijk voorbij zijn.
Ik zat toevallig ook in de situatie dat alles van 100 naar 50 ging toen er een stortbui losbarstte, ik kreeg sterk het vermoeden dat vrijwel iederen op cruise control rijdt en bij een plotselinge bui dus op de rem trapt want gas loslaten werkt niet. Nu ik er wat meer op let zie ik vaker dat automobilisten zomaar remmen terwijl gasloslaten beter zou werken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat ook toevallig ook in de situatie dat alles van 100 naar 50 ging toen er een stortbui losbarstte, ik kreeg sterk het vermoeden dat vrijwel iederen op cruise control rijdt en bij een plotselinge bui dus op de rem trapt want gas loslaten werkt niet. Nu ik er wat meer op let zie ik vaker dat automobilisten zomaar remmen terwijl gasloslaten beter zou werken.
Zie je de laatste tijd vaker: auto rijdt op een bijna lege snelweg, en ineens gaan de remlichten aan, en weer door. Waarom :?.
 
Zie je de laatste tijd vaker: auto rijdt op een bijna lege snelweg, en ineens gaan de remlichten aan, en weer door. Waarom :?.
Mensen die de auto van de cruise af willen halen en dat doen door even de rem aan te drukken denk...ja i know|(

M'n pa zei vroeger. Je moet de helft van de Nederlanders het rijbewijs afpakken....Nadeel is, we moeten dan wel elke keer onze vrouw naar het werk rijden :+
 
Vandaag bijna door een grote X3 achtige wagen afgesneden. Op een stuk weg waar 1x2 en 1x2 een 1x4 baans wegen word, werd ik door een wagen bijna geschept. Die wisselde van weg en zag mij niet. Instinktief keek ik snel opzij spiegel en deed een uitwijk manoeuvre.
Gelukkig was er niks naast bij.
 
Mensen die de auto van de cruise af willen halen en dat doen door even de rem aan te drukken denk...ja i know|(
Dan vraag ik me af: wáárom de rem?
Koppeling pedaal fractie indrukken of de knop op t pookje van de cruise control (letterlijk met één vinger te doen, net als knipperlicht bedienen) is imo veiliger...

Maak t wel mee dat (op een lege 80 weg) de voorste zonder duidelijke reden de rem intrapt, en vervolgens een kettingreactie van "remmers" op een verder lege weg...
 
Dan vraag ik me af: wáárom de rem?

Hier ga je er vanuit (aanname, ik weet het😇) dat mensen het bewust doen (of iets bewust níet doen).. Ik ga er altijd vanuit dat mensen dingen doen/niet doen omdat ze simpelweg geen flauw benul hebben hoe iets functioneert, wat het betekend/hoe het overkomt voor een ander of hoe het ook anders kan..

Met die mindset word alles wat er onderweg om mij heen gebeurd een stuk relaxter 🙂
 
Dan vraag ik me af: wáárom de rem?
Koppeling pedaal fractie indrukken of de knop op t pookje van de cruise control (letterlijk met één vinger te doen, net als knipperlicht bedienen) is imo veiliger...

Maak t wel mee dat (op een lege 80 weg) de voorste zonder duidelijke reden de rem intrapt, en vervolgens een kettingreactie van "remmers" op een verder lege weg...

Hierbij ga je ervan uit dat bij ieder merk de CC hetzelfde werkt.
Ik kan inderdaad de CC met een draai aan het pookje uitzetten (druk op de knop = naar ingestelde snelheid). Nadeel: hiermee zet ik de CC helemaal uit en wordt de ingestelde snelheid gewist.
Rem is het gemakkelijkst, koppeling heb ik hier ooit eens genoemd en toen werd ik afgebrand (zou slecht zijn voor de auto).

Er heeft hier een tijd een (lease) Volvo V40 gestaan. Ik was niet onder de indruk van de auto zelf, maar de CC zat goed in elkaar, inclusief knopje om hem uit te zetten zonder dat de ingestelde snelheid werd gewist. Ingestelde snelheid veranderen kon zowel geleidelijk als in stappen van 5 km/u.

Mooiste = afstand houden, met knoppen of pookje snelheid aanpassen als dit nodig is, en pas als het echt niet anders kan rem (of koppeling) aantikken.
 
Dat zouden ze allemaal moeten doen.. Zou, moeten..
nee hoor, tenzij je de koppeling in blijft trappen.
Ik had een skoda en die had juist het zo dat als je de koppeling in trapte om te schakelen, de cruise control gewoon weer verder ging als je de koppeling los liet.
Je kon dus afremmen, cruise control ging uit. Daarna bijvoorbeeld bij 60 alweer de CC aan zetten (die op 130 stond bijvoorbeeld), auto trekt op, je schakelt door en als je de koppeling los laat gaat de CC weer verder met optrekken.

Daar ging de CC echt alleen uit als je OF even het knopje een duw gaf, of de rem intrapte.
Dit werkt bij meer auto's zo
 
Hierbij ga je ervan uit dat bij ieder merk de CC hetzelfde werkt.
Ik kan inderdaad de CC met een draai aan het pookje uitzetten (druk op de knop = naar ingestelde snelheid). Nadeel: hiermee zet ik de CC helemaal uit en wordt de ingestelde snelheid gewist
Ik heb nog nooit een auto gehad waarbij ik de cruise controle niet tijdelijk kon uitschakelen zonder dat de ingestelde snelheid gewist werd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan